BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 22 November 2023, 14:05:12

Titel: Trein-Schip weetjes.
Bericht door: Hans Reints op 22 November 2023, 14:05:12
MSC en de Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij FS ondertekenen MoU om vrachtactiviteiten in Europa uit te breiden
De Italiaanse nationale spoorwegmaatschappij Ferrovie dello Stato Italiane (FS) heeft een memorandum van overeenstemming (MoU) getekend met de Italiaanse scheepvaartgigant Mediterranean Shipping Company (MSC), bedoeld om de spoor- en zeeverbindingen tussen Italiaanse en Europese havens te stimuleren, aldus RailwayTechnology. Het MoU voorziet in de oprichting van een "NewCo" die tot doel heeft de goederenlogistiek in de maritieme en spoorwegsector uit te breiden.    Het nieuwe bedrijf zal gezamenlijk eigendom zijn van en geëxploiteerd worden. Mercitalia Logistics, een dochteronderneming van FS, zal een belang van 51% behouden, terwijl Medlog, een bedrijf onder MSC, een belang van 49% zal hebben. Als gevolg van de overeenkomst zal extra terminalcapaciteit worden gecreëerd, waardoor de havendiensten worden gestimuleerd en een concurrerend alternatief wordt geboden voor het wegvervoer, evenals het verkeer op de as Italië-Noord-Europa. Deze aankondiging volgt op de ondertekening door de bedrijven van een eerdere MoU in 2022, die gericht was op het vinden van wederzijdse interesse in een gecombineerd maritiem bedrijf. In oktober kondigde MSC een bindende overeenkomst aan om een belang van 50% in Italo te verwerven, waarbij de deal de Italiaanse hogesnelheidsspoorwegexploitant een ondernemingswaarde van € 4,2 miljard ($ 4,4 miljard) opleverde. Bron: Portn

Keniaanse spoorwegmaatschappij stopt vrachtdiensten naar de haven van Mombasa na overstromingen.Overstromingen en aardverschuivingen in het kustgebied van Kenia hebben de goederendiensten per spoor van en naar de havenstad Mombasa stopgezet, zei de staatsspoorwegmaatschappij zaterdag. Zware regenval in verband met het El Niño-fenomeen, gevolgd door plotselinge overstromingen, hebben steden in Oost-Afrika onder water gezet, waardoor honderdduizenden mensen dakloos zijn geworden. In Kenia staat het dodental van de overstromingen op minstens 46 en zal naar verwachting stijgen. Overstromingen en een aardverschuiving op de spoorlijn tussen de hoofdstad Nairobi en Mombasa hebben Kenya Railways gedwongen alle vrewsachtdiensten te sluiten, zei het in een verklaring. De spoorlijn vervoert ook vracht naar andere landen in de regio, waaronder Rwanda, Oeganda en Zuid-Soedan. Kenya Railways zei dat de beperkte passagiersdiensten zouden doorgaan. Uit gegevens van het Keniaanse Nationale Bureau voor de Statistiek bleek dat de normaalspoorlijn vorig jaar 6 miljoen ton vracht vervoerde, tegen 5,4 miljoen een jaar eerder. In buurland Somalië zijn 41 doden gevallen als gevolg van zware regenval en overstromingen. Het aantal ontheemden is de afgelopen week bijna verdubbeld tot 649.000, zei het VN-Bureau voor de Coördinatie van Humanitaire Zaken (OCHA) in zijn laatste update op zaterdag. Bron: Reuters (verslaggeving door George Obulutsa; Redactie door Alex Richardson en Ros Russell)

Delen van de Rijn in Zuid-Duitsland gesloten voor de scheepvaart
Delen van de rivier de Rijn in Zuid-Duitsland blijven vrijdagmiddag gesloten voor de scheepvaart na een stijging van het waterpeil na hevige regenval deze week, aldus de Duitse autoriteiten. De Rijn-riviervaart rond Maxau in Zuid-Duitsland is sinds woensdagavond stilgelegd, aldus het binnenvaartbureau WSA. Hoogwater betekent dat schepen niet genoeg ruimte hebben om onder bruggen door te varen en de blokkade verhindert schepen om naar Zwitserland te varen. Aanhoudende regen betekent dat een verwachte daling van het waterpeil vrijdag niet heeft plaatsgevonden en een precieze voorspelling voor heropening is niet mogelijk, aldus een woordvoerder van de autoriteit. De rivier zal naar verwachting in het weekend niet heropenen, zei de waterstandvoorspellingsdienst van de deelstaatregering Rheinland-Pfalz in Zuid-Duitsland. De centrale en noordelijke delen van de rivier waren nog steeds open voor de scheepvaart. De Rijn is een belangrijke vaarroute voor onder meer mineralen, kolen, granen, veevoer en olieproducten zoals stookolie. De Rijn heeft de afgelopen jaren herhaaldelijk te kampen gehad met lage waterstanden als gevolg van ongewoon droge zomers. Bron: Reuters (verslaggeving door Michael Hogan, bewerking door David Goodman en Louise Heavens)