BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Erik K op 29 October 2023, 16:04:08
-
Bestaat er ook een club van leden die een
Roco spoorbaan hebben ?
-
Of er ook een specifieke club is van alleen maar Roco banen weet ik niet, maar er is wel een specifiek Roco forum (http://www.dutchroco.nl).
-
dutchroco.nl heb je daar al gekeken groet john
-
Bedoel je eigenlijk echt wel alleen Roco of refereer je daar mee naar de meer gebruikelijke betiteling gelijkstroombaan? Het lijkt me zo dat alleen Roco zelf puur en alleen Roco materiaal gebruikt.
-
Het lijkt me nogal zeldzaam: een modelspoorbaan waar exclusief Roco materieel op rijdt. Bij Märklin kan ik mij daar nog iets bij voorstellen omdat die een compleet systeem aanbieden, maar Roco doet dat niet. Hoe ziet dat er uit ? Dat alles uit alle landen en tijdperken door elkaar mag rijden omdat Roco de gemene deler is? Of dat er wel een land en tijdperk is, maar wat je daarvoor van andere merken zou kunnen gebruiken er niet komt omdat er geen Roco op (onder) staat? Alles mag en het is jouw hobby, maar ik verwacht niet dat je er een club mee kan vullen. :)
Overigens begrijp ik de sympathie voor het merk als geen ander: Roco was het merk wat vanaf eind jaren '70 met een waterval aan Nederlands materieel kwam in een kwaliteit die we tot dan toe nog niet hadden gezien. Ineens werd het mogelijk om serieus een Nederlandse baan op te bouwen, meerdere in verschillende tijdperken en thema's. Ik heb de catalogi van begin jaren '80 als kind stukgelezen. Mocht ik een favoriet merk moeten aanwijzen dan zou het absoluut Roco zijn. :)
-
In het verleden waren er zeker 4 speciale rococlubs namelijk in Oostenrijk , Duitsland , Zwitserland en natuurlijk Nederland . Nederland liep toen al achterop . Wel de folders maar geen clubmagazin . Die waren er toen wel in de andere landen en daar ook bijeenkomsten . Is al jaren niets meer van vernomen .
Ook is hier schijnbaar geen importeur meer voor Roco tegenwoordig Fleischmann/Roco .
-
Roco heeft zijn clubaktiviteiten per 2008 beeindigd.
Bart
-
Een beetje weg van de originele vraag, maar ik denk dat er nog heel wat modelspoorders zijn die een denkkader hanteren waarin ze 'een merk' rijden. Dat lijkt mij echt zonde omdat het je vrijheid in de weg zit en niet hoeft. Je rijdt een genormeerd systeem. Alles wat volgens die normen is gebouwd kan je kopen, inzetten en combineren. Het staat iedereen vrij om merkvast te zijn, maar dan wel op de juiste gronden. :)
-
Goeievoormiddag,
In het nabije verleden was er op dit forum toch iemand die bewust alle 'vreemde merken' had buitengekieperd en zich uitsluitend
zou concentreren op Esu-materiaal en -materieel. Klinkt wat 'racistisch', maar ieder heeft recht op zijn/haar ambitie dienaangaande.
Toch wat speelgoedtreintjes betreft. Je hebt toch ook Fleischmann-specialisten en niet alleen de Märklin-sekte ;). Wat je maar
plezierig vindt.
-
Tuurlijk. Iedereen moet doen en laten wat hij wil. Maar zie mijn laatste zin in vorige bericht. Het zou zonde zijn wanneer je merkvast bent omdat je denkt dat dat 'beter' is of beter werkt terwijl dat met genormeerde dingen echt niet veel uitmaakt. Als je om die reden allerlei leuke dingen links laat liggen die je eigenlijk wel zou willen hebben dan is dat toch zonde?
-
Goeievoormiddag,
Roco for Ever. Kan vér gaan. Strikt in de leer zou lastig kunnen worden.
Wat te doen met de (gedeeltelijke) heruitgave door Roco van Oskar Klein Modellbahn-modelletjes (KMB) ? Bijvoorbeeld.
Maar als een (Roco-)club een fikse korting zou bezorgen aan de geëerde leden, prima toch.
