BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Dick55 op 14 November 2023, 20:19:07
-
Nu in het AD: https://www.ad.nl/binnenland/nederlandse-vervoerder-gaat-strijd-met-eurostar-aan-naar-londen-en-parijs-wil-ook-treinen-naar-groningen~a8e69051/
Moedig, maar ook realistisch?
-
Na de aanvragen van Arriva (https://over.arriva.nl/ons-nieuws/aanvraag-bij-acm-dagelijks-rechtstreekse-treinen-tussen-groningen-amsterdam-en-parijs/) en Q-Buzz (https://www.parool.nl/nederland/qbuzz-wil-met-treinen-rijden-van-amsterdam-naar-berlijn-en-parijs~b0ac1674/?referrer=https://www.google.com/) om treinen naar Parijs (en Berlijn) te mogen rijden heeft ook het nieuwe bedrijf Heurotrain (https://www.treinenweb.nl/nieuws/10294/heurotrain-wil-vanaf-2027-naar-londen-en-parijs-rijden.html) een aanvraag gedaan voor diensten op Parijs en Londen.
Met de al aanwezige Thalys kan je zowat een halfuursdienst Amsterdam - Parijs creëren, het aantal treinen naar Londen is nog onduidelijk maar ook daar is een uurdienst gepland. Ik ben benieuwd wat er terecht komt van deze plannen en hoeveel er uiteindelijk gereden kan worden en door welke maatschappij.
-
........En verder ben ik zoals je weet dol op meer concurrentie op het traject Rotterdam-Antwerpen-Brussel ;D
Grtz Gerard
-
Heurotrain zal de concessie wel duur verkopen eer hun treinen zijn afgeleverd.
H€train.
-
Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109210.msg3222430280;topicseen#msg3222430280
En na de UK-ban van Virgintrains (in samenwerking met Stagecoach) enkele jaren terug, bekijkt ook Sir Richard Branson om ook treinen door de "konijnenpijp" te gaan laten rijden. Die rijpaden door de Chunnel gaan een pak duurder worden.
Want die zitten nu al tjokvol. Zo kreeg men geen toestemming om 'local' HST's door de Chunnel te sturen die op alle haltes in Noord-Frankrijk en Kent gingen stoppen (Lille - Calais Frétun - Asford - Ebsfleet - Staffort -
Londen services)
Het is nog wennen maar Thalys = nu Eurostar
https://www.railjournal.com/passenger/high-speed/heuro-plans-high-speed-services-from-amsterdam-to-brussels-paris-and-london/
https://www.railtech.com/all/2023/11/13/virgin-tunnel-richard-branson-could-challenge-eurostar-monopoly/?gdpr=accept
Gr,
Jan(tje)
-
Zie ook:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=109210.msg3222430280;topicseen#msg3222430280
Gr,
Jan
-
beide topics over dit onderwerp samen gevoegd.
Ferenc als moderator
-
Het houdt niet op, niet vanzelf: ook Flywise Travel (https://www.acm.nl/nl/publicaties/melding-nieuwe-passagiersdiensten-spoor-door-flywise-travel-amsterdam-berlijn-amsterdam-parijs-en-amsterdam-basel) wil een dagelijkse dienst Amsterdam - Parijs beginnen, naast een dagelijkse trein naar Berlijn en driemaal per week naar Basel. In tegensteling tot de andere plannen is deze trein met loc met rijtuigen en niet over de HSL gepland. De verwachte reistijd vind ik niet erg concurrerend met de andere aanbieders maar er zal over nagedacht zijn.
-
ik denk dat we hier in BelgIë i.p.v. 4 sporen , er 10 moeten gaan leggen , om al die treinen van Nederland naar Parijs en Londen te leten passeren, en ons eigen openbaar vervoer maar amoeten afschaffen ( zijn ze nu toch al mee bezig ).
