BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: zuyderduyn op 24 October 2023, 17:11:20
-
Beste mensen,
Ik had al een tijdje een 3e booster en trafo liggen (roco 10764) om extra capaciteit te genereren op mijn baan. Deze week werd het tijd de extra booster eraan te hangen.
Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat deze RJ 10 splitter/kabels moeten volstaan: https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB (https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB).
De splitter aangesloten op de booster waar de maus aan hangt. Vervolgens beide extra boosters vanuit de splitter verbonden. Zoals op de tekeningen te zien is in andere topics. Helaas krijg ik Error 13 op de maus. Uiteraard heb ik ook al de draden omgewisseld. Vreemde is dat de allereerste keer, toen ik de lok op de 'nieuwe sectie' zette, de lok wel reageerde op de maus. Dus de verbinding leek goed.
Nu dus kortsluiting, en overload alleen op de nieuwe booster, de 3e sectie. Wel het korstluit teken op de maus en error 13. Wat zou er loos kunnen zijn?
Zodra ik de 3e booster afkoppel is er bij de andere 2 secties niets aan de hand.
Alvast bedankt, groeten Hans
-
Alles gecheckt wat aan de 3e booster hangt? Dat daar geen kortsluiting zit?
-
En probeer die derde 10764 eens los met de Maus als centrale.
-
Hallo,
Idd het dat laatste geprobeerd. Maus los met de 'nieuwe/3e' centrale geprobeerd. Ook gelijk overload.
Wellicht iets mis gegaan tijdens het testen. Daarvoor deed hij het met de maus gewoon. Ik heb daarmee oa wisseldecoders geprogrammeerd.
Het is een booster uit een 2e hands bak bij een winkel in Amersfoort. Hij heeft het gewoon gedaan. De track out is wat anders dan standaard, de draden zitten er al in. Voor de zekerheid even een foto. Wellicht is deze niet geschikt om te koppelen aan anderen?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco10764-6537f72dd8d42.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Roco10764-6537f72dd8d42.jpg)
Groeten Hans
-
Volgens mij zijn de versterkers nooit zo geleverd. Altijd met dat stekkertje. Kennelijk heeft iemand die draden zelf aangesoldeerd.
Maak hem eens open en plaats een foto. Misschien kunnen we zien of er ondertussen iets stuk is gegaan.
-
Hallo,
Bedankt voor het meedenken. Hierbij 2 foto's:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PRintplaat10764-6538002fe7cb0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/PRintplaat10764-6538002fe7cb0.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Aansluitingdraden-6538002e16435.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Aansluitingdraden-6538002e16435.jpg)
Hij heeft dus prima gefunctioneerd (vanmiddag nog) met multimaus. Na het combineren met beide andere boosters heb ik error 13 en bij aankoppelen mulitmaus in dat geluidje dat er sluiting is.
Groeten Hans
-
Had je een muis in de master uitgang toen het kastje als booster aangesloten was?
Dat is namelijk een bewezen methode om het spul stuk te krijgen.
Groet,
Tjalling
-
Grote problemen (op modelspoor gebied dan) hier.
De booster van bovenstaande foto en info is kapot. Gedacht werd aan een incident, domme pech. Kortsluitingsproblemen zitten in de baan. Bij een behulpzame en handige bekende (oa actief op dit forum) hulp gekregen, langs geweest en de booster gecontroleerd. Niets geks te vinden in de elektronica maar meerdere testen wees duidelijk uit dat de booster wel degelijk 'overleden' is. Een andere booster meegekregen om die even te testen. Hetzelfde verhaal, na een paar keer rijden en testen van sectie naar andere booster sectie bleef hij sluiting geven. Tot op een gegeven moment hetzelfde gebeurde en ook deze booster overleden is. Heel vervelend natuurlijk.
