BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Jos B. op 28 November 2023, 00:12:17
-
Architectenbureau Coenen heeft het ontwerp vrijgegeven voor een nieuw stationsgebied in Maastricht.
https://m.limburger.nl/cnt/dmf20231127_94931989
Jos.
-
Het lijkt wel een trend, overal het spoor ondergronds stoppen. :)
Ook hier in Oss hebben ze al plannen om het station ondergronds te maken.
Het kan best mooi gedaan worden, kijk bijvoorbeeld eens naar Delft. ;)
-
Interessant plan!
Maar stop die bussen dan ook gelijk onder de grond. 8)
-
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.
Groeten Arjen
-
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.
-
Het kan best mooi gedaan worden, kijk bijvoorbeeld eens naar Delft. ;)
Is maar wat je mooi vindt.
Ondergronds vindt ik het niet echt bijzonder. 2 perrons en vier sporen (ja ik weet het, nog niet allemaal in gebruik).
En die puist die bovengronds staat, mwah smaken verschillen.
Het enige wat dan nog mooi is is het plafond in de stationshal als je naar boven komt vanaf de perrons met een oude stadskaart. Dat heeft dan wel weer wat.
En al die nieuwbouw op de plaats van de van Leeuwenhoeksingel kan me nou ook niet echt bekoren. Zo vol gepropt. Nog nooit iemand gesproken die dat mooi vindt.
Hierdoor valt het oude stationsgebouw helemaal weg tussen dit alles. Heel jammer.
-
Het wordt nog een klusje. Als ik me niet vergis is er aan de zuidkant van het station een tunnel onderdoor de sporen.
-
Interessant plan!
Maar stop die bussen dan ook gelijk onder de grond. 8)
Rijden er nu ook meer bussen dan auto's zoals op de video?
Mbt Delft: is er boven de grond op vooruit gegaan, dat viaduct was nog erger dan het luchtspoor in Rotterdam :(
-
Mbt Delft: is er boven de grond op vooruit gegaan, dat viaduct was nog erger dan het luchtspoor in Rotterdam :(
Dat het luchtspoor weg is is zeker een verbetering. Geeft veel meer ruimte. Zeker voor de mensen die aan de spoorsingel wonen. Alleen jammer van die glaze kubussen naar de parkeergarage onder de Phoenixstraat . Die ontsieren de boel dan weer wel. Dar hadden ze wel iets mooiers voor kunnen ontwerpen.
Maakt Delft wel weer uniek nu. Trein heeft op straat niveau gereden, vervolgens op het viaduct en nu onder de rond. Zie je toch niet vaak ;D
-
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.
Groeten Arjen
Hoezo verkooppRaatjes?
De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.
Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.
Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.
-
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.
-
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.
Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?
-
Het emplacement blijft ook bovengronds zo te zien, de perronsporen zijn in de animatie verdiept aangelegd.
Alleen het noordelijk emplacement met werkplaats blijft bovengronds.
De rest is ondergronds gepland.
Jos.
-
Intercity's naar Berlijn en Parijs?
leuk dit soort verkoopplaatjes voor een veel te duur project.
Groeten Arjen
Is ook onzin, men wil een directe grensoverschrijdende verbinding realiseren.
Punt is alleen: die is er al, er valt dus niks te realiseren.
Jos.
-
Is maar wat je mooi vindt.
Ondergronds vindt ik het niet echt bijzonder. 2 perrons en vier sporen (ja ik weet het, nog niet allemaal in gebruik).
En die puist die bovengronds staat, mwah smaken verschillen.
Het enige wat dan nog mooi is is het plafond in de stationshal als je naar boven komt vanaf de perrons met een oude stadskaart. Dat heeft dan wel weer wat.
En al die nieuwbouw op de plaats van de van Leeuwenhoeksingel kan me nou ook niet echt bekoren. Zo vol gepropt. Nog nooit iemand gesproken die dat mooi vindt.
Hierdoor valt het oude stationsgebouw helemaal weg tussen dit alles. Heel jammer.
Correct, dat dreigt dus ook met het imposante gebouw van van Heukelom te gebeuren.
