BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Besselspoor op 23 October 2023, 22:57:44
-
https://www.rtvutrecht.nl/nieuws/3648291/locomotief-uit-utrechts-spoorwegmuseum-wordt-nagemaakt-en-deze-gaat-wel-als-een-trein
Leuk initiatief voor de kindvriendelijke baan
-
Ik weet echt niet hoe je zo'n lange URL kleiner/leesbaar moet maken, maar hij werkt wel.
Firma Balson AG met de 3737 in het "klein".
=AZV6K9see6dnYh6Mfj2aTbQ63gB07tv--av5WnGn3IJ-94VzgpNQJF8PamGnpUesjAHr5j4kI6EzQ8kE0QTjxHC54aR3Aq9OcVvXP2OWrHtnoqrfUMEEsKhufOIyA3-KEwwMif22JHi_w1HIIYVViOAn0wjz4SYpOZgcJZPwrMSWyEkFhXV03etIA57ptq6djkc&__tn__=%2CO%2CP-R]https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02nUmtUMV7ELLHaoUnrhraKcM5Qiqe1Wh6vW1nYd2oaTkcrECrbgQaXRKhcAjdSsNpl&id=100089607445117&__cft__[0]=AZV6K9see6dnYh6Mfj2aTbQ63gB07tv--av5WnGn3IJ-94VzgpNQJF8PamGnpUesjAHr5j4kI6EzQ8kE0QTjxHC54aR3Aq9OcVvXP2OWrHtnoqrfUMEEsKhufOIyA3-KEwwMif22JHi_w1HIIYVViOAn0wjz4SYpOZgcJZPwrMSWyEkFhXV03etIA57ptq6djkc&__tn__=%2CO%2CP-R (https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid02nUmtUMV7ELLHaoUnrhraKcM5Qiqe1Wh6vW1nYd2oaTkcrECrbgQaXRKhcAjdSsNpl&id=100089607445117&__cft__[0)
-
Frits.
ipv
[u r l ] https://te_lange_URL.com [ /u r l ]
doe je
[u r l = https://te_lange_URL.com ] pseudonaam [ /u r l ]
Dan komt alleen pseudonaam in beeld te staan
-
In Nederland zijn we al blij met een rijdend model op schaal. Helaas hebben we hier geen rijdende NS stoomlocomotieven meer. Hoe anders is dat in de UK. Na jaren stilstand in het Nationaal Spoorwegmuseum in York, is vorige maand de T Class Nr. 563 na een intensieve restauratie weer in gebruik genomen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7651-6537573a08607.webp) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7651-6537573a08607.webp)
Nog opmerkelijker is de bouw van een compleet “nieuwe” stoomlocomotief naar het model van de H2 Class “Beachy Head” bij de bekende Bluebell Heritage Railway. Deze loc staat op het punt om in bedrijf te worden genomen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7653-65375b7bd0c88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-7653-65375b7bd0c88.jpg)
En dit zijn echt niet de enige “nieuwe” stoomlocomotieven. Zo zijn er recent verschillende (weer) in gebruik genomen, worden nu gerestaureerd of worden er plannen gemaakt om ze te gaan re-creëren.
Natuurlijk kan dit alleen met de juiste kennis en vaardigheden die er in de UK klaarblijkelijk nog aanwezig zijn. Maar meer nog dan dat lukt het door de wil van grote groepen mensen. Vaak zonder enige subsidie en met veel gemeenschapsgeld komen deze projecten tot stand.
Gr, Hans
-
Helaas hebben we hier geen rijdende NS stoomlocomotieven meer.
Hans,
Deze week zijn er in Hoorn drie (3!) NS-locs onder stoom te zien: Bello-festival (https://www.stoomtram.nl/evenementen/bello-festival/)
-
En twee herbouwde omC motorwagens.
@Hans: Die kennis en vaardigheden zijn ook in Nederland aanwezig hoor. Die zijn niet uniek Brits. Maar daar heeft men wel als voordeel dat de groep liefhebbers groter is dan in NL.
-
Deze week zijn er in Hoorn drie (3!) NS-locs onder stoom te zien: Bello-festival (https://www.stoomtram.nl/evenementen/bello-festival/)
@Marc,
Ik heb me duidelijk meer verdiept in het Britse stoom dan het vaderlandse. 😀
Gr, Hans
-
Beetje misleidende titel van dit draadje eigenlijk wel, is ook geen grootspoor.
-
Deze week zijn er in Hoorn drie (3!) NS-locs onder stoom te zien: Bello-festival (https://www.stoomtram.nl/evenementen/bello-festival/)
Eigenlijk twee; NS 6513 (https://www.stoomtram.nl/collectie/stoomlocomotieven/ns-6513/) heeft nooit bij de NS dienst gedaan.