Het besluit genomen dat ik verder ga met 2 boosters en dan maar een treintje of 2 minder. Ik heb namelijk al een jaar gereden met de 2 boosters (incl overgang van de ene naar de andere). Zo wilde ik gisteravond even wat gaan rijden en testen, gaf hij sluiting in de baan. Natuurlijk alles langs gelopen en niks te zien op de rails. Zodoende gedacht, ik ga morgen (vandaag) alle rails stuk voor stuk los halen en kijken waar de sluiting zit. Vreemd genoeg niks te vinden. Getest en gedaan en conclusie was toch echt dat de sluiting niet door de baan fysiek ontstond. Even de booster van sectie 2 (die sluiting gaf) losgekoppeld van booster 1, en die alleen geprobeerd zonder verbinding met de booster 1 dmv de booster out. Nu deed hij het gewoon netjes. Vervolgens weer beide boosters met elkaar verbonden dmv een booster kabel, en boem. Na wat testen ook kastje 3 in 2 dagen tijd overleden. Een branderige lucht was waarneembaar bij de booster. En nee, ik had de multimaus uiteraard alleen aan de booster hangen waar ook de Xpressnetli heen gaat, de hoofdbooster.
De kabel betreft 'Telefoon spiraalkabel RJ10 - RJ10 / zwart - 2 meter'. En een RJ 10 splitter (zie eerste bericht in dit topic). Ik vermoed dat het probleem dan niet in de baan zit maar in de verbindingen tussen de boosters.
Ik heb een jaar probleemloos gereden van sectie naar sectie (2 boosters, gescheiden door railassen), sinds ik deze week met 3 boosters aan de gang geweest ben met de splitter is het dus mis. Ik heb aan 3 verschillende mensen gevraagd of de kabels/splitter ( https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB (https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB)) geschikt zijn dat bleek zo te zijn.
Hier de link naar de kabel tussen splitter en het kastje wat steeds overlijdt: https://www.onlinekabelshop.nl/handset-spiraalsnoer-zwart-2-meter (https://www.onlinekabelshop.nl/handset-spiraalsnoer-zwart-2-meter). Ik zie het volgende: pinout RJ10 - RJ10: 1-4 / 2-3 / 3-2 / 4-1. Er is ook een soortgelijke kabel te koop met deze pinout: pinout RJ10 - RJ10: 1-1 / 2-2 / 3-3 / 4-4. Zou dit uitmaken?
Ik weet zo ook even niet welke stap ik nu kan/moet nemen.
Het meest ideale, wat de kennis van mij ook heeft, een grote booster/voeding die de hele baan voedt waar je bijvoorbeeld 10/12 treinen tegelijk mee kan rijden . Welke stap zou ik dan moeten nemen, of is dit in combinatie met een multimaus systeem geen optie?
Ik hoor graag tips/adviezen.
Groeten Hans
-
Over het laatste; ik zou liever enkele kleine boosters nemen dan 1 grote. Praat je over veel vermogen en als dat mis gaat moet eea welgoed afgezekerd en beveligd zijn.
Je Roco probleem kan ik je helaas niet mee helpen. Alleen:
Even de booster van sectie 2 (die sluiting gaf) losgekoppeld van booster 1, en die alleen geprobeerd zonder verbinding met de booster 1 dmv de booster out. Nu deed hij het gewoon netjes. Vervolgens weer beide boosters met elkaar verbonden dmv een booster kabel, en boem.
Losgekoppeld en weer gekoppeld met EEN kabel? Niet dezelfde die er voorheen tussen zat? Want zo lees ik het. Dan zou dat zomaar problemen kunnen geven als het een afwijkend exemplaar is.
-
Voor die boosters gebruik je geen splitter maar die Daisychain je achter elkaar met die kleine rj10 kabels.
Die booster die brandlucht gemaakt heeft, kan je open schroeven en kijken voor zwart geblakerde delen of chips met gaten. Misschien vallen ze te repareren. Je kan er een foto van maken en hier posten, misschien heb je mazzel.
Waarschijnlijk erg obvious op dit punt maar...
De reden dat alles stuk is, komt waarschijnlijk doordat je dingen verkeerd heb aangesloten. Met name dat ding met die gesoldeerde kabel.
Ik kan ook niet heel duidelijk opmaken op het 1e oog hoe je nou wat heb aangesloten. Plaatjes en foto's helpen enorm in dit soort draadjes.
Bas
-
Hallo,
Ik heb het volgens onderstaand voorbeeld aangesloten. Alleen de kabel en splitter die ik gebruikt heb staan hier natuurlijk niet op.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/santerdam_3x_10764___S88XPressNetLI___2x_BMD16N_SD_1.jpg)
Het kastje waaraan gesoldeerd is is niet de boosdoener. Twee kastjes hierna zijn ook gesneuveld. Overigens heb ik met dat kastje ook gewoon wissels geprogrammeerd.
