BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: applor op 17 October 2023, 02:06:17
-
Dag iedereen,
Kijkend naar onderstaande foto en onderschrift lijkt de voorlaatste wagen een NS plan D wagen uit de serie 7301 t/m 7308 te zijn.
Maar zoals je kunt zien is het in turqoise en volgens deze webpagina wordt er niet vermeld dat die serie in de turqoise kleur is geschilderd:
https://www.seinarm.nl/Staal/Bolkoprijtuigen
Is deze wagen correct geïdentificeerd?
Bedankt!
Vermoedelijk leidt 03 055 van Bw Köln Bbf de D 368 (Münster - Keulen - München) zuidwaarts vóór Rhens in het Rijndal. Volgens het routerijtuigoverzicht beschikte de trein over één rijtuig per 1e/2e/3e. Lijn van Brussel naar Venetië en Hoek van Holland naar München, plus een rijtuig 3e klas Brussel - München. De op twee na laatste auto zou een Belg kunnen zijn (NMBS Type l1), die in de jaren vijftig internationaal werd gebruikt. De eerste twee wagens achter de locomotief zouden nieuwe Bye-wagens van de DB kunnen zijn (Bye 673), die in 1951 in kleine serie werden gebouwd. Deze hadden slechts 4 deuren en het toilet in het midden en stonden in de BD'en Münster , Hannover, Essen, Wuppertal en Frankfurt. Op de rechteroever van de Rijn is uiterst links het rangeerterrein Oberlahnstein te zien, met op de achtergrond het kasteel Marksburg. (05/11/1955) Foto: Carl Bellingrodt
(https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/72408.jpg)
-
Jouw linkje gaat over de vooroorlogse bolkop rijtuigen, de plan D's zijn de bolkoppen van nà de oorlog :)
https://www.seinarm.nl/Staal/Plan-D
En alle plan D's zijn turkoois afgeleverd, en als ik het zo zie heeft het rijtuig op de foto 9 coupe ramen waarmee het een derde klasser moet zijn uit de serie C 7801 - 7840.
-
bedankt voor het snelle antwoord.
Ook had ik in eerste instantie gedacht dat de ramen overeenkwamen met die van een derde klasse wagon.
Het onderschrift zegt echter dat het een ABC moet zijn (anders komen de andere wagons niet overeen), dus ik dacht dat ik het mis had.
Het lijkt ook alsof de voorruiten groter zijn dan de achterkant, maar het is moeilijk te bepalen of dit alleen aan de fotokwaliteit ligt.
-
Dat citaat ziet eruit als een slechte AI-vertaling. Heb je ook de oorspronkelijke tekst?
-
Google Translate denk ik. Google vertaalt volgens mij 'wagen' uit andere talen meestal met auto. Bij treinwagons wordt dat gelijk heel gek terwijl het nog prima leest wanneer het wel om een auto gaat
-
Ondanks de pixels is volgens mij toch wel duidelijk een dakgoot te zien, die had plan D wel en vooroorlogse Bolkoppen niet. Daarnaast te veel dakventilatoren voor een vooroorlogse bolkop. Denk dat dit toch echt een plan D is.
Groeten Edwin.
-
Ja, ik heb vertaald van Duits naar Nederlands.
Hier is het originele Duits:
Vermeintlich 03 055 vom Bw Köln Bbf führt den D 368 (Münster - Köln - München) vor Rhens im Rheintal südwärts. Der Zug führte lt. Kurswagenverzeichnis je einen Kurswagen 1./2./3. Klasse von Brüssel nach Venedig und Hoek van Holland nach München mit, dazu einen 3.Klassewagen Brüssel - München. Der drittletzte Wagen könnte ein Belgier (SNCB Typ l1) sein, die in den 1950er-Jahren international eingesetzt wurden. Die beiden ersten Wagen hinter der Lok könnten Bye-Neubauwagen der DB (Bye 673) sein, die in kleiner Serie 1951 gebaut wurden. Diese hatten nur 4 Türen und das WC mittig und waren in den BD´en Münster, Hannover, Essen, Wuppertal und Frankfurt beheimatet. Auf der rechten Rheinseite sind ganz links die Anlagen des Rangierbahnhofs von Oberlahnstein auszumachen, ganz im Hintergrund die Marksburg. (11.05.1955) Foto: Carl Bellingrodt
-
Ik zie nergens in het bijschrift een ABC vermeld, alleen dat er per klasse 1 rijtuig gesteld is voor zowel HvH-Muenchen als Brussel-Venetie, plus de extra C (dus 2x3, en dan plus 1C en een D). Dat klopt in elk geval met het aantal rijtuigen op de foto.
