BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: HuubvG op 23 November 2023, 15:37:00
-
Ik lees overal dat Motip de beste primer is, maar nu.
Bij de bouwmarkt hebben ze een heel ander etiket, vooral geschikt voor binnen.
In Midden-Groningen is geen automaterialenzaak meer, dus dat wordt bestellen.
De vraag is in de titel verwerkt, welke van de drie moet ik kiezen?
Ik wil de zwarte primer gaan bestellen.
-
Huub,
Je hoeft niet te kiezen. "De" Motip-primer is er maar in één soort, een soort zijdeglans.
Als je gaat bestellen, kan ik je CROP (Car Repair Online Products) (https://www.nonpaints.com/nl/motip-primer-zwart-spuitbus-500ml?sqr=motip%20primer) aanbevelen. Heb ik zelf goede ervaringen mee.
En behalve de zwarte hebben ze die Motip primer ook in rood, beige, grijs en wit.
Grtz, Ton
-
ik gebruik hier gewoon de primer van action.Is evengoed als de motip en meestal heb je die daar in grijs mat en wit mat. Als het nou voor een autocarrosserie zou zijn dan wel een goed merk nemen.
-
CROP inderdaad, prima zaak. Heeft eigenlijk alles wat ons hartje begeert ;)
Action vs Motip? Nou, de Motip is wel degelijk veel beter in mijn ogen. Maar dat is persoonlijk :)
-
Was ik per ongeluk bij de Motip lak terecht gekomen, die is er inderdaad in mat, zijde- en hoogglans.
Bijna lak aangeschaft i.p.v. primer. :-X
Bedankt Tom, die ga ik direct bestellen.
Action primer gebruik ik wel, voor grotere oppervlakken.
Men zegt dat de Motip een fijnere nevel geeft, vandaar.
Ik heb wel primer van AlcadII voor in de aurbrush, maar dat is de matte soort. Meer een spuitplamuur, die je moet schuren voor glad opp.
Nu zag ik bij de specs van Motip primer dit staan:
Nadat de zwarte grondverf droog is, kan je de MoTip Primer Zwart schuren tot een glad oppervlak.
Wat nu? De kleine details kun je moeilijk gaan schuren.
-
Zoals er staat, je kan schuren. Het hoeft niet.
Als de primer is gedroogd, kan je zonder meer de lak er overheen spuiten.
Sterker: soms hoef je niet eens meer lak te spuiten. Bij deze wagentjes (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=106096.msg3222416633#msg3222416633) zie je bijvoorbeeld het resultaat van de primer. De binnenkant van de bak heb ik daarna zo gelaten; de kleur was goed, dus geen lak meer nodig.
Grtz, Ton
-
Gebruik de zwarte al weer een poosje voor o.a. mijn metalen audio standaards.
Mooi mat en omdat er meestal verder geen vreemde dingen met die standaards gebeurt, lak ik ze ook niet af.
Tot nu toe alleen maar goede reviews mee gehad.
De rode heb ik recentelijk op mijn van roest ontdane steekkar van de bouwmarkt gespoten.
Mooie donker rode kleur en zit als een huis.
Ik spuit daar ook geen afwerklaag overheen want nu kan ik elke beschadiging gemakkelijk bijspuiten. (y)
-
Ton, dat ziet er strak uit.
Gerrit, goeie berichten ook.
Nu heb ik weleens gehoord dat je primer altijd moet overschilderen, omdat het te weinig stoffen bevat die in een deklaag horen te zitten, maar dat kan van vroegere tijden en/of huizenschilders komen.
Inmiddels alvast een bestelling gedaan: Rood, wit, zwart, beige en kunststof* primer van Motip besteld.
*Ze geven aan dat de gewone Motip primer niet geschikt is voor kunststof.
-
ik gebruik hier gewoon de primer van action.Is evengoed als de motip en meestal heb je die daar in grijs mat en wit mat. Als het nou voor een autocarrosserie zou zijn dan wel een goed merk nemen.
Action verf kan best goed zijn (ik heb bijna de hele collectie op voorraad) maar hun primer is bij lange na niet net zo goed als die van motip.
ik gebruik eigenlijk altijd de gewone motip primer. voor meer info kan je ook het Hondekop draadje en mijn knutsels draadje in mijn onderschrift eens bekijken.
staan nog wat meer ervaringen in, onder andere ook over crop en de diverse kleuren tbv NS materiaal.