-
De treinen naar Berlijn en Parijs van Flywise zijn uitgesteld (https://www.treinreiziger.nl/govolta-in-2025-treinen-naar-kopenhagen-basel-en-berlijn-en-niet-naar-parijs/), ook komen er verbindingen met Kopenhagen en Basel. De laatste is gelijk een alternatieve optie nu de ICE-verbinding (https://www.treinreiziger.nl/directe-dagtrein-naar-zwitserland-verdwijnt-vanaf-komende-zomer/) stopt.
-
Naar/van Basel: De DB heeft al veel eerder gepoogd deze rechtstreeks verbinding te knippen. Zitplaatsen per machinist is het credo: ICE naar/van NL = max 400 (1 + 2e klasse) zitplaatsen. Oude ICE 1 = 650+ zitplaatsen. Nieuwere ICE-stellen kunnen in Duitsland ook nog eens gekoppeld rijden, naar/van Nederland niet. Bovendien rijdt je de hele dag met een stel wat geschikt is voor NL maar die mogelijkheid maar op een klein deel van het traject echt gebruikt. Reizigersaantallen ten zuiden van Frankfurt zijn veel hoger dan een ICE-3M aan kan. Een strakke 2-uursdienst Amsterdam - Frankfurt v.v. is veel makkelijker te rijden dan die vleugeltreinen "omdat er dan een aantal niet hoeven over te stappen". Het was leuk zolang het duurde, maar ook de DB wil efficiënt met materieel en personeel werken.
Als je op de foto in het artikel van Treinreiziger kijkt, ziet dat die 30 minuten overstatijd in Basel al in Utrecht op zijn. En het is niet zelden, dat de ICE al in Utrecht te laat is. Na 35 kilometer. En dan moeten er nog 100-en volgen... Zo vaak is dat 'ding' al niet onderweg opgeheven om weer op tijd terug te kunnen zijn. Meegemaakt: kopmaken te Offenburg en zelfs al in Mannheim.
Groet, Raymond van den Hoven (wil graag rechtstreeks maar snapt de DB)
-
Zitplaatsen per machinist is het credo: ICE naar/van NL = max 400 (1 + 2e klasse) zitplaatsen. Oude ICE 1 = 650+ zitplaatsen. Nieuwere ICE-stellen kunnen in Duitsland ook nog eens gekoppeld rijden, naar/van Nederland niet.
Ook in Nederland mogen de ICE gekoppeld rijden, dat geeft ruim 800 zitplaatsen.
-
De treinen naar Berlijn en Parijs van Flywise zijn uitgesteld (https://www.treinreiziger.nl/govolta-in-2025-treinen-naar-kopenhagen-basel-en-berlijn-en-niet-naar-parijs/), ook komen er verbindingen met Kopenhagen en Basel. De laatste is gelijk een alternatieve optie nu de ICE-verbinding (https://www.treinreiziger.nl/directe-dagtrein-naar-zwitserland-verdwijnt-vanaf-komende-zomer/) stopt.
Ik mag hopen dat dit een 1 april grap is.
-
Ook in Nederland mogen de ICE gekoppeld rijden, dat geeft ruim 800 zitplaatsen.
Klopt, maar het gaat om de capaciteit ten zuiden van Frankfurt. Dan ga je dus twee grens-geschikte stellen nog minder nuttiger gebruiken. DB wil na Frankfurt eigen ICE-varianten en niet die grens-geschikte. Ze zijn onbetrouwbaar (Airco problemen vergeten?) en de relatie DB - SBB is al broos vanwege de vertraagde treinen die de SBB moet "slikken" en inpassen in hun klokvaste systeem. Rechtstreeks vanuit NL naar Zwitserland op deze manier gaat verdwijnen. En dat ze het dan op 'werkzaamheden' en dergelijke gooien, da's nou net de kwaliteit (....) van de persvoorlichters.
Een taak voor de "privaten', mogelijk met gepimpte ICR's dan maar?
