BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Peertje op 16 October 2023, 20:27:38
-
Hallo,
In mijn baan heb ik een dubbelsporig station. Dit station bestaat uit de oude 1724A wissel en een nieuwe denkende wissel 6046. In het station zitten geïsoleerde railassen zodat 1 trein kan wachten. Probleem, de 6046 bladen van de wissel raken de rails net niet waardoor er geen stroom door komt en ik dit station dus niet kan gebruiken want er komt geen stroom. Enige oplossingen hoe de bladen de rail weer kunnen raken?
Groet Peer
-
Hallo Peer,
In de wissel zit een veer die de tongen goed tegen de rails moet drukken. Het lijkt erop dat die is losgeraakt of is verdwenen. JE moet dan de wissel voorzichtig opmaken door de onderplaat los te halen. Zorg ervoor dat de onderdelen dan niet wegspringen. Eventueel het veertje weer vastzetten of een nieuwe monteren.
Een andere oplossing is om te kiezen voor een servo-aandrijving van de wissel. Dan zorgt de servo voor de nodige druk waardoor de tongen goed aansluiten.
-
Bij Fleischmann denkende wissels word het aansluitende spoor niet voorzien van stroom via de wisseltong, maar via een mechaniekje in het inwendige van het wissel. Het probleem wordt dus niet opgelost door de wisseltong beter te laten aansluiten tegen het spoor.
Je zult hoe dan ook, wat phdirk ook al zei, het wissel moeten openmaken. En zorgen dat het contactveertje weer goed contact maakt.
Groet, Bas
-
Voordat je de boel gaat loshalen, kijk eerst of de wisseltong handmatig wèl tegen de railstaaf ligt. De wisselspoelen van Fleischmann laten wel eens te wensen over, was mijn ervaring. Overigen, loshalen op een schone gladde ondergrond. Veertjes hebben de eigenschap te springen. ;)
-
Wissel in een doorzichtige zak open maken voorkomt dat je onderdelen kwijt raakt.
Doe het altijd zo, en nog nooit iets kwijtgeraakt.