BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 05 November 2023, 14:21:51
-
Roosendaal SS in model
Deel 1
Roosendaal 1987. Als ik onderweg was naar mijn werk in Vlissingen moest ik regelmatig overstappen op het station van Roosendaal. Het waren niet alleen de treinbewegingen die daar mijn aandacht trokken, maar ook de imposante hoge locomotief- en wagenloods van de voormalige Staats Spoorwegen, die aan het einde van het emplacement te zien waren, hadden mijn welgemeende interesse. Uit goede en betrouwbare bron had ik al vernomen dat de Hoofdwerkplaatsen van Tilburg en Haarlem met een enorm capaciteitsprobleem te kampen hadden. Zij waren naarstig op zoek waren naar vervangende ruimten en dachten dat in Roosendaal gevonden te hebben. Het waren niet alleen de spoorwegen die met dit probleem van ruimte te kampen hadden. Ook enkele spoorweghobby verenigingen, zoals de STIBANS en Brabantrail hadden met dit probleem te maken en waren ook naarstig op zoek naar ruimte. Op grond van diverse redenen wilde de NS van het tractieterrein in Roosendaal af en wilde uit kosten overwegingen de bestaande loods met werkplaats afbreken. Utrecht was al zeer voortvarend van start gegaan en was reeds begonnen met het afsluiten van enkele tractie sporen, dit terwijl de loods nog volstond met rijdend materiaal! De Gemeente Roosendaal en Nispen wilde in hun niet te stuiten uitbreidingsdwang de dan vrijgekomen grond gaan gebruiken voor nieuwbouw van woningen. Helaas voor de gemeente was de grond door de jaren lange opslag van kolen, vetten en oliën, te veel vervuild om woningbouw te realiseren. Dit niet doorgaan van de Gemeentelijke plannen gaf historisch Nederland de kans om hun jarenlange lobby om de loods als industrieel monument te behouden voor het nageslacht. Na druk uit diverse hoeken is besloten de loods op de monumentenlijst te plaatsen zodat het voorbestaan gegarandeerd was. Om de kosten van behoudt enigszins te drukken kregen Haarlem en Tilburg het medegebruik van de loods en doopte Roosendaal om in. Roosendaal kreeg weer een eigen "hoofdwerkplaats" al werd de naam wel veranderd in “hulphoofdwerkplaats Roosendaal”. Niet alleen de NS kreeg het gebruik van de loods, maar de loods ging ook dienen als dependance voor het NSM Utrecht. De loods en werkplaats bood ook onderdak aan materieel van derden, zoals de STIBANS en Stichting Brabant Rail. Al snel rijpte bij mij het plan om deze loods met werkplaats als h0 model na te gaan bouwen. Het idee is een, de uitvoering en realisatie van het plan is twee! Na diverse gesprekjes met Nico Vermeer, de toenmalige beheerder van de loods, (ik was ondertussen kind aan huis geworden), kreeg ik voor korte tijd de beschikking over de originele tekeningen van de loods en werkplaats. Buiten het hebben van de tekeningen blijf het maken van veel foto’s en eigen opmeetwerk noodzakelijk. Daar ik alles op een Hobbytrack module van 1200 x 600 mm wilde hebben, viel na het omrekenen naar schaal h0, de maten van de loods toch wel tegen . 640 x 430 x 250 mm en dat zonder bijgebouwen en de wagenwerkplaats. Hier moeten heel wat concessies gemaakt worden.
Ik maakte mijn eerste loods, zoals te zien op de Z/W foto’s, van de toen gebruikelijke materialen; karton, papier en doorzichtige verpakkingsmateriaal. De foto’s geven het verloop van de bouw aan. De Roosendaal SS module is te bewonderen geweest bij o.a. de opening van een Metrostation Marconiplein aan de Schiedamscheweg in Rotterdam en in Railhobby 11/1987. Na diverse malen tentoongesteld te hebben gestaan heb ik de loods geschonken aan Harry Blokkendoos die hem op zijn beurt weer aan de Stichting Doorreis heeft door gegeven. Waar de loods gebleven is???????? Door ruimte gebrek in Roosendaal, Vlaardingen en Scharendijke is het er niet meer van gekomen deze loods nogmaals na te bouwen. Jaren later, zo rond 2020, we zitten dan alweer in een andere eeuw, kreeg ik na mijn emigratie een grote ruimte beschikbaar voor het uitoefenen van mijn hobby. Bij het opzetten van mijn nieuwe baan zag ik eindelijk weer een kans om dit project nieuw leven in te blazen. Dit alles komt in deel 2 aanbod.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-046-65479431a3b09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-046-65479431a3b09.jpg)
001 Emplacement Roosendaal met op de achtergrond de monumentale lokloods met werkplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/002-4021-65479431888ce.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/002-4021-65479431888ce.jpg)
002 Voorzijde van de loods met wagenwerkplaats tijdens de renovatie en het schoon maken van het emplacement in de late jaren van de vorige eeuw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/003-865-6547943235034.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/003-865-6547943235034.jpg)
003 Diverse dienstafdelingen van de loods. Later is het deel wat uitsteekt bijgebouwd, de z.g.n. latere verlenging
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/004-840-654794326e19c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/004-840-654794326e19c.jpg)
004 Hoofdentree voor loods en wagenwerkplaats met links het kantoortje van Nico Vermeer. Recht de ramen van de kantine met daarin (voor de kenners), de befaamde krokettenpan van Nico.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/005-6-842-6547943279cb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/005-6-842-6547943279cb9.jpg)
005 Deze deuren in de sporen 86 en 85 geven toegang tot de wagenwerkplaats en de achter de loods gelegen wielen/assen opslag.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/006-841-65479432a5d58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/006-841-65479432a5d58.jpg)
006 De achtergevel is toch wezenlijk anders als die aan de voorzijde. Hier zijn maar twee i.p.v. zes deuren te vinden. Dit zijn de deuren in de sporen 91 en 92 Deze deuren geven toegang tot de sporen 91 en 92 waarin opgenomen de aardwinde. Links aan de rand in het midden van de tekening is nog net de garage van de BZB te zien. Dit is nog een overblijfsel van het dienstgebouw tractie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/007-968-roosendaal-1-65479432b8160.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/007-968-roosendaal-1-65479432b8160.jpg)
007 Tractiegedeelte genomen uit een grote emplacementstekening der NS. Aan de onderzijde van de tekening zien we de HSM loods met draaischijf en kolenpark. In het midden is het SS (later NS) kolenpark gesitueerd met rechts daarvan de polygonale loods met de kolensintelbak en rechts daar weer van het dienstgebouw Tractie.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/008-927-65479432c8085.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/008-927-65479432c8085.jpg)
008 Eigentekening voorgevel met de sporen v.l.n.r. 96, 95, 94, 93, 92, 86 en 85.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/009-807-1-65479432e11ac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/009-807-1-65479432e11ac.jpg)
009 Eigen tekening zijgevels
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/010-808-65479432ee863.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/010-808-65479432ee863.jpg)
010 Tekening van een van de zeven hoofdspanten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/011-876-654794332e5a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/011-876-654794332e5a7.jpg)
011 Plattegrond met inspectieputten van de hoge loods. In de sporen 91 en 92 de ingetekend aardwinde. (staat helaas in spiegelschrift)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/012-loods22-654794332c5b8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/012-loods22-654794332c5b8.jpg)