Dat raakt op die manier zijn hele karakter kwijt.
Jos.
-
Hoezo verkooppRaatjes?
De verbindingen naar zowel Duitsland als België liggen er al en worden al gebruikt.
Met meer ruimte in het station zou er dan best wel eens een marktpartij in kunnen gaan stappen ja.
Zijn de afgelopen maanden voldoende nieuwe diensten online gegooid door de partijen.
Altijd maar via het noorden moeten reizen geeft voor de Zuid-Limburger nu niet echt tijdwinst boven de huidige diensten direct vanuit het station lijkt me.
Dat kan ook met de huidige situatie.
qua afhandeling van de treindiensten gaat het ondergronds hetzelfde verlopen als nu in de huidige situatie.
Echter verdwijnt het midden en zuid rangeeremplacement volledig.
Wat weer betekend dat de afhandeling van goederentreinen in het geding kan koimen.
Jos.
-
Wat zo in mij opkomt.
Op dit moment is er volgens mij een grotere prioriteit om de schaarse bouwcapaciteit in te zetten voor “volkshuisvesting”.
Natuurlijk het maakt ruimte vrij om daarop te bouwen. Maar dat is dan dure grond.
Welk probleem gaat het oplossen: Betere verbindingen dankzij een verzonken station. Eerdere intercity’s zoals naar Brussel zijn vooral gestrand door tegenwerking van NS.
Ook voor de intercity naar Aken vanuit Eindhoven wist men allerlei obstakels te vinden. Hebben we dan behoefte aan IC naar Berlijn of Parijs… zou fijn zijn. Maar het probleem bestaat niet. Immers binnen 25 kilometer zijn in Aken en Luik deze verbindingen prima voorhanden. Als de Arriva drielanden expres na alle tegenwerkingen door de drie betrokken landen eindelijk rijdt is er een prima verbinding vanuit heel Zuid Limburg. In Limburg is men sowieso al georiënteerd op het buitenland.
Zo zijn we er inmiddels achter dat reizen per OV in België en Duitsland veel goedkoper is. Het loont om daar je kaartje te kopen ipv in NL. Afgezien van dat NS int. vind dat je reis van Limburg naar Parijs via Rotterdam ipv via Aken of Luik moet lopen.
🤔Een begroting van drie kwart miljard. Wedden dat dit getrouw andere prestigieuze infraprojecten minimaal 1 miljard gaat worden. Nee zeggen is dan natuurlijk geen optie meer want er is al veel gemeenschapsgeld in gestoken.
Overigens maakt Maastricht daar wel een positieve uitzondering op de regel. Men had hier wel de moed om de bouw van de Calatrava Campus te stoppen. In mindere mate is dat ook van toepassing op de streep door de tramlijn Hasselt Maastricht.
En de A2 tunnel schijnt binnen budget te zijn gerealiseerd.
Geheel correct.
wel nog een kanttekening wat betreft de 3-landentrein: die rijdt nog niet volledig.
De verbinding met België gaat dit jaar niet gerealiseerd worden.
De Belgen, met name de Walen doen nog steeds moeilijk.
Dit is doorgeschoven naar medio januari/februari 2024.
Als het zo gaat worden, dan komt er niet veel bouwgrond vrij en blijft het spoor een barrière.
Verder zou je denken dat ze in Maastricht de buik een beetje vol hebben van dit soort grootschalige werkzaamheden na het A2-project. Hoe zit dat Jos?
De A2 zat vooral zichzelf in de weg, dat was al een hele Barriere op zicht.
Zowel de splijting van de stad was een zwaar probleem, en de doorstroming op de A2 zelf was een ramp.
Dat is met die tunnel in 1 klap opgelost.
Nu heden ten dagen hoor je vooral positieve geluiden nu de tunnel gerealiseerd is.
En ja, Maastricht heeft inderdaad de buik vol van al die grote bouwprojecten.
Belvedére, Sphinx kwartier, Bosschstraatkwartier, Omlegging stadsring naar Fort Willemweg.
Zo zijn nogal wat grote projecten kort na elkaar in dezelfde hoek van de stad geweest
Jos.