-
In de originele tekst hierboven heeft men het over een ‘Kurswagen 1./2./3. Klasse’ en dat is toch echt een ABC rijtuig.
Overigens is deze foto al vaker onderwerp van gesprek geweest op dit forum (vraag me alleen niet wanneer dat was ;)).
Rob
-
Ik lees "een rijtuig per 1./2./3. Klasse", en in t origineel "je einen Kurswagen 1./2./3. Klasse", wat inderdaad hetzelfde is
-
Ik ga voor de uitleg van Jan van 'je einen Kurswagen' maar misschien kan Bernd uitsluitsel geven. :)
-
Jan heeft gelijk, in totaal drie rijtuigen en gelijk verdeeld over de drie toen nog gangbare klassen.
-
Ik lees het als: 'zowel voor Hoek van Holland-München als voor Brussel-Venetië ieder een rijtuig 1/2/3e klasse'
-
Precies, dat lees ik ook, vandaar mijn opmerking. Mogelijk omdat de vooroorlogse Bolkoprijtuigen geen RIC teken meer hadden in 1955 werd er een naoorlogse 3e klas Plan D rijtuig gesteld, wat qua comfort een goede vervanging zou kunnen zijn voor een Bolkop ABC.
Rob
Edit: ik denk al te weten waar deze foto eerder is opgedoken in dit forum. Volgens mij was dat om de kleurendiscussie van het Plan D rijtuig weer aan te zwengelen want, als je de foto vergroot, lijkt het er heel erg op dat de bies onder de coupéramen groen is in plaats van blauw… (en nu duik ik gauw weg ;D).
-
Volgens mij zit de clou in het Duitse woordje "je", oftewel "elk/ieder".
Lees je het als "één koersrijtuig voor elk van de klassen 1/2/3'", dan past een 3e klasse Plan D in de samenstelling.
Lees je het zoals Rob doet, dan is er één ABC rijtuig Brussel - Venetië, één ABC Hoek van Holland - München en één C rijtuig Brussel - München. Samen drie rijtuigen. Maar ik tel er zeven plus bagagewagen. ???
Los daarvan: het is turquoise rijtuig is overduidelijk een Plan D. Dat blijkt uit de dakopbouw en de indeling van de ramen.
Nog los van het feit dat de Plan D's de enige personenrijtuigen waren die ooit turquoise zijn geweest. (En daarnaast alleen postrijtuigen en een paar Stalen D's.)
Grtz, Ton
-
In de Duitse tekst worden de twee rijtuigen achter de loc aangeduid als Bye673. Dus dat maakt vijf. Plus het vermeende NMBS rijtuig maakt zes, en dan nog de WR en de D/P. Dat maakt acht…. Toch?
Rob
-
Op de foto staan acht rijtuigen. De rode in het midden moet haast wel een restauratie zijn, die zit dan midden tussen beide treindelen. Aan het eind hangt een D. Dat betekent dat of die extra C niet is gesteld, of de A of de B uit dat treindeel. Lijkt mij...
-
Ik begrijp dat er enige verwarring bestaat over de bewoording van de rijtuigklassen, maar het onderschrift zegt beslist 2x ABC en 1x C, omdat er op dat moment geen pure 1e klas wagons waren, ze waren altijd AB of ABC. Zuivere 2e klasse waren ook vrij zeldzaam.