012 Plattegrond van de later aangebouwde dienstruimten.
Tekeningen van de loods waren niet of heel moeilijk te verkrijgen, maar met behulp van loodsbaas Nico Vermeer was ook hier een mouw aan te passen. Het dossier redelijk compleet gemaakt door middel van het maken van veel foto’s en eigen opmeetwerk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013-rsd4-654794336e56a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013-rsd4-654794336e56a.jpg)
013 Kartonnen Slabloon met de contouren van de front, achtergevel en hoofdspanten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/014-rsd1-65479433a3ab4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/014-rsd1-65479433a3ab4.jpg)
014 De uitgesneden kartonnen spanten voor de voor en achtergevel. Deze zijn “vol” en dubbel uitgevoerd. De binnenspanten worden gemaakt uit doorzichtig verpakkingsmateriaal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/015-rsd3-65479433c535a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/015-rsd3-65479433c535a.jpg)
015 Een van de uitgesneden zijgevels. Deze worden later met engels steentjespapier beplakt. Een van de 12 deuren uit gemaakt van echt hout. Alle deuren zijn van zwart/gele schrik strepen voorzien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/016-rsd6-65479433c18ab.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/016-rsd6-65479433c18ab.jpg)
016 Zoals eerder gezegd zijn de binnenspanten dubbel uitgevoerd en is in reepjes gesneden isolatietape gebruikt om de ribben op het spant aan te geven. De ramen in de lange zijde zijn op dezelfde manier ontstaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/017-rsd8-65479433d9be7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/017-rsd8-65479433d9be7.jpg)
017 Na verloop van tijd gaat het er dan zo uit zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/018-rsd11-65479433f2dbf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/018-rsd11-65479433f2dbf.jpg)
018 Van voor naar achter gezien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/019-rsd17-654794343f1ee.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/019-rsd17-654794343f1ee.jpg)
019 de wagen werkplaats in aanbouw
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/020-rsd9-6547943419cbb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/020-rsd9-6547943419cbb.jpg)
020 de loods nadert zijn voltooiing
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/021-rsd18-6547943434ecb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/021-rsd18-6547943434ecb.jpg)
021 Volgens de tekening hebben er voor iedere loodsdeur kuilen gelegen! Ik heb deze nooit gekend, maar ik heb ze wel aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/022-rsd16-6547943461c8b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/022-rsd16-6547943461c8b.jpg)
022 De loods in zijn volle glorie
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/023-Rsd-model-65479434846f9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/023-Rsd-model-65479434846f9.jpg)
023 En zo is hij naar Harrie Blokkendoos/Stichting Doorreis gegaan.
Hierna komt deel 2
-
Een knap staaltje modelbouw, Hans!
Ik vroeg me af wat een “aardwind” is en heb het originele artikel uit RH 11/87 erbij gepakt. Daar schrijf je: “Deze diende in het grootbedrijf om lokomotiefwielen vlug te kunnen uitbouwen zonder de hele lok te hoeven optillen. Men kon eenvoudig de hele as onder de lok laten uitzakken en via het andere spoor verplaatsen.”
-
Dat is/wordt een mooi bouwwerk!
Wat komt er aan vast te zitten wat rij mogelijkheden betreft,of is het hele complex alleen voor de show en mss materieel opslag ?
Succes verder.
Peter
-
Ik ben naarstig naar de definitie van Aardwinde in het handboek voor Spoorwegtechniek aan het zoeken, en heb het gevonden!.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-6547b22ded6f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/001-6547b22ded6f6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/002-6547b22dc4403.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/002-6547b22dc4403.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9321-6464d92d43bc1-65479f02cb4c1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9321-6464d92d43bc1-65479f02cb4c1.jpg)
Uit Deel 2 ;)
-
Na diverse malen tentoongesteld te hebben gestaan heb ik de loods geschonken aan Harry Blokkendoos die hem op zijn beurt weer aan de Stichting Doorreis heeft door gegeven. Waar de loods gebleven is????????...
En zo is hij naar Harrie Blokkendoos/Stichting Doorreis gegaan.
Hans, prachtige loods, maar hij is nooit bij Stichting Doorreis terecht gekomen. Ik heb 'm zelfs nooit bij Harry 'Blokkendoos' Jurgens gezien... Dus waar hij gebleven is, geen idee...
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/024-Rsd-3-024-65535939b8ab1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/024-Rsd-3-024-65535939b8ab1.jpg)
024 [024] Het beeld nog even terug geroepen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/025-795-65535939baf4b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/025-795-65535939baf4b.jpg)
025 [795] Na de verhuizing enthousiast aan het timmeren, zagen en schroeven gegaan Ik heb veel ruimte gekregen, maar toch weer net iets te weinig om mijn visie te kunnen te realiseren. Onder de gecreëerde tafel was een ruimte vrijgekomen om “overtollige” modules/diorama’s op te bergen. Het staat nu in de weg en er zal iets anders voor bedacht moeten worden. Wegdoen staat niet in ons woordenboek!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/026-796-6553593a0a9c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/026-796-6553593a0a9c9.jpg)
026 [796] De opslagruimte gezien vanuit een ander standpunt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/027-797-6553593a40c65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/027-797-6553593a40c65.jpg)
027 [797] Om een goed idee te krijgen in het sporenverloop van de boog, en om een e.v.t. verkanting aan te brengen, een mal gemaakt van dik reclame papier. Waar de Lidl al niet goed voor is!.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/028-793-6553593a7d74c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/028-793-6553593a7d74c.jpg)
028 [793] Na wat proefopstellingen van het sporenverloop te hebben gemaakt, enkel veranderingen toegepast. In het vorige ontwerp waren de hellingen iets te veel van het goede en waren de bogen te scherp aangelegd wat als vervelende oorzaak had dat veel materiaal, zoals Mat 46 en 54 hier vast liepen. De radius van de boog wat ruimer opgezet en nu maar hopen dat het goed gaat. Een proef met een 270 graden boog gevolgd door een tegenboog van 90 graden is ook niet ideaal. Er moet alleen nog een stukje tafel bijgebouwd worden!.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/029-804-2-6553593aa9b56.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/029-804-2-6553593aa9b56.jpg)
029 [804] Probleem bleef het middenstuk. Voor een goede bereikbaarheid van het achterliggende spoor moest er een stukje van de ondergrond opgeofferd worden. Voor een betere bereikbaarheid van het verst weggelegen punt moest het gat groter gemaakt worden. Al met al weet ik nog steeds niet wat er nu op het middenterrein moet komen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/030-0281-ss1-6553593b3420d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/030-0281-ss1-6553593b3420d.jpg)
030 [805] Bij het zoeken in mijn archief naar een geschikt item voor het invullen van de hoek kwam ik de tekeningen van de Roosendaalse hoge-loods weer tegen. Deze tekeningen heb ik ooit eens voor een modelbouw artikel in de Railhobby gemaakt. Dit zou wel eens de opvullen van de hoek kunnen worden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/031-809-6553593b180fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/031-809-6553593b180fb.jpg)
031 [809] Van verpakkingskarton een eerste opzet gemaakt om te kijken of dat het wel zo’n goed en het uitvoerbaar idee is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/032-810-6553593b8cd0b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/032-810-6553593b8cd0b.jpg)
