BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Mediatheek => Topic gestart door: Eelco Storm op 08 November 2023, 18:07:21
-
Aankondiging van Lycka Till:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/73368BF3-EAE0-4E15-B783-617F18EECDA1-654bc017db437.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/73368BF3-EAE0-4E15-B783-617F18EECDA1-654bc017db437.png)
-
Ook info van de goederen çollega'? Ik voel al een bestelling aankomen.
-
Ik heb geen idee wat de plannen zijn, maar het zou zomaar kunnen. Je kunt de auteur hier vinden onder de gebruikersnaam Pullmanneke, als je het hem wil vragen.
-
ze staan er allebei in.
-
Via welke wegen / media gaat de aankondiging komen voor het bestellen?
-
via uitgever. heeft site en fb page
-
Op Facebook zag ik dat dit boek nu verschenen is:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Boek-Brabanders-66ae046152a36.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Boek-Brabanders-66ae046152a36.jpg)
Het blijkt zelfs bij Bol.com verkrijgbaar te zijn.
Bor
-
Dank voor de hint, heb hem besteld, ben benieuwd!
-
Heb m al 2 weken in huis.
Leuk boekje. Niks nieuws gelezen. Veel 3d graphics waarvan ik denk ja wat moet ik ermee. Het is niet ter verduidelijking ofzo. Bovendien in orthografische projectie en niet in perspectief wat natuurlijker oogt. Ingekleurde foto’s is aardig.
Maar het is geen geel boek.
-
Die moest ik even opzoeken: https://nl.wikipedia.org/wiki/Orthografische_projectie
Wellicht wel handig voor modelbouwers?
Bor
-
......... Niks nieuws gelezen. .............
Kan er nou echt niet een wat uitgebreidere recensie van af?
bvd&mvrgr
-
Railhobby en vaak ook Op de Rails van de NVBS plaatsen wel serieuze recensies.
Bor
-
Bor,
Wat vindt jij nu van het boek?
-
Heb het nog niet, zag gisteren alleen die aankondiging op Facebook.
Ga als ik weer eens in Den Haag ben wel even bij boekhandel Douwes kijken.
Bor
-
Gratis verzenden voor dit boek , dus opsturen kan ook .
-
De NVBS heeft een beschrijving van het boek https://nvbs-actueel.com/2024-08-augustus/uit-de-winkel/ (zie de kolom rechts op de pagina).
Ik heb het ook ontvangen, lekker makkelijk via Bol.com. Gezien mijn forumnaam kan ik het natuurlijk niet-niet in huis halen ;)
Er staat veel informatie over de Blauwe Brabanders in, met mooie AI-ingekleurde foto's. Van de meeste behandelde onderwerpen wist ik al wel een beetje (bestellingen, financieringsconstructies, scheuren in frameplaten), maar het boek gaat flink de diepte in, en dat is erg leuk om te lezen.
Wat negatieve puntjes: sommige stukken zijn wat apart uitgedrukt in het Nederlands, en sommige stuk(jes) zijn in het Engels. Ik denk dat het een machinale vertaling is. Ook zou het fijn geweest zijn als er in de hoofdstukken ook bronvermeldingen zouden staan (als wetenschapper zou ik graag dieper in een paar dingen duiken, en dan is een link naar een primaire bron erg handig).
-
Ik heb het boek inmiddels ook in huis. De Engelse tekst is volgens mij van Peter Manning, dus zeker niet machinaal vertaald. En de bronvermelding vind ik gewoon achter in het boek. Een uitvoerige opsomming van twee pagina's maar liefst. Ik kan me wel vinden in de recensie op de NVBS-site. Mooi boek.
Bor
-
In verband met de aanstaande btw verhoging van onze haagse analfabeten heb ik het boek ook maar gauw besteld bij de NVBS winkel. Aan hun boekbeschrijving heb ik weinig toe te voegen.
Wel staat op blz 41 mijns inziens een onjuistheid: er wordt geschreven dat de nieuwe cylindergietstukken van de NS series 3700/3800 en 6100 zouden zijn voorzien van “long-lap long-travel” stoomschuiven. Die nieuwe gietstukken staan echter beschreven in het 6100 boek van Paul Henken op blz 46/47 en laten daarin zien dat de grootste schuifweg uit middenstand 55 mm is. De hele schuifslag is dus 110 mm en dat is nu precies de 4 inch die uit de 19e eeuw is gehandhaafd. Niks “long-travel” dus.
Mvrgr
-
In verband met de aanstaande btw verhoging van onze haagse analfabeten
Gaat pas in op 1-1-2026 en tegen die tijd zijn die pipo's al weer vertrokken.
Stephan.
-
Helaas heb ik nog meer aanmerkingen. Op een aantal plaatsen schrijft de auteur dat de stoomketels van de Engelse Immingham class en de NBDS locs vrijwel hetzelfde waren. Al in 2012 heb ik al eens uitgezocht dat dat niet klopte. In het boek zelf weerspreken de daar afgebeelde tekeningen van de locs de opmerking van de auteur. Het verwarmd oppervlak van de Immingham was 177,5 m2 en dat bij de NBDS 152,5 m2. De afstand van de pijpenplaten was bij de Immingham 4683 mm en bij de NBDS 4080 mm. De ketels van de NBDS locs waren dus 15% kleiner dan die van de Immingham class.
Verder klopt m.i. het fotobijschrift op blz 70 niet. De foto toont de vuurkisten van gesloopte locomotieven en er wordt gesteld dat er aangekoekte asbest op zou zitten. Waarom er asbest binnenin een locomotiefketel zou zitten is me een raadsel, mij lijkt het meer op gewone ketelsteen.
Mvrgr
-
Als ik dit zo lees (https://ogrforum.com/topic/asbestos-removal-for-steam-locomotives), dan kwam er vroeger helaas wel degelijk asbest voor in stoomlocomotieven. Geen idee of dat bij de Blauwe Brabanders het geval was, maar het is niet per definitie uitgesloten lijkt me. Volgens mij is de auteur van het boek actief op dit forum. Misschien kan hij e.e.a. ophelderen.
Bor
-
Asbest ken ik wel in stoomlocs ter isolatie van bv leidingen. Of dat voor deze locs geldt en waar, dat weet ik niet.
Groeten,
Rogier
-
Het is inderdaad een foutje van mijn kant. Het is inderdaad tegen de waterzijde van de vuurkist afgezette ketelsteen