-
Maar goed, denk toch dat de club vanuit Roco mede is opgeheven, omdat Rocoritus een stuk schaarser is dan Märklinitus.
Heb echt wel hetzelfde gevoel bij Roco als Paul. De modellen waren in de jaren zeventig een flinke sprong voorwaarts. Maar dat was dus 45 jaar geleden. Kijk altijd met grote tevredenheid naar mijn modelbaan met al gauw 10 verschillende merken materieel. Wel veel Roco momenteel op de baan. Ook die mooie nieuwe 1631 die volgens mij minder soepel rijdt dan een Roco 1600 van rond de eeuwwisseling.
-
Goeievoormiddag,
Roco for Ever. Kan vér gaan. Strikt in de leer zou lastig kunnen worden.
Wat te doen met de (gedeeltelijke) heruitgave door Roco van Oskar Klein Modellbahn-modelletjes (KMB) ? Bijvoorbeeld.
Maar als een (Roco-)club een fikse korting zou bezorgen aan de geëerde leden, prima toch.
Roco zelf heeft in het begin een aantal mallen overgenomen van Rowä. Daarvoor heeft Roco dingen in opdracht gemaakt. Voor Atlas geloof ik. Dan wordt strikt in de leer zijn wel leuk natuurlijk. Is het Roco wanneer niet zelf ontworpen? Is het Roco wanneer er geen Roco opstaat, maar wel door Roco is geproduceerd? Wat is Roco eigenlijk? Een merk, een concept, een idee? Ik geloof wel dat er zoiets is als Roco, maar wat dat dan is.... :D
-
In het nabije verleden was er op dit forum toch iemand die bewust alle 'vreemde merken' had buitengekieperd en zich uitsluitend zou concentreren op Esu-materiaal en -materieel. Klinkt wat racistisch, maar ieder heeft recht op zijn/haar ambitie dienaangaande.
Heeft natuurlijk wel voordelen. Zeker bij digitale besturing moet je goed opletten wat met elkaar samengaat en wat niet. Als je bij één merk blijft kun je in de handleidingen zien wat samengaat. Spreid je over meerdere merken, dan heb je meer achtergrondkennis nodig.
Wat Roco aangaat, mijn materieel bestaat voor het grootste deel uit Roco. Niet uit vrees voor andere merken, want die heb ik ook, maar omdat Roco op technisch gebied indertijd een sprong voorwaarts heeft veroorzaakt.
-
Klinkt wat racistisch
Nee. Zoek de betekenis van het woord maar eens op.
-
Goeienamiddag,
Alleen en slechts alleen maar Roco dan wel Fleischmann, of stel je voor Märklin, als modeltreintjes willen toelaten in de privé-verzameling, kan je ook eventueel 'xenofoob' noemen. Ten aanzien van 'speelgoedspullen' dan, in dit geval.
Of gewoon 'gespecialiseerd', anders gezegd. Niks mis mee. ;) ::) ;)
-
Van de ts verder nog niets gehoord.
Ik vraag me af of hij wel geholpen is met al deze goedbedoelde antwoorden/opmerkingen.
-
Dat is altijd een risico Peter. Het is een klassieker: nieuwe gebruiker start een draadje met een vraag en daarna hoor je nooit meer iets. Om het risico dat alle antwoorden voor niets is gegeven zijn te verkleinen maken we er tevens een gezellige discussie van! :)
-
Het lijkt me dat de topic starter eerst nog maar eens terug moet komen om zijn vraag nader toe te lichten. Hij was vandaag wel op het forum aanwezig.
-
Dat is altijd een risico Peter. Het is een klassieker: nieuwe gebruiker start een draadje met een vraag en daarna hoor je nooit meer iets. Om het risico dat alle antwoorden voor niets gegeven zijn te verkleinen maken we er tevens een gezellige discussie van! :)
Inderdaad, Paul (y) De vraag van Erik K is voldoende beantwoord, zodat we hier verder keet kunnen maken tot de moderator ingrijpt :D
Overigens: Roco verdient nog altijd lof voor het uitbrengen van Nederlandse modellen toen andere fabrikanten dat de moeite nog niet waard vonden!
Dat gezegd getypt hebbende; Lima en anderen brachten wel de NS1200 uit.
