BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Chris op 27 April 2008, 13:48:49
-
Gepubliceerd op zondag 27 april 2008
BERLIJN (ANP) - Een Duitse hogesnelheidstrein is zaterdagavond bij Fulda op een kudde schapen gebotst en ontspoord. In de ICE (InterCityExpress) raakten ongeveer 25 passagiers lichtgewond. Van de schapen overleefden er zeker twintig het incident niet.
De botsing gebeurde aan het einde van een tunnel. De trein was op weg van het Noord-Duitse Hamburg naar de Beierse hoofdstad München.
Voor foto's klik hier (http://www.planet.nl/planet/show/id=67777/contentid=923078/sc=9c9a00)
Die mensen zijn aan een ramp ontsnapt.
Ik snap ook niet, dat bij alle nieuwe generaties HSL treinen, de connectie tussen de bakken niet is afgeleid van de TGV. Als de boel ontspoort, blijven ze makkelijker in de rails, en minder kans op het harmonica effect.
-
Hallo,
Hier is nog een link met 53 foto´s.
<http://www.fuldaerzeitung.de/newsroom/regional/dezentral/fulda/art5879,581159
Leon
-
Die mensen zijn aan een ramp ontsnapt.
Dat zijn ze zeker, wat te denken van een tegentrein die op volle snelheid zou passeren.....
-
wel een beetje sneu voor die schapen. nu zal t me benieuwen wanneer de eerste belegen kebabmoppen opduiken
-
'k vind die foto's met aangereden schapen ook wel erg :-[
'k begrijp ook niet hoe die kudde uberhaupt in een bijna 11 km lange tunnel kunnen komen :-|
Hier (http://www.fuldaerzeitung.de/newsroom/regional/dezentral/fulda/art5879,581159) de link van Leon zonder pijltje er voor zodat je 'm direct kan aanklikken ;)
m.v.g.
Mark
-
de schapen stonden volgens het duitse bericht bij de noordelijke tunnelingang, dus niet middenin de tunnel.
-
De vraag meer correct komt neer op:
Hoe kan een kudde schapen in conflict komen met een HST?
Iedere ........... weet dat dat geen succesvolle combinatie is, dus iemand heeft geblunderd :-[
m.v.g.
Mark
-
Klopt.
Ik denk zelfs, dat de tunnel de redding is geweest.
De motorwagen is tegen de tunnelwand gereden, grote kans dus, dat ze naar rechts wilde uitzwaaien, met dus nog veel grotere gevolgen.
Hoewel....geen idee hoe hard ze reed, aan de schapen te zien, niet op topsnelheid, anders zou je er geen schaap meer in herkennen.
(edit : hmm, iets verder zitten doorklikken zie ik toch wel wat verminkte schaapjes...)
-
een heel stel schapen zijn wel helemaal verpult volgens t ooggetuigenverslag, als ie er 3 km voor nodig heeft om stil te staan ging ie niet echt zachtjes. Wat er op de foto's staat qua schaap-overblijfselen waren toch de beesten die meer aan de kant stonden.
-
Ik snap ook niet, dat bij alle nieuwe generaties HSL treinen, de connectie tussen de bakken niet is afgeleid van de TGV. Als de boel ontspoort, blijven ze makkelijker in de rails, en minder kans op het harmonica effect.
als ik het goed heb is dit een ice treinstel van de dezelfde generatie als van eschede
-
Wat ik verbazingwekkender vind is dat een trein zo kan ontsporen op een aantal schapen :|
-
Dat vind ik dus ook >:(
-
ik niet net op dat stuk mogen en rijden ze 300 dus zijn de krachten die vrij komen zijn ook vrij hoog
-
Hoe harder je gaat, des te minder kracht is er nodig om een verandering van richting te bewerkstelligen. Let op he, de schapen verdwijnen onder de trein, dat gaat rollen als een soort tonnen, waarmee je ook piramideblokken kunt verplaatsen. Dit in combinatie met de hoge snelheid, en daar ga je...
