BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Herb73 op 09 October 2023, 14:42:22

Titel: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
Bericht door: Herb73 op 09 October 2023, 14:42:22
Goedemiddag modelspoorders,

Ik rijd H0 gelijkstroom analoog (uit overtuiging, i.v.m. de kunst van het weglaten en vanwege een uitgebreid analoog voertuigbestand (locs), waar ik hoogstens bij enkele exemplaren LED verlichting inbouw en verder niet aan wil wijzigen - zo, dat is eruit  :)). Voor de modelbaan wil ik een blokbeveiliging toepassen. Om te voorkomen dat treinen abrupt stilstaan en weer gaan rijden, heb ik mijn oog laten vallen op de optrek- en remvertraging van H-Tronic, o.a. verkrijgbaar bij Conrad. Heeft iemand van de analoge rijders hier (goede) ervaringen mee? Graag deel ik in de ervaringen/suggesties. Ik ben (nog) niet heel ervaren met electronica, en dan lijkt zo'n kant- en klaar module me wel fijn - mits het goed functioneert.

Overigens openbaart zich hier direct de volgende uitdaging: ik ben een fan van lange, bonte goederentreinen. Een beetje trein - zeg 30 wagens of meer - is dan al gauw een kleine 5 meter lang. Dan ben je gelijktijdig in meerdere blokken, vermoed ik...

Genoeg stof tot nadenken; ik hoor in eerste instantie dus graag de meningen over de H-Tronic module - of iets vergelijkbaars met dezelfde functie.

Groet, Herbert
Titel: Re: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
Bericht door: bask185 op 09 October 2023, 15:37:43
Ik neem aan de h-tronic 190870 (https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-190870-optrek-en-remvertraging-kant-en-klare-module-190870.html)?
De 2 reviews zijn lovend  (y)

Zelf geen ervaring mee, van wat ik uit de datasheet haal, moet je zelf iets met reedcontacten oid en relais een bloksysteem maken.

Niet helemaal compleet, maar schematisch ziet dat er dan ongeveer zo uit. Er komt een reedcontact achter een sein. Als je trein door het sein rijdt, zet hij dat sein en de bijbehorende vertragingsmodule op rood. En hij zet het sein (en module) weer op groen bij het reed contact van het volgende sein.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-6523fc832786c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-6523fc832786c.png)

Dit werkt niet als je trein meerdere blokken bezet. Dus dan moet je dus langere blokken maken van minstens 5m en het liefst zou ik nog 50cm speling maken. Het is namelijk geen perfect systeem. Zodra de loc het sein passeert, wordt het blok er voor al vrij gegeven. Op dat moment staat er nog 4,20 aan wagonnen op je blok. De trein er voor zal dan ook al dat blok in rijden. De eerste trein heeft dan al vaart en zal sneller zijn waardoor je geen botsing krijgt.

Je kan dit probleem deels oplossen door de magneetjes op ongeveer halverwege je treinen te zetten (of de reed contacten meer naar achteren te verplaatsen). Dat heeft als nadeel dat je sein relatief laat op rood springt, maar het voordeel is dus ook dat het vorige blok later op groen wordt gezet.

Maar mocht je trein ontsporen tussen blokken, heb je risico op een kopstaartbotsing.

Ik heb zelf ooit een paar modules ontworpen die wel perfect waren en die makkelijk waren aan te sluiten. Ik ben ze alleen tijdelijk even kwijt. Dus daar heb je nu niet zo veel aan  :P

Mvg,

Bas
Titel: Re: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
Bericht door: henk op 09 October 2023, 15:44:52
Hallo Herbert, welkom op het forum.

Kan je iets uitgebreider aangeven wat je wilt? Heb je al een bloksysteem voor ogen? Wil je automatisch rijden of alleen een beveiliging?

