BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jerrytrein op 02 November 2023, 19:29:50
-
Ik wil een aantal wagons van verlichting voorzien
Daarvoor zoek ik verend metalen strips die op de assen komen
Waar kan je dat bestellen
-
Bijvoorbeeld op Ebay.de (https://www.ebay.de/itm/304758871265?hash=item46f50b54e1:g:G6IAAOSwY7tjs~9e&amdata=enc%3AAQAIAAAA4NV53An5S5rOwncFwh0tlNOm%2FXP4%2F4GFiWrakNRm9DSqn%2BRjui1Mtv4KpjnsLxn34hi8EjO8lTC1bEwyx5c9edZo%2FsrXm0D%2Ff%2F5I7T5yvWqWsXQExUsDN8mtMcDHvZ7Kmp0MTX1UH4FUnp6EeWB754lHdZpBy0KmNgu%2BYvI4TtaY9tQWF5CnglHtNuyRxhL4CB8Q%2BzMwOTrIQrRwEJPPLPBesqZ3sJ1BYYPcV%2BmLqqoQERdgR2tlUBkCjk1jwwnvGJ4Dx8XRiaGKE7yId38Xc7o6mCyK1XW285CwylVMmi9w%7Ctkp%3ABk9SR4CAx5XyYg).
-
dank
Maar is niet wat ik bedoel
In rocco wagons zit van dat koper/brons strip
Zoiets zoek ik
-
https://a.aliexpress.com/_Eug8H31
-
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Toebehoren+rollend+materieel/Sch%C3%B6nwitz-50094/nl/modell_276348.html (https://www.modellbahnshop-lippe.com/Toebehoren/Toebehoren+rollend+materieel/Sch%C3%B6nwitz-50094/nl/modell_276348.html)
of
https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/72050 (https://www.maerklin.de/de/produkte/details/article/72050)
-
Kijk dan eens bij Sauerbier Modelbouw (https://www.sauerbiermodelbouw.nl/catalogus.html). Zij hebben fosforbronsplaat. Wellicht is dat wat je bedoelt.
-
Ik heb slepers van raceauto's gebruikt vroeger kan je lange strookjes van kopen.
Bertus
-
Mark
Daar ga ik een plaatje bestellen,en kijken wat dit doet (y)
-
Allen dank
Bertus dat weet ik
Maar je komt het niet meer tegen
-
Er zijn stroomdoorvoerende koppelingen.
dan kan je vanaf de loc de hele trein voorzien van stroom.
Nighttrain1 maakt ze (forum lid)
Ronald Visser
-
Koppelingen vind ik niet lekker
Als ik alles had geweten,had ik of de haak of beugel koppelingen van Fleischmann blijven gebruiken
Hetwordt nu een te dure grap om dat terug te zetten
-
Ik denk dat je deze zoekt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1155-654407b583e91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1155-654407b583e91.jpg)
foto: Amazon
Je vind ze o.a. bij Amazon, maar als je naar een beetje modelspoorwinkel gaat met deze foto, kunnen ze je zeker helpen.
Rob
-
En dan de isolatie wielzijde van de assen aan één zijde per wagen omdraaien? (diagonaals)
Je zal dan toch + en - moeten hebben??
Een dubbel geisoleerde as werkt niet.
Dan zal de afnemer op het wiel moeten uitkomen.
Ronald Visser
-
Ik heb slepers van raceauto's gebruikt vroeger kan je lange strookjes van kopen.
Bertus
Gezien dit een hobby van mij is, kan ik melden dat dat nog steeds bestaat. Je kunt hier (https://www.slotracing2go.nl/Webwinkel-Product-22920837/Sleperdraad.html) ze in potjes kopen.
-
Ik denk dat je deze zoekt:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1155-654407b583e91.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1155-654407b583e91.jpg)
foto: Amazon
Je vind ze o.a. bij Amazon, maar als je naar een beetje modelspoorwinkel gaat met deze foto, kunnen ze je zeker helpen.
Rob
Die gebruik ik ook. Ik koop ze bij https://www.malutronik.de
Groet Meino
-
Ik heb slepers van raceauto's gebruikt vroeger kan je lange strookjes van kopen.
Bertus
Die zijn nog te koop in de vorm van desoldeerlint, is vaak te koop bij de wat uitgebreidere hobbywinkel.
Ik gebruik ze namelijk ook.
Ideaal, draadje er aan solderen, op de plek in het draaistel vasthouden, even aantippen met de soldeerbout en je smelt ze vast in het draaistel, kom nooit meer los.
-
richard heb je een adres of linkje
-
Bij de elektronicawebshops, b.v.: https://www.reichelt.nl/nl/nl/desoldeerdraad-koper-1-6-m-x-2-5-mm-ell-fe-bb-p7394.html?search=desoldeerlitze&&r=1 (https://www.reichelt.nl/nl/nl/desoldeerdraad-koper-1-6-m-x-2-5-mm-ell-fe-bb-p7394.html?search=desoldeerlitze&&r=1)
soms is het even zoeken, want ze gebruiken verschillende benamingen.
-
Wat ook goed als stroomafnemer te gebruiken is, is bronzen draad. Dit geeft altijd wel goed contact omdat zo'n draad door beweging steeds een beetje van positie verandert. En hierdoor steeds een ander contactpunt heeft. Ehm ik heb het waarschijnlijk niet goed uitgelegd. Maar het werkt.... ;D
-
Klaas bedankt
Ik ga eens een rolletje bij reichelt bestellen,en bij ali
Als beide goed werken ,kan ik de rest van de modeltijd verder
-
Als je een foto laat zien, is het meteen duidelijk. :)
-
Als je een foto laat zien, is het meteen duidelijk. :)
van de rol of van een kaal draaistel
-
Zelf gebruik ik strips van GM&S voor de eerste wagon en verder wagonverbinders, o.a. bij Conrad. Het is een beetje gepruts maar een stuk plezieriger dan de strips van bij o.a. de wagonverlichting van Digikeijs (te dik, dus weerstand etc.) of de stroomvoerende koppelingen.
