BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Eric v C op 18 November 2023, 12:59:09
-
Fleischmann H0 profi koppeling voor B 3ya 3 assige DB Umbau-wagons
Ik heb een viertal oude Fleischmann 3 assige B 3ya wagons recent voorzien van de FM Profi koppeling 6516.
Ik merk evenwel dat de Umbau-wagons in de eerste de beste bocht met de balg tegen elkaar komen en daardoor ontsporen.
Weet iemand een oplossing voor een langere NEM-koppeling waarbij ik de FM Profi koppeling kan blijven blijven benutten?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoGFN3yge640-1-6558a6c0a3872.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/RocoGFN3yge640-1-6558a6c0a3872.jpg)
Bron: https://www.modellbahn.net/index.php/startseite/modellberichte/wagenmodelle/reisezugwagen/sitzwagen/umbauwagen-3-achsig-von-fleischmann (https://www.modellbahn.net/index.php/startseite/modellberichte/wagenmodelle/reisezugwagen/sitzwagen/umbauwagen-3-achsig-von-fleischmann)
-
Blijft de koppeling klem zitten als je hem niet helemaal in de schacht duwt?
Zo niet, heb je er dan bezwaar tegen de koppeling zo vast te lijmen?
Er is een nettere, maar ook dure oplossing. Roco heeft een setje om een in hoogte verstelbare koppeling in een nem-schacht te plaatsen. Helaas alleen met Roco koppeling, maar de Fleischmann 6570 past ook (die je dan dus ook nog moet kopen). Neveneffect is dat de koppelafstand wat groter wordt.
https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40287-kurzkupplungskopfe-hohenverstellbar.html (https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40287-kurzkupplungskopfe-hohenverstellbar.html)
https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html (https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html)
-
Zoals verteld door Henk, heb je een verstelbare kortkoppeling van fleischmann 6570 nodig en een verstelbare kortkoppeling van roco 40287.
Dan kan je de fleischmann koppeling in de roco houder plaatsen en verstellen.
Eén koppeling langs één kant van de wagon is misschien al genoeg, zo is de koppeling iets langer dan de vaste koppeling.
Onderaan een beeld met het verschil in lengte van de vaste en verstelbare Roco koppeling.
In Nederland dus ook te koop.
https://www.huider.nl/fleischmann-6570-profi-kupplungskopf
https://www.huider.nl/roco-40287-kk-kopf-verstellbar-2-st
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco-kortkoppelingen-6558af9a59576.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco-kortkoppelingen-6558af9a59576.jpg)
-
Blijft de koppeling klem zitten als je hem niet helemaal in de schacht duwt?
Zo niet, heb je er dan bezwaar tegen de koppeling zo vast te lijmen?
Er is een nettere, maar ook dure oplossing. Roco heeft een setje om een in hoogte verstelbare koppeling in een nem-schacht te plaatsen. Helaas alleen met Roco koppeling, maar de Fleischmann 6570 past ook (die je dan dus ook nog moet kopen). Neveneffect is dat de koppelafstand wat groter wordt.
https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40287-kurzkupplungskopfe-hohenverstellbar.html (https://www.roco.cc/rde/produkte/zubehor/sonstiges/40287-kurzkupplungskopfe-hohenverstellbar.html)
https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html (https://www.fleischmann.de/fde/produkte/zubehor/sonstiges/6570-profi-kupplungskopf.html).
De FM 6516 heeft een borging met pin, dus vastlijmen in de NEM 362 is hier helaas geen optie.
De FM 6570/6572 combinatie ken ik.
Als ik het goed begrijp zou met de Roco variant 40827 van de FM 6572 de koppeling iets langer worden.
Dat ga ik proberen. Dank voor de tip.
-
De modellen op de foto zijn niet jouw modellen?
Die op de foto hebben een nem-schacht en daar was mijn antwoord op gebaseerd.
Jouw modellen hebben kennelijk nog een oudere pen-verbinding voor de koppeling en dan heb je niets aan mijn suggestie.