Ik zal in ieder geval de door mij samengestelde wagenlijst delen:
C4üpw-50/38 DB
C4üpw-50/38 DB
B4ywe-30/50 DB
WR4ü-28 DSG
ABC4ü i1 NMBS
C4ü i1 NMBS
C4ü Plan D NS
Pw4ye-32 DB
Volgens het onderschrift is de derde laatste een NMBS I1 en dus ook de vierde laatste, aangezien ze van hetzelfde type zijn en op basis van de ramen en het dak een ABC I1 en een C I1 lijken te zijn.
Dit komt ook overeen met het onderschrift van de wagons Brussel - Venetië en Brussel - München.
Daarom had ik bedacht dat het NS-plan D de andere ABC zou moeten zijn die Hoek van Holland - München rijdt omdat dat zou matchen met een wagon van NS-origine en ook omdat de enige andere ongeïdentificeerde wagon de 3e in de trein was en een wagon blijkt te zijn DB B4ywe-30/50 en zeker geen ABC.
Het bijschrift verwijst naar het treinplan vanwege de informatie, maar het treinplan is niet gepubliceerd op internet (dat ik kan vinden), dus daarom kan ik het niet controleren.
Bovendien weten we dat treinplannen niet vastliggen en enigszins kunnen veranderen afhankelijk van de beschikbaarheid van wagons en passagiersbehoeften. Het is dus heel goed mogelijk dat als het ABC werd gespecificeerd, het werd vervangen door een C van NS.
-
Dank Applor voor deze verheldering; het ontbreken van volledig-A rijtuigen is inderdaad een aanwijzing die we nog niet hadden meegenomen (los van de vraag of het Duits en de vertaling helder zijn geformuleerd). Ik zat inderdaad ook nog met het probleem dat het volgens de tekst primair om een trein Münster-München gaat, en welke wagens er dan uit Münster kwamen. Als ik het nu goed begrijp gaat het dus om een trein Münster-München waarin 3 wagens zijn bijgeplaatst, nl. een ABC Brussel-Venetie, een C Brussel-München en (op papier) een ABC HvH-München die hier kennelijk is vervangen door een C -- die laatste identificatie als een C7800 is buiten twijfel. De bijgeplaatste wagens uit NL en B hangen dus samen bijna achteraan net voor de D, twee Belgische I1's uit Brussel en de NS plan D uit HvH. Klopt dat volgens jou? En waar zijn de NL en B wagens bijgeplaatst, in Keulen?
-
In de dienstregeling voornaamste buitenlandse verbindingen van NS (winterdienst 3-10-1954 ~ 21-5-1955) worden in de relatie Hoek van Holland - Zuid-Duitsland in samenhang met D 368 twee treinen genoemd, namelijk D 164 en D 264. Beide staan bekend onder de naam "Loreley-Express". D 164 vertrok om 6.37u uit Hoek van Holland H. en D 264 om 7.00u uit Amsterdam CS. Ze kwamen om respectievelijk 11.29u en 11.32u aan in Keulen Hbf. Daar werd enorm gerangeerd en uit beide Nederlandse treinen en rijtuigen uit België ontstonden nieuwe D 164, D 264 en D 368. D 164 had een WR van de CIWL/ISG van Hoek van Holland naar Basel SBB, D 264 een WR van de DSG van Keulen naar München via Würzburg en D 368 een WR van de DSG van Keulen naar München via Mannheim. De D 264 kwam om 22.57u aan in München, D 368 was sneller en arriveerde in München om 21.44u. Het VRM geeft voor de treinen D 164 een NS ABC (rijtuig 64) aan naar München via Mannheim en voor D 264 een NS BC (rijtuig 60) naar München via Würzburg. Een NS C-rijtuig van D 368 komt niet voor in de dienstregeling en het rijtuig van de foto zal een vervanger zijn.
-
Het lijkt erop dat voor de turquoise plan D een ovale ramer AB7200 hangt. Naast de twee middelste ramen zijn twee witte vlakjes te zien die kunnen duiden op de 1e klasse borden. Op het dak 6 dakluchters op onregelmatige afstanden passen ook. Een AB+C rijtuig ter vervanging van een gecombineerde ABC (NS had toen maar zeven ABC's).