-
Bovenstaande kan ik alleen maar onderschrijven. Er is echt wel kwaliteitsverschil te merken tussen diverse merken, maar we moeten ook niet vergeten dat de ondergrond ook van belang is. Motip primer vind ik op messing beter hechten dan kunststof. Bij een test heb ik op gezandstraald messing Motip zwarte primer gespoten en heb ik er zelfs met een pincet op lopen krabben. Ik kreeg geen schade in de lak. Daarna alleen nog een blanke lak overheen gespoten ter bescherming van de decals.
Voor de meeste kunststof ondergronden gebruik ik liever Alabastine spuitplamuur. Mooi dun, perfecte hechting en een goede ondergrond voor nitrocellulose lakken. Bovendien zie je oneffenheden in lichtgrijs beter dan in zwart.
Mijn ervaring met Motip zwarte primer heb ik hier beschreven: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=102636.msg3222326164#msg3222326164
Ik schrijf daar wel dat ik het spuiten met een spuitbus nog niet zo prettig was. Dat is inmiddels wel anders. Het is even wennen en je moet echt hele dunne laagjes spuiten. Dat onderschatte ik in het begin wel.
Groet, Mathyn
-
*Ze geven aan dat de gewone Motip primer niet geschikt is voor kunststof.
En dat is ook zo. Hechting op styreen bijvoorbeeld is ronduit slecht.
Wat je dan kan doen is eerst kunststof- en daarna de gewone primer.
Op messing/ zink en aluminium heeft de motip moeite met de hechting op scherpe hoeken (bijv de onderkant van een lokomotiefkap). Daarom ben ik overgestapt naar iets "agressievers" dan motip.
Ook zit er bij motip verschil in hechting tussen de verschillende kleuren. Wit hecht het best. Waarschijnlijk omdat hier weinig of geen pigment in zit.
Niet afgelakt is het (zoals elke primer) krasgevoelig. Wil je het als kleur gebruiken dan zou ik er blanke lak overheen doen.
Bart
-
CROP inderdaad, prima zaak.
Zeker een prima zaak. Een keer een doosje met zeefjes besteld en het werd geleverd.
-
Ik lees overal dat Motip de beste primer is, maar nu.
Bij de bouwmarkt hebben ze een heel ander etiket, vooral geschikt voor binnen.
In Midden-Groningen is geen automaterialenzaak meer, dus dat wordt bestellen.
De vraag is in de titel verwerkt, welke van de drie moet ik kiezen?
Ik wil de zwarte primer gaan bestellen.
Ik zie dit nu pas voorbij komen, daarom wat late reactie.
- Motip is te krijgen bij de Gamma, Kawei en nog een aantal hobby zaken. Je hebt het over midden Groningen. Volgens mij zit er in Sidderburen een verfwinkel die Motie voert. Maar weet zeker dat de Gamma in Appingedam dat wel doet. Maar je kan het ook gewoon bestellen bij een van de webwinkels. Komen ze het nog brengen ook.
- Er zijn voor zo ver ik weet meerdere soorten Motip primer. Er is er in vedergeval een speciaal voor plastic (art. nr. 302103). Deze is doorzichtig. Gebruik ik zelden want je hebt heel snel de nijging om te veel te spuiten. Er is ook een universal primer (die is er in het wit, grijs en zwart). De grijze gebruik ik het meest.
Zowel de plastic primer als de Universal Grijs wordt door Karwei en de Gamma verkocht.
Waarom ik Motip gebruik. Ik heb de indruk dat het een net iets fijnere pigment heeft dan de "goedkopere" merken. En nog nooit meegemaakt dat je dikke druppels in de spuit nevel hebt.
-
Even iets uitleggen. Ik was gewend met de airbrush te spuiten met enamel verf zoals Humbrol en Revell. Als er primer gewenst was, gebruikte ik daarvoor Humbrol nr 1, de grijze primer.
Op een gegeven moment was die laatste op en had ik een nieuw potje gekocht. Bij het openen zat daar een stevige brij in, alsof de verf gestold was. Verdunnen met therpentine, wasbenzine, cellulose thinner en Humbrol thinner hielpen wel om de primer vloeibaar te maken, maar er bleven klontjes in zitten en het bleef lobbig, hoe lang ik ook roerde. Na drogen bleef een laagje poeder die je er zo weer af kon vegen. Ik was het zat, had wel vaker gedoe gehad met de stinkende enamel verfjes. Op zoek naar alternatieven dus.