Ik weet niet of de Roco 40827 meer lengte oplevert dan de Fleischmann 6572.
Maar is de combinatie 6572/6570 al niet langer dan de 6516?
-
De foto komt zo te zien uit de link van de bron.
De vraag is of jouw wagens wel een kortkoppelmechaniek hebben.
-
De modellen op de foto zijn niet jouw modellen?
Die op de foto hebben een nem-schacht en daar was mijn antwoord op gebaseerd.
Jouw modellen hebben kennelijk nog een oudere pen-verbinding voor de koppeling en dan heb je niets aan mijn suggestie.
Ik weet niet of de Roco 40827 meer lengte oplevert dan de Fleischmann 6572.
Maar is de combinatie 6572/6570 al niet langer dan de 6516?
De modellen op de foto zijn niet jouw modellen?
Nee louter ter illustratie, maar ze zitten wel zo dicht op elkaar.
En ze lijken voorzien van de FM profi koppelingen.
De bron van de foto is vermeld.
Maar is de combinatie 6572/6570 al niet langer dan de 6516?
Dat weet ik niet, ga ik uitzoeken.
Ik heb ook de koppelingen van Symoba gevonden bij mijn zoektocht.
http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm#120Anker (http://www.symoba-schniering.de/sym-produkte.htm#120Anker)
Die zijn verstelbaar maar lijken iets lager te komen.
-
De foto komt zo te zien uit de link van de bron.
De vraag is of jouw wagens wel een kortkoppelmechaniek hebben.
De vraag is of jouw wagens wel een kortkoppelmechaniek hebben.
Dat denk ik niet, maar ik wil wel de kortkoppeling FM profi gebruiken en daar ligt het probleem waarschijnlijk ook.
-
Om zeker te weten of er een kortkoppelmechaniek zit kun je een foto van de onderkant laten zien.
Zonder dat mechaniek is het zinloos om kortkoppelingen te gebruiken, dat gaat niet werken.
-
Nu gaat er te veel door elkaar lopen.
Als Eric de 6516 heeft gemonteerd, dan heeft het model nog de oude penbevestiging en zeker geen kortkoppelmechaniek.
Maar het is wel zeker mogelijk een profi te gebruiken zonder mechaniek, mits op voldoende afstand gemonteerd. Daarvoor is de 6516 ook bedoeld, maar kennelijk gaat dat net niet goed bij deze modellen.
Probeer eens of de 6572 met 6570 wat meer afstand oplevert.
Symoba is weer een ander verhaal. Dat is een kortkoppelmechaniek met nem-schacht. Kan ook, maar is meer werk. Wel mooi kortkoppelen.
-
Hallo Eric,
De wagens op de foto zijn een Roco en een (moderne) Fleischmann met kk-mechaniek en zeggen dus helemaal niets over het probleem wat je nu hebt in de bochten.
Als ik het goed begrijp heb je de hele oude (1:82) Umbauwagens. Deze hebben een penkoppeling zonder kk-mechaniek.
De koppelingsadapters zouden soelaas kunnen bieden (geen ervaring mee), helaas zijn ze nogal prijzig dus ik zou er eerst eentje proberen.
Misschien is één van de twee koppelingen al voldoende, scheelt toch de helft in prijs.
Alternatief is ombouwen met een "echt" kk-mechaniek en schacht (Symoba of Roco 40343/40344). Je moet dan wel wat verbouwen.
Houd er verder rekening mee dat ze altijd in vaste koppels reden, de B3yg (en AB3yg) de wc naar de buitenzijde, de BD3yg de wc naar de binnenzijde van het koppel.
Mvg,
grossraumwagen
-
Nu gaat er te veel door elkaar lopen.
Als Eric de 6516 heeft gemonteerd, dan heeft het model nog de oude penbevestiging en zeker geen kortkoppelmechaniek.
Maar het is wel zeker mogelijk een profi te gebruiken zonder mechaniek, mits op voldoende afstand gemonteerd.
