BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: PkAlfisti op 12 November 2023, 13:14:00
-
Goedemiddag,
Ik heb een merk in treinstel over kunnen nemen waar twee slepers aan bevestigd zijn. Prachtige uitvoering en stond al lang op het verlanglijstje. (Het gaat om de TEE Gottardo van Märklin)
Nu kun je dit treinstel alleen maar laten rijden met beide kopstukken en het middenstuk waar de motor in verwerkt is. Alles functioneert naar behoren en ik ben er erg blij mee, maar nu komt het probleem ik wil de trein met iTrain, maar mijn separate ijkspoor is 'slechts' 2,5 m lang en dat gaat hem dus niet worden met het heen en weer sturen van de trein om hem correct te ijken.
Misschien is er een andere methode die ik niet ken...Wie weet raad?
(Alternatief: dat ik op zoek ga naar een mede hobbyist -of club- die een extra lang ijkspoor i.c.m. iTrain ter beschikking zou willen stellen.
Anyway: food for thought :-)
-
Oplossing 'nabij': ik heb mijn ijkspoor omgebouwd (lees max. verlengd met veel kunst en vliegwerk, en het kostte nogal wat moeite. Maar het leek mij toch wel de effort waard.
Nu dus geoutileerd om het treinstel met twee slepers te gaan ijken.
Case closed :-)
Het is en blijft een hobby!
-
Fijn voor je, maar ik snap je probleem niet, gebruik jij geen massadetectie ?
grtz Rob
-
Hi Rob,
Het probleem was, dat dit treinstel enkel en alleen 'heen & weer' kan rijden met de twee kopdelen plus het middendeel (waar de motor in zit) De kop en sluitwagen hebben allebei een sleper. M.a.w. het ijken middels iTrain, in dit geval, betekent dat ik een vrij lang ijkspoor moet hebben om de loc op snelheid te krijgen en na het ijkgedeelte weer de andere richting heen moet laten rijden. In zijn totaliteit is de 'ijkcombinatie' +/- 84 cm.
Gisteren dus met veel 'afbouw' en extra rail aan beide zijden, een extra lang ijkstuk gefabriceerd, zodat ik het kon proberen. Met de cv's 2 en 3 op nul, en de kickstart, kwam het dus net allemaal uit.
Tot zover.
Avondgroet.