Het rijtuig direct achter de WR weet ik niet zeker. Het lijkt een rijtuig uit de serie AB7521/C7151, aangezien de eerste coupé direct na het balkon zit, er is geen ruimte voor een wc. Ook laten zich 9 dakluchters herkennen. Of dat past met de (theoretische) treinsamenstelling? De resolutie van de foto is niet heel hoog dus eventueel vloeien de ramen van wc en eerste coupé in elkaar over. Dan zou ook een Belgische I1-A1B3C4 passen.
De eerste drie rijtuigen zijn nog moeilijker te herkennen. De eerste twee hebben een wc in het midden en staan bovendien tegengesteld (wc raam asymmetrisch). Behalve de al genoemde Eilzugrijtuigen (B)C4üpw 50/38 (ex SWDE) zijn er weinig passende rijtuigen. De enige rijtuigen die ook een wc in het midden hebben zijn de NMBS I1-C11 en ÖBB N28. Met name de ÖBB laten zich moeilijk inpassen in de treinenloop. De I1-C11 hebben een zijgang en dus maar één wit wc-raam. Aangezien de wagens tegengesteld staan is ten minste een rijtuig geen I1.
Het derde rijtuig is waarschijnlijk een C4yw 30/55. Ik meen hier bij het achterste bordes een dubbele deur te herkennen. Het dak ziet nog redelijk zilverkleurig, dat kan passen aangezien deze rijtuigen rond die tijd gemoderniseerd werden.
-
Edit: ik denk al te weten waar deze foto eerder is opgedoken in dit forum. Volgens mij was dat om de kleurendiscussie van het Plan D rijtuig weer aan te zwengelen want, als je de foto vergroot, lijkt het er heel erg op dat de bies onder de coupéramen groen is in plaats van blauw… (en nu duik ik gauw weg ;D).
Ben ik tenminste niet de enige die een vloekende blauwe steep totaal onrealistisch vind op een turquoise wagen/lok. ;D
Gaat er niet ook ergens een zwart/wit foto rond van deze trein? Komt me bekend voor op de een of andere manier.
Barr
-
Hartelijk dank voor uw bijdrage grossraumwagen.
Ik begrijp waar je het over hebt met de op twee na laatste wagen.
Het heeft zeker veel gelijkenis met de Ovaalramer.
U vermeldt de witte vlakken om de 1e klasse aan te duiden, echter op de foto's die ik van het model zie (Artitec 20.261.02) zijn de 1e klasse borden gelijk aan de 2e klasse borden aan het einde die niet zichtbaar zijn. Die bordjes zijn ook vrij klein. Ze staan echter op de juiste plek, dus ik vraag me af of het inderdaad de Ovaalramer is, waarom zien de 1e klas borden er dan zo groot uit?
Jammer ook dat de resolutie te laag is om de ronde vensters wel of niet te kunnen onderscheiden.
De 4e laatste wagon lijkt wel wat lichtpuntjes onder de ramen te hebben wat overeenkomt met de klasseaanduidingen zoals afgebeeld op de Exact trein EX10004.
Als dat zo is, zou dat betekenen dat er geen NMBS-wagen in de trein zit. Het maakt het wel haalbaar om de trein als model samen te stellen als een fabrikant de C4üpw-50/38 kan bouwen.
-
Ben ik tenminste niet de enige die een vloekende blauwe steep totaal onrealistisch vind op een turquoise wagen/lok. ;D
Gaat er niet ook ergens een zwart/wit foto rond van deze trein? Komt me bekend voor op de een of andere manier.
Barr
Volgens mij gaat de discussie die Rob bedoelt steeds om feitelijkheden en niet om smaak. Zegt Gert die (los van feiten) de voorkeur geeft aan een blauwe streep.
-
De foto blijft me toch bezighouden.
De resolutie is eigenlijk te laag om de klasseborden goed te herkennen.