Daarvoor is de 6516 ook bedoeld, maar kennelijk gaat dat net niet goed bij deze modellen.
Probeer eens of de 6572 met 6570 wat meer afstand oplevert.
Symoba is weer een ander verhaal.
Dat is een kortkoppelmechaniek met nem-schacht.
Kan ook, maar is meer werk. Wel mooi kortkoppelen.
Henk,
Ja jij formuleert het goed denk ik.
Ik heb een startset Symoba besteld om e.e.a juist te kunnen bepalen.
Ook ga ik op zoek na de 6570/6572 combinatie.
We gaan het meemaken.
Eric
-
Hallo Eric,
De wagens op de foto zijn een Roco en een (moderne) Fleischmann met kk-mechaniek en zeggen dus helemaal niets over het probleem wat je nu hebt in de bochten.
Als ik het goed begrijp heb je de hele oude (1:82) Umbauwagens. Deze hebben een penkoppeling zonder kk-mechaniek.
De koppelingsadapters zouden soelaas kunnen bieden (geen ervaring mee), helaas zijn ze nogal prijzig dus ik zou er eerst eentje proberen.
Misschien is één van de twee koppelingen al voldoende, scheelt toch de helft in prijs.
Alternatief is ombouwen met een "echt" kk-mechaniek en schacht (Symoba of Roco 40343/40344). Je moet dan wel wat verbouwen.
Houd er verder rekening mee dat ze altijd in vaste koppels reden, de B3yg (en AB3yg) de wc naar de buitenzijde, de BD3yg de wc naar de binnenzijde van het koppel.
Mvg,
grossraumwagen
Dank voor je reactie.
Je formuleert het nog accurater.
Het zijn inderdaad hele oude FM Umbau wagons.
Ik heb alle van Fleischmann 2x B3ya (87935 Nürnberg) en 2xBD3ya met Gepäckabteilung (99761 Nürnberg).
Leuk om te lezen in welke combinaties ze reden.
Ik heb ze tussen Zollhaus-Blumberg en Weizen (Sauschwänzlebahn) in combinatie met de 4assige Umbauwagens zien rrijden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20211017-133845-6558db2f727e3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20211017-133845-6558db2f727e3.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1050453-6558db7ceda6f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1050453-6558db7ceda6f.jpg)
In 2021 nog met de 262 stoomlokomotief op het Biesenbachviadukt
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1050783-6558dbf0bd7f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1050783-6558dbf0bd7f2.jpg)
En recenter 2023 met de MAK V80 bij aankomst in Fützen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080398-6558dc5bc55b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080398-6558dc5bc55b2.jpg)
En recenter 2023 met de MAK V80 in Zollhaus-Blumberg
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080423-6558dc75b1e7d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/P1080423-6558dc75b1e7d.jpg)
Eric
-
Dan kunnen we concluderen dat de 6516 bij die hele oude rijtuigjes niet werkt. De rijtuigen komen te dicht op elkaar te staan en haken dan in bogen.
Plaats toch eens een fotootje van de onderkant. Als je de wagons graag kort wilt koppelen met profi is een mechaniek nodig dat de rijtuigen in bogen uit elkaar drukt. De modellen op de geleende foto hebben dat.
Met Symoba is dat later aan te brengen.
-
En de gevraagde foto
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231118-182321-6558f3a2f3935.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231118-182321-6558f3a2f3935.jpg)
-
Als dit jou wagons wel zijn Eric v C, dan snap ik dat deze ontsporen in de bochten, de vouwbalgen raken elkaar al bijna op het rechte stuk, deze hebben hooguit 2 millimeter ruimte op de foto op het rechte stuk
-
Precies, dat dus >:(
-
Wel genoeg ruimte voor een Symoba mechaniek.
Hieronder een voorbeeld van een klein mechaniek met daarop een schacht geschoven. In die schacht past dan de 6515 koppeling.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/kkk13.jpg)
Bij die Donderbussen zal je mogelijk wat materiaal van de bodem moeten verwijderen. Mechaniek zo plaatsen dat de voorkant van de schacht ongeveer 7mm achter de voorzijde van de balg staat.