032 [810] Gekeken of dat er ruimte, en in welke richting, er nog is en wat realistisch om te maken is? Uitbreidingen in de vorm van werkplaatsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/033-811-6553593ba78bb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/033-811-6553593ba78bb.jpg)
033 [811] de voorgevel met 6 deuren uitgesneden met daarop het eerste halve spant. Let op; de gevel wordt overgezet op een doorzichtige plaat zodat de stevigheid gewaarborgd blijft
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/034-812-6553593bdd2d6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/034-812-6553593bdd2d6.jpg)
034 [812] Diverse spanten getekend en d.m.v. het kopieerapparaat vermenigvuldigd tot het gewenste aantal.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/035-859-6553593c063db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/035-859-6553593c063db.jpg)
035 [859] Het snijden/zagen van de acrylplaat met een uit de hand bediend ijzerzaagje. Met beleid gaat het prima!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/036-814-6553593c25b3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/036-814-6553593c25b3c.jpg)
036 [814] De frontpartij met het glas uit een 2.5 mm dikke acryl plaat gezaagd. Deze plaat is gekocht bij de gewone bouwmarkt. Na het uitzagen word de gevel verder opgebouwd met spanten en steentjesplaat van Slater.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/037-825-6553593c7c580.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/037-825-6553593c7c580.jpg)
037 [825] De frontgevel met aangegeven waar de spanten moeten komen te zitten. Het eerste begin is er.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/038-827-6553593c8d22b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/038-827-6553593c8d22b.jpg)
038 [827] Het gedeelte van de voorgevel rond de deuren beplakt met de bekende steentjes van het Engelse merk “Slater” .Rond het spant het spant de eerste hoekstalen strip, van Evergreen, aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/039-830-6553593cd0594.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/039-830-6553593cd0594.jpg)
039 [830] Deurposten en een gedeelte van het spantwerk in het metselwerk (vakwerk methode)aangebracht. De spantjes zijn Evergreen 102 en de deurposten Evergreen Channel 264. Helaas een klein foutje gemaakt bij de schrikstrepen op de deur. Dit gaan we later wel weer eens herstellen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/040-822-6553593cf0bf2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/040-822-6553593cf0bf2.jpg)
040 [822] Zo zagen de deuren van de loods en werkplaats eruit ten tijde van NS150! Specifiek zijn de twee 45 graden balken aan de bovenzijde van de deur openingen.
-
Oude loods zag er heel mooi uit Hans, en dat zal vast met de nieuwe ook gaan gebeuren.
Zal binnen kort nog wat foto’s van de binnenkant opsturen, maar moet ze even opzoeken.
Rob
-
Graag, zie ze met plezier tegemoet.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/041-0251-835-6558ecfd01f0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/041-0251-835-6558ecfd01f0a.jpg)
041 [835] De voorgevel eens opgezet om te zien hoe of dat dat oogt op Preiser ooghoogte. Achter spant/gevel is nog gesneden uit het alom bekende piepschuim.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/042-0271-837-6558ecfd01f60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/042-0271-837-6558ecfd01f60.jpg)
042 [837] Uit verpakkingskarton de zijgevels en de delen van het dak uitgesneden. Op de beglazing zijn de plaatsen waar de stalen glaslatten moeten komen, met Edding 3000, aangegeven. Voor deze latten word een beroep gedaan op Evergreen. Alles staat nu nog vast met plakband en cocktailprikkertjes. De Amsterdamse pandjes staan er natuurlijk alleen maar voor de decoratie! .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/043-0281-838-6558ecfd26dd2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/043-0281-838-6558ecfd26dd2.jpg)
043 [838] Zo ziet de loods er vanuit vogelperspectief uit! Er moet nog heel wat geschoven en gepuzzeld worden voordat alles zijn vaste plaats heeft gekregen en de bouwer tevreden is. (maar dat zal wel een utopie blijven, dat tevreden zijn!)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/044-0291-841-6558ecfd26b32.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/044-0291-841-6558ecfd26b32.jpg)
044 [841]. Ik kon het niet laten om er wat bijpassend tractie bij te zetten om een indruk van het geheel te krijgen. Kon gelijk zien of dat de deuropeningen wel kloppen met de model werkelijkheid! De eerste aanzet voor de lage werkplaats is te zien, maar is niet definitief. De zichtbare binnen spanten, die het dak dragen, zijn hier nog van verpakkingskarton maar zullen later vervangen worden door de definitieve exemplaren. Zo te zien heeft het uitgestalde materieel geen enkel probleem met het naar binnenrijden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/045-845-6558ecfd42f25.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/045-845-6558ecfd42f25.jpg)
045 [845] De getoonde Proefopstelling van de loods met aangebouwde werkplaatsen kan mij niet bekoren, het moet anders!.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/046-850-6558ecfd53a21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/046-850-6558ecfd53a21.jpg)
046 [850] Gelijk maar radicaal aangepakt en alles op een hoop gegooid
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/047-851-6558ecfd7a579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/047-851-6558ecfd7a579.jpg)
047 [851] Uithuilen en op nieuw beginnen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/048-0261-836-6558ecfd74d0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/048-0261-836-6558ecfd74d0a.jpg)
048 [836] ] Tussen de bedrijven door ook niet stil gezeten! Als proef zijn op het glaswerk, tussen de verticale glaslatten van Evergreen profielen, horizontale latten aangebracht. Deze “latten” zijn aan de binnenzijde op het glas met witte houtlijm vastgezet. Kijken hoe of dat over komt? Deze latten zijn gemaakt van het dikkere soort wit ijzergaren bewerkt met witte houtlijm. Vandaag een heel eind gekomen met de voorgevel. Alleen de deurscharnieren en de rest van de glaslatten moeten er nog op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/049-889-6558ecfd9ba9a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/049-889-6558ecfd9ba9a.jpg)
049 [889] Tussendoor heb ik mij met de loods deuren bezig gehouden. Aan de binnenzijde moeten deze deuren verstevigd worden met zware houten balken. Ann buitenzijde komen nog eens drie scharniervleugels te zitten. Een deur krijgt een loopdeurtje toebedeeld. Later worden zij op kleur gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/050-857-6558ecfda8c26.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/050-857-6558ecfda8c26.jpg)
050 [857] De rest van de horizontale "Glaslatten" aangebracht, de plaats van de deurscharnieren aangegeven, steentjes met potlood HB op kleur gebracht en de spanten op kleur gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/051-858-6558ecfdb4c72.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/051-858-6558ecfdb4c72.jpg)
051 [858] Detail van het voorgaande.. Ga nu verder met de zijwanden en het dak.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/052-Rsd-1986-6558ecfe1ad74.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/052-Rsd-1986-6558ecfe1ad74.jpg)
052 Zo zag de loods er in 1986 tijdens NS150 er uit. De derde rail is toegevoegd om het proef rijden met “de Arend” mogelijk te maken ]
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/053-861-65608cdd1606b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/053-861-65608cdd1606b.jpg)
