BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: orientexpress op 18 November 2023, 15:14:56
-
Hi,
Ik hoop dat deze vraag nog nergens op het forum gesteld is (ik kon het in ieder geval niet vinden).
Welke types ketelwagens waren er bij de NAM?
Ik meen in ieder geval een 4assig USATC type. Maar welke nog meer?
Mvg,
Adriaan
-
Onderstaand draadje biedt wel wat overzicht.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99305.msg3222240914#msg3222240914 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=99305.msg3222240914#msg3222240914)
Als je zoekt op ‘liliput piko nam’ vind je wat draadjes naar aanleiding van modellen, maar waar het ook vaak over de grote voorbeelden gaat.
-
Het is mij niet duidelijk of je het vanuit modelspoor of grootspoor vraagt. Hier staat iig ook nog het eea:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89461.msg3222043797#msg3222043797
En hier. Nummer 312. Dit blad is nog wel aan te komen.
https://railmagazine.nl/downloads/
Marco
-
Henk en VAM65,
Dank voor jullie antwoorden!
Mede door jullie links wat wijzer geworden.
@VAM65 ik ben geintresseerd in het leren van grootspoor om daarna zelf te kijken op modelspoorgebied. Wellicht goed om te voegen dat ik in TP3 voornamelijk geintresseerd ben.
De vierassige typen die ik nu herken van de NAM:
1. 500801-500823 ELK/EKW Deutz (deze proberen te piko/liliput te benaderen)
2. 500824-500853 USATC (roco en klein modelbahn hebben deze types gehad meen ik)
3. 500854-500878 & 500879-500908 de beglische Les Ateliers Métallurgique typen (nooit in model uitgekomen)
(op basis van informatie van ODA ODA in de facebookgroep "de foto's van dhr. N.J. van wijck juriaanse)
ELK/EKW Deutz
(https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/e/ec/HUA-169605-Afbeelding_van_het_overladen_van_aardolie_naar_ketelwagens_van_de_N.S._te_Schoonebeek.jpg/800px-HUA-169605-Afbeelding_van_het_overladen_van_aardolie_naar_ketelwagens_van_de_N.S._te_Schoonebeek.jpg?20200702060842)
HUA 169605
belgen
(https://cdn2.picryl.com/photo/1965/12/31/hua-168368-afbeelding-van-ketelwagens-voor-het-vervoer-van-ruwe-aardolie-van-218ae0-1024.jpg)
hua 168368
tekeningen https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C6600464642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C6600464642E0534701000A17FD)
Nog een mooie foto waar van alle types er volgens mij minstens 1 van in zit. En wellicht ook intressant stoomlok voor een trein vol met olie ;D
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/FB552215A7565A26835749E908E54157 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/FB552215A7565A26835749E908E54157)
hua 806676
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/4E1A4FFB8ED35C828F2E789A59422591 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/4E1A4FFB8ED35C828F2E789A59422591)
hua 161299
Er van uitgaande dat het beeld van de vierassige ketelwagens van de NAM klopt hoeveel 2assers waren er? Zijn er meer dan alleen het onderstaande voorbeeld?
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/EC9A1EFD323F59BEA59BA1668CDE4821 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/EC9A1EFD323F59BEA59BA1668CDE4821)
hua 803426
MVG,
Adriaan
-
Alsjeblieft!
Je kun hier ook nog wat vinden: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=60755.0 Aanvullend op dat draadje, de dit jaar uitgekomen nummervarianten van Liliput (L230168) zijn: 500 804 en 500 814
1. 500801-500823 ELK/EKW Deutz (deze proberen te piko/liliput te benaderen)
De Piko's zijn sowieso niet goed, het zijn namelijk vernederlandste Duitse ketelwagens. De Liliputs daarentegen zijn wel correct.
2. 500824-500853 USATC (roco en klein modelbahn hebben deze types gehad meen ik)
Roco 67025: 500 830 en 500 847. Vind je soms nog wel tweedehands.
3. 500854-500878 & 500879-500908 de beglische Les Ateliers Métallurgique typen (nooit in model uitgekomen)
Klopt, helaas!