Grtz, Ton
-
Reed er bij de MBS ook niet het nodige aan Nederlandse stoom? Ik ben geen deskundige, maar meen dat een aantal (alle?) stoomlocs daar een Nederlandse geschiedenis hebben.
-
Actieve Nederlandse stoom buiten het NSM:
NS 7742 bij de SHM
NS 6513 bij de SHM (maar dat is een replica)
NS 8107 bij de MBS
NS 8811 bij de SSN
Inactieve Nederlandse stoom buiten het NSM:
NS 8826 bij de ZLSM.
Op dit moment zijn de 6513, 7742 en 8107 in actie te zien op het Bello festival in Hoorn.
(En trek je het iets breder, dan rijdt in het verenigd Koninkrijk de NS 4464 onder een fictief BR nummer, en de NS 8815 bij de Ribble Steam Railway)
-
Ter aanvulling op mijn eerdere bericht vandaag:
Southern Locomotives Limited (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=36295.msg3222425047#msg3222425047)
Gr, Hans
-
Eigenlijk was gisteravond , dat ik het bij TV Noord zag,mijn eerste gedachte : Waarom niet in Nederland.
Ik zie hier en elders geweldige modelbouw en dan moet het toch bij een buitenlandse firma aanbesteed worden.
Is er dan in dit land niemand of in vereniging die zoiets kan bouwen?
-
Luit,
Afgezien van het buitenlandse, lijkt het me wel logisch dat men het professioneel aanbesteedt.
Met vrijwilligers wordt zo iets een project van vele jaren.
Zo'n familiepark heeft andere belangen dan een club die een replica van een NZH-tramstel bouwt.
-
Er zijn genoeg Nederlandse modelbouwers die zoiets kunnen bouwen, maar Nienoord in Leek en de gemeente die eigenaar is van Nienoord hebben een rare blik op modelbouw en hebben dus zelfs de geweldige modelbouwers Genzel weten weg te pesten. Wat die op Nienoord in Leek hadden rijden was geweldig: https://www.facebook.com/Genzelbahn/?locale=nl_NL (https://www.facebook.com/Genzelbahn/?locale=nl_NL)
De modelbouw historie is in Leek totaal vergeten.
Groet
Fred
-
maar de ambtenaren van Leek hebben een rare blik op modelbouw
Dat vraagt enige toelichting. Wat is daar aan de hand?
-
Zie ook: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90953.msg3222071704#msg3222071704 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=90953.msg3222071704#msg3222071704)
Groet
Fred
-
Juist ja. De relatie met de ambtenarij lees ik nog niet terug.
-
Eigenlijk twee; NS 6513 (https://www.stoomtram.nl/collectie/stoomlocomotieven/ns-6513/) heeft nooit bij de NS dienst gedaan.
Grtz, Ton
Nee, maar er wordt toch geopperd dat we replica's moeten/kunnen bouwen net als in Engeland, de 6513 is zo'n replica.
Overigens rijdt er bij de MBS nog een loc met Nederlands nummer de 7853, net als de 6513 aaneengesloten genummerd met de 7851 en 7852 die na de oorlog hier dienst deden (tweedehands uit Zwitserland).
Vergeten we trouwens ook niet een hoop originele tram stoomlocs die rond rijden? Is dan wel geen NS, maar goed.
Groeten Edwin.
-
Juist ja. De relatie met de ambtenarij lees ik nog niet terug.
Ik kreeg ook nog een PB dat ambtenaren er niets mee te maken hadden, dus ik zal op het fotum nooit meer iets over ambtenaren/ambtenarij schrijven.
Groet
Fred
-
Dat hoeft niet, maar loze verdachtmakingen zijn dan ook weer niet nodig.
-
Ik heb nog geen enkele reactie gezien die echt over de topictitel en de openingspost ging :D gaaf! Een echt werkend schaalmodel van de 3737!
-
Het hele draadje is onderhand vaag. Zit wat scheef bij sommigen wat m.i. ergens anders thuishoort.
@Paul: het is geplaatst in grootspoor, de indruk die TS denk ik wil creëren is een echt werkend schaalmodel in 1:1 van de 3737!
-
Beetje misleidende titel van dit draadje eigenlijk wel, is ook geen grootspoor.
Het is een grijs gebied, maar omdat de loc gebouwd wordt voor een treintje dat mensen kan verplaatsen heb ik hem toch in grootspoor geplaatst.
-
Kan, maar waarschijnlijk om lezers te trekken heb je voor een titel draadje gekozen die sterk een andere suggestie wekt. Misschien even aanpassen om meer zwaar teleurgestelde forumgenoten te voorkomen? Ik moest het echt even verwerken namelijk.