Bij de wc-ramen zie je nog net een vage witte vlek (de 2e klasse borden?)
Als je opent met paint, zie je dat de witte borden in het midden maar net aan 1 pixel breed zijn, wrs zijn die naast de wc ramen verdeeld over meerdere pixels en daardoor niet meer goed te herkennen.
De (B)C4üpwe 50/38 ben ik nog niet van overtuigd. Er waren er maar weinig en de vraag is of deze wagens in zo'n lange koers meereden, bovendien geheel buiten het voormalige SWDE-gebied. Later kwamen ze weliswaar in beheer van andere BD's (foto van DB Hannover is bekend), maar in 1955 waren de rijtuigen nog vrij nieuw en wellicht nog in beheer bij BD Karlsruhe. Overigens veranderde er in die tijd wel veel, de Bundesrepublik bestond nog maar een paar jaar, evenals de DB, dus er was veel te reorganiseren...
Andere wagens met een wc in het midden waren er maar weinig.
Uiterlijk zouden de Oostenrijkse rijtuigen type N28 wel passen met de foto, direct achter de loc een ABCah, daarachter een BCah. De wc-ramen van deze wagens zijn spiegelbeeldig, waar bij de ABCah de wc-ramen iets verder uit het midden zitten. De witte vlakken zijn vrij breed, gezien de resolutie zouden daar dus wel 2 wc-ramen in passen.
Of dat omlooptechnisch past weet ik niet. Sinds 1955 was er de Jugoslavia-Express met koerswagens naar Joegoslavië, Oostenrijk en Noord-Italië. Mss zijn precies op die dag ÖBB rijtuigen met D368 meegereden, bv vanwege een vertraging in D264. In die tijd was men veel inventiever met het vinden van oplossingen.
Helemaal zeker zullen we het echter niet weten...
Overigens zijn van de N28 ook geen (h0-)modellen verkrijgbaar. Het dichtst in de buurt komt een oeroud Liliput-model (280.10), maar dat was alleen een AB van voor 1956 en nog met BBÖ-opschrift.
-
Samengevat kom ik nu tot de volgende meest waarschijnlijke samenstelling, die echter nog steeds voor verbetering vatbaar is:
ABCah N28 ÖBB
BCah N28 ÖBB
C4ywe-30/50 DB
WR4ü-28 of 33 DSG
ABd 7521 of Cd 7151 NS
AB 7201 (Ovale ramer) NS
C 7801 Plan D NS
Pw4ye-31 DB (korte versie)
-
Dat is geweldig werk grossraumwagen!
Ik zal zeggen dat de wagen achter de DSG geen hoogwaardige borden lijkt te hebben, wat de derde laatste wel heeft.
Interessant om op te merken dat alle foto's van de AB NS-wagens van Exact Train alleen de tijdperk IIIa-varianten tonen met hoogwaardige borden, ook al worden alleen de EX10021 en EX10023 op die manier beschreven. De EX10024 en EX10025 zouden borden van lage klasse moeten hebben en daarom geschikt zijn, maar de afbeelding laat dat niet zien - misschien is dat een fout op hun webpagina?
In ieder geval vind ik uw suggestie dat de eerste twee wagons eigenlijk van het type ÖBB N28 zijn, erg goed, niet alleen omdat het verschoven toiletraam overeenkomt, maar ook omdat de carrosserie- en dakkleur van de wagon anders zijn dan die van de derde wagon. Natuurlijk kan worden gezegd dat vuil etc. de kleur zal veranderen, maar het is opvallend hoe de eerste twee dezelfde kleur hebben, maar heel anders dan de 3e DB-wagen.
De N28-wagens zouden uiteraard in dennengroen met ombergrijs dak zijn, de DB in flessengroen met wit aluminium en de NS-wagens in Standgroen, wat allemaal overeenkomt met de variaties op de foto.
Jammer dat er geen N28-wagon beschikbaar is, maar misschien komt die binnenkort en kan deze trein werkelijkheid worden.
Hier is de build die je hebt bijgewerkt, maar met artikelnummers:
ABCah N28 ÖBB N.v.t
BCah N28 ÖBB N.v.t
C4ywe-36/50 DB Roco 64565 / Roco 64567
WR4ü-35 DSG Fleischmann 563301 / Fleischmann 563304 / Märklin 43290-2
ABd 7521 of Cd 7151 NS Exacte trein EX10024 / EX10025 of Exacte trein EX10011 / EX10043
AB 7201 (Ovale ramer) NS Artitec 20.261.01 / Artitec 20.261.02
C 7801 Plan D NS Roco 45760
Pw4ye-31 DB (korte versie) Roco 44549 (DB verwijderd)
Dit bericht is tot stand gekomen vanuit mijn interesse en het delen van treinbuilds op het Duitse Tapatalk-forum, dus ik zal daar de eer geven voor het werk dat jullie hier allemaal hebben bijgedragen.
Hartelijk bedankt.
-
Hallo,
Als aanvulling heb ik nog een paar modelnummers:
ÖBB N28-rijtuigen Liliput 280.10 (=ABah, als plaatsvervanger voor de ABCah en BCah). Schürzenwagens zouden goed passen, maar die zijn er voor zover ik weet nooit in tp. 3a geweest (muv 3e klasser 833.13)
WR4üe-28/33 Liliput 382701, 827.00, Roco 64742 ea (=ouder type, op de foto is niet te zien of het een 28, 33 of 35 Speisewagen is)
Pw4ye, van Roco is er nog de 64568 met tijdperk 3a opschriften, echter zonder kansel; dak kun je omwisselen met een versie met kansel.
Evt. kun je een andere bagagewagen gebruiken, bv Pw4üe-36 Liliput 289.02. Deze is al in tp. 3a met gele opschriften zonder Keks en met kansel.
Mvg,
grossraumwagen
-
Misschien en reactie als mosterd na de maaltijd doordat wegens omstandigheden niet direct kan reageren. Het rijtuig is beslist een vooroorlogse bolkop en geen Plan D! Waar een Dirk naast elke instapdeur een smal raam had (min of meer symmetrisch), hadden bolkoppen er maar een smal raam aan een instapdeur en aan de andere zijde een coupéraam. Het is een kwestie van tellen als jullie begrijp wat ik bedoel.
-
Welk rijtuig bedoel je precies? Want het turkooizen rijtuig is absoluut geen vooroorlogse bolkop.
-
@Jeanne,
Op de foto zie ik op de zijwand aan iedere zijde een koersbord (witte rechthoek) met daarboven een smal raam. Daartussen negen couperamen. Omdat je schuin van achter op het rijtuig kijkt, zie je aan de ene kan wel en aan de andere kant niet het raam van de balkondeur.
Neem daarbij ook nog de aanwezigheid van dakgoten en het feit dat de vooroorlogse bolkoppen nooit turquoise zijn geschilderd en het is definitief een Plan D.
Het is niet alleen maar een kwestie van tellen als je begrijpt wat ik bedoel....
Grtz, Ton
-
Misschien ook mosterd na de maaltijd, maar deze passage:
Der Zug führte lt. Kurswagenverzeichnis je einen Kurswagen 1./2./3. Klasse von Brüssel nach Venedig und Hoek van Holland nach München mit, dazu einen 3.Klassewagen Brüssel - München.
... betekent inderdaad dat er volgens het overzicht één ABC-koersrijtuig van Brussel naar Venetië, één ABC-koersrijtuig van Hoek van Holland naar München en één 3. klasse-rijtuig Brussel-München in de trein zaten.
Dus drie koersrijtuigen in totaal. Waarbij het dan logisch is dat het NS-rijtuig en het 3. klasse NMBS-rijtuig aan elkaar gekoppeld zaten, want die moesten immers beide naar München.
-
Overigens is een 1.2.3. Klasse rijtuig een A.B.C.- en geen A.C.B.- rijtuig. ;)
Daarnaast ben ik benieuwd of dit de maximale resolutie van de scan is van de foto in deze post. Ik maak me sterk dat er met een goede scan en wat shopwerk nog wel wat meer uit te halen is….
-
De foto is zo weergegeven op de site van de Eisenbahnstiftung.
Mss is een hogere resolutie verkrijgbaar bij de moderator aldaar?
Blijkbaar zit er een groot verschil tussen de foto en de "theoretische" treinsamenstelling, misschien is het gewoon een andere trein...
De m.i. meest waarschijnlijke samenstelling op basis van de foto heb ik hiervoor al weergegeven.
Helaas heb ik alleen een ZpAR van 1957 (dus van na de 1/2/3e klasse) en blijkbaar is er toen een hoop veranderd.
In de D368 van 1957 zitten in ieder geval geen NS-rijtuigen, maar vooral moderne DB rijtuigen en slechts één NMBS AB.
-
Terwijl ik door de ESO bladerde, vond ik een foto van de BC4üpw-50/38. De BC heeft het middelste toilet zoals de C, behalve dat het door de indeling van het interieur eigenlijk is verschoven zoals op de foto!
Daarom passen de eilzug 50/38 wagons WEL, net als een BC en een C. Ik denk dat dit logischer is dan de N28 ÖBB wagons gezien de bestemming van de trein, anders zijn er gewoon te veel internationale wagons.
(https://eisenbahnstiftung.de/images/bildergalerie/26318.jpg)
Het 1e/2e klas rijtuig AB4y-50/38 "33860 Han" in station Sennelager. Acht van deze rijtuigen werden in 1951 voor de SWDE gebouwd door Westwaggon (Gastell), gebaseerd op het vooroorlogse ontwerp. Ten tijde van de foto heette het rijtuig AB4y-50/38, later ABye 634. Het is opvallend anders vanwege de toiletten in het midden van het rijtuig, die zich bij het ontwerp van sneltreinrijtuigen meestal aan het einde van het rijtuig bevinden. Het wordt omlijst door twee "Poolse pieken". (03.1962) Foto: Reinhard Todt
Ik heb de build daarom opnieuw bijgewerkt met dit in gedachten.
BC4üpw-50/38 DB
C4üpw-50/38 DB
C4ywe-36/50 DB
WR4ü-35 DSG
ABd 7521 or Cd 7151 NS
AB 7201 (Ovaalramer) NS
C 7801 Plan D NS
Pw4ye-31 DB
-
Zowel de BC4üpw als C4üpw hadden de wc op dezelfde plaats.
De linkerhelft met 4 fictieve coupés + wc was bij beide typen gelijk.
In de rechterhelft hadden de BC4üpw 4 grote fictieve coupés 2e klasse, de C4üpw 5 kleine.
Op de kleurenfoto uit het begin zitten de wc's niet op dezelfde plaats, tov het midden niet evenveel naar links of naar rechts.
Verder zijn de wc-ramen op de kleurenfoto breder dan je op basis van de (B)C4üpw zou verwachten.
De Oostenrijkse N28 heb er twee naast elkaar, bij deze resolutie wordt dat één groot wit vlak.
-
Dat is interessant, ik heb geen foto gevonden van de C4üpw-50/38 en zou gedacht hebben dat het toilet in het midden van de wagon zat, wat een BC en C zou maken die dan op de foto zouden passen, aangezien we het erover eens zijn dat de 2e wagon het toilet in het midden heeft
Ik denk dat je een artikel of foto over deze wagons moet hebben, misschien kun je die delen?
-
Tekeningen uit DB voorschrift DS939/3:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img930-66bc8a3c958e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/img930-66bc8a3c958e4.jpg)
-
Ik heb al jaren dit boekwerkje van Horst Obermayer
https://www.booklooker.de/B%C3%BCcher/Taschenbuch-Deutsche-Reisezugwagen/id/A02D3vHC01ZZz (https://www.booklooker.de/B%C3%BCcher/Taschenbuch-Deutsche-Reisezugwagen/id/A02D3vHC01ZZz)
Hierin worden alle rijtuigen van de DB die er toen (=1978) rondreden kort en bondig beschreven + foto.
-
Bedankt voor het plaatsen van de tekeningen, ik waardeer het enorm - ook al is de onderkant van de C4üpw afgesneden;) maar het lijkt erop dat de afmetingen overeenkomen met de getoonde afmetingen.
-
Ik heb navraag gedaan bij de DSO en een vriendelijk lid kon mij het treinplan voor de D368 uit 1955 verstrekken:
(https://i.imgur.com/kyS0uRS.jpeg)
-
De discussie werd voortgezet bij de DSO om te horen wat de gebruikers daar dachten.
Ze controleerden geschikte treinplannen en stelden vast dat de trein in feite de D 302 van Arnhem naar Wenen moest zijn, aangezien deze overeenkwam met de treinsamenstelling.
Helaas konden ze niet overtuigd worden van de N28-wagons, aangezien ze geen enkele treinplan konden vinden en ze geloven dat de voorste twee de SWDE-wagons zijn en dat de tweede tegenover de eerste staat, met het toiletraam dichter bij de achterkant van de trein.
Gezien de hoek van de foto en de slechte resolutie lijkt het mogelijk.
Het enige ontbrekende stuk was een ontbrekende postwagon.
In ieder geval werd het werk dat hier is gedaan om de andere wagons te bepalen geaccepteerd en sindsdien heeft een gebruiker het bijschrift op de ESO bijgewerkt met deze nieuwe informatie.
Ik dacht dat de geïnteresseerden hier het graag zouden willen weten. U kunt de discussie hier lezen:
https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,10883836,10887550
(https://i0.wp.com/www.histoliga.de/fahrplangeschichten/W5455_Zp_D302.jpg)
-
Het werd al eerder gesuggereerd, maar nu is er uiteindelijk een trein gevonden die grotendeels passend is.
DE BBÖ blijken qua samenstelling niet te passen, zodat de SWDE rijtuigen (-üpw-50/38) het meest waarschijnlijk zijn.
Wat betreft de NS rijtuigen: gezien de treinsamenstelling is een Cd7151 het meest waarschijnlijk.
De andere twee zijn een AB en C, resp. de ovaalramer en turquoise plan D.
De turquoise plan D rijtuigen reden vanaf ca. 1954 (toen plan E voor binnenlands verkeer werd afgeleverd) steeds meer in de internationale diensten.
Plan D is tussen 1954-1957 blauw geschilderd. Dus overlappend met de klassehervorming.
Zodoende waren de eerste al blauw in het 1/2/3-tijdperk (Ep.3a), de laatste waren nog turquoise in het 1/2-tijdperk (Ep.3b).
Plan D rijtuigen zijn echter nooit groen geweest.
De vooroorlogse rijtuigen waren wel eerst groen en werden in de jaren 50 blauw geschilderd. Voor sommige was dit pas aan het einde van de internationale carrière (1958/59) en werden pas blauw toen ze verbouwd werden voor binnenlands verkeer.
De grote stalen D V en stalen Post zijn in de jaren 50 ook turquoise geweest. De laatste werd pas in 1958 blauw.
-
Volgens het jubileumboek van Werkspoor waren de rijtuigen turkkoise gekleurd . De rijtuigen nr's 7301-7308 hadden 6 coupe's 3é kl : 1 coupé 1é kl. en 3 coupe's 2é kl. .Waren voorzien van een stoom / en elektrische verwarming . De spanningskeuze werd met een door de hand bediende wals geregeld . Op deze wals zaten de hoogspannings contacten en de hulpcontacten voor de spannings relais . Bouwjaar was 1935--1936 .
In 1959 verbouwd en vernummerd . Nieuwe nummers BD 6802 tot 6808 . 6 coupe's voor 48 zitplaatsen en een bagageafdeling . Verwarming alleen 1500 volt .
-
7301-7308 zijn nooit turkoois geweest.
-
7301-7308 zijn nooit turkoois geweest.
En bovendien zijn 7301-7308 ook geen plan D.
-
… maar vooroorlogse Bolkoppen!!! ;D