Er van uitgaande dat het beeld van de vierassige ketelwagens van de NAM klopt hoeveel 2assers waren er? Zijn er meer dan alleen het onderstaande voorbeeld?
https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/EC9A1EFD323F59BEA59BA1668CDE4821
Weet ik niet. I.i.g. minstens 2, zo te zien op de foto ;). Deze zijn zo'n 2 jaar geleden aangekondigd door Exacttrain, maar helaas nog steeds niet verschenen. Waarschijnlijk mede het gevolg van de "ICR-rijtuigenoorlog". Voor de wagens, zie bladzijde 22 van deze folder:
https://exacttrain.eu/files/German%20flyer%202023-09%20comprimed%201.pdf
-
Hoi Adriaan,
Ik denk dat je overzicht aardig compleet is.
Naar mijn weten zijn er drie grote series geweest, die je al eerder benoemd hebt.
Ik kan de hierboven genoemde opmerking over de Piko's beamen. Ze hebben de nummerserie van de Deutz-ELK en ze lijken daar niet op. De Liliputs zijn nagenoeg goed weergegeven. Ik ben er in 2021 uitgebreid ingedoken vanwege het ontwikkelen van een omnummersetje voor de Liliputs. Het enige wat opvalt is dat de borden op de stelbalk ontbreken. Liliput heeft de opschriften op de ketel gedrukt. Tot slot is het onwijs jammer dat de Métallurgique's niet in model zijn verschenen. Ik heb ook nog geen vergelijkbaar model gevonden als basis voor een ombouw.
Type ELK-Deutz NAM in model:
Liliput H0
230100 dubbelset 500 810 en 500 821
230104 dubbelset 500 809 en 500 823
230168 dubbelset 500 804 en 500 814
235967 nummer 500 801
235968 nummer 500 803 exclusief MTE
235969 nummer 500 813
Type USATC ketelwagen NAM in model:
Klein Modelbahn H0
Nummers onbekend
Roco H0
67025 dubbelset 500 830 en 500 847
Geen andere versies uitgebracht.
Ik overweeg ook hier nog een keer een omnummersetje voor. Ik weet niet of daar interesse voor is? De Roco wagens zie je niet zo vaak...
Dan nog de exoten,
Inderdaad die van Exact-Train. Helaas nog niet uitgegeven zoals ook al hierboven stond.
Geen andere bekend bij mij.
Dan nog een ander leuk gegeven; er reed altijd wel een DG mee. Daarvoor heb je in ieder geval twee opties:
Vooroorlogse DG serie xx, Philotrain kit 22. (Die ben jij nu aan het bouwen (y) )
Snelgoedwagen ombouw tot goederentrein begeleidingswagen, informeer eens bij Seinarm/Gerard van de Weerd voor een kitje. Staat niet op zijn site.
Ik kom op foto's al twee types E/ED tegen, met en zonder zij-uitbouw.
De naoorlogse stalen Dg (model Artitec).
Andere DG's sluit ik niet uit, maar ben ik nog niet op een foto tegengekomen.
Trekkracht
Ja verzin het maar... Voor stoom kom ik veelal de 3400 tegen. Of 6200 (in dit topic te zien).
3300 kwam zelden voor volgens mij. Ik dacht omdat deze niet sterk genoeg was? De 3400 had een relatief lage asdruk en net iets sterker.
Diesel meestal de 2000, of 2400, ook in dubbeltractie.
Elektrisch, o.a. 1100 in turquoise en blauw, 1300 turquoise en blauw, en wellicht de 1000.
Groet, Mathyn
-
Roco H0
67025 dubbelset 500 824 en 500 853
Geen andere versies uitgebracht.
Ik overweeg ook hier nog een keer een omnummersetje voor. Ik weet niet of daar interesse voor is? De Roco wagens zie je niet zo
Groet, Mathyn
Voor de zoveelste keer op dit forum al gemeld, die nummers kloppen niet en worden gecopycat door mensen die de wagens zelf niet hebben. Ze staan hier bij mij in de kast en het zijn, hetgeen ik hiervoor al meldde, de 500 830 en de 500 847!
-
Ach wat stom van mij. Ik zal het gelijk even aanpassen. Het erge van alles is dat ik de set zelf ook heb, maar helaas nog steeds in een verhuisdoos diep weggestopt. Ik had het nummer overgenomen uit mijn notitie lijstje en niet van jouw eerdere bericht.