-
Sja Maarten Luther (zie wikipedia voor deze Duitse Herder) lette even niet op en idd wat Floris al aanhaalde: Kebap in de aanbieding bij de Lidl.
Kees-Jan
-
Ik snap ook niet, dat bij alle nieuwe generaties HSL treinen, de connectie tussen de bakken niet is afgeleid van de TGV. Als de boel ontspoort, blijven ze makkelijker in de rails, en minder kans op het harmonica effect.
Jacobsdraaistellen hebben zo hun eigen nadelen, zoals ontkoppelen dat alleen in een werkplaats kan. Misschien dat dat de achterliggende reden is geweest?
Maar na Eschede zouden ze eens goed na moeten denken over een eventuele ICE4.
- Peter
-
Zijn die Fransen toch niet zo dom met hun constructie, maar ja de Duitsers willen altijd het wiel opnieuw uitvinden.
Maar het is natuurlijk diep treurig dat dit zo'n enorme inpact heeft gehad en er verder geen ernstige gewonden of zo zijn gevallen.
Mein beileid an ihnen,
grussen,
Frederico
-
Thans op Discovery de ICE, misschien krijgen we wel antwoorden op bovenstaande vragen! ;D
-
Maar na Eschede zouden ze eens goed na moeten denken over een eventuele ICE4.
- Peter
DB had al interesse getoond in de nieuwe AGV van alstom.
Daan
-
Volgens mij mag deze ICE1 maar 250 km/h mag rijden en geen 300 km/h. En dat de Mcn waarschijnlijk wel nog geremd heeft voor hij de schapen raakte.
Daarnaast is het ook zo dat als er bij iets soortgelijks met een TGV er precies hetzelfde gebeurt, aangezien de motorwagens van een TGV ook geen jakobsdraaistellen hebben en deze dus ook gewoon linksaf en/of rechtsaf kan gaan.
Een TGV heeft alleen voordeel met betrekking tot een ontsporing van één van de tussenwagens, zoals bij Eschede, dan werken de jakobsdraaistellen wel in zijn voordeel.
Groet Petertrein81,
-
Petertrein81 je hebt gelijk fout je van mij keek bij hetantwoorden naar de verkeerde info
-
(http://www.fuldaerzeitung.de/storage/pic/artikel/dezentral/fz/sub/eloeoeae/jdkeiw/233135_1_680_008_)
Duidelijk dat de trein over een vernieuwd traject reed, ballaststof zit goed tegen de achterkant gezogen ;D
-
Is dat niet het resultaat van het schrapen van de voorkant tegen de tunnelwand ?
-
Nou dat denk ik niet.
Het ballast is er nog vrij roestvrij, ik zie geen duidelijke sch r aapsporen langs de tunnelwand.
Ook de los liggende spoorstaven (niet zijnde contrarails ) die langs het spoor liggen duiden om mogelijke werkzaamheden aldaar.
Het stof op het naastliggende spoor en achter de trein is volgens mij het stof dat in de vortex achter de trein weer neerdaalt op alles.
-
ik denk niet de voorkant, want die zit denk ik te ver van de achterkant om zo veel stof te maken voor om op de achterkant, ik denk dat het een combinatie van balast en een van de tussenrijtuigen tegen de tunnel wand. Verder ziet zo'n hoopje schapen er erg treurig uit, ik vind het treuriger dan een kapotte voorkant van een ICE.
maar zou het niet een boer kunnen zijn die een snackbar wil beginnen met schapen vlees, maar niet durfde de schapen zelf te slachten ;D ;)
Groetjes Edwin.
PS ondangs mijn laatste grapje, leef ik erg met de machinist, de reizigers en de schapen herder mee, want zo'n hoopje schaap is (als ik het zou mee maken) nogal traumaticerend, denk ik.
-
Maar het is natuurlijk diep treurig dat dit zo'n enorme inpact heeft gehad en er verder geen ernstige gewonden of zo zijn gevallen.
Frederico
Nou Frederico, volgens mij heb je in deze zin wel wat tegenstrijdigs staan.
Ik neem aan dat je niet bedoeld dat het diep treurig is dat er geen ernstige gewonden of zo zijn gevallen.
-
Daarnaast is het ook zo dat als er bij iets soortgelijks met een TGV er precies hetzelfde gebeurt, aangezien de motorwagens van een TGV ook geen jakobsdraaistellen hebben en deze dus ook gewoon linksaf en/of rechtsaf kan gaan.
Groet Petertrein81,
TGV heeft meer baanruimer voor het draaistel dan de ICE. In mijn optiek komt een voorwerp bij de ICE sneller onder het draaistel dan bij de TGV.
Mvg, Johan
-
In dat stukje uit de Fuldaer Zeitung viel me deze zin op:
"Das könne nicht alles eingezäunt werden. "
Vrij vertaald: je kunt niet overal hekken omheen zetten.
Vind ik een beetje vreemde opmerking. Bij mijn weten is van de hogesnelheidslijnen in Frankrijk elke meter afgezet met hekken. Als treinenspotter kun je er niet bij komen, en zelfs kleine dieren zoals konijnen en ratten worden door die hekken sterk ontmoedigd. Waarom zou in Duitsland niet kunnen wat in Frankrijk wel kan?
-
omdat zo'n lijn met flinke tunnels, ingravingen, spoordijken, bruggen, strakke bovenleiding en een flink beveiligingssysteem en mét een hek toch al gauw wel minstens 3 keer zo duur zou zijn.
-
Wat dat stof betreft,
Die hele tunnel was vol met stof. Als je 3 km, als het al niet veel meer is want die tunnel is bijna 11 km lang, nodig heb om tot stilstand te komen en dat er ook nog eens meerdere wagons ontspoort zijn, dan weet je niet wat er gebeurd. De wielen graven door de ballast wat al de gigantische stofvorming veroorzaakt en daarbij ook nog eens het raken van diverse wagons met de tunnelwand. Ik garandeer je dat je de eerste tiental(len) minuten echt geen hand voor ogen zien. Het stof kon nergens anders heen dan rond die trein blijven hangen.
Wat dat betreft hangen de beelden van de Twin Towers me nog helder voor de geest. Wel iets anders maar wel vergelijkbaar.
Maar wat me het meest verbaasd is dat er alleen maar licht gewonden zijn gevallen. Gelukkig natuurlijk maar toch weer iets om over na te denken voor meneer Mehdorn.
Rob
-
In Nederland staan tegenwoordig langs een beetje spoorlijn al hekken. En dan hebben we het nog niet eens over HSL.
Misschien kunnen ze er in Duitsland iets doen met een muurtje.
-
en wat beeld materiaal
http://www.n-tv.de/955160.html (http://www.n-tv.de/955160.html)
Rob
-
Hmm, dat verslag zegt drie zwaargewonden. Dus toch wat ernstiger dan eerder gedacht. De verslaggever zegt ook dat het stof nog steeds in de lucht hangt.
Staat daar trouwens op de achtergrond de tunnelreddingstrein, die Mätrix ook in model uitbrengt? Eén daarvan is in Fulda gestationeerd, dus die hoefde niet zo ver te komen.
- Peter
-
Duidelijk dat de trein over een vernieuwd traject reed, ballaststof zit goed tegen de achterkant gezogen
Dát is er dus gebeurd met die railbus van Marklin in die witte uitvoering, dat moest uitbeelden dattie met 300 km/u in een tunnel ontspoort was.
Uiteindelijk krijg je antwoord op al je vragen!
-
Iemand nog zin in n BBQ? Kheb iets te veel kotelletjes ;D Kzag t bericht gister al op teletekst... Best heftig, die ICE is nu voorgoed zn 100% score kwijt..
-
Dat was al zo na Eschede. ;)
-
Er zijn heel wat meer aanrijdingen met ICE's geweest, ook met dodelijke afloop voor degene die aangereden werd, maar die hebben buiten Duitsland nooit zoveel aandacht gekregen.
- Peter
-
Las ik vandaag ook in de Frankfurter Algemeines. Wat een raar ongeluk. Hoe kan dat nou, dat die schapen gewoon op een traject waar meer dan 200 kmh wordt gereden.