053 [861] Snijden van deze kunststof is geen optie. Om toch de gewenste vormen te krijgen maken we gebruik van een los in de hand liggend ijzerzaagblad. Laat de beschermfolie op het “glas’ zitten en trek met een Edding3000 pen een dunne zaaglijn. Zoals je ziet, een kind kan de was doen!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/054-862-65608cdd1577f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/054-862-65608cdd1577f.jpg)
054 [862] Overzicht van wat er tot nu toe tot stand is gebracht. Losse zijwanden, voorgevel en veel karton als tijdelijke ondersteuning en proefmodellen. Boven het grote “werk-gat” word later afgedekt met een grondplaat waarop de Hoge loods (met werkkuilen) komt te staan. De loods met grondplaat blijft afneembaar om de toegankelijkheid van de in de hoek gesitueerde werkplaats mogelijk te maken
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/055-864-65608cdd360ea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/055-864-65608cdd360ea.jpg)
055 [864] De loods met grondplaat terug geplaats . Voor het zicht wat materiaal voor de deur gezet. De voorste dak-delen van de Hoge-loods blijven afneembaar, evenals het dak van de werkplaats, dit om een goede toegankelijk naar het binnenste van de beide loodsen te hebben. Met de gezaagde zij en kopgevels maken we een voorlopige passing om een indruk te krijgen van het geheel! Alles is nog proefondervindelijk
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/056-871-65608cdd3fe5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/056-871-65608cdd3fe5e.jpg)
056 [871]. Als proef zijn op de zijwand de contouren van de raampartijen afgetekend. Rond deze ramen word later het metselwerk en de klinknagelband van de spanten aangebracht. Ondertussen is het staandewerk van de werkplaats en van de dienstgebouwen van Slaters, Vlaams verband, plasticcard voorzien. Let wel; ik heb geen plotter of ander makkelijk ding, en moet dus alles met de hand uitsnijden! In de raamopeningen zijn glaslatten van Faller. Pola. Bush en Auhagen (Q80222) gebruikt. Deze heb ik van vorige projecten overgehouden en zijn in het werk opmaat gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/057-872-1-65608cdd8a0b3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/057-872-1-65608cdd8a0b3.jpg)
057 [872] Voor zwaar werk heb je zwaar materiaal nodig. Hier is goed te zien dat de basis voor de zij en frontgevel bestaat uit doorzichtig polystyreen van 2.5 mm dik. Gewoon te koop bij de bouwmarkt om de hoek! Het geheel wordt hier nog door satéstokjes van de toko op zijn plaats gehouden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/058-874-65608cdd96aa6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/058-874-65608cdd96aa6.jpg)
058[ 872][874]. Bovenaanzicht van de Hoge loods onder constructie! Door het “klaarzicht plastic” van de frontgevel zijn de binnen liggende sporen goed te zien. Het is de bedoeling dat alle zes de sporen z.g.n. putsporen worden. Eigenlijk een hoop werk voor niets daar je, als het dak er op ligt en de deuren gesloten zijn, je er eigenlijk geen reet meer van ziet!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/059-037-08-65608cddebae3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/059-037-08-65608cddebae3.jpg)
059 [037-8]Nu we zover zijn is het tijd om eens wat aandacht aan de buitenzijde van de lage loods te besteden. Dubbele regenpijpen en niet doorlopend vakwerk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/060-038-09-65608cde04ab0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/060-038-09-65608cde04ab0.jpg)
060 [038-9] Let even op het extra versteviging in het midden boven de ramen. Duidelijk is te zien dat de ramen hier anders zijn dan aan de hoge kant en er ook nog een deur naar buiten in zit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/061-839-65608cde70bb9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/061-839-65608cde70bb9.jpg)
061 [839] Studie gemaakt van de lange zijmuur met de afwijkende grote werkplaatsramen. Loc is gesloopt, HSM D is naar het Spoorwegmuseum gegaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/062-0311-823-65608cde9daf0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/062-0311-823-65608cde9daf0.jpg)
062 [823] Studie van de gemêleerde kleur van de stenen en het ijzerwerk. De beschadiging in de muur zijn ruim 80 jaar geleden gemaakt door zwaar Engels vliegtuiggeschut wat laag over kwam!!.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/063-006-841-65608cdec54ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/063-006-841-65608cdec54ff.jpg)
063 [841] Zo zag de achterzijde van de loods er eind jaren 80 en begin jaren 90 van de vorige eeuw er uit. Twee i.p.v zes deuren en opslag voor wielassen en draaistellen. Een duidelijk verschil met de kleuren die er nu, anno 2023 op gesmeerd zijn..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/064-Rsd-110193-65608ce108e08.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/064-Rsd-110193-65608ce108e08.jpg)
064 [110193] Uit de tijd dat de loods nog volop in gebruik was voor het onttakelen van van buitendienst gestel materiaal. Sweet Memory
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/065-005-6-842-65608cdeeb028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/065-005-6-842-65608cdeeb028.jpg)
065[842] De voorgevel van de werkplaats met de twee deuren in de kleuren van 2000.
-
Hier komt de hulp van Gerco en de Sleutelspoor Plotter om de hoek kijken!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/066-881-65678a3fe4ee8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/066-881-65678a3fe4ee8.jpg)
066 [882] Gerco heeft voor mij nieuwe zijgevels, ramen en kliknagelbanden geplot. De steentjes en het ijzerwerk zijn netjes in het maagdelijke styreen gegraveerd. Voor de stevigheid blijven de doorzichtige binnen muren gehandhaafd. Een winkelhaak zorgt er voor dat de voorgevel haaks en strak tegen de binnen stutten blijft staan. Een passende kleur geel voor het metselwerk gevonden. Afwerking geschiet op de bekende Wim Vink methode. Alle gevels en daken staan nog los, aan de binnenzijde van de hoge loods komen nog enkele dwars en lengte spanten te zitten. de lage loods/werkplaats krijgt nog daglicht doorlaten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/067-895-65678a3ff34cb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/067-895-65678a3ff34cb.jpg)
067 [895] Voor de realisatie van de binnen putrails, ben ik in eerste instantie uitgegaan van rails die ik nog had liggen en waar ik niets meer mee deed. Helaas is een vergissing zo gemaakt! De stukken standaard rails die ik op het oog had, en ook gebruikt heb, waren exponenten uit een ver DDR verleden. Deze uit plaatijzer gestanste holle profielen lieten zicht niet tot nauwelijks bewerken en al helemaal niet solderen. Kwam er dan echt helemaal niks goed uit die socialistische heilstaat? Alle rails zal vervangen moeten worden door code 100 messing railstaven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/068-892-65678a403d5e8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/068-892-65678a403d5e8.jpg)
068 [892] De rails boven de putsporen zijn hier gedeeltelijk vervangen door (oude) messing railstaven en daar waar nodig, voorzien van geïsoleerde railverbinders die het mogelijk maken om aparte secties stroomloos te zetten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/069-890-65678a406bcea.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/069-890-65678a406bcea.jpg)
069 [890] Tussendoor met een (Dennissen) takeldoos YA616 een (Artitec) YP408, die met een wiel probleem te kampen had, afgevoerd! De RTM koerier komt een pakketje brengen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/070-896-65678a40816fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/070-896-65678a40816fa.jpg)
070 [896] Voor de lage loods ligt een put met ijzeren deksels verscholen. De deksels van deze put zijn scharnierend verbonden aan een fundatie van gemetselde bakstenen. Rondom de put is een hekwerk aangebracht wat personen en goederen moet beschermen tegen ongewenste ongelukken. Dit alles hoort er ook bij en moet dus gemaakt worden! (Het geheel ligt nog niet op de juiste plaats voor de lage loods) Zie ook plaatje 065 hierboven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/071-894-1-65678a40952c0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/071-894-1-65678a40952c0.jpg)