Groet, Mathyn
-
Fijn, dank! En volgens mij kan ik je feliciteren met de aankoop van 2 Liliputs via MP?
-
Als tractie kun je ook denken aan 2 blauwe 2400-en - of een 6200:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketelwagens-ruwe-olie-Pernis-14-02-1949-HUA-63-61e31a90c13df.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketelwagens-ruwe-olie-Pernis-14-02-1949-HUA-63-61e31a90c13df.jpg)
ketelwagens met ruwe olie Pernis 14 02 1949 HUA-63
Dan eentje onderweg naar Pernis.
Op proef met twee nog nieuwe 2400en.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2402-en-2401-met-meetwagen-en-olietrein-Almelo-21-04-1954-HUA-X93241-170963-61e31a75e1aee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2402-en-2401-met-meetwagen-en-olietrein-Almelo-21-04-1954-HUA-X93241-170963-61e31a75e1aee.jpg)
NS 2402 en 2401 met meetwagen en olietrein Almelo 21-04-1954 HUA-X93241-170963
Dat wil niet zeggen dat vanaf die tijd alle olietreinen door diesels werden getrokken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-6233-olietrein-Pernis-18-01-1956-foto-H-de-Herder-61e31a8415a89.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-6233-olietrein-Pernis-18-01-1956-foto-H-de-Herder-61e31a8415a89.jpg)
NS 6233 met olietrein Pernis 18 01 1956 foto H de Herder
-
Hi,
Dank voor alle mooie berichten! hieronder enkele antwoorden.
@VAM65 bij de term copycat moest ik meteen aan die kat in jou avatar denken ;D Dank voor de oplettendheid en input. De USATC wagen staan op mijn verlanglijstje dus goed om te weten waar ik naar moet zoeken.
@Matthyn dank voor het uitgebreide antwoord. Komt die dg toch nog van pas :)
Weet je zeker van de 1100'en? ik zie meer 1300'en zoals:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X128738-NS-9436-655a7443990f0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X128738-NS-9436-655a7443990f0.jpg)
HUA 167294
(wel de voorganger van de 1100 zie link naar het utrechts archief https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0841A01A6B78554E934B8D06FE821123 (https://hetutrechtsarchief.nl/beeld/0841A01A6B78554E934B8D06FE821123))
Afijn een blauwe 2400 heb ik al wel(kan er nog een dummy bij zoeken) , 3400 zou mooi zijn, maar ik heb alleen een kleiner broertje een 3300 :)
@Allewijn dank voor de fotobijdrage(ik kijk altijd graag mee in je charlois fotodraadje)Jij hebt niet stiekem ergens nog mooie fotos van de USATC ketelwagens van de NAM?
Wat betreft de 2assige voormalige DR wagen 2 fotos zijn er in ieder geval met hetzelfde wagennummer:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X28242-NS4567-655a773813193.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X28242-NS4567-655a773813193.jpg)
HUA 803426
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X133358-NS-4595-655a76cc9f42d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X133358-NS-4595-655a76cc9f42d.jpg)
HUA 836253 (zie links van de NS602)
Is dit dezelfde 2assige wagon?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X55005-169605-655a778193f9b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X55005-169605-655a778193f9b.jpg)
HUA 169605
Wat de 4assige USATC wagen wellicht goed om te vermelden voor de knutselaars/3d printers onder ons er is ook een 1:32 model op thingiverse https://www.thingiverse.com/thing:1663871 (https://www.thingiverse.com/thing:1663871)
In mijn materieel draadje kan je mijn poging zien dit in H0 te printen.
MVG,
Adriaan
-
Weet je zeker van de 1100'en? ik zie meer 1300'en zoals
Adriaan,
Er zijn ook foto's bekend van 1200'en voor de olietrein. Volgens mij was er niet echt een vast loctype voor het elektrische gedeelte naar Rotterdam, gewoon hoe het in de omloop uitkwam.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat er vaak een 1000 werd ingezet; die werd vanaf midden jaren 1950 alleen nog ingezet als goederentreinloc
Grtz, Ton
-
Als tractie kun je ook denken aan 2 blauwe 2400-en - of een 6200:
[...]
Dan eentje onderweg naar Pernis.