Andere soorten verf voor de airbrush uitgeprobeerd, op waterbasis, alcohol/IPA basis, maar de primers uit die hoek bevielen mij niet. Op verschillende modelbouwforums werd gesproken over Motip primers, ook hier zijn gebruikers die er over roepen. Dus dit topic gestart en vervolgens een bestelling gedaan.
Ik kreeg toen een tip van een mede BNLSer dat de Motip beter voor vlakke oppervlakken en voor grotere schalen dan H0 gebruikt wordt en dat ik beter kon spuiten met Humbrol en Revell. Dus toch maar weer aangedurfd twee nieuwe potjes Humbrol nr 1 te bestellen en ja, gelukkig zat op beide potjes het roemruchte laagje olie, ten teken dat deze verf niet uitgehard was.
De Motip primers heb ik allemaal weer retour gezonden, ongeopend, ongebruikt, met uitleg erbij. Ik heb het aankoopbedrag teruggekregen.
Waarom toch (primer) spuiten met de airbrush en niet met wat voor spuitbus dan ook?
- met een spuitbus spuit je 'single action', net als met sommige, vaak goedkopere soorten airbrush
- hiermee heb je keus tussen 'aan en uit'
- met de 'dual action' airbrush kun je de hoeveelheid lucht en verf zo doseren dat je heel dunne laagjes krijgt
- met de airbrush (met dual action) kun je veel beter in hoekjes en bij details spuiten en veel preciezer richten
Ik geloof best dat sommigen heel goed dunne laagjes met de spuitbus kunnen spuiten, maar ik verkies toch de oude vertrouwde airbrush met enamel verfjes.
-
Grote modellen zijn met de spuitbus prima te doen. Perfect dunne lagen te spuiten. En zo heb ik ook geleerd kleinere modellen (locaalspoor in 0, vergelijkbaar met H0) met de spuitbus te doen. Mijn airbrush (breedstraler van Colani, kost toch ook over de 200 euro) gebruik ik niet meer.
Ieder zijn techniek...
@Huub, dat "aan/uit" snap ik niet. Heb je dan teveel verf en stopt dan met spuiten?.
Ik breng 1-2 dunne lagen al wapperend (als wolk) op ruim 30 cm afstand aan en laat de verf neerdalen op het model en verder zijn werk doen. Verf moet vloeien en doet dat ook als je het niet dun doet. Teveel verf..tja, dan krijg je druipers maar dat gebeurt met de airbrush ook.
Kortom, je moet gebruik maken van de eigenschappen van de verf en daar zijn er velen van. Testen dus.
Ik ben geen verffanaat, maar testen heeft me veel geleerd.
-
Ik denk dat Huup bedoelt dat een spuitbus alleen een aan of een uit heeft. Ding is altijd volgas min of meer.
En je met een goeie verfspuit kunt doseren door te nevelen of je beeld aan te passen.
Zelf je verf "mengen" heeft ook ander andere voordelen natuurlijk. Je kunt het dunner of dikker maken als je wilt.
Om over de kleur zelf nog maar niet te beginnen.
Techniek is voor iedereen anders.
Mooi voorbeeld. Bij mij op het werk zit een beroepsspuiter die vooral hobby voertuigen spuit en zo nu en dan een bedrijfswagen of interieur deel.
Zelf heb ik beroepsmatig bijna 10 in een productiespuiterij gestaan. En ruim 6 jaar bij een schade hersteller gewerkt als voorbewerker/plaatwerker/monteur.
In mijn huidige werk als trekker-prutser komt het ook regelmatig voor dat er wat constructie werk gedaan moet worden.
Wat vervolgens ook gespoten moet worden. Dat doen we dus zelf.
Tevens maakt het bedrijf waar ik werk breedspoortrekkers.
Die vervolgens ook deels bijgespoten worden. Wat mijn baas zelf doet.
Er lopen dus 3 mensen rondt die alle drie een flink stukje spuiten kunnen.
Maar ook alle drie een totaal verschillende techniek hebben.
De beroepsspuiter gebruikt nooit meer dan 2 bar op de spuitleiding en reduceert dat nog behoorlijk terug.
Die techniek gebruik ik ook alleen reduceer ik minder terug.
Mijn baas heeft doodleuk 4/5 bar op de spuit staan en reduceert bijna niks terug.
