BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Seinhuis op 26 September 2023, 15:54:43
-
NS International en de SNE organiseren op zondag 19 november een afscheid van de locomotiefserie 1700. Op deze dag wordt met een stam DB-IC-rijtuigen met een 1700 op kop een bijzondere rit georganiseerd. Het begin- en eindpunt is Amersfoort Centraal met een gepland vertrek rond 10.00 uur. Aan het volledige programma wordt nog gewerkt.
https://nvbs-actueel.com/2023-09-september/nieuws-van-de-sne/
Later meer informatie
-
NS International en de SNE organiseren op zondag 19 november een afscheid van de locomotiefserie 1700. Op deze dag wordt met een stam DB-IC-rijtuigen met een 1700 op kop een bijzondere rit georganiseerd. Het begin- en eindpunt is Amersfoort Centraal met een gepland vertrek rond 10.00 uur en een aankomst rond 18.00 uur. De zitplaatsen worden verdeeld onder NS’ers en leden van de NVBS.
De route die is ingelegd wordt Amersfoort Centraal – Zwolle – Deventer – Arnhem – ’s Hertogenbosch – Breda – Dordrecht – Rotterdam Stadion. In Zwolle en Deventer wordt gestopt voor het instappen van reizigers uit Noord- en Oost-Nederland. In Rotterdam Stadion (niet toegankelijk) worden diverse 1600-, 1700- en 1800’en fotografeerbaar opgesteld. Daarna voert de rit via Rotterdam en Delft naar Den Haag HS. De Binckhorstboog brengt ons op de route naar Gouda en Utrecht waar na kopmaken de rit eindigt in Amersfoort Centraal. Hier vindt het officiële afscheid van de locomotieven plaats. Onderweg worden enkele fotostops georganiseerd.
De inschrijving via de Reiswinkel start op vrijdag 20 oktober en voor de registratie vragen we een bedrag van € 1. De rit is alleen toegankelijk voor leden. Zij die geen lid zijn kunnen zich inschrijven voor 2024 en zich eveneens vanaf 20 oktober aanmelden voor de rit tegen de ledenprijs. Voor nieuwe leden houden we een beperkt aantal plaatsen vrij.
Bron: www.nvbs.com/nieuws/afscheid-locserie-1700
Ik verwacht dat deze rit snel vol zit
-
Bizar. De grootste E-loc serie van NS ooit, die nauwelijks 30 jaar na aflevering al zijn afscheidsrit maakt.
-
Van de 1700 hebben in elk geval enkele exemplaren de 30 dienstjaren gehaald in dienst van NS; van de 1600/1800 geen enkele!
-
Bizar dat deze route op een doordeweekse zondag zomaar berijdbaar is. Is Pro?Rail dan op vakantie?
Al weken zijn er beperkingen rond Lage Zwaluwe, deze week geen trein tussen Utrecht en Rotterdam en eind november twee weekenden helemaal geen treinen rons Rotterdam. Bijvoorbeld... Als dat maar goed gaat op de negentiende met de zeventienhonderd.
-
Planner van NS INT heeft er rekening mee gehouden, Hrp. (y)
-
Bizar. De grootste E-loc serie van NS ooit, die nauwelijks 30 jaar na aflevering al zijn afscheidsrit maakt.
Als je de context kent, is het allemaal niet zo bizar. NS is geen liefdadigheidsinstelling.
-
Ik ben pas net 40 en nu al gaat er steeds meer materieel waar ik op heb gereden bij NS met pensioen, ik voel me oud. ;D Rijden op deze loc was wel leuk, een erg machtig gevoel gaf het. Vooral de rit Zwolle-Roosendaal met de loc voorop, lekker alleen, geen buurtende HC, mooi door het land.
-
Als je de context kent, is het allemaal niet zo bizar. NS is geen liefdadigheidsinstelling.
En die context is?
-
Overcompleet, omdat er simpelweg geen rijtuigen meer voor zijn om de lokken mee in te zetten.
Die rijtuigen zijn verhuisd naar de HSL (ICR) of simpelweg afgedankt op ouderdom (DDM1 en DDAR).
En nu met de IC Berlijn zijn ze ingehaald op de stand van hun techniek, doordat een Vectron wel door kan rijden bij de grens en dus de tijd van lok wisselen scheelt.
-
En omdat het gewoon ouwe meuk is. Dat is de 1700 altijd al geweest, met jaren '60 techniek.
-
Vooral de rit Zwolle-Roosendaal met de loc voorop, lekker alleen, geen buurtende HC, mooi door het land.
Vindt ik heel frappant dat je dat zegt ..............
Mvg, Johan
-
Was een grapje.... niet meteen op de kast gaan zitten ;)
-
Vind ik heel frappant dat je dat zegt
Ik niet, ik ben mcn noch hc, maar ik kan mij zo voorstellen dat het lekker is om op een lange rit helemaal alleen te zitten in je loc, wetende dat de komende uren nog even zo blijft. Tijdens de ritten daarna kan het weer anders zijn, ook leuk, maar anders...