Ik heb wel een PB ontvangen een meelezer die gaf aan dat de oorspronkelijke boosters natuurlijk de 10765 zijn en dat een 10764 omgebouwd dient te worden voor gebruik als extra booster. Klinkt heel logisch, zeker door de booster in en booster out op de 10765. Toch heb ik al een jaar met 2x keer 10764 probleemloos gereden. Natuurlijk zat er toen geen splitter bij en was 1 booster uitgang op de beide kastjes voldoende.
Verder ik heb de isolatie tussen de 2 secties weggehaald en beide secties verbonden en met de laatste booster die ik nog heb ;) en nu het rijd gewoon goed, dus kortsluiting in de baan lijkt me uitgesloten. De fout moet hem zitten in de verbinding tussen de boosters. Kan iemand nalopen of die kabels, waarvan ik de links vanmiddag gestuurd heb wel geschikt zijn hiervoor?
Bedankt en groeten Hans
-
De kabel betreft 'Telefoon spiraalkabel RJ10 - RJ10 / zwart - 2 meter'. En een RJ 10 splitter (zie eerste bericht in dit topic). Ik vermoed dat het probleem dan niet in de baan zit maar in de verbindingen tussen de boosters.
Ik heb een jaar probleemloos gereden van sectie naar sectie (2 boosters, gescheiden door railassen), sinds ik deze week met 3 boosters aan de gang geweest ben met de splitter is het dus mis. Ik heb aan 3 verschillende mensen gevraagd of de kabels/splitter ( https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB (https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB)) geschikt zijn dat bleek zo te zijn.
Hier de link naar de kabel tussen splitter en het kastje wat steeds overlijdt: https://www.onlinekabelshop.nl/handset-spiraalsnoer-zwart-2-meter (https://www.onlinekabelshop.nl/handset-spiraalsnoer-zwart-2-meter). Ik zie het volgende: pinout RJ10 - RJ10: 1-4 / 2-3 / 3-2 / 4-1. Er is ook een soortgelijke kabel te koop met deze pinout: pinout RJ10 - RJ10: 1-1 / 2-2 / 3-3 / 4-4. Zou dit uitmaken?
Jammer van je problemen. Maar de door jou gebruikte splitter is goed (gewoon straight) maar de telefoon kabel is helaas fout dat moet ook een "straight" versie zijn, zoals de 2e optie die je noemt. Ik heb zelf vier 10764's parallel geschakeld in gebruik zonder grote problemen, alleen een kleinigheid, toen de vierde er aan kwam, heb ik intern een weerstandje verwijdert omdat de kortsluit beveiliging te gevoelig werd.
Groet Meino
-
Bedankt Meino,
Je verwacht dus dat met een straight kabel de problemen er niet zouden zijn geweest? Had ik dat eerder geweten, had 3 boosters gescheeld haha. Toch weer leerzaam. Ik ga alles nu weer opbouwen en als ik ergens een 10764 vind ga ik eerst maar eens 2 boosters koppelen met een originele roco kabel die daarvoor bedoeld is.
Groeten Hans
-
Hans
Inderdaad, alles moet "straight" aangesloten worden. Er zwerven op dit forum diverse draadjes over de 10764 en o.a. Karst heeft dat in schema's uitgewerkt.
Groet Meino
-
Ja, een domme en wijze les. Bedankt voor de toelichting.
P.S. Zou er iemand op dit forum zitten die eventueel naar de 3 kapotte boosters kan kijken en of daar eventueel nog iets mee te doen is?
Groeten Hans
-
Hallo Hans,
Ik nog wel een adresje waae er nog een 10764 op vooorraad is, voor een schappelijke prijs. Ik stuur je een pb-tje, want ik houd er niet zo van reclame te maken voor een specifiek bedrijf. Eén noemen betekent ook anderen niet noemen.
-
Vraag Bask185 (Bas) eens.
-
Bedankt voor jullie adviezen!
-
Hallo allemaal,
Een update.