De beroepsspuiter heeft gemiddeld 20/30% minder materiaal nodig als mijn baas of als mij.
Terwijl mijn baas en ik bijna hetzelfde verbruiken bij totaal verschillende spuit instellingen.
Dan spuiten wij (op mijn werk) bijna alles met 1K.
De beroepsspuiter alleen met 2K.
Hobby matig spuit ik met beide. Ik spuit mijn eigen auto's.
De verschillen tussen die 2 soorten lak kunnen je ook nog mooi bij de poot hebben.
Maar wat FritsT al aan geef is dat proberen je veel kan leren. En zo ben ik ook begonnen.
Moet er wel bij zeggen dat het verschil in viscositeit (materiaal dikte) tussen Bijv. Motip en Tamiya een wereld van verschil uit maakt. (beide dan uit een spuitbus als vergelijking)
Zelf vindt ik voor H0 de Motip veel te dik is. Je verliest er details in. Wat ik met Tamiya lang zo erg niet heb.
Het is precies wat FritsT zegt!! Proberen is leren.
-
Frits, met 'aan of uit' bedoel ik wat Dirk Jan hierboven ook uitlegt. Je hebt een straal als je het knopje indrukt, óf je hebt niets als je het knopje loslaat. Dat heet 'single action' en op zijn Hollands 'enkele actie'. Je kunt niets regelen, de fijnheid van de broes niet, de druk niet, de hoeveelheid verf per seconde of minuut. Dan hebben we te maken met de spuitbus of met de single action verfspuit.
Met 'dual action' wordt dubbele actie bedoeld. Dat is niet mogelijk met de spuitbus. Niet alleen de luchtdruk kan geregeld worden, maar ook de hoeveelheid verf die doorstroomt. Je kunt dit met één hendel regelen. Je trekt de hendel eerst open tot er alleen lucht (ook regelbaar hoeveel dus) uitkomt, daarna kun je de hendel in gaan drukken om een minimale hoeveelheid verf door te laten.
Andersom..duwen voor lucht, trekken voor verf. 8)
Bart
Ja! precies andersom, dank voor het opletten. (y)
Aangezien die laatste techniek al aangeleerd had, ben ik er ook weer op teruggekomen, na een bijna-uitstapje naar spuitbussen. Blij dat ik ooit een compressor met airbrush en alles eromheen heb aangeschaft. Ik vind dit deel van de hobby namelijk minstens net zo leuk als het verzamelen van en rijden met treinen. En na dit draadje ben ik weer terug bij de airbrush en daarmee laat ik de spuitbus staan, dus dat scheelt een hoop testwerk.
De spuitbus hoef ik niet te testen, ik heb vaker met spuitbussen gespoten, gewoon 1 op 1 dingen meestal. Hoewel de spuitbusjes van Tamiya een fijnere nevel zouden geven, blijft het single action.
Frits, heb jij met de colani airbrush wel de juiste keuze gemaakt? Als ik lees van een nozzle van 0.8 en een brede nevel, dan begrijp ik dat je die niet meer gebruikt. Bovendien heeft die ook nog 'single action' dus er is niets te regelen. Ik zou deze inruilen en ik denk dat je niet veel hoeft bij te betalen voor een fijnere spuit, met dual action en nozzles van 0,2 en 0,3 mm. Als je dáarmee zou gaan testen, denk ik dat je dan al gauw de spuitbussen wilt laten staan.
-
Een spuitbus kun je wel degelijk regelen. Je hoeft de knop niet klakkeloos tot op de bodem in te drukken.
Hetzelfde doe je met de airbrush ook. Je trekt hem ook niet klakkeloos open. Bovendien: wie is er daadwerkelijk in staat om de luchtdruk te regelen bij een double-action? Meestal is het ook gewoon "knop indrukken".
Als he heel eerlijk bent heb je eigenlijk genoeg aan het meest simpele single action dingetje om een lokomotief of wagentje te spuiten. Verf en druk stel je vantevoren een beetje in en dan is het gewoon met de botte bijl hakken.
Zelfde kun je met een spuitbus ook na wat oefening. Grondlak hoeft niet te dekken.
Je trekt de hendel eerst open tot er alleen lucht (ook regelbaar hoeveel dus) uitkomt, daarna kun je de hendel in gaan drukken om een minimale hoeveelheid verf door te laten.