-
Precies, en soms is het wel eens prettig om zonder mensen te zijn die je ongevraagd uren de oren van de kop lullen en de lichaamstaal categorie "hou je snavel" niet kunnen of willen begrijpen. En dat geldt ook in het dagelijks leven.
Los van dat snap ik Jan best. Lekker op de bok met je lokkie door een fraai deel van Nederland hobbelen, prima...
-
Ik ben pas net 40 en nu al gaat er steeds meer materieel waar ik op heb gereden bij NS met pensioen, ik voel me oud. ;D Rijden op deze loc was wel leuk, een erg machtig gevoel gaf het. Vooral de rit Zwolle-Roosendaal met de loc voorop, lekker alleen, geen buurtende HC, mooi door het land.
Die buurtende hc's kwamen dan wel gezellig even in de balzaal/Bds langs. (y)
-
Vindt ik heel frappant dat je dat zegt ..............
Mvg, Johan
Leg eens uit wat er zo frappant aan is.
-
En nu met de IC Berlijn zijn ze ingehaald op de stand van hun techniek, doordat een Vectron wel door kan rijden bij de grens en dus de tijd van lok wisselen scheelt.
Maar helaas is de Vectron volgens ProRail te zwaar voor het Nederlandse spoor, en mag dus op grote delen van het net maar 100 km/h rijden in plaats van 140 km/h. En zo verdampt weer een belangrijk deel van de tijdwinst.
-
Zo'n Vectron is - denk ik - toch een redelijk populaire machine in Europa. Maar blijkbaar niet in NL.
Is ons spoor dan echt zo slecht?
-
Het zal waarschijnlijk ook te maken hebben met het feit dat delen van ons land op klei liggen en onze sporen nu al verzakken waardoor er een hoop tijdelijke snelheidsbeperkingen voor alle materieel gelden.
-
Maar helaas is de Vectron volgens ProRail te zwaar voor het Nederlandse spoor, en mag dus op grote delen van het net maar 100 km/h rijden in plaats van 140 km/h. En zo verdampt weer een belangrijk deel van de tijdwinst.
Nee hoor, het is meer andersom;
Onze Nederlandse infra staat een lagere maximum aslast toe dan wat normaal en standaard is in Europa.
-
Deze rit is volgeboekt.
De dienstregeling van deze rit staat op https://treinposities.nl/spooragenda/2023-11-19/230/Afscheidsrit_NS_International_1700_locomotieven en www.nvbs.com/nieuws/afscheid-locserie-1700/
De kans is aanwezig dat station Rotterdam Stadion dicht is. Mogelijk dat vanaf het stadionviaduct te zien is. Olympiaweg (thv snackbar Jason's place, gesloten op zondag) en Varkenoordseviaduct bieden een mooie uitzicht op station Rotterdam Stadion.
-
Dat de kans bestaat dat Rotterdam Stadion dicht is als station is niet zo gek, aangezien dat standaard dicht is en alleen open is wanneer er treinen halteren tbv het voetbal ;)
-
Er zijn nog tickets te winnen voor deze uitverkochte rit.
Hoe, stuur een video of foto in. Lees https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid02Rttp197tgugJSCh6Fwoea9voWmV86Mupgr3shtTYwtBnan7CqxDZX5TuMy5dwoLDl&id=100063530650605 voor alle informatie.
-
Het complete dienstregeling (inclusief aan en afvoer) staat op https://treinposities.nl/spooragenda en www.nvbs.com/nieuws/afscheid-locserie-1700/.
Rotterdam Stadion is tussen 14.30 en 15.30 uur geopend voor iedereen.
Op Rotterdam Stadion en in de excursie trein is het meenemen/gebruiken van statief, trap, ladders enz. NIET toegestaan.
Mocht het te druk zijn, Stadionviaduct, Olympiaweg (thv snackbar Jason's place, gesloten op zondag) en Varkenoordseviaduct bieden ook een mooi uitzicht op Rotterdam Stadion.
-
Vandaag de aanvoer te Amersfoort richting Bokkeduinen.
https://youtu.be/XOt_ZcBmT6Y?si=iAjLPuP5evGtekV9
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1742-6558dd2652399.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-1742-6558dd2652399.jpg)
-
Had mijn geheugen toch gelijk. Zo zien ze er onder de grijs bruine vuil koek laag uit. Fris geel😎
-
Ja :)
Flink opgepoetst voor morgen.
-
Jammer dat het zo slecht weer ik ik laat hem morgen gaan.
Mvg Johan.
-
Uiteindelijk was het toch gewoon droog op Rotterdam Stadion :)
-
Het was wel de traagste ICE ooit, van Amersfoort naar Utrecht in 6 uur en drie kwartier ;D