071 [894] Met de loodsen alleen ben je er nog niet. Er hoort een nog een heel Umfeld bij met werk en opstelsporen. Het middelste spoor aan de rechterzijde is het doorgaande spoor richting “stad” Het meest rechtse spoor gaat naar de haringpakhuizen aan de haven en het linker spoor is gedacht als de toegang tot het toekomstige rangeerterrein van het station en de werkplaatsen. Heel vaagjes staan de hartlijnen van de sporen al op de ondergrond gekalkt!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/072-898-65678a40a3c21.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/072-898-65678a40a3c21.jpg)
072 [897] De eerste binnenspanten die het dak moeten gaan dragen aangebracht Deze spanten moeten ook aangeven waar of dat de horizontale bovenramen moeten komen. Zij hoeven niet zo gedetailleerd te worden daar zij eigenlijk als mal dienst doen. De geplotte muurdelen en de ramen op hun plaats aangebracht. De voorgevel wordt door driehoeken rechtop en haaks gehouden. De vloer heeft intussen zijn vloer bedekking gekregen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/073-899-1-65678a40b28da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/073-899-1-65678a40b28da.jpg)
073 [899] De bovenramen bestaan uit een strook doorzichtig kunststof van 1.8 mm dik. Hierop worden met een Edding3000 de verticale glaslatten getekend.. Als het dak op zijn plaats zit, zie je van de binnenkant weinig tot niets!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/074-901-65678a40c11c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/074-901-65678a40c11c6.jpg)
074 {901} De spanten aan de voorzijde (kijkerskant) worden gezaagd uit transparant polystyreen van 2.5 mm dikte. De spanten worden er met een Edding3000 langs een liniaal opgezet. Zo heb je van buitenaf toch het idee dat je met open spanten te maken heb.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/075-909-65678a40d8b92.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/075-909-65678a40d8b92.jpg)
075 [906] De hoge loods begint enige vorm te krijgen. Alle dakspanten en het verticale glas word pas gemaakt. Het beschermfolie zit nog aan beide zijde op zijn plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/076-910-1-65678a40e9e8d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/076-910-1-65678a40e9e8d.jpg)
076 [910] Met wat strijklicht komen de detail vanzelf naar voren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/077-913-65678a4111c57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/077-913-65678a4111c57.jpg)
077 [913] De apart aangebrachte klinknagelstroken die de buitenkant van de draagspanten moeten voorstellen. Ook deze “klinknagels “ komen uit de plotter van Gerco . Duidelijk is te zien dat de spanten eigenlijk te dun zijn. In de model praktijk is daar straks niets meer van te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/078-914-1-65678a4116ce3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/078-914-1-65678a4116ce3.jpg)
078 913 Dat transparante dak is ingegeven door deze studie. Als je goed kijkt zie je op de achtergrond een gele streep. De gele streep blijkt een mat 54 te zijn in het licht wat door de schijnlichten van de lage loods naar binnen komt.
-
Indrukwekkend!
-
In deze aflevering gaan we de loods en werkplaats eens wat beter aan de binnenkant bekijken.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/079-1987-11-4-656b2f8749b75.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/079-1987-11-4-656b2f8749b75.jpg)
079 [1987] Deze plaat van Albert Roozenboom laat de hoge loods zien als wagenwerkplaats. Opvallende zaken zijn het putspoor, de rijtuigen en de kraanbalken boven spoor 96. We kijken hier van voor naar achter.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/080-816-1-656b2f8692c94.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/080-816-1-656b2f8692c94.jpg)
080 [816] Gezien over het dak van de Museumstel Mat’46 273, die naast de NS3737 en de NS 41 staat, zien we het rechter deel van de voorgevel. Onder de hoge ramen van de gevel bevind zich t.b.v. het onderhoudt, een smal bordes. Dit bordes, waar je fantastische foto’s kon maken van het er onder opgestelde historische materieel, is voor een ieder verboden terrein. Uit oogpunt van veiligheid is de toegang tot het bordes door de verantwoordelijke autoriteiten in Utrecht afgesloten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/081-817-1-656b2f86ad907.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/081-817-1-656b2f86ad907.jpg)
081 [817] Het bordes loopt naar links verder en daar bevindt zich ook de kooiladder die toegang geeft tot het bordes. Aan de linkerzijde van het Mat’46 273 zijn nog juist de daken te zien van de breedspoorrijtuigen die hier, net als de op lorries staande onderdelen van de Arend straks een werkende trein moeten gaan vormen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/082-818-656b2f86db202.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/082-818-656b2f86db202.jpg)
082 [818] Tussen de 1010 en de DE41 door kijken we hier naar de achterzijde van de loods. Ook hier een bordes onder de ramen maar wel zonder railing.!! .Het valt wel op dat de loods schoon en het staande werk wit is. Er is ook veel lichtinval door al die ramen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/083-821-2-656b2f875ea88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/083-821-2-656b2f875ea88.jpg)
083 [821] De binnenzijde van de hulpHoofdWerkPlaats (hHWP) Tilburg diende ook als dependance van het spoorwegmuseum.. Sweet Memory. Onderdak vonden hier Mat ’46 273, STIBANS 1010 en de nog te verbouwen NS DE41 Blauwe Engel in het rood.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/084-920-656b2f879572f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/084-920-656b2f879572f.jpg)
084 [920] Op de plattegrondtekening van de loods staan alle sporen als putsporen aangegeven. Niets is wat het lijkt!!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/085-009-656b2f88054db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/085-009-656b2f88054db.jpg)
085 [009] Op de hier geplaatste foto’s is te zien dat spoor 95 een dicht spoor is. Zal wel een praktische reden gehad hebben! Hier staat de NS 3737 tijdens de voorbereiding op NS150 op een “droog” spoor afgesteld.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/086-lage-locloods2-656b2f87d964e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/086-lage-locloods2-656b2f87d964e.jpg)
086 [2] Zicht op een van de putten
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/087-lage-locloods3-656b2f87ed7cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/087-lage-locloods3-656b2f87ed7cf.jpg)
087 [3] Let op dat de bestrating van de loods net niet tegen de buitenkant van de railstaven aan ligt. Er blijft dus een kleine spleet langs de rails open.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/088-813-werkplaats-Roosendaal-17-1-656b2f8819607.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/088-813-werkplaats-Roosendaal-17-1-656b2f8819607.jpg)
088 [813] Christoph Zwetsloot laat ons over putspoor 92 naar de achterzijde van de loods kijken. Daar waar vroegen in de putsporen 92 en 93 de “Aardwind” ondergebracht was, staan nu langs put spoor 92 de “EMANUEL” Hydraulische vijzels opgesteld. Spoor 92 en 93 zijn de enige “doorgaande” sporen die door de loods heen naar buiten lopen. Links is de tent te zien waar ,na de verhuur aan derden, het te slopen Mat’54 door een gespecialiseerd bedrijf van hun asbest isolatie werden ontdaan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/089-img024-656b2f899f2dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/089-img024-656b2f899f2dc.jpg)