Op proef met twee nog nieuwe 2400en.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2402-en-2401-met-meetwagen-en-olietrein-Almelo-21-04-1954-HUA-X93241-170963-61e31a75e1aee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/NS-2402-en-2401-met-meetwagen-en-olietrein-Almelo-21-04-1954-HUA-X93241-170963-61e31a75e1aee.jpg)
NS 2402 en 2401 met meetwagen en olietrein Almelo 21-04-1954 HUA-X93241-170963
[...]
In jouw draadje was me dat helemaal niet zo opgevallen (niet goed gelezen waarschijnlijk), maar historisch gezien is dit om meerdere redenen wel een bijzondere opname. De zandvlakte op de achtergrond is de aanleg van wat nu industrieterrein Dollegoor is, aangelegd tegelijk met de realisatie van Zijtak Almelo van het Twente-Rijnkanaal. Een jaar later zou de lijn waarop beide 2400's rijden enige tientallen meters worden verplaatst richting westen vanwege de aanleg van de brug over dat kanaal.
https://topotijdreis.nl/vergelijk/kaart/1955/kaart/2022/@240211,487199,11.39
De plek is tegenwoordig vrijwel onherkenbaar veranderd. De fotograaf stond iets meer naar voren en naar rechts:
https://www.google.nl/maps/@52.3625544,6.6461802,3a,15y,300.26h,91.66t/data=!3m6!1e1!3m4!1se03Q4ZUOjmz88zxLXDnEiA!2e0!7i16384!8i8192
Overigens ben ik zelf in afwachting van een fabrikant die de opvolgers van deze ketelwagens op de markt brengt, Tp.IV dus. Bij mijn weten heeft nog niemand dat gedaan. Mocht PB of ET zich daar op willen storten, dan is daar vast wel belangstelling voor.
-
Fijn, dank! En volgens mij kan ik je feliciteren met de aankoop van 2 Liliputs via MP?
Geen probleem! Uiteindelijk probeer ik natuurlijk ook correctie informatie op te schrijven. Op het forum helpen we elkaar. (y)
Inderdaad heb ik net weer een set binnen via mp. De op één na laatste van het rijtje. Dank ;D
@Adriaan, jazeker. Ik heb een foto van een turquoise 1100 voor de olietrein op mijn computer opgeslagen. Helaas kan ik die niet plaatsen vanwege copyright.
De foto van de 6233 is ook leuk, want daarmee onderscheiden we al een derde type Dg, een uit de serie van de naoorlogse stalen Dg’s. Logisch dat deze ook werden ingezet, maar des te leuker om het op beeld te zien.
Groet, Mathyn
-
Jij hebt niet stiekem ergens nog mooie fotos van de USATC ketelwagens van de NAM?
Geen idee of Alewijn ze heeft, maar de NVBS heeft ze wel in de beeldbank:
- nr. SPNSP1629, ex-USATC ketelwagens bij het olielaadplatform te Schoonebeek
- nr. 623.136, loc 5085 "Longmoor" met 23 ex-USATC ketelwagens.
Grtz, Ton
-
@Adriaan
Na even zoeken 1 foto gevonden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketelwagens-overlaadstation-Pernis-14-08-1952-foto-DC-Gerdessen-HUA-X127381-NS-9173b-61df4d9cc7f33.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/ketelwagens-overlaadstation-Pernis-14-08-1952-foto-DC-Gerdessen-HUA-X127381-NS-9173b-61df4d9cc7f33.jpg)
Pernis overlaadstation 14 08 1952 foto DC Gerdessen HUA-X127381-NS-9173
@1200blauw
Een foto van Almelo verwacht je ook niet zo snel in een Rotterdams topic:)
@Ton
Is er ook een link naar deze foto's?
-
@Ton
Is er ook een link naar deze foto's?
Alewijn,
Gewoon naar www.nvbs.com gaan en dan bij "Ons aanbod" de Beeldbank aanklikken.
Daarna in de zoekregel het fotonummer intikken dat ik in mijn post heb vermeld.
Als je meer dan postzegelformaat wilt zien (en downloaden, ik neem aan dat dat je bedoeling is) dan moet je inloggen als lid.
