BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Benelux795 op 12 September 2023, 16:23:42
-
Heeft iemand de 74869 al in werkelijkheid gezien..? Een WR4üe-28 met computernummers en DB-keks
Hoop dat de photomontage niet het uiteindelijk model is: Flettner-Lüfter zijn al vroeg vervangen door Wendlerlüfter, bordessen op dak zijn ook al '53 verwijderd en op de uiteinden nog meer details die niet meer aanwezig waren in tp IV ... :( En belangrijkste vraag: heeft er echt een WR4üe-28 zo rondgereden..? Volgens mij zijn er maar een paar vooroorlogse Speisewagen in dat jasje gehesen en twijfel of de WR4üe-28 daarbij zat.. Foto's 1:1 zijn welkom :)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013814af8a0738003-650073d177d7a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013814af8a0738003-650073d177d7a.jpg)
PS zie net dat tie pas voor Q1 '24 is aangekondigd...
-
Heb je nog even tijd Roco je constateringen te mailen (y)
-
Wellicht inderdaad een poging wagen om ze in de goeie richting duwen... ;)
-
Voor dit soort vragen is schlafwagen.net (http://schlafwagen.net) altijd een goede bron, maar daar staan helaas geen foto's uit tijdperk 4a.
-
Waar denk je dat ik de info vandaan heb.. :angel: alleen dus geen foto's uit tp IV.
Van de WR4üe-28 dacht ik ergens ooit een foto gezien te hebben met een computernummer onder het DSG logo; in dit jasje is mij alleen de ex-Rheingold WR4üe-29/51 bekend.
-
De gruppe 35 was er in ieder geval ook in deze uitvoering:
https://hellertal.startbilder.de/bild/deutschland~wagen~personenwagen-historisch/752259/speisewagen-ex-rheingold--beim-jubilaeum.html (https://hellertal.startbilder.de/bild/deutschland~wagen~personenwagen-historisch/752259/speisewagen-ex-rheingold--beim-jubilaeum.html)
-
Dat is de genoemde ex-Rheingold WR4üe-29/51; aangezien die origineel uit '29 is lijkt Gruppe 35 mij onwaarschijnlijk...? Nog los van de vraag of het een Einheitsbauart is..?
PS volgens mij is dit dezelfde: https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?17,3227189,3227562
-
Dat is wel zeker een 35er. Zeker geen Rheingold, ramen, deuren, daken en onderstel zijn anders. Hier is wel een 28/29er in tp4 https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/brawa-schnellzugwagen-wrue-e-151-der-db-t9580.html (https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/brawa-schnellzugwagen-wrue-e-151-der-db-t9580.html)
-
En hier zowel een 35 als een 28 https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9823758 (https://www.drehscheibe-online.de/foren/read.php?017,9823758)
-
Dat is wel zeker een 35er. Zeker geen Rheingold, ramen, deuren, daken en onderstel zijn anders.
Zit te slapen, excuus; rijtuig op foto's is een WR4üe-35, dus inderdaad Gruppe 35.
En dank voor de links, gaaf! En ik vermoed dat Roco die WRüge 151 gaat maken, maar dan klopt de raamindeling niet... Afwachten.
S toevallig niet bekend met de foto van een WR4üe-28 met computernummer onder het DSG logo?
-
De kans daarop is klein. 1966 deed de DSG de Speisewagen van de hand, dus was het daarna DB
-
Met de foto op Tapatalk klopt de raamindeling in ieder geval gewoon (zal aan het nieuwe nummer te zien wellicht de voormalige 1082 zijn, dus 3e bouwserie, waar Roco de 2e bouwserie heeft uitgebracht)
DSG in combinatie met computernummer kwam wel voor bij in ieder geval gruppe 35:
(https://images.beneluxspoor.net/abload/5051/wrge152518088-86140-73kkb4.jpg)
van: https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/gallery-of-classic-db-coaches-blue-green-red-tee-t5909.html (https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/gallery-of-classic-db-coaches-blue-green-red-tee-t5909.html)
Aan de moderne klaptreden bij de wagen links te zien, is deze foto pas ruim na 1966 genomen, ook de snelheidsaanduiding naast het RIC raster is iets wat volgens mij pas later kwam
-
De kans daarop is klein. 1966 deed de DSG de Speisewagen van de hand, dus was het daarna DB
Maar dat betekent niet dat alle DSG logo's plotsklaps verdwenen; zie ook de foto van quinzeedied....
Met de foto op Tapatalk klopt de raamindeling in ieder geval gewoon...
Inderdaad.. :) alleen staat tie wel op minden-deutz; zou n leuk detail zijn.
-
Die foto is zeer interessant. Je kunt zien dat het 160 blok recent is aangebracht en daarbij ook het UIC nummer moest worden aangepast. Creatief wishful thinking lijk ik een 3 als controlenummer te kunnen herkennen. Dat zou dan om de 1090 gaan die tot 1982 in dienst is gebleven, veel langer dan andere 35ers
-
Overzicht WR van de Mitropa en DSG met oud en UIC-nummer. Betreft alleen 28' en 35'ers.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/zzz49-Mitropa-DSG-6501f798891b0.jpg)
-
Op de lijst heeft de 1090 geen controllecijfer 3 en is 'tie '67 al A(usgemustert)... Geen van de 1088 tot 1147 lijkt '83 te hebben gehaald? Alleen de 1079 en 1083: dat waren blijkbaar WR4üe-34's? Wat is het verschil met de 28?
Herstel: de 1109 haalde ook '83 en heeft controllecijfer 3, dus ik vermoed een typefout eerder..?
-
De WR4üe-34 is de derde bouwserie van de gruppe28, voornaamste verschil is dat ze geheel gelast zijn. Meest opvallende uiterlijke verschil is dat het onderstel (het zwarte gedeelte) glad is en gelijk ligt met de zijwand, in plaats van meer naar binnen met uitstekende delen.
-
Dan is dit bij nader inzien dus een 34..? Op nieuwe minden-deutz, dat wel.
Dat is wel zeker een 35er. Zeker geen Rheingold, ramen, deuren, daken en onderstel zijn anders. Hier is wel een 28/29er in tp4 https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/brawa-schnellzugwagen-wrue-e-151-der-db-t9580