Setjes voor een rijtuig zijn bijvoorbeeld hier te krijgen.
https://www.etsmodelspoor.nl/artikel/85942/symoba-103-111-ombouwsetje-voor-kortkoppelings-mechanisme.html (https://www.etsmodelspoor.nl/artikel/85942/symoba-103-111-ombouwsetje-voor-kortkoppelings-mechanisme.html)
Misschien wat prijzig voor die oude modellen.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231118-182321-6558f3a2f3935.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231118-182321-6558f3a2f3935.jpg)
Eric, je snapt toch wel het principe van kortkoppelen? Dat dat zonder mechaniek niet gaat werken?
Het mechaniek (sleuf-geleiding) zorgt ervoor dat op recht spoor de wagons dicht bij elkaar getrokken zitten, en dat in de bochten de afstand tussen de wagons automatisch groter wordt.
Groet, V.
-
Misschien wat prijzig voor die oude modellen.
De wagens worden zo wel steeds duurder...
Misschien toch eens overwegen of je voor die prijs niet liever een paar Rocowagens koopt.
Die zijn gebruikt vaak voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Deze zijn normaal gesproken al voorzien van kortkoppeling (behalve de alleroudste oplagen) en bovendien op schaal 1:87, hetgeen een eventuele combinatie met 4assige Umbauwagens ten goede komt.
Verder heeft Roco de hele serie dus ook een AB-rijtuig.
De reeds gekochte koppelingen kunnen altijd nog naar de onderdelendoos, wachtend op een andere nieuwe aankoop...
Als je toch bij de Fleischmannwagens blijft kun je nog eens kijken of de buisbalgen wat strakker tegen de wagenbak aangebracht kunnen worden.
Zo te zien zit daar nog een spleet (iig bij de rechtse wagen). Eventueel aan de achterzijde (niet-zichtbare zijde) nog iets afvijlen. De buffers lijken wel voldoende marge te hebben.
-
Eric, je snapt toch wel het principe van kortkoppelen? Dat dat zonder mechaniek niet gaat werken?
Het mechaniek (sleuf-geleiding) zorgt ervoor dat op recht spoor de wagons dicht bij elkaar getrokken zitten, en dat in de bochten de afstand tussen de wagons automatisch groter wordt.
Groet, V.
Ik denk het te weten, maar jouw suggestie/vraag spoorde me aan deze video te bekijken over koppelingen. Ik wilde het dan ook precies weten. Nooit te oud om te leren, nietwaar?
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6VWg5RLF8hA (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6VWg5RLF8hA)
Vanaf 3:20 min en 6;00 min meer specifiek over (kort-)-koppelingen. (y)
Op 19:00 min nog specifiek over de FM profi koppeling.
-
De wagens worden zo wel steeds duurder...
Misschien toch eens overwegen of je voor die prijs niet liever een paar Rocowagens koopt.
Die zijn gebruikt vaak voor een redelijke prijs te verkrijgen.
Deze zijn normaal gesproken al voorzien van kortkoppeling (behalve de alleroudste oplagen) en bovendien op schaal 1:87, hetgeen een eventuele combinatie met 4assige Umbauwagens ten goede komt.
Verder heeft Roco de hele serie dus ook een AB-rijtuig.
De reeds gekochte koppelingen kunnen altijd nog naar de onderdelendoos, wachtend op een andere nieuwe aankoop...
Als je toch bij de Fleischmannwagens blijft kun je nog eens kijken of de buisbalgen wat strakker tegen de wagenbak aangebracht kunnen worden.
Zo te zien zit daar nog een spleet (iig bij de rechtse wagen). Eventueel aan de achterzijde (niet-zichtbare zijde) nog iets afvijlen. De buffers lijken wel voldoende marge te hebben.
Ja de onderdelendoos groeit, maar dat is een voordeel toch.