Voor wat betreft de linker ketelwagen op jouw laatste foto: dat is wel een ex-USATC, maar geen NAM-wagen.
Grtz, Ton
-
Dank je, Ton. Ik heb ze gevonden.
En die wagen in Pernis, ik dacht dat het er misschien een zou zijn. Maar niet dus.
-
Alewijn,
Toch nog een plaatje van usatc wagons gevonden buiten dehua en nvbs bronnen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DM0225010304-655c5884e7dca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/DM0225010304-655c5884e7dca.jpg)
Drents archief DM0225010304
Mvg,
Adriaan
-
Jaren geleden heeft schrijver dezes, voor Piko de NAM-wagens ontwikkeld wetende dat die modellen niet correct waren. De NAM had 48 kuubs ketelwagens in dienst maar Piko maakte de 63 kuubs ketelwagens. Omdat 48 m3 modellen ontbraken zijn de opschriften op de 63 m3 modellen (willens en wetens) aangebracht. Nadat Liliput de 48m3 modellen voorstelde heb ik voor Piko (Scaletrading/Wim Wolters) en Liliput (Hobby Time/Harry Becker) afzonderlijke nummers voorgesteld. Helaas beschikte Scaletrading (Piko) niet meer over dat overzicht wat een jaar geleden leidde tot een dubbelnummer van Piko/Liliput, namelijk de 500804 [p]. Momenteel zijn slechts de nummers 805, 816 en 818 vrij. Die kunnen met behulp van decals worden aangebracht. Roco heeft overwogen ook de in de lijst genoemde ex-USATC
500830 [p] en 500847 [p] uit te brengen. Niet de 500824 en 500853 zijn onder nummer R 67025 uitgebracht maar de 500830 en 500847.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img843-655c8a1005a8a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img843-655c8a1005a8a.jpg)
-
Roco heeft overwogen ook de in de lijst genoemde ex-USATC 500830 [p] en 500847 [p] uit te brengen, het is er nog niet van gekomen.
Hele diepe zucht. Zie reactie #6!
-
Verder lijkt me hetzelfde nummer voor Liliput en Piko geen groot probleem. Die modellen combineren ziet er niet erg overtuigend uit.
-
Direct na het posten heb ik de tekst aangepast: Niet de 824 en 853 zijn onder nummer R 67025 uitgebracht maar de 500830 en 500847. Maar die wijziging is om de een of andere reden niet doorgevoerd. Ik wijzig de tekst nogmaals. :)
-
Je had ze aan je lijstje ook al bijgeschreven staan en als iemand weet hoe het in elkaar zit zou jij het moeten zijn. Desondanks snap ik de zucht en de steun wel als iemand als een soort herder met eigenwijze schapen het hele draadje al probeert iedereen op het juiste spoor te houden.
-
Dank voor je reactie. De reden waarom Roco eerst de andere nummers heeft uitgebracht kan ik me niet meer herinneren en doet niets af aan de gang van zaken. De tweede serie laat nog op zich wachten. Het voorstel was om op de ketels nog "Pernis" in grote letters aan te brengen, maar dat is bij de eerste serie net niet gebeurd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img844-6561ed0c8482b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/img844-6561ed0c8482b.jpg)
-
Odaoda,
Ik wil nog wel een setje, dus laat roco daar maar mee komen!
Maar kijkend naar de Amerikaanse ketelwagens en wat er nog van deze wagens bewaard is. Valt mij op dat de frame constructie anders is, dan wel in de loop van de tijd gewijzigd is.
http://www.nmld.nl/nl/object/2210 (http://www.nmld.nl/nl/object/2210)
Weet iemand wanneer dit is doorgevoerd(welk jaar)? Of hebben we hier te maken met verschillende series?
MVG,
Adriaan
-
Volgens mij waren de ketelwagens in de sproeitrein de enige ketelwagens die in eigendom van NS waren . Al de andere ketelwagens waren P wagens , oftewel een particulieren eigendom . De ketelwagens voor de crud olie ( schoonebeek pernis en Den Haag Loolaan-Pernis waren wagens van VTG .