089 [024] Er was ook wel eens materieel van derden te vinden, zoals dit rijtuig van de Stichting Brabant Rail.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/090-908-1-656b2f887281b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/090-908-1-656b2f887281b.jpg)
090 [908] Om een goed idee te krijgen/hebben hoe of dat de constructie in elkaar zat, hier een tekening van een hoofdspant.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/091-lage-locloods5-656b2f8884235.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/091-lage-locloods5-656b2f8884235.jpg)
091 We zijn nu in de lage loods of wagenwerkplaats aangekomen. In tegenstelling tot de tekening was ook hier maar een putspoor aanwezig. Tussen de hoge- en lage loods in zat een soort van overgang. Hier de constructie van deze “corridor” in beeld gebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/092-lage-locloods1-656b2f88994f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/092-lage-locloods1-656b2f88994f2.jpg)
092 De lage loods van achter naar voren gezien. De uitbouw rechts geeft toegang tot de hoge loods en de kantoorruimtes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/093-lagelocloods4-656b2f88ac5ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/093-lagelocloods4-656b2f88ac5ba.jpg)
093 en hier naar achter met de buitendeuren. Hier weer een ander soort hydraulische vijzels in gebruik.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/094-824-656b2f88c035f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/094-824-656b2f88c035f.jpg)
094 [824] Binnenzijde van de wagenwerkplaats met een voor de sloop bestemd Benelux stel. De wagenwerkplaats heeft zowel aan de voor- als in de achtergevel twee naar buiten draaiende deuren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/095-lagelocloods6-656b2f88d90a9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/095-lagelocloods6-656b2f88d90a9.jpg)
095 Een van de naar buiten draaiende deuren van de Wagenwerkplaats
Hierna gaan we weer verder met het model
-
Heel mooi 👍
-
Zeg dat wel, prachtig!
-
We gaan verder met het model van de loods en werkplaats in H0
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/096-875-656dec51e0956.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/096-875-656dec51e0956.jpg)
096 [875] De wagenwerkplaats bestaat alleen maar uit deze twee getoonde gevels. Er zit voor de bereikbaarheid van het achterom lopende spoor GEEN zij en achterwand in. Het dak is de vormgever en stevigheid. Het model van de wagenwerkplaats ius gereed tot aan de daglichtvensters. De hoge loods sluit mooi aan op de werkplaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/097-902-656dec51df115.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/097-902-656dec51df115.jpg)
097 [902] Op het dak van de werkplaats komen diverse daglichtdoorlaten. De schuine doorlaten zorgen buiten goed licht, ook voor een beter zicht op het binnenwerk van de werkplaats. Deze “Schijnlichten” zijn gemaakt van het zelfde hardschuim als gebruikt voor het staande werk. De ramen zijn gemaakt van het zelfde materiaal als die van de ramen voor de hoge loods(afvalstukken). Zagen doe je weer met een los ijzerzaagblad direct uit de hand. Voor de afwerking gebruiken we de bekende profielen van Evergreen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/098-904-1-656dec5205f97.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/098-904-1-656dec5205f97.jpg)
098 [904] De opstaande kanten van de lichtdoorlaten zijn overblijfselen van de uitgesneden rechthoeken in het platte dak van de loods zijn overgebleven.. Een goede modelbouwer gooit nooit iets weg!! Dat rechthoekige gat, waar het Mat’54 achterstaat, blijft open voor onderhoudsmogelijkheden. Als de hoge loods ervoor staat zie je er straks niets meer van!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/099-903-656dec520a4e0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/099-903-656dec520a4e0.jpg)
099 [903] Het eerst schijnlicht heeft zijn definitieve vorm gekregen. (lijkt wel op een broeikas uit het Westland). De glaslatten zijn nog getekend met de edding3000 maar worden later vervangen door passende strips van Evergreen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/100-905-1-656dec521ae09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/100-905-1-656dec521ae09.jpg)
100 [905] De binnenzijde (onderkant) van het staandewerk is verstevigd met vierkanten balkjes die op 1 januari van de straat zijn opgeraapt.!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/101-907-1-656dec522367f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/101-907-1-656dec522367f.jpg)
101 [907] Gedeelte van het dak van de “Lage loods” voorzien van een kleurtje. De twee achterste schijnlichten hebben een open V als ondersteuning gekregen, dit voor een betere lichtdoorlaat. Al het glas is van glas en glaslatten voorzien en hebben boeiborden gekregen. Het lage bijgebouw krijgt nog twee schoorstenen en de “kantoren” moeten nog van een rookkanaal (kachel) voorzien worden..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/102-915-1-656dec523c2db.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/102-915-1-656dec523c2db.jpg)
102 [915] De twee loodsen weer met elkaar verenigd. De uit het directe zicht gelegen dak helften zijn van een tijdelijke kartonnen dakbedekking voorzien. Wat opvalt is het ontbreken van de twee halve spanten aan de binnenkant van de loods.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/103-916-1-656dec5243f38.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/103-916-1-656dec5243f38.jpg)
103 [916] Vanuit een ander perspectief gezien valt het nog meer op dat de spanten niet aanwezig zijn. De achterwand houden we dicht en mooi egaal grijs. Het een stomp voorwerp zijn wel de contouren van de ramen en deuren aangebracht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/104-912-1-656dec526ca64.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/104-912-1-656dec526ca64.jpg)
104 [912] Door de schijnlichten, welke zich in het dak van de lage loods bevinden, is nog net een gele streep door het gat in de lage loods te zien. Die gele streep blijkt een mat 54 te zijn die daar tijdelijk is opgeborgen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/105-943-656dec5271e85.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/105-943-656dec5271e85.jpg)
105 [943]. De afgehangen deuren zijn allemaal handgesneden exemplaren! Om de deuren te beschermen zijn er tijdelijke vangers geplaats. Deze “vangers” worden later vervangen door stukjes op lengte geknipte model N-rail staven. De hier getoonde DDR model rails laten zich niet makkelijk solderen en bewerken. De kunststof bielsenmat smelt al bij het zien van de soldeerbout
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/106-942-1-656dec5294cc6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/106-942-1-656dec5294cc6.jpg)
106 [942] Het mooie graveerwerk van de lange zijde komt van de vakman uit Valkenburg ZH. Door de “glasplaten” komt voldoende licht binnen om een kijkje in het interieur te nemen. Zo heb ik de binnen zijde niet helemaal voor jan met de korte achternaam gemaakt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/107-Rsd-3-030-656dec52a4b0a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/107-Rsd-3-030-656dec52a4b0a.jpg)
107 [Rsd 030] De hoofdspanten met de nodige klinknagels aan de buiten zijde van de loods. Na al die jaren zijn de kogelinslagen die een geallieerd vliegtuig op zijn geweten heeft, nog altijd in de muur te zien
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/108-980-1-656dec52be7a1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/108-980-1-656dec52be7a1.jpg)
108 [980] Nog eenmaal een gedetailleerd kijkje op het sublieme plotwerk uit Valkenburg ZH (Katwijk)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/109-996-656dec52ed09a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/109-996-656dec52ed09a.jpg)
109 [996] Let even op het “vuurpijlenhout” wat in de loods verwerk is.