Andersom..duwen voor lucht, trekken voor verf. 8)
Bart
-
Precies wat Bart zegt en ook nog eens met de nadruk op de laatste zin: grondlak hoeft niet te dekken. Ik deed altijd m'n best omdat wel te doen met als gevolg een feitelijk te dikke laag grondverf.
Gr, Ben.
-
Andersom..duwen voor lucht, trekken voor verf. 8)
Bart
Natuurlijk, ik heb mijn bericht gewijzigd, dank.
Hierboven lees ik ook weer dat het is wat je jezelf aanleert. Verweren en details spuiten zullen met wat oefenen ook wel met de enkel werkende luchtspuiten en spuitbussen lukken. Die kunst versta ik niet, maar ik kan me gelukkig redden met mijn goedkope dual action spuitjes, dus ik hoef en wil het mezelf niet aan te leren.
Ik weet dat primer niet hoeft te dekken. Je kunt met de spuitbus zo dun spuiten dat je de eerste laagjes niet eens ziet? Gelukkig kan dat met mijn spuitje ook allemaal, dus iedereen blij. (y)
-
Als he heel eerlijk bent heb je eigenlijk genoeg aan het meest simpele single action dingetje om een lokomotief of wagentje te spuiten. Verf en druk stel je vantevoren een beetje in en dan is het gewoon met de botte bijl hakken.
Zelfde kun je met een spuitbus ook na wat oefening. Grondlak hoeft niet te dekken.
Bij de vet gemaakte tekst: dan heb je het eigenlijk over dual action. Knap dat je dat lukt met een enkele spuit of spuitbus. :o (y)
-
Bij een enkele spuit kun je regelen hoeveel verf je wilt hebben. Dit kun je gewoon instellen. Druk kun je aan de compressor instellen.
Deze heb ik jarenlang gebruikt... met een fietspomp als "compressor".
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/810HJQtD8zL._AC_SL1500_.jpg
Bij een spuitbus druk je minder hard voor lagere druk en minder verf. Bovendien zijn er meerdere verschillende spuitkoppen te verkrijgen.
Niet dat ik nou gelijk voorstander van spuitbussen ben, ik hou het bij mijn verfspuitjes.
Maar het kán met spuitbussen na wat oefening. Net zoals je bij een brush ook oefening nodig hebt.
Bart
-
Frits, heb jij met de colani airbrush wel de juiste keuze gemaakt? Als ik lees van een nozzle van 0.8 en een brede nevel, dan begrijp ik dat je die niet meer gebruikt. Bovendien heeft die ook nog 'single action' dus er is niets te regelen. Ik zou deze inruilen en ik denk dat je niet veel hoeft bij te betalen voor een fijnere spuit, met dual action en nozzles van 0,2 en 0,3 mm. Als je dáarmee zou gaan testen, denk ik dat je dan al gauw de spuitbussen wilt laten staan.
Huub,
Al mijn modellen (spoor-0 en tegenwoordig ook spoor-1) moeten als "vlak" gespoten worden en niet worden ingekleurd per vierkante centimeter. Alle details die op het model moeten worden pas na het spuiten aangebracht en ik hoef er dus ook niet omheen te spuiten. Dus ook nauwelijks afplakken. Een heel andere spuittechniek dus.
Samen met Airbrush Service Almere op deze spuit uitgekomen als beste kleine spuit voor het te bereiken doel. Het is feite dus ook geen airbrush maar een spuit.
Ik heb die spuit al 15-20 jaar dus inruilen...tja.
Doe ik soms nog wat met die Colani ?..ja hoor, vernissen. Dat omdat de vernis uit de spuitbus mij te dik voorkomt. De vernis verdun ik tot ik tevreden ben met wat ik zie.
-
Samen met Airbrush Service Almere
Dan heb je goed advies gehad.
-
Een spuitbus kun je wel degelijk regelen. Je hoeft de knop niet klakkeloos tot op de bodem in te drukken.
Ja, dat kan, maar een pijn dat je daar van in je wijsvinger krijgt... Ik doe het op m'n werk geregeld met een spuitbus met een smerig chemisch goedje dat coating van elektronicaprinten verwijderd: gewoon indrukken en het spul spat alle kanten op. Ga je regelen dan ben je echt verrekte kramp-achtig aan het proberen dat ventieltje net ver genoeg te openen dat de vloeistof er in een rustige stroom uit komt lopen. Daar krijg je echt heel snel genoeg van en het is verrekte lastig.
