BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wilma1970 op 12 November 2023, 19:32:14
-
probeer dit weekend de totale hoogte van fleischmann profirail incl. bedding op te meten, maar mijn schuifmaat komt met verschillende maten, de meeste keren komt er 5,67mm hoog uit, de vraag is klopt dit?
-
Ik denk wel dat je in de richting zit qua maat, ik heb momenteel geen rails en digitale schuifmaat op de pak
-
Hallo Wilma,
Kijk eens bij de downloads van Fleischmann: https://www.fleischmann.de/uploads/Unternehmen/2/Relaunch_Website/Technik-Info_Profigleis_H0.pdf (PDF-download).
Op blad 2 staat een (kleine) tekening met de maatvoering van de rails. Daar wordt gesproken van 5,5 mm.
-
Hallo Wilma,
Met mijn klassieke schuifmaat meet ik 5,7 mm. 5,67 zal dus wel kloppen.
-
Hoe meer je meet, des te minder je weet.
Ondanks dat gezegd wordt: meten is weten.
5,7 is een hele goede start in deze.
Wat zou het verschil van 0,33 mm voor je betekenen?
Met ontwerpen moet je zowiezo marges/veiligheid aanhouden. (y)
Probeer maar eens een houten lat exact op 1000 mm af te zagen. :angel:
Ronald Visser
-
Probeer maar eens een houten lat exact op 1000 mm af te zagen. :angel:
Hangt er vanaf wat je definitie van exact is. 8)
Let er bij Profi wel op dat wissels 0,5 mm hoger zijn door de stalen plaat die er onder zit.
-
Ency:
zonder afwijkingen naar boven of beneden vb: het is nu exact tien uur
exacte vakken [wiskunde, scheikunde en natuurkunde]
exact 1000 mm is 1000 mm en niet met enige marge ;)
Tot zover.....
Ronald Visser
-
Exact 10 uur is een oneindig klein moment. ;D
En exact 1000mm is ook weer afhankelijk van materiaal, temperatuur, zwaartekracht, ondersteuning, etc.
Voor digitale schuifmaten met 0.01mm aflezing geldt dat de meting niet nauwkeuriger dan +/-0.05mm aangenomen mag worden, en daarbij dient de schuifmaat ook nog eens gekalibreerd te zijn.
Profi-rail is dus ergens tussen 2.6 en 2.7mm hoog. :angel:
Bart
-
Hi All,
De kwantummechanica heeft de betawetenschappers geleerd dat 'exact' niet bestaat. Er zit altijd onnauwkeurigheid in de waarnemingen.
-
En dat is nou exact wat ik wilde beweren...
Ronald Visser
-
Goeievoormiddag,
Van Profi-sporen naar quantum-profs. Het is slechts een kleine stap .
Dat de metalen onderplaat van een Profi-wissel deze hoger maakt dan de rest van de sporen is toch wel onpraktisch.
-
Van de "verhoging" bij de wissels is in de praktijk niks van te merken ,rij al jaren op
profirails en heb nooit geen problemen ervaren met die "verhoging".
-
Voor zover ik weet is een wissel ook niet hoger dan de overige rails, omdat de metalen onderplaat in een verlaagd gedeelte van de bedding ligt, juist om de dikte van de plaat te compenseren. Ik zou er even één moeten opzoeken om dat te checken.
-
Ik zou het graag opmeten met de digitale schuifmaat ;)
Maar helaas is het batterijtje leeg :o
-
@Harryku,
Nou dat is niet best zeg. Nooit geen problemen. Nooit problemen is wat modelspoorders willen :angel:
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Heb de hoogte van rails gemeten met en digitale schuifmaat komt op 5.6mm
en een wissel inclusief de metalenplaat 6.03mm. De wissels die ik hier heb is de metalenplaat niet verzonken.
-
Naar aanleiding van een rechtstreekse vraag aan Fleischmann zou het maken rails door defecte machine overgedragen zijn aan Rocco.Zij zouden zelf geen sporen meer maken.
Had spoorbaan deels aangelegd profi betonrails. Niet meer te verkrijgen. Mss eens horen bij Rocco.
Groetjes
-
Rocco is een zanger. Die maakt geen rails. ;)
Roco gaat geen Profigleis maken. De machines zijn van Fleischmann en die zijn versleten. Deze railsoort gaat stoppen.
Roco heeft zelf twee railsystemen, Rocoline en Geoline. Die zullen voorlopig nog wel blijven.
-
::)Sorry, is waar granata maakt geen sporen mss enkel remsporen.
-
Is wel spijtig, had al 1/5 van baan aangelegd met de nieuwe betonrails, Nu baan hertekenen zodat alles weer een beetje ordelijk is. Weet jij of er nog glasverf voor het herkleuren van seinlampjes bestaat. Vroeger was dat gramylite van Fleischmann zelf?
Groetjes