Na gedacht te hebben dat de verkeerde kabel (gekruist, zie eerdere berichten) de oorzaak was van het opblazen van meerdere boosters heb ik kabel 10757 besteld. Vandaag binnen gekregen. De splitter die ik gebruik is dus deze:
https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB (https://www.onlinekabelshop.nl/telefoon-splitter-1x-rj10-m-2x-rj10-v-zwart-0-10-meter?gclid=Cj0KCQiAo-yfBhD_ARIsANr56g4qGzSfMG6LqtwwZ4pzbtzdHJc78riiccdcYFj_UtGmSFPdq0a-dnQaAorMEALw_wcB).
Ik reed tot nog toe met 2 boosters en een originele roco booster kabel er tussen. Om een 3e booster aan te sluiten heb ik op online kabel shop de verkeerde kabel (vermoedelijk) gekocht (gekruist ipv straight). Hierdoor zijn meerdere boosters kapot gegaan. Een dure les. Vervolgens 2 nieuwe boosters besteld. Weer terug gegaan naar oude situatie met originele kabel en 2 boosters zonder splitter. Gelukkig, het werkte weer. Om uit te sluiten dat de splitter de boosdoener is in de booster waar de muis aan hangt de splitter aangehangen, en 1 uitgang van de splitter verbonden met de 2e booster. En ook dit gaat gewoon goed. Dus zeer optimitisch ging ik vandaag de 3e booster koppelen met een 2e originele booster kabel. En helaas, bij rijden van 2e sectie naar (nieuwe) 3e sectie sluiting. Van de 3e sectie uiteraard de track out omgedraaid, helaas geen resultaat. De track out's van 1 en 2 zijn dus goed op elkaar afgestemd. Dan zou het bij de 3e toch ook 1 van de 2 goed moeten zijn? Wat kan ik nog proberen of moet het toch een speciale splitter zijn?
Nadat die een paar keer sluiting gaf en ik zette de lok op de 2e sectie (wat gewoon functioneerde icm sectie 1) kreeg ik ook een raar piepend geluid. Na verwijderen kabel van splitter na 3e sectie verdween dit. Gelukkig zijn de boosters deze keer in tact gebleven en durf ook niet echt veel meer te proberen.
Hoe verder is de vraag. Ik heb dus 3 boosters, 2 originele booster kabels en een splitter. De 2e naar de 3e sectie gaat wel over van een 18V (Roco 10850) trafo naar een 15V (Roco 10718). Zou dit nog mee kunnen spelen? Ik heb tijdens het testen uiteraard 1 lok op de baan.
Hartelijk dank voor tips en adviezen.
Groeten Hans
-
De 2e naar de 3e sectie gaat wel over van een 18V (Roco 10850) trafo naar een 15V (Roco 10718). Zou dit nog mee kunnen spelen?
Zeker weet ik het niet, maar wat ik uit het schema van Karst ooit begrepen heb is dat de verbindingen tussen de 10764 onderling electrisch fysiek door gelust worden. Dus zou het me niet verbazen als deze situatie tot een probleem leidt. Ik heb mijn vier 10764's allemaal op 18v staan.
Maar misschien dat een meer electronisch onderlegd persoon ,met behulp van het schema van Karst, hier uitsluitsel over kan geven.
Groet Meino
-
Als ik vaak lees, hier op BNLS, dat het verschil in baanspanning tussen gedetecteerde baanstukken en niet-gedetecteerde baanstukken (1 a 1,5 Volt) al tot problemen kan leiden (zie verhalen over de diode-brug), dan lijkt mij dat hier al helemaal tot de mogelijkheden behoren.
De booster 3 geeft, ik houd dezelfde getallen aan, zo'n 15 Volt op de baan. Bij de overgang van booster 2 naar booster 3, dus als daar een loc over de scheiding heen rijdt, krijgt booster 3 van het voorgaande stuk 18 Volt voor zijn kiezen.
Nou ben ik geen elektrotechnicus, maar ik denk dat veel apparatuur hiervan over zijn nek zou gaan, tenzij ze goed beveiligd zijn. Dus ik denk dat je blij mag zijn, dat je booster 3 (of het hele systeem) op kortsluiting gaat.
Maar daar mogen ter zake deskundigen een beter oordeel over geven. Ikzelf zou dat nooit doen en lees ook alleen maar, dat je altijd dezelfde baanspanning moet hanteren, dus instellen op je centrale en boosters. Maar met een voedingsspanning van 15 Volt lijkt me dat moeilijk voor booster 3. Je zou kunnen kijken of je centrale en de andere boosters, met de 18 Volt voeding, terug te regelen zijn naar een baanspanning nagenoeg gelijk aan die van booster 3.
