BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: Benelux795 op 15 October 2023, 18:29:28
-
Gewoon een ombouwverslagje….
Net als in West-Duitsland waren in de DDR na de oorlog nog een zeer groot aantal baureihe 50 en 52 voorhanden. In de jaren ’60 besloot de DR een groot aantal van 50’ers te moderniseren; voornaamste reden hiervoor was het vervangen van de ketel. Een deel van de verbouwde loks werd geschikt gemaakt voor stookolie: de 50-Öl, officieel de 50.50.
Roco heeft beide versies in het programma; een eerste oplage van de 50 0018-7 (62265) en de meer recente 50 0063-3 (72244 ea). Echter, de laatste versie was in ieder geval ten dele voorzien van de ketel van de kolengestookte versie. De ketel van de oliegestookte versie kenmerkte zich door het ontbreken van de beluchtingskleppen (?) aan weerszijden van het rooster onder de vuurkist en door het de extra leidingen hierboven. Ter info: de correcte ketel was voorzien van afgeronde sandkasten en de 'verkeerde' was met rechthoekige zandkasten uitgevoerd, zoals deze ook is gebruikt voor de 50.35 modellen bijv 50 3663-7.
Aangezien de 50-Öl zeldzamer is (lees: moeilijker voor een leuke prijs te krijgen), was ik een tijdje terug een begonnen aan het ombouwen van een Roco 50.35 naar een oliegestookte versie:
- Diverse extra leidingen op de ketel, thv de vuurkist; dit zijn standaard Roco onderdelen.
- Aanpassen beluchtingskleppen onder de vuurkist;
- Uiteraard een olietender;
- Verwijderen schort onder rookkast.
Dat laatste was namelijk een kenmerkende detail van de olieversie die Roco voor beide modellen niet heeft meegenomen: op een enkeling na, was bij de 50.50 de beplating van de omloopschort opengemaakt onder de rookkast. Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwlijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Hieronder de foto’s van de verbouwde 50.35.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172000-652c10c2187cf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172000-652c10c2187cf.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172052-652c10c105f90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172052-652c10c105f90.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172022-652c10c1e1884.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172022-652c10c1e1884.jpg)
Maar.. De bovenzijde van de tender, het onderdeel om van de kolengestookte tender een olieversie te maken, is al heel lang niet verkrijgbaar en wordt om onduidelijke redenen vermoedelijk ook niet meer gemaakt! Dus daar strandde het project… Tot ik enige tijd terug de 50 0018-7 op de kop wist te tikken. Restte mij alleen om daar de schort open te maken en dat heb ik afgelopen week opgepakt. Bovendien; waar ik bij de eerder ombouw alleen de schortplaat had weggezaagd, heb ik nu ook de aansluiting naar de treden aangebracht. Hieronder de foto’s.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231013-222105-652c10c318b86.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231013-222105-652c10c318b86.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172302-652c10c0ed4e5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20231015-172302-652c10c0ed4e5.jpg)
PS mocht iemand een 50-Öltender onderdeel hebben liggen :) Wellicht dat het mogelijk is een kopie in resin te maken..?
-
...Vermoedelijk omdat bij oliegestookte machines er zich nauwelijks as verzamelde in de rookkast en de open schort vergemakkelijkte inspectie en onderhoud aan de achterliggende cilinders en andere delen.
Mooi gedaan Vincent (y)
Een kleine opmerking: Bij deze 2-cilinderloc is er geen sprake van achterliggende cilinders, toch...?
Groet, Bas
-
Nee, het zijn geen compunds ;D maar kan mij wel voorstellen dat je makkelijker bij de bevestiging en stoomtoevoerleidingen van de cilinderblokken kan komen. Weet niet wat er verder nog zit? Draaipunt voor loopstel? Veerpakketten?
-
Nog een aanvullende Reichsbahn-vraag: ik dacht altijd dat een groot deel van de 50.35's voorzien waren van een Neubautender 2'2' T28, maar volgens mij klopt dat niet en hadden het grootste deel nog de origele 2'2' T26 tender..? Wie kan dat bevestigen?
PS of is dat een kwestie van periode..? Dat er meer 2'2' T28 tenders beschikbaar kwamen nadat de br 23.10/35 uitgefaseerd werd? Al dacht ik dat die grotendeels naar de reko-58's gingen?
-
Vincent,
Hierbij een link naar Wikipedia Duitsland met info over de BR 50.35/50.50: https://de.wikipedia.org/wiki/DR-Baureihe_50.35
Daar worden beide tenders genoemd.
Met vriendelijke groet,
Wies.
-
Ze hebben met beide rondgereden, maar mijn vraag is welke werd het meest gebruikt.