De draadverbinders zijn wat aan de prijs, maar na een beetje prutsen krijg je goede resultaten.
https://www.conrad.nl/nl/p/sol-expert-bs2-2-polige-wagenverbinder-1289390.html
-
Van het draaistel. :)
-
pak een 2 draaistellen wagen en kijk
daar moeten dan afnemers onder
-
Waarom wil je zelf stroomafnemers maken als je die gewoon kant en klaar kan kopen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_1800_4.jpg)
-
pak een 2 draaistellen wagen en kijk
daar moeten dan afnemers onder
Ja dat snap ik. Ik heb diverse varianten die geen van alle tot tevredenheid werken behalve de stripjes van GM&S onder de eerste wagen met vervolgens de wagenverbinders van Conrad voor de vogende wagens. Die wagenverbinders zijn niet goedkoop. Vandaar dat ik benieuwd was hoe dat fosforbronzen draadje is bevestigd. Om de as?
Ik wil namelijk ook volledige stroomdetectie. Veel stroomafnemers zoals van Digikeijs veroorzaken teveel wrijving terwijl alle treinen ook nog eens 24 cm moeten stijgen op een helix (± 2,5%). Niet alle locs kunnen feilloos met zes bakken zo'n helix in, denk bijv aan de NS1500 (Elotrains). Dus hoe minder weerstand en toch volledige detectie zou fijn zijn. Vandaar dat ik wil zien hoe dat gedaan is.
-
Ik gebruik dus zelf die stroomafnemers met 3 lipjes (van Malutronik). Daarvan knip ik dan 2 af, zodat er maar een de as raakt (mijn wielen zijn allemaal eenzijdig geisoleerd). Dus de pluspool komt van het ene draaistel en de minpool van het andere. Hierdoor wordt ook ieder rijtuig apart gedetecteerd. De wrijving is minimaal. Bij mij trekt een roco 1100 (zonder asb's) een sleep van 8 plan d rijtuigen of een sleep van 8 planE een helling van 2,4% die ook in een boog ligt op. Wel heb ik in ieder rijtuig een stroombuffer van een condensator geinstalleerd om het knipperen van de verlichting tegen te gaan.
Groet Meino
-
@joop ter laak
Ik heb diverse wagens met ee draadje om de as
De wrijving lijkt net zo als met een afnemer
Maar het knipperen is na een poos erger als met een afnemer
1e door maar een as afname (op wissels erger)
2e door de vuil ophoping,omdat door slijtage er ruimte komt tussen as en draadje
Ik wissel vaak een loc, en rij met 3 tot 5 wagens zoder probleem een helling van 1 cm pr meter
En de locs zijn van Fleischmann en roco en een paar liliputt
-
https://images.beneluxspoor.net/bnls/Dscn5599.jpg
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=37333.msg596559#msg596559
-
Ook in Nederland te bestellen. 2 types.
De N gebruik ik o.a. voor Artitec Ddm's
https://shop.lightmytrain.com/stroomafnemer.html
-
Een vraag m.b.t. dit onderwerp: als je de stroom afneemt van de flenzen op één as, moet je dan dubbel geïsoleerde assen gebruiken? En zo ja, waarom?
-
Voor stroomafname via de flenzen hoef je er alleen maar voor te zorgen dat de wielen onderling geen stroomgeleidende verbinding hebben, daarvoor volstaat enkelvoudige isolatie.
Daarmee is namelijk het ene wiel (dus inclusief de flens), elektrisch gescheiden van de as en het andere wiel.
-
Aha, zoiets vermoedde ik, maar ik had het idee dat ik iets over het hoofd zag.
Als je stroom afneemt vanaf de assen i.p.v. de flenzen (met de hier besproken strips of plaatjes), moet je dus ook enkel geïsoleerde assen gebruiken, diagonaal geplaatst t.b.v. min- en pluspool.
Waarom bestaan er dan überhaupt dubbel geïsoleerde assen?
-
Zie ook mijn criptische omschrijving in #12 :angel:
Ronald Visser
-
Ik zie dubbel geisoleerde assen als handig bij metalen onderstellen. (voor 2 rail rijders dan, ik doe aan puntcontacten en daarbij heb ik liever niet de assen geisoleerd)
Groeten,
Jelmer
-
Ok, metalen onderstellen; die kende ik nog niet, althans niet bij Roco, Liliput, Brawa of Esu. Ik leer elke dag bij hier.
-
De Roco 74488 ÖBB rangeerwagon heeft LED front- en sluitseinen en als stroomafnemers doen plaatjes dienst die op de flenzen drukken. De stroomafname is prima, maar echt soepel loop het niet. Maar goed, het werkt - ook analoog - zonder haperen.
-
Stroomafnemers op de flenzen geven meer mechanische weerstand dan stroomafnemers op de assen. Gewoon vanwege het verschil in diameter.
-
Inderdaad; het is allemaal kracht maal arm :)
-
Waarom geen stroom afnemen tegen de achterkant van het wiel met een fosforbrons draadje waar je een ronding in buigt? Vastsolderen op een stukje pertinax o.i.d. wat je vastzet op het draaistel en klaar is Kees (of Klaas of… ;)).
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1162-654d26306a268.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1162-654d26306a268.jpg)
Rob