-
De titel klopt idd niet helemaal. Het gaat om in Zwitserland gebouwde werkende stoommodellen schaal 1:5,5 van de NS 3744 en de SS 793.
Nienoord stelt dat het echte schaalmodellen zijn, lijkt me teveel eer, de ketel is nauwelijks op schaal uit te voeren en helaas zijn daarna alle bezwaren tegen 19-eeuwse ontwerpen weer geldig!
Mvrgr
-
Kan, maar waarschijnlijk om lezers te trekken heb je voor een titel draadje gekozen die sterk een andere suggestie wekt. Misschien even aanpassen om meer zwaar teleurgestelde forumgenoten te voorkomen? Ik moest het echt even verwerken namelijk.

Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Helaas Arjan6511, resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst 8)
En alles wat buiten rijdt en mensjes verplaatst is voor mij groot genoeg spoor voor grootspoor ;)
Maar er is een hulpgroep voor mensen die 3737 ptst hebben, we kunnen er over praten ;D
-
over het onderwerp nienoord betreft, verwacht begin volgend seizoen 2025 een hoop nieuwe veranderingen naar het betere.
-
Mooi, maar over wat voor veranderingen hebben we het dan?
Is die loc trouwens al klaar?
-
Ons erf goed word langzaam onder de noemer milieu onvriendelijk geschoven.
Zo worden de stoomboten omgebouwd naar diesels, de enige vliegende Dakota aan de grond gezet in verband met het milieu
en de zogenaamde kosten.
Ook de VSM heeft hier mee te maken gehad en stapte over naar milieu vriendelijke kolen ( of die echt bestaan ? ).
Zo zijn er nog wel een paar van die mooie projecten de nek omgedraaid.
Kees.
-
Dat de Dakota niet meer vliegt heeft niks met 'milieu en zogenaamde kosten' te maken maar met gewoon hele reele echte kosten. De DDA krijgt simpelweg de begroting van een jaar niet rond met allerlei dingen die niks met milieu te maken hebben.
Dit soort projecten heb veel geld nodig en mensen die er veel tijd in willen steken. Er zijn gewoon te weinig mensen die dat er in willen/kunnen steken. Dat kun je toegeven en proberen te veranderen.... Maar je kunt ook een zondebok zoeken, schiet je niks mee op, maar het is wel makkelijker.
-
Lees dit stukje eens Jeroen.
https://dutchdakota.nl/nieuws/dakota-rondvluchten-stoppen-na-2024/
Kees.
-
Er zijn nu twee nieuwe locomotiefen de 3700 en een nog een waarvan ik zo even niet de naam weet. Het plan is voor volgend seizoen om de nieuw gebouwde ring loods te openen (replica oude ring loods Rotterdam), een nieuw station te openen genaamd station Noord en naar dat nieuwe station toe word dan gereden met de 3700. Op moment is het vooral aangekomen op de afwerken en zorgen voor de laatste veiligheids benodigdheden met betrekking tot het rails. Ik hoop dat ik hiermee een beetje antwoord heb kunnen geven. Ook gaan we beginnen aan het bouwen van een nieuw kolenpark.
-
Jammer, ik zie die DC-3 toch wel een keer per maand ofzo over mn huis vliegen :'(
-
Lees dit stukje eens Jeroen.
https://dutchdakota.nl/nieuws/dakota-rondvluchten-stoppen-na-2024/
Gelezen, net als meerdere andere berichten hierover.
En ze beginnen allemaal met de kosten. Jouw post was exact andersom, je betwijfelde openlijk het financiele verhaal (blijkbaar vind je het bericht wat je zelf linkt dus ook niet betrouwbaar?) en ging vervolgens aan de haal met hetgeen je blijkbaar wel wou horen.
-
Het verband met die 3737 in 1:5,5 en de plannen van Nienoord ontgaat me volledig. Die locjes gaan rijden en de baan kent mooie aanvullingen. Bedankt voor de info Xander. (y)
-
Het verband met die 3737 in 1:5,5 en de plannen van Nienoord ontgaat me volledig. Die locjes gaan rijden en de baan kent mooie aanvullingen. Bedankt voor de info Xander. (y)
Geen probleem! Als er nog meer vragen of verhelderingen nodig zijn vraag het maar, ik kan bijna alles beantwoorden.
-
Xander, hou ons maar op de hoogte. Ben wel benieuwd naar het spoor in Leek. Hoop het volgend jaar weer eens in het echt te zien.
-
Is helemaal goed zou ik doen. Ik heb ook nog wel meerdere drone fotos en videos van het nieuwe spoortraject.
-
Kan / mag je die hier delen?
-
Ik zal kijken of ik miss wat op youtube kan posten