BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Spoor010 op 04 October 2023, 19:07:49
-
Op internet kwam ik deze mooi foto tegen:
Het veem gebouw van Philips in Drachten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/archief-trein35-groot-651d9a69680ae.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/archief-trein35-groot-651d9a69680ae.jpg)
http://www.spoorverledendrachten.nl/afbeeldingen/archief_trein35_groot.jpg
http://www.spoorverledendrachten.nl/archieffotos_trein.htm
Zijn er ergens anders nog meer foto's van deze loods met losweg te zien?
Ik ben erg benieuwd hoe dit allemaal in elkaar steekt en hoe de wagons de losweg delen met de vrachtwagens.
Gaan de wagons het gebouw binnen?
-
Ohw, gaaf!!
-
Hi Frank,
Op website philips oud drachten staat een foto van NS tramlok het hele sleep wagons. Deze loods?
-
.
Goeienavond,
Dat is toch een (ex-)groentewagen NS ? Spruitjes voor in de Philips-koelkasten ?
( ben net een weinig slimmer geworden ivm dat NS-groentematerieel (zie rubriek "Charlois" door Alewijn) ;)
-
Kwamen de Philishaves niet uit Drachten?
-
Goeienavond,
En evenmin Philips-groentemixers in Drachten (naar verluidt productie van mixers in Hoogeveen) ;)
-
Hier staat nog wel het een en ander:
http://www.spoorverledendrachten.nl/archieffotos_trein.htm
-
Daar heb ik de foto gevonden…... :)
-
zucht, ik ook met m'n duffe hoofd :-X
-
Had je deze ook al gevonden...
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7236.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=7236.0)
-
En evenmin Philips-groentemixers in Drachten ;)
Bedoel je nu dat er geen mixers in D. werden geproduceerd?
Dat is de uitleg volgens ons idioom...
Evenmin = geen. Te gebruiken na eerdere ontkenning.
-
De weg links is De Lange west. Rechts in de achtergrond kun je nog een rij wagons zien staan, die staan langs de Noorderhogeweg.
Je zou de gemeente Smallingerland een mailtje kunnen doen. Daar zit vast iemand die je verder kan helpen.
-
Kwamen de Philishaves niet uit Drachten?
Zeker WEL en nog steeds.
-
Dat bedoelde ik er ook mee want geen koelkasten zoals H. ervoor schreef :)
Wanneer verdween het spoor uit Drachten?
-
Misschien valt er meer informatie uit de tekeningen van het Utrechts archief te halen:
https://hetutrechtsarchief.nl/onderzoek/resultaten/archieven?mivast=39&mizig=210&miadt=39&miview=inv2&milang=nl&mizk_alle=Drachten&micode=939
-
Goedenavond,
Wat ik bedoelde: blijkbaar was er géén productie van Philips-koelkasten en evenmin van Philips-mixers -in de toenmalige Drachtense Philips-vestiging- voor de eventuele bewaring en/of verwerking van groenten uit de langszij paraat staande NS-groentewagen ;) ;)
( https://nl.wikipedia.org/wiki/Philips_in_Noord-Nederland )
-
Gewoon een vierdeurswagen voor wagenladingen , scheerapparaten.
-
Goedenavond,
Volgens de heer Alewijn in zijn boeiende Charlois-historie, zou dit wel degelijk een (ex-)groentewagen zijn, uitgerust met verluchtingsarmaturen op het dak: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=65536.msg3222420446#msg3222420446.
Ik lees, kijk en vergelijk maar ... ;).
-
Goedenavond,
Ik lees, kijk en vergelijk maar ... ;).
Misschien een idee om het daar bij te laten? :)
-
Terug naar de Loods dus. (y) (y)
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-10-02-om-13-04-36-651e5c571463c.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Schermafbeelding-2023-10-02-om-13-04-36-651e5c571463c.png)
(Bron foto: http://www.sporenplan.nl/figuren/tekeningen/ns_65/gn.gif )
Op "Sporenplan" heb ik het sporenplan van 1965 gevonden.
Het omlopen van een loc moest dus in Drachten gebeuren.
Ik had meer wissels en mogelijkheden verwacht eigenlijk.
-
Wanneer verdween het spoor uit Drachten?
Klik 1 van de links aan die iemand hier aan heeft gedragen je vindt een schat aan informatie, zo ook het antwoord op je vraag. Interessant is zeker ook het Wikipedia-artikel waarin in 1 van de links wordt verwezen.
-
thxs.
1985 viel het doek dus.
Frank, is jouw start vraag eigenlijk beantwoord; spoor in de loods?
Groet uit Rotjeknor!
-
1985 is niet het antwoord op de vraag die je stelde ;-)
-
Het is mij nu duidelijk dat de wagons een gedeelte van het gebouw "in" gereden konden worden.
Ik heb zelf het vermoeden dat het gedeelte waar de wagons naar binnen kunnen eigenlijk niet meer is dan een stuk spoor dat overkapt is en dat de wagons langs een laadperron staan.
Dit laadperron zou dan ook gebruikt kunnen worden voor vrachtwagens die achteruit tegen het laadperron aan gezet worden. (Zoals de kikker Daf op de foto)
Een overdekt en multifunctioneel laadperron
Maar meer foto's zijn zeker welkom!
-
Wat mij opvalt, is de afstand tussen de wisselstellers en de wissels: Op deze manier geen overlast voor de vrachtwagens.