Wat betreft die module. Het gaat hierom?
https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-190870-optrek-en-remvertraging-kant-en-klare-module-190870.html (https://www.conrad.nl/nl/p/h-tronic-190870-optrek-en-remvertraging-kant-en-klare-module-190870.html)
Een jaar of 25 jaar geleden weleens geprobeerd. In combinatie met een gewone rijtrafo was het een moeizaam gedoe met nogal wisselende plekken waar locs stilstonden als ze al stilstonden.  :D Wel zeer leerzaam. Vooral dat een dergelijke module alleen niet zo zinvol is. Waarmee ik terug kom op mijn beginvragen.

Het is zeer wel mogelijk dat een trein meerdere blokken bezet houdt. Vooropgesteld dat het bloksysteem dat kan waarnemen en correct kan reageren. En ook dan kom ik weer op mijn beginvragen. 

Dus er is wel iets meer informatie nodig.
Titel: Re: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
Bericht door: bask185 op 09 October 2023, 15:59:23
Ik heb wat bedacht voor wat wel een fail-safe bloksysteem is  (y).

Er komt wel een klein printje bij kijken. Maar de uitwerking is simpel. Je kan de rails tussen de remsecties in zijn geheel gebruiken voor bezetmelding dmv stroomdetectie. Zolang er tenminste 1 stroomtrekkende as zich bevindt op het stuk achter een rem stuk, dan blijft dat stuk op rood staan. Hiermee kan je trein dus ook op meerdere blokken staan. Tevens moet de gehele trein uit het blok zijn voordat het vorige blok op groen gaat. Dus de kans op een kopstaart botsing is nihil.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-652405b2ef067.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/deleteme-652405b2ef067.png)

Je hebt ook geen reedcontacten of magneten nodig, maar daarentegen moet je wel elke 4e of 5e wagon in een trein voorzien van een stroomgeleidend asje. Maar dat is niet heel erg moeilijk ofzo...

Mvg,

Bas
Titel: Re: H-tronic optrek- en remvertraging 1908780
Bericht door: Herb73 op 09 October 2023, 17:21:24
Hallo Henk en Bas (en eventuele anderen), dank voor jullie uitgebreide reacties.

Het gaat inderdaad om H-Tronic artikel 190870; mijn fout.

Hieronder wat nadere informatie, die denk ik relevant is:
Op dit moment ben ik nog een 'parketrijder' zoals dat zo mooi heet. Ik ben nu vooral in de oriënterende fase. Heb echter een aantal delen van een modelbaan van mijn vader geërfd (en een heleboel rijdend materieel) en wil daar eigenlijk op voort borduren.

Mijn eigen voorkeur gaat uit naar een mooi landschap en niet te veel treinen; zoals in het echt.

Op een dubbelsporige hoofdlijn met bovenleiding kan ik dan sowieso vier treinen (waarvan dus twee met pantograaf) onafhankelijk van elkaar aansturen, met elk hun eigen snelheid. Op die hoofdlijn wil ik "automatisch" rijden en een blokbeveiliging gebruiken, zodat ik er eigenlijk geen omkijken naar heb. Terwijl stel ik op een rangeeremplacement (liefst met rangeerheuvel) nieuwe treinen samen met een paar rangeerlocs.

Op de hoofdlijnen wil ik een conventionele trafo gebruiken. Op het emplacement hoef ik geen beveiliging en gebruik ik een Gaugemaster met pulsbreedteregeling, vanwege het heerlijk kruiperige gedrag (leuk met aankoppelen).

In het kader van de praktische haalbaarheid kan ik de treinlengte aanpassen naar minder... ik heb gezien jullie antwoorden het idee dat dat de zaken een stuk eenvoudiger maakt.

Ik zal nog een heleboel meer vragen hebben, maar heb het idee dat ik eerst het technische deel (aansturing van de treinen) in orde moet hebben, voordat ik een baanplan uitwerk.

Hopelijk kunnen jullie iets met deze nadere info, ik ga intussen jullie reacties en suggesties nogmaals bekijken.

Bas, nog een vraag over jouw idee: kun je een stroomgeleidende as maken met elektrisch geleidende verf?

Groet, Herbert