Hetzelfde doe je met de airbrush ook. Je trekt hem ook niet klakkeloos open. Bovendien: wie is er daadwerkelijk in staat om de luchtdruk te regelen bij een double-action? Meestal is het ook gewoon "knop indrukken".
Klopt. Maar daarom regel je bij een double-action ook nog steeds de luchtdruk op de compressor: het ventiel op een double-action is hetzelfde kwa 'moeilijkheidsgraad' als het ventiel op een spuitbus en je bent enorm kramp-achtig bezig als je op je spuit de hoeveelheid lucht wil regelen.
Dus ja, ik duw de knop wél gewoon helemaal in en regel vervolgens hoeveel vloeistof ik naar buiten wil spuiten, daar is het een double-action voor.
@ FritsT: geheel voor te stellen dat je voor 0,8 mm gegaan bent. Zeker in schaal 0 en met vlakken is dat een goede keus. De 0,6 (geloof ik...) mm die ik voor m'n Evolution 2-in-1 heb vind ik soms al beperkend voor een H0 model, moet je nagaan ;)
-
Bart, die uit jouw link heb ik ook ooit gehad, maar het spuiten daarmee is me nooit gelukt. Jaren bewaard, nóg eens geprobeerd, maar uiteindelijk maar weggegooid.
Mijn airbrush (breedstraler van Colani, kost toch ook over de 200 euro)
Dat de Colani van Almere komt, had ik al een beetje vermoed. Even in Almere gekeken naar de eigenschappen van de spuit en...
Harder & Steenbeck Colani 0,8 mm
De Top-Airbrush voor de Pastry Professional die op subtiele wijze chocola en (gekleurde) cacaoboter wil verspuiten.
Uitermate geschikt voor bonbonmallen en sierstukken.
Het blijft een airbrush dus je hebt niet de enorme spuitnevel van een sparygun.
Fixed Double action airbrush met een 15ml. bovenbeker, 0,8mm naaldset, eventueel uit te breiden met nog 5 naaldsets voor nog fijner of groter werk. De Chocola/Coacoaboter is eenvoudig vloeibaar te houden in een warmtekast, met een warnte lamp of "au bain marie" Ook het spuiten van gewone food colors voor b.v. het decoreren van bruidstaarten met een fijnere naaldset b.v. een 0,2 of 0,4mm is mogelijk.
De Colani is dan simpel om te bouwen.
Door de verwisselbare naald constructie is de Colani ook eenvoudig te reinigen.
Door de ergonomische vorm langdurig achter elkaar te gebruiken. Zowel links als rechtshandig te gebruiken.
Citaat uit de beschrijving op de website van Airbrush Services Almere
Er verscheen wel een glimlach op mijn gezicht. Waarom adviseert ASA jou een spuit voor het spuiten van gesmolten chocola?
Nu was een van mijn eerste spuitjes ook zoiets. Een single action spuit met 0,5 mm nozzle. Ik gebruik die nog steeds weleens, maar dan voor wat grotere oppervlakken, en met veel druk iets schoonblazen, links op de foto.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/spuit-657ea9905df04.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/spuit-657ea9905df04.jpg)
Daarnaast een dure Iawata HP-B en een goedkope Fengda. De Fengda is na wat finetuning, zoals het polijsten van de naalden en het fixeren van de nozzles, bijna net zo goed als de Iwata. Voor het gemak gebruik ik de een met 2 mm naald/nozzle, de ander met 3 mm set naast elkaar.
Nogmaals: respect voor hen die even goeie resultaten verkrijgen met de enkele spuit en spuitbussen, prima toch?!
-
Menno, vlak voor het afronden van mijn bericht, verscheen de melding van jouw bericht. Ik heb eerst het mijne maar geplaatst, om nu nog even op het jouwe in te gaan.
De luchtdruk kun je inderdaad op de compressor instellen, zowel voor single- als dual action. Inderdaad, lastig om dat met de hendel tijdens het spuiten te doen. Op mijn Fengda zit ook nog een drukregelaar, maar die gebruik ik bijna niet.
Wel is de regelbare begrenzer op het eind van de spuit ideaal, om de maximale doorvoer van verf te regelen.
Het regelen van druk en straal op een spuitbus resulteert hier in te zachte straal met gesputter, ik leer het nooit.