-
Goedemiddag,
Een update wederom. Ik snap er echt niks meer van eigenlijk.
Ik heb een 3e booster kunnen aanschaffen en 2 keer roco 10725. Zodoende heb ik voor alledrie de secties dezelfde spanning, om het eea uit te sluiten.
Overgang sectie 1 naar 2 en vice versa gaat probleemloos. Van 2 naar 3 gaat hij een paar keer goed, maar dan toch bij een 3e keer bijvoorbeeld kortsluiting. Ik rijd wel kort achter elkaar heen en weer met testen. Elke keer na sluiting doet hij het daarna wel een paar keer. Wat kan dat zijn?
Zou er een bepaalde tijd tussen moeten zitten? (Klinkt gek)
Natuurlijk een keer track out verwisseld, maar dat zit nu goed. Hij gaat van een ongedetecteerde gedeelte naar een andere ongedecteerd gedeelte, dus beide vanaf een diode. Wat kan ik nog doen/proberen? De kabels lijken me ook in orde. Bij 1 naar 2 is het dezelfde kabel en die komt ook uit de splitter.
Wat er wel anders is aan sectie 3, dat spoortje loopt nu nog dood maar dat kan het probleem niet zijn lijkt me, eigenlijk loopt elke sectie dood dmv de isolatie as.
Wie heeft er nog een gouden tip.
Groeten Hans.
-
Meet de spanningen na. Boosters houden van gelijke spanningen tot op de decimaal nauwkeurig. Bij ongelijke spanningen kunnen ze gaan knetteren of in kortsluiting schieten.
-
Aha bedankt. En mochten de boosters afwijkende spanningen hebben, hoe maak je dit gelijk?
Gr Hans
-
ja da's een goede. Het probleem zit hem hoogstwaarschijnlijk in de voedingen. Dan moet er daar een of twee van vervangen worden.
-
Er werd me juist aangeraden dezelfde voedingen te kopen. Heb net 2 nieuwe trafo’s aangeschaft haha. Dan is het dus gokken wat je koopt, dan kan ik aan de gang blijven. Identieke trafo’s, daar dit dan dus ook nog verschil in? Ik snap er vrij weinig meer van eerlijk gezegd.
Toch bedankt.
Iemand ervaring met https://swissbahn.ch/littfinski/15724-littfinski-780503-btm-sg-g-booster-trennstellen-modul-4038264023820.html (https://swissbahn.ch/littfinski/15724-littfinski-780503-btm-sg-g-booster-trennstellen-modul-4038264023820.html)?
Gr Hans
-
tussen 1 en 2 heb je geen probeem geef je aan. En als je die omdraaid, dus 2 en 1 van maakt. Dan heb je de overgang van 2 naar 3 niet meer, maar dat wordt dan de overgang van 1 naar 3.
Misschien zitten die overgangen dichter bij elkaar en gaat dat goed?
Roelco
-
dus ook nog verschil in?
kwenie, meestal niet, soms wel. Meten = weten. :police:
Sommigen hebben van die extra potmeters zodat je op een honderdste volt nauwkeurig kan instellen
-
tussen 1 en 2 heb je geen probeem geef je aan. En als je die omdraaid, dus 2 en 1 van maakt. Dan heb je de overgang van 2 naar 3 niet meer, maar dat wordt dan de overgang van 1 naar 3.
Misschien zitten die overgangen dichter bij elkaar en gaat dat goed?
Roelco, je lijkt de oplossing voor mij te hebben gegeven. Hartelijk dank hiervoor. Nu al een keer of 10 probleemloos over de scheiding gereden. In eerste instantie dacht ik dat ik dan het probleem zou verplaatsen naar de overgang sectie 1 naar 2, maar dit gaat tot nog toe ook goed. Ik blijf even een vinger om de pols houden maar het ziet er rooskleurig uit voor nu ;)
Groeten Hans
-
Hans,
Dat ziet er dan in elk geval al iets beter uit. Krijg je het probleem alleen misschien wel terug als je ooit een vierde booster nodig zou hebben? maar voor nu kun je dan in elk geval vooruit.
Succes er mee,
Roelco