-
welk type sluitsein werd op de wagens gevoerd? Bordjes rood/wit (Artitec) of de verlichte seinen (Artitec).
gr
Brutus
-
Klopt, de wagens zijn in het begin van de jaren vijftig deels gerenoveerd en voorzien van chassisbalken aan de buitenzijde. Ook werden over de Amerikaanse draaistellen spatschermen aangebracht. De sproeitreinwagens hebben niets met dit type te maken. Die van de sproeitrein waren afkomstig uit Franrijk en die waren met de Yanks meegekomen in WOI. De sluitseinen waren overdag de "zandlopers" (rood-witte borden) en 's nachts de rood verlichte sluitseinen op pietereulie (die bevonden zich overdag doorgaans op de locomotief).
-
Een setje sluitsein bordjes zijn wel heel erg leuk om te plaatsen! De sluitseinijzers zijn te kwetsbaar om er een 0,5mm gaatje in te boren. Ik heb het opgelost door ze te vervangen voor messing exemplaren met 0,5mm geboord gaatje waar ik een sluitsein bordje in kon steken. De messing exemplaren heb ik in de houder op de ketel gestoken. Het staat beschreven in mijn draadje ‘omnummeren van NAM wagen’.
Groet, Mathyn
-
Hi,
Naar aanleiding van dit topic toch maar wat zaken aangeschaft. Toch mooi die "amerikaanse wagens".
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240208-205616-65c5d6b69f603.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240208-205616-65c5d6b69f603.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240208-205521-65c5d6bfe6155.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240208-205521-65c5d6bfe6155.jpg)
Het begint ergens op te lijken:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240208-205547-65c5d6ce57ef5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20240208-205547-65c5d6ce57ef5.jpg)
Naar aanleiding van dit topic ook wat onderzoek naar de belgische wagens:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-08-42-07-Untitled-1-200-CMYK-Preview-65c5d76f6f38c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-08-42-07-Untitled-1-200-CMYK-Preview-65c5d76f6f38c.jpg)
bronnen:Amersfoort, eind jaren veertig, Foto J. Schekkerman, collectie Eelco Storm
https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C6600464642E0534701000A17FD (https://hetutrechtsarchief.nl/collectie/609C5C6600464642E0534701000A17FD)
De openbare tekening in het HUA lijkt totaal niet te matchen met foto's van de bestaande wagens. Het onderstel lijkt ongewijzigd maar de ladder en vuldoppen bovenop lijken totaal op een andere plaats. Hoe zit dit? Is dit een andere deelserie?
Als ik het weet dan kan ik lekker verder modeleren :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-08-45-43-Solid-Edge-ST5-Assembly-Asm1-asm-65c5d94a88256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-08-45-43-Solid-Edge-ST5-Assembly-Asm1-asm-65c5d94a88256.jpg)
MVG,
Adriaan
-
@Adriaan,
Ja, het is een andere serie. Onderaan de tekening in HUA staat dat het de serie 500879-500908 betreft; op de foto staat wagen nummer 500868.
Grtz, Ton
-
Ton,
Dank voor het antwoord, maar weet niet of het mysterie helemaal is opgelost:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-10-52-17-Photos-65c5f627b422a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-10-52-17-Photos-65c5f627b422a.jpg)
Links 500879-500908 ? rechts 500854-500878?
806676 / collectie Het Utrechts Archief.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-10-53-16-X93243-170965-jpg-Photos-65c5f627bb055.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/2024-02-09-10-53-16-X93243-170965-jpg-Photos-65c5f627bb055.jpg)
Links 500879-500908 ? rechts 500854-500878?
170965 / collectie Het Utrechts Archief.
Trappen en bordessen lijken ook niet helemaal te matchen met de tekening.
MVG,
Adriaan
-
Adriaan,
Trappen en bordessen zijn vrij eenvoudig te vervangen bij een tussentijdse revisie. Het gaat natuurlijk om de positie van de mangaten bovenop de ketel.
Om het zeker te weten zou je de tekeningen van de eerdere deelserie moeten bekijken (500854 - 500878), maar die staan niet op de website. Daarvoor zou je dan naar de studiezaal moeten.