-
Het gezegde is toch: van je fouten leer je.
Dus, ga veel fouten maken en je wordt er blij van.
-
En dat is ook zo. Hechting op styreen bijvoorbeeld is ronduit slecht.
Wat je dan kan doen is eerst kunststof- en daarna de gewone primer.
Bart
Je kunt dit soort tobbernij proberen óf je neemt gewoon games workshop chaos black zwarte primer. Niet goedkoop (maar das motip ook niet) alleen werkt het wél. (hecht goed op alle materialen die ik geprobeerd heb, metaal, styreen, giethars, printhars, dekt prima, zijdeglans.) Bovendien zal het neem ik aan omdat t voor warhammerpoppetjes is wel goed te combineren zijn met de warhammer kwarkverf (en dus eventueel ook andere kwarkverf)
-
Het gezegde is toch: van je fouten leer je.
Dus, ga veel fouten maken en je wordt er blij van.
Zo is dat.
wist je dat de gemiddelde modelspoorder in zijn hele "carriëre voor een godsvermogen aan fouten maakt.
Ja, leren is ontzettend duur. ;D ;D
Jos.
-
Het regelen van druk en straal op een spuitbus resulteert hier in te zachte straal met gesputter, ik leer het nooit.
Ik probeer de hoeveelheid verf ook niet te regelen met het hard of zacht indrukken, maar druk deze gewoon normaal in en reguleer de verf met afstand en snelheid van het passeren van het model. Onderstaande modellen zijn volledig met spuitbus, zowel primer als zwart, bruin en grijs. Geen enkele laag dekkend, alle kleuren vragen meerdere hele dunne lagen. Merk dat de temperatuur van zowel de spuitbus als de ruimte best belangrijk zijn voor het goed vloeien van de verf. En soms zit er een minder goede spuitbus tussen.
Zoals Frits aan geeft, gewoon proberen en bevalt het niet dan in de thinner en ben je een techniek rijker. Ik gebruik spuitbussen en airbrush door elkaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/52754404400_85107b4cf5_c.jpg) (https://flic.kr/p/2onJ7uy)
HSM CGT en GL (https://flic.kr/p/2onJ7uy) by WaterOHM (https://www.flickr.com/photos/161746065@N08/), on Flickr
games workshop chaos black zwarte primer
Ook een fijne inderdaad
-
Dat ziet er heel netjes uit, 'Sikje248' . Ik weet je naam niet, evenmin de schaal van deze twee modellen en van het merk spuitbussen.
Ik begin steeds meer in te zien dat de spuitbus ook voordelen heeft. Misschien dat ik even te snel een keus gemaakt had met de Motip, vooral vanwege het (niet) hechten. De verzendkosten van het terugsturen van alle ongebruikte Motip primers (inclusief die voor kunststof) zie ik dan maar als leergeld, waar o.a. Jos van spreekt.
Voordelen zijn dat het kant en klaar is / je kunt er iets van gebruiken, wegzetten en later weer verder / je niet hoeft te mengen en roeren (wel schudden ja, maar dat kunnen we wel :P) / het is relatief goedkoper dan airbrushen (als je de aanschafkosten van airbrushen meeneemt).
Mocht ik verder willen experimenteren, dan zou ik wel een keus willen maken uit die spuitbussen die voor modelbouw ontwikkeld zijn, zoals bijvoorbeeld die Floris noemt. Maar ook Tamiya en steeds meer andere fabrikanten hebben een spuitbusje met primer.
Even afwachten maar, nu ik weer de goeie (niet bedorven in een nieuw potje, daar begon het allemaal mee) primer Humbrol 1 in huis heb.
-
er is hier 1 ding denk ik nog niet genoemd en dat is het decanteren van een spuitbus. op youtube staan genoeg filmpjes hoe en wat.
Waarom je dat zou doen? nou gewoon om spuitbus verf alsnog met de airbrush te kunnen spuiten.
dan bepaal jezelf de dikte als je wel de hechtingskracht van een bepaalde verf wil maar niet de hoeveelheid die je met de spuitbus krijgt.
-
De schaal is H0 en de spuitbussen zijn van Motip (primer zwart & mat zwart) en Dupli-color Aerosol Art (bruin en grijs). Daarbij hou ik goed afstand met de spuitbus van het model en spuit dunne lagen, waardoor er vaak 3-4 lagen nodig zijn voordat deze dekkend is op de zwarte ondergrond.