Dat Umbau AB rijtuig van Roco ga ik maar eens zoeken.
Ik stootte op dit draadje: [https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=52467.msg845762#msg845762[/url]
Er blijkt ook een AB versie in de vorm van de FM 5097 K versie te zijn
Want ik las ook Dus bij de oude Fleischmannetjes zul je geen bijpassende Roco vinden.
Maar las ook Een setje van vier FM-rijtuigen BD+B+B+B achter een niet al te zware loc is heel natuurgetrouw.
-
Ik denk het te weten, maar jouw suggestie/vraag spoorde me aan deze video te bekijken over koppelingen. Ik wilde het dan ook precies weten. Nooit te oud om te leren, nietwaar?
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6VWg5RLF8hA (https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=6VWg5RLF8hA)
Vanaf 3:20 min en 6;00 min meer specifiek over (kort-)-koppelingen. (y)
Op 19:00 min nog specifiek over de FM profi koppeling.
Goed filmpje. Toch heb ik het idee dat Manuel zo nu en dan de kern mist. Wat aanvullingen.
Het wezenskernmerk van een kortkoppeling is dat die een starre verbinding oplevert. Dat is nodig om een kortkoppelmechaniek goed te laten werken.
Een kortkoppeling alleen koppelt nog niet kort. Dat gaat alleen werken met een kortkoppelmechaniek.
De nem-schacht (Morop norm 362) is al een jaar of dertig standaard. Ik vind het de beste uitvinding van de afgelopen decennia op modelspoorgebied. Voorheen was het wisselen van koppelingen een heel gedoe - enfin dat heb je gemerkt - sindsdien eenvoudig. Modellen met een andere bevestiging zijn in de regel ouder, een beetje afhankelijk van het merk. Roco leverde al 45 jaar geleden veel modellen met de later genormeerde schacht. De plan d van Roco (1978 daaromtrent) heeft nooit anders gehad.
https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem362_d.pdf (https://www.morop.org/downloads/nem/de/nem362_d.pdf)
-
(y)
-
Er gaan nu weer een aantal zaken door elkaar lopen, vrees ik.
De Fleischmannwagens die je nu hebt zijn in de "oude" Fleischmannschaal 1:82, zoals ze deze in de jaren 60 hanteerden.
Als je deze gaat combineren met andere merken zul je al gauw zien dat de oude Fleischmannen aan de (te) grote kant zijn.
Roco kwam eind jaren 70 met de 3assers en het waren toen erg mooie rijtuigen. Ook de rijeigenschappen zijn erg goed door de gelede constructie van de 3 assen.
Sindsdien heeft Fleischmann geheel nieuwe modellen gemaakt, die wel in de juiste schaal (1:87) zijn.
Vervolgens hebben ook Brawa en Piko de rijtuigen in model. Uiteraard ook in de juiste schaal 1:87 en voorzien van kk-mechanieken.
Al deze modellen zijn weer mooier dan de Roco's maar wel aanzienlijk duurder.
De rijeigenschappen van de Brawa's kunnen in de praktijk wel eens tegenvallen. Fleischmann en Piko weet ik niet.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, aangezien ik voldoende heb aan mijn Roco's.
Hoe een Roco en een nieuwe Fleischmann ten opzichte van elkaar staan, kun je zien in jouw illustratie-foto in het allereerste begin van dit draadje.
Er zijn verschillen, maar qua schaal past het wel.
-
Misschien dan maar bij de vier wagens van nu blijven ;)
-
Dat is wel de eenvoudigste oplossing ;)
Misschien heb je dan toch nog wat aan mijn tip van vanochtend:
Als je toch bij de Fleischmannwagens blijft kun je nog eens kijken of de buisbalgen wat strakker tegen de wagenbak aangebracht kunnen worden.
Zo te zien zit daar nog een spleet (iig bij de rechtse wagen). Eventueel aan de achterzijde (niet-zichtbare zijde) nog iets afvijlen. De buffers lijken wel voldoende marge te hebben.