Groet, Raymond van den Hoven
-
DB . . . praat me er niet van . .
jul 22: ICE Basel: 4 uur vertraging . . . in Arnhem al . . . uiteindelijk 'halverwege' gestopt
mrt 23: EC Dusseldorf-Basel: Geannuleerd
jan 24 ICE > Frankfurt: Geannuleerd
jan 24 ICE > München > NL: Geannuleerd (Staking)
aug 24: Karlsruhe - Baden Baden een volle week dicht . . . midden in de zomer een slagader in het NZ verkeer dicht . . . hoe verzinnen ze het
Ik kan me in de afgelopen 25 jaar maar 1 rit herinneren die op tijd op zijn bestemming kwam: Dat was met de oude EC 105 in 2000 rechtstreeks van Amsterdam naar Interlaken
De internationale trein . . . de beste reclame voor de luchtvaart ;D
-
Je kunt restitutie claimen bij vertraging.
Ook bij DB.
Een vriend van mij reist zo met grote regelmaat vrijwel gratis door Duitsland.
Moet je wel de tijd nemen natuurlijk.
Groeten
Hendrik Jan
-
Klopt, maar het gaat om de capaciteit ten zuiden van Frankfurt. Dan ga je dus twee grens-geschikte stellen nog minder nuttiger gebruiken. DB wil na Frankfurt eigen ICE-varianten en niet die grens-geschikte. Ze zijn onbetrouwbaar (Airco problemen vergeten?) en de relatie DB - SBB is al broos vanwege de vertraagde treinen die de SBB moet "slikken" en inpassen in hun klokvaste systeem.
In juni worden de ICE-3M stellen vervangen door de ICE3 Neo, die hele serie is geschikt voor inzet naar Nederland dus minder nuttig gebruik vind de DB kennelijk gen punt. De treinen rijden ook niet verder dan Basel, vanwege de vertragingen.
Rechtstreeks vanuit NL naar Zwitserland op deze manier gaat verdwijnen. En dat ze het dan op 'werkzaamheden' en dergelijke gooien, da's nou net de kwaliteit (....) van de persvoorlichters.
Dat komt handig uit. Op Somda lees ik dat vanaf de dienstregeling 2025 ICE104/105 Hamburg - Basel gaat rijden met ICE-4 stellen, geïntegreerd in de ICE-lijn 43. Later zal deze de bestemmingen verder in Zwitserland overnemen van de EC-treinen die opgeheven worden. De ICE-4 kan verder dan Basel Zwitserland in maar kan alleen op 15kV rijden, vandaar de opheffing.
-
Verleden jaar ben ik naar Belgie geweest uiteraard per trein, want ik weiger te vliegen ( als ik een geluidsmeter op ons dak zou hebben zou dat aantonen dat ook buiten de geluidszone die Schiphol aanhoudt de hinder niet van de lucht is!, is verleden week ook bevestigd trouwens).
Als je als niet spoorgek een rit van Amsterdam naar Brussel boekt ben je veroordeeld tot de HSL, terwijl er ook zonder verplichte reserveringen treinen rijden.
Zolang de informatievoorziening niet op orde is, wordt het nooit iets met internationale treinen. Goede informatie over tarieven en mogelijkheden kost weinig investering.
Een trein per week of per dag door een nieuwe vervoerder is slechts krenten pikken, maar gen serieus alternatief. (zie plannen van Arriva)
De hierboven beschreven aangekondigde plannen lijken wat dat betreft tenminste doordacht met reizigersbelang in het achterhoofd.
Hoelang ligt de verbinding Groningen -Leer er al uit? Denk je dat er 8 jaar geen verbinding zou zijn als het een wegbrug was geweest?
-
Je kunt natuurlijk niet in de politieke agenda van NiederSachsen kijken maar als het de brug over de Ems bij Rhede zou zijn geweest dan misschien net geen 8 jaar maar veel meer haast verwacht ik niet. Als het een brug in de A31 zou zijn geweest of tussen Bremen en Hamburg dan was er wel meer haast geweest en zal de helft van de tijd nodig zijn. Vergeet niet opnieuw bouwen vraagt ook tijd in ontwerp,aannemers en materiaal beschikbaarheid.