Denk niet dat 1 merk een oplossing is voor alles, die Floris benoemd is weer wat duurder maar hecht goed op styreen en plastic. Ook is spuitbussen vs. een airbrush niet altijd goedkoper, misschien als je heel weinig en éénmalig spuit. Gewoon verschillende opties uitproberen, leren en ervaren welke het beste voor jou werkt op een specifiek materiaal. Mijn modellen met eerste keer toepassen van nieuwe verf of techniek gaan vaak weer terug in de thinner o.i.d., maar na een paar keer proberen ben ik aardig tevreden. Succes
Groet, Laurence
-
Airbrush gebruik ik ook. En gebruik dan hoofdzakelijk Vallejo. Motip gebruik ik voor grondverf en grotere oppervlakten eenheidskleur. Je kan ook de knikkerbussen heel goed doseren, vooral als je een spuitbus pistoolgreep gebruikt. +/- € 6,- a € 9,- per stuk. Hiermee krijg geen stijve duim door het drukken.
(http://www.tvd-parts.nl/WebRoot/StoreLNL/Shops/62831573/6363/73CC/E287/D82B/378F/0A0C/6D0E/1046/verfspuit_pistool.jpg)
-
er is hier 1 ding denk ik nog niet genoemd en dat is het decanteren van een spuitbus. op youtube staan genoeg filmpjes hoe en wat.
Waarom je dat zou doen? nou gewoon om spuitbus verf alsnog met de airbrush te kunnen spuiten.
dan bepaal jezelf de dikte als je wel de hechtingskracht van een bepaalde verf wil maar niet de hoeveelheid die je met de spuitbus krijgt.
Dan gaat het inderdaad om de verf. Je wilt die niet met een spuitbus spuiten maar met een airbrush. Dat gebeurt ook wel, maar ik denk dat er heden zoveel soorten modelbouw/airbrushverf zijn, dat je die niet speciaal uit een spuitbus hoeft te halen. Als je het wel doet, moet je wel weten welk verdunningsmiddel je moet gebruiken. Kan een geklieder worden om de verf uit een spuitbus op te vangen. Maar ja, het kan.
Laurence, bedankt voor de uitleg. Echter heb ik mezelf vooral spuiten met de airbrush aangeleerd en daar gaat die weer; nu ik weer de goeie primer in huis heb voor de airbrush, verschuift de behoefte om spuitbusspuiten te gaan leren een heel stuk naar de achtergrond.
Bart, dat is zeker een handig hulpmiddel. (y)
Allen, bedankt voor de leerzame reacties! Mocht ik eraan toe zijn, weet ik dit draadje te vinden.
-
Kan een geklieder worden om de verf uit een spuitbus op te vangen.
Da's niet al te ingewikkeld hoor. Een 1mm gaatje boren boven in de bus en een nachtje het drijfgas er uit laten stromen. Voorts het gat opboren zodat je de verf uit de bus kunt schenken en een stukje duct tape over het gat plakken.
-
O ja, ik dacht dat je het in een koker moest spuiten, zodat de rest goed blijft in de bus. Maar dat gaatje en afplakken is beter ja. Het gas eruit laten lopen (duurt een paar seconden, hooguit minuten, geen nacht of zo) kan ook als je de bus op z'n kop houdt en dan spuiten, maar ja, dan moet de verf er ook nog uit. Zouden er velen zijn die zo omslachtig wat (grond)verf in de luchtspuit willen? Bovendien gaat de overige primer/verf m.i. wel uitharden in de bus, er is immers lucht bij ingekomen?
-
Als je graag genoeg wilt is alles moeilijk en ingewikkeld.
-
aha. Aan het leren dus.....prima.
-
Hiermee krijg geen stijve duim...
Ik gebruik altijd mijn wijsvinger ;D
Het gas eruit laten lopen (duurt een paar seconden, hooguit minuten, geen nacht of zo)
Dat zal geen probleem zijn als je de spuitbus (een tijdje) niet gebruikt hebt. Maar als je 'm net gebruik hebt, is het drijfgas vermengd in de verf en dat moet je de bus wat langer laten staan om het gas te tijd te geven uit de verf te ontsnappen.
Wanneer je maar een beetje verf nodig hebt voor je airbrush, is decanteren in een (glazen) potje een goed alternatief. Hierover staan genoeg filmpjes op Youtube hoe je dat kunt doen.