-
Rsd SS 2-7/1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/110-926-65731a0f7aa4a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/110-926-65731a0f7aa4a.jpg)
110 [926] Bij het bestuderen van de werktekening zag ik dat er aan de binnenkant van de loods, recht boven de sporen, zgn. rookvangers waren geïnstalleerd. Deze moeten dus ook op het model worden toegepast.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/111-945-65731a0f80d5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/111-945-65731a0f80d5e.jpg)
111 [945] Zo zag in 1954, de nadagen van het stoombedrijf, de voormalige SS locomotievenloods met werkplaats op Roosendaal er uit. De aflossing staat al klaar om de diensten van de 6300 over te nemen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/112-929-1934-65731a0f929ed.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/112-929-1934-65731a0f929ed.jpg)
112 [929]. Een wat “schoner” plaatje uit 1934 van de frontgevel en aangebouwde dienstgebouwen. Duidelijk zijn hier de talloze rookafvoerkanalen op het dak van de hoge loods te zien...
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/113-911-65731a0f9f0f2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/113-911-65731a0f9f0f2.jpg)
113 [911] Om beter aan de loodsen te kunnen werken de loodsen naar gehaald. In mijn kantoortje op de begane grond heb ik meer licht en ruimte om de verdere opbouw af te maken. De opbouw verwijderd om beter om zo de bedrading voor de stroomtoevoer naar de rails te realiseren
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/114-931-3-65731a0fad129.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/114-931-3-65731a0fad129.jpg)
114 [931] Na het technisch gepiel met de draadjes tot een goed einde te hebben gebracht ,de bovenbouw weer op zijn plaats gezet. Ik overweeg om een gedeelte van de zichtzijde van het dak transparant te maken om zo een inkijk met voldoende lichtval in het interieur te garanderen. Het dak waardoor de rookkanalen steken is van transparant poly om het zicht op het binnenste te kunnen garanderen. De door het dak stekende rookafvoerpijpen zijn gemaakt van ordinaire HEMA of Action limonade rietjes maar blijken bij nader inzien toch een kleine diameter te hebben en moeten vervangen worden door wat forsere exemplaren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/115-936-65731a0fcecd1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/115-936-65731a0fcecd1.jpg)
115 [938] De doorvoergaten voor de rookafvoerpijpen in het dak zijn alle voorzien van een verstevigingsplaat die gemaakt is uit het zelfde materiaal als waar de gevel en achterwand van gemaakt zijn (afval stukken dus). Voor de rookafvoerpijpen is nu gekozen voor een wat dikker rietje van 8 mm rond. Deze staan bij de Action bekent als cocktailrietje!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/116-941-1-65731a0fd43dc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/116-941-1-65731a0fd43dc.jpg)
116 [941] Door het gebruik van een transparanten kunststof is een goed zicht op het binnenwerk te zien.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/117-947-1-65731a0ff2bc4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/117-947-1-65731a0ff2bc4.jpg)
117 [947] Zo ziet het dak er dan van de werkplaats zijde uit. De zichtbare rookafvoeren worden op hun plaats gehouden door saté bamboe spiesjes. Deze rusten nog op de onderliggende rails en worden later op lengte gebracht! De dakbedekking tussen de twee loodsen zal om om om bestaan uit transparanten stukkende kunststof die overgebleven zijn uit de voorgevel (deurgaten) en strookjes dik verpakkingen karton. Het zicht is wel helder
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/118-946-1-65731a1007fa8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/118-946-1-65731a1007fa8.jpg)
118 [946] Overzichtje van de straks niet meer zichtbare kant van het project. Daar deze zijde niet zo in het zicht ligt vraagt het ook wat minder aandacht voor de detaillering. De “glas” platen liggen allemaal op hun plek.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/119-989-65731a101bc09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/119-989-65731a101bc09.jpg)
119 [989] Als het straks weer bij elkaar komt ziet het er weer gelikt uit!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/120-949-65731a102c341.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/120-949-65731a102c341.jpg)
120 [949] De laatste loodjes. Alle dakbedekking is aangebracht, en de rookafvoeren staan op hun plaats.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/121-951-1-65731a1042fe2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/121-951-1-65731a1042fe2.jpg)
121 [951] Het dak en de boeiborden staan in de verf en in de zon te drogen. De gebruikte verf is van Super Nova Vollton und Abtonfarbe. Deze verf is eigenlijk bedoeld om witte muurverf op kleur te brengen. Je heb ze dan ook in alle basiskleuren. De verf zit in flesjes van 250 ml en kosten 3.49 euro. Zij zijn te koop bij “Posten Borse, een soort Duitse Chinees! Geeft wel enige voldoening om het zo in de zon te zien schitteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/122-IMG-8882-657363868942d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/122-IMG-8882-657363868942d.jpg)
122 De in de bijschriften genoemde verven van Posten Borse.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/122-928-6574522646375.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/122-928-6574522646375.jpg)
123 [928] Plaatje uit de jaren dertig van de vorige eeuw. Voor de Glazenloods zien we veel 3700-en staan. Deze vormde in die periode een belangrijk deel van de Roosendaalse sneltrein vloot. Aan de hoge kant van de hoge loods is nog de bezandingsinstalatie waar te nemen. Vraag is nog of deze ook gemaakt moet worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/123-933-2-65745226453b0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/123-933-2-65745226453b0.jpg)
124 [933] Het interieur van de hoge loods met de vele typen stoomlocomotieven onder de opgehangen rookafvoeren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/124-932-3-6574522690838.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/124-932-3-6574522690838.jpg)
125 [932] Plaatje van de helaas gesloopte poligonaleloods die naast de hoge loods stond. Ook hier ontbreken de rookafvoer kanalen niet. Fotograaf van de z/w plaatjes is mij onbekend.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/125-930-1-6574522690564.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/125-930-1-6574522690564.jpg)
126 [930] Van de model rookopvangkappen maken we een uitslag op dik tekenpapier, knippen deze uit en versterken het midden met een stukje hardschuim van 10 x 10 mm zodat een soort ijzeren kruis of vlinder ontstaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/126-934-2-65745226c5570.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/126-934-2-65745226c5570.jpg)
127 [934] De geknipte en versterkte vlinders op de lijntjes vouwen en vast lijmen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/127-935-65745226cf619.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/127-935-65745226cf619.jpg)
128 [935] Na uitharden worden de kappen mat zwart gespoten en na droging onderaan de pijp gelijmd..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/128-940-6574522705b03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/128-940-6574522705b03.jpg)
129 [940] De rookafvoerkanalen moeten nog op maat gemaakt worden. De vrije doorrijruimte moet nog proefondervindelijk worden vastgesteld
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/129-941-1-657452270a389.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/129-941-1-657452270a389.jpg)
130 [941] Door het transparante dak is een redelijk zicht op het binnenwerk van bovenaf mogelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/130-952-657452273bbca.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/130-952-657452273bbca.jpg)
131 [952] Het mooie graveerwerk van de vakman uit Valkenburg komt aan de lange zijde goed tot zijn recht. De grote loc deuren zijn allemaal uit de handgesneden exemplaren!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/131-954-65745227482fe.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/131-954-65745227482fe.jpg)
132 [954] Als je goed kijkt kan je de rookvangers ontwaarden. Twee rijtjes is ruim voldoende voor het zicht, de rest kan je vergeten, zie je toch niet van als het dak gesloten is.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/132-956-1-657452275fbf2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/132-956-1-657452275fbf2.jpg)
133 [956] Dit is het zicht op Preiser en/of Artitec niveau. Het is net of dat je je op verbodenterrein bevind en stiekem een kijkje naar binnen waagt. De rookafvoerkappen moet nog d.m.v. “staaldraden” recht en op hoogte gehangen worden!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/133-944-1-6574522767d96.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/133-944-1-6574522767d96.jpg)
134 [944] Vergeet je de achtergrond even dan waant je weer terug in de jaren 40-50 van de vorige eeuw.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/134-957-1-657452279dd3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/134-957-1-657452279dd3c.jpg)
135 [957] Dit zijn wat sfeer plaatjes.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/135-960-657452279f668.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/135-960-657452279f668.jpg)
136 [960] De afvoerpijpen zijn alle op gelijke hoogte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/136-979-65745227c501f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/136-979-65745227c501f.jpg)
137 [979] Zij moeten alleen nog een hoedje krijgen tegen het inregenen.
-
Ziet er uit als "dat heb ik toch eerder gezien" en na het doornemen vd tekst aan het begin begint het duidelijk te worden.
Mooie loods die echt veel mogelijkheden biedt om allerhande materieel zowel oud als nieuw, in te zetten.
Leuk dat het een vervolg krijgt.
Veel mooie plaatjes erbij (9dec)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/138-967-1934-6576f2bb89cb8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/138-967-1934-6576f2bb89cb8.jpg)
138 [979] Het emplacement van Roosendaal in de glorietijd van het stoom. Poligonale SS loods met draaischijf, rechte lokloods met aangebouwde wagenwerkplaats en de in de oorlog gesneuvelde rechte HSM loods met 18 meter draaischijf. Zoals gebruikelijk in die tijd zijn alle sporen in zand geballast!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/139-968-roosendaal-1-6576f2bb8dd6b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/139-968-roosendaal-1-6576f2bb8dd6b.jpg)
139 [968] Uitsnede van het tractie terrein met alle hierboven genoemde loodsen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/140-966-6576f2bbac45c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/140-966-6576f2bbac45c.jpg)
140 [966] Loods en werkplaats op hun plek, nu nadenken over het te realiseren van het sporenplan. Het moet wel dicht bij de werkelijkheid blijven!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/141-894-6576f2bbc3260.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/141-894-6576f2bbc3260.jpg)
141 [894] Met de loods alleen ben je er nog niet. Er moeten aan en afvoer en de nodige opstelsporen voor en naast de loods komen Van de onder naar boven lopende sporen gaat is het middelste spoor de doorgaande lijn. De rechter aftakking gaat naar de haringpakhuizen aan de haven en het linker spoor gaat naar het toekomstige rangeerterrein van het station en de werkplaatsen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/142-1002-2-6576f63f18fa4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/142-1002-2-6576f63f18fa4.jpg)
142 [1002] Tijdens het opruimen kwam ik nog een doos met zelfgemaakte Nederlandse portalen tegen. Enkele van deze portalen hebben nog dienst gedaan op de HSM-modules van station Vogelenzang. Vogelenzang was een onderdeel van de “Oude lijn”, een voormalig project van het Hollandsch Spoor Modelspoorgroep en al een hele tijd ter ziele. De zware overspanningen zijn gemaakt uit messing profielen en enkele Sommerfeld onderdelen..
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/143-1006-1-6576f2bc4b1e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/143-1006-1-6576f2bc4b1e5.jpg)
143 [1006] Om een goed idee te krijgen hoe of dat het tractieterrein er uit kan gaan zien, enkele rails, wissels en materieel los geplaats. Onderin de dagelijkse vistrein van de haven naar het achterland.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/144-1007-1-6576f2bc4e8fb.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/144-1007-1-6576f2bc4e8fb.jpg)
144 [1007] Na aankomst van de bestelde driewegwissels (overname forumlid) zijn deze optisch aangepast en op hun plek gelegd. Ballast is tijdelijk en ligt nog los. Zo’n code 100 Vleesman wissel in de ballast komt minder massief over als onbehandelde code 100 messing railstaven. Helaas blijven het “speelgoed” wissels
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/145-1015-6576f2bc8cb80.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/145-1015-6576f2bc8cb80.jpg)
145 [1015] De as en/of inspectieputten die voor de loods deuren moeten komen zijn hier nog niet geplaatst. Simpele reden, zij zijn moeilijk tot niet meer in de reguliere handel verkrijgbaar. Afwachten is het devies! Het Artitec/Railhobby seinhuis staat hier maar tijdelijk. Zal later vervangen worden door Seinhuis B
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/146-1008-6576f2bc9bc47.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/146-1008-6576f2bc9bc47.jpg)
146 [1008] Het bovenste vleesman3wegwissels is hier goed gecamoufleerd door middel van ballast en roest op de railstaven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/147-6545-6576f2bcd17c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/147-6545-6576f2bcd17c9.jpg)
147 [6545] . Zoals te zien zijn de afbuighoeken naar links en rechts vrij fors. Het meeste door mij gebruikte materiaal ontspoort hier dan ook op. Twee assers blijven steken op de geïsoleerde puntstukken. Ben er niet kapot van! Het blijft speelgoed!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/148-6546-6576f2bce279b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/148-6546-6576f2bce279b.jpg)
148 [6546] Soms verander je van inzicht en moet er wat vervangen worden, zoals dit wissel door een slanke LIMA Engelsman.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/149-1019-1-6576f2bd06256.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/149-1019-1-6576f2bd06256.jpg)
149 [1019] Alle loods en tractiesporen zijn op het centrale (analoog) bedieningspaneel aangesloten. De sporen zijn geballast, het gras is ingezaaid, de toegangsweg aangelegd en de commando’s kunnen ontvangen worden.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/150-1011-6576f2bd39bc3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/150-1011-6576f2bd39bc3.jpg)
150 [1011] Op het spoor waar eigenlijk de droogzandinstalatie moet komen, staat nu de zelfgebouwde NS ongevallenkraantrein te wachten op zijn volgende inzet.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/151-982-6576f2bd4e2f6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/151-982-6576f2bd4e2f6.jpg)
151 [982] Overzichtje van het terrein naast de loods. Het hoofdspoor loopt hier nog enkelsporig achter de loods om. De Mansardekaphuisjes op de achtergrond komen ook uit de plotter van de kunstenaar uit Katwijk!
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/152-985-6576f2bd74474.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/152-985-6576f2bd74474.jpg)
152 [985] Het “keldertje”” voor de wagenwerkplaats is keurig weggewerkt.
-
Mooie loods Hans!
Mooi om het vervolg te lezen/ zien.
Mvg Koen