Grtz, Ton
-
Na de helaas onduidelijke plaatjes... een foto uit het HUA van een der Belgische typen en uit het materieelboek der NS anno 1954 met wijzigingen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz100-HUA-168367-Afbeelding-van-ketelwagens-voor-het-vervoer-van-ruwe-aardolie-van-de-Nederlandse-Aardolie-Maatschappij-N-A-M-bij-het-olielaadplatform-te-Schoonebeek-65c5ff21b7304.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz100-HUA-168367-Afbeelding-van-ketelwagens-voor-het-vervoer-van-ruwe-aardolie-van-de-Nederlandse-Aardolie-Maatschappij-N-A-M-bij-het-olielaadplatform-te-Schoonebeek-65c5ff21b7304.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz101-65c6009dc4d66.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/zzz101-65c6009dc4d66.jpg)
-
Hierbij nog een foto van de 500904, dus 2e deelserie, uit RM 263. Ik had altijd aangenomen dat die 2 deelseries (500854-878 en 500879-908) identiek waren, maar niet dus!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-6153-65c61d37da0bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-6153-65c61d37da0bb.jpg)
-
Hi,
Vraagje is dit piko 54688 model:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20f2bd84f14008fe95caa36de7a67a37e3140f5a-66dc3ed1434f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/20f2bd84f14008fe95caa36de7a67a37e3140f5a-66dc3ed1434f7.jpg)
Nou in basis hetzelfde als dit?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/X28242-NS4567-655a773813193.jpg)
Ik weet dat er een exact model ooit uit moet komen maar misschien is dit ook wel een goedkoop leuk ombouw klusje.
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Als je een (veel) kleinere ketel op het onderstel zet, ander hekwerk voorop en de borden aanpast, kom je volgens mij aardig in de buurt.
Grtz, Ton
-
Goede namiddag,
Lichtbouw ketelwagens (Leichtbau), een verhaal apart.
De zw/w-foto lijkt een Einheits Leichtbau met de kleine ketel, 24m/240hL. Met klinknagels boven assen en veren. En oudere DWV-vetlageraspotten
(in ieder geval geen Leichtbau Uerdingen, noch Deutz) (de Einheits 24m3 werd uitgebracht door Exact~train)
De oudere en de heruitgebrachte Piko's zijn nog uit de periode dat h0-materieel niet exact 1/87ste was, maar soms iets 'dikker'.
Stefan Carstens (Miba) klasseert deze Piko's daarom als een na-oorlogse Leichtbau 39.3m3.(bouwjaar 1960) . Met 'modernere' kleine, ronde kogellageraspotjes. (deze zo bekende h0-wagentjes werden ondertussen trouwens aangepast met een fraaier onderstel, inclusief KKK, kortkoppelingskinematiekje. Tevens kwam er een fijnere loopbordesreling bovenop de ketel. De remblokjes zitten nu in lijn met de.wieltjes)
> toegevoegd
Het 'onderstel' van de h0-Piko is wel eerder verwant aan de oorspronkelijke Einheits lichtbouw wagens. De diverse na-oorlogse evoluties van de lichtbouw-wagens kregen nl. stevigere veerophangingen (-bokken) en andere aanpassingen.
-
Ton & Herve,
Dank voor jullie antwoorden. Het verschil in ketelgroote en andere details is mij nu meer duidelijk.
Hoeveel van deze 2 assers waren er eigenlijk van de Bataafsche Petroleum Maatschappij ? Op de foto's van het utrechts archief herken ik:
DR Münster 949704
DR Münster 949710
Met vriendelijke groet,
Adriaan
-
Goede namiddag,
'k Zou dit interessante verhaal & foto's eerder zoeken in een minder "Algemene" rubriek. Misschien in "Materieel" of zo ?
toegevoegd >
Is er voorheen reeds gekeken naar die 'Belgische' draaistelketelwagens in oude catalogi van de Ateliers Metallurgique?
( sommige zijn ooit gescand, dacht 'k )
-
Beste Herve,
Ik heb wel eens deze website bekeken met documentatie van Ateliers Metallurgique maar het daar niet gevonden.
ttps://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php#gsc.tab=0 (http://ttps://www.tassignon.be/trains/documentation/documentation.php#gsc.tab=0)
Wat betreft verplaasting ik weet niet wat de correcte rubriek ik voor grootspoor historische vraagstukken. Mocht er een beter geschikte rubriek daarvoor zijn dan heb ik daar geen bezwaar tegen.
Met vriendelijke groet,
Adriaan