-
Goeienavond,
Een dikke proficiat, Roco.
Voor het uitbrengen van de eerste echte NMBS-HLD-loc: de lijndiesel reeks 59 (voor 1971: type 201).
De kast van de 59 is/was een specifiek Belgisch ontwerp. Een vierasser.
Wanneer het Roco-model? Reeds halverwege de jaren 1970. Hiervoor verdient Roco nog steeds een welgemeende pluim.
(met of zonder actieve fanclub ;)).
Märklin & Fleischmann brachten in de vorige eeuw de NMBS-zesasser type 202, 203, 204 uit. (reeks 52, 53, 54).
Die Belgische machines werden gebouwd door de Waalse fabrikant AFB.
Maar ze waren onmiskenbaar verwant aan de Scandinavische Nohabs . Dus deze locs waren niet gans uniek voor de NMBS.
-
Het lijkt me dat de topic starter eerst nog maar eens terug moet komen om zijn vraag nader toe te lichten. Hij was vandaag wel op het forum aanwezig.
Ook een klassieker (en bloedirritant): wel terugkomen: alle antwoorden incasseren, maar niets meer laten horen. Enfin: we geven het nog een paar dagen :angel:
-
Gevonden !
Geen grap, deze Roco-Club bestond (bestaat) echt:
Communiqué de presse du CFAR:
...Le CFAR, Club Francophone des Amis de Roco est au départ un forum de discussion (Objectif_Roco) dont les membres apprécient les modèles ROCO .....
-
@Paul; idd Atlas maar ook Walthers. Heb van beide loks met een Roco drive en waar ook gewoon het Roco embleem en naam onder staan. Ze maken ook het karakteristieke Roco geluid van de 70/80'er jaren ;D ;) in O zelfs een railssyteem voor Atlas. Roco en Atlas USA hadden een behoorlijk goede relatie toen.
-
Hier in Engeland was il lid van de FMRC, Fleischmann Model Railway Club. In de jaren 2002-2005 ging deze ook achteruit. Toen gingen we samen met de Roco-club. Maar, zoals al eerder vermeldt, stopte Roco net de club support en werd alles opgeheven.
Jammer hoor.
-
Ook een klassieker (en bloedirritant): wel terugkomen: alle antwoorden incasseren, maar niets meer laten horen. Enfin: we geven het nog een paar dagen :angel:
Jammer dat het met regelmaat zo gaat :o
-
Roco ist eens begonnen onder DOK ( Deutsch-Österreichische kunststoffverarbeitungs Gmbh ) in 1959 . Vanaf 1960 maakten ze Peetzy modellen en vanaf 1960 Peetzy-Roco tot 1974 . Daarna als Roco-Minitanks betitelt . Ze hebben als eerste treinmodellen de TT schaal de schiebebahn modellen ( corona Kaffee ) gemaakt . Vanaf 1965 maakten zu items voor Atlas in de schalen 0 , H0 , H0e en N . maar ook voor ahm in h0 en N , Con-cor in h0 , life-like in h0 , Model Power in h0 en Tyco in h0 en N . Vanaf 1972 kwamen ze op de markt onder de naam Roco . Enkel jaren later namen ze Röwa over . Door het echtpaar is het een groot merk geworden met dacht als eerste een kortkoppelingssysteem .
Maar Roco is Roco niet meer door de vele "plagerijen" van een bankmedewerker nadat het echtpaar er niet meer is . Eens 2 fabrieken in Salzburg en Gloggnitz in Oostenrijk en nu worden modellen of delen ervan ook in het verre buitenland ( Azië ) gemaakt .
-
Klinkt als een slechte AI-vertaling. ??? ;D
-
Door het echtpaar is het een groot merk geworden met dacht als eerste een kortkoppelingssysteem .
Dat is in elk geval niet juist. Röwa , deels van Willy Ade (oprichter van WIAD -- WIlly ADe) heeft er eerder een op de markt gebracht (Röwa-Matic). Zijn idee is later gebruikt en verbeterd door Roco, welke Röwa na het faillissement deels heeft opgekocht. de wa in Röwa staat overigens voor Willy Ade (Rö voor zijn partner Röchling)
-
Weer iets nieuws geleerd , dat van Röwa en WIAD .