BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: ex-DR V100 op 14 October 2023, 15:12:49
-
Ik neem aan dat Siemens Combino -stellen ook gekoppeld kunnen rijden? Zo ja, hoe ziet het front met koppeling er dan uit / iemand een foto hiervan?
Gr, Marc
-
AT5 heeft er een foto van, zo te zien is koppelen en ontkoppelen iets minder flexibel door het moeten verwijderen van een schortplaat:
https://www.at5.nl/artikelen/203299/de-tram-van-ijburg-naar-centraal-is-ineens-twee-keer-zo-lang
-
Op de FlickR-site van de Tramweg-Stichting staat een heel album met tramkoppelingen. Daar vind je ook deze foto's van gekoppelde Combino's in Amsterdam:
(https://live.staticflickr.com/8426/7534612778_d63d7f339f_c.jpg) (https://flic.kr/p/ctNRSS)
AlbertP1000972.JPG (https://flic.kr/p/ctNRSS) by Tramweg Stichting (https://www.flickr.com/photos/tramwegstichting/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/8168/7534612862_c063a667a7_c.jpg) (https://flic.kr/p/ctNRUj)Albert2003-2091e.JPG (https://flic.kr/p/ctNRUj) by Tramweg Stichting (https://www.flickr.com/photos/tramwegstichting/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/8155/7534612972_f6a80ea608_c.jpg) (https://flic.kr/p/ctNRWd)Albert2003-2091d.JPG (https://flic.kr/p/ctNRWd) by Tramweg Stichting (https://www.flickr.com/photos/tramwegstichting/), on Flickr
Wellicht heb je hier iets aan.
-
Dat zijn duidelijke foto's Rob. Dit maakt het al wat duidelijker. Het koppelen werd/wordt dus niet vaak gedaan.
Gr,Marc
Vraag me alleen nog af of die koppeling opzij gedraaid kan worden achter het frontpaneel of dat het een afneembare is.
-
Ze rijden al een aardige tijd gekoppeld op de IJ-lijn als ik me dat goed herinner (het is in ieder geval geen zeldzaamheid meer die alleen bij defecten of als test voor komt), maar rijden dan wel in vaste opstelling. Alleen bij problemen of onderhoud worden ze 'uit elkaar getrokken'.
Volgens mij is de koppeling draaibaar en hoeft alleen het paneel verwijderd te worden. Ik heb ooit een filmpje gezien waarin het koppelen getoond werd, maar kan het niet meer vinden.
-
:) ;)
Vaste opstelling...
Net als rond 1970 de drieassers. De nummers van de bijwagens waren binnen boven de achterruit van de motorwagens aangebracht en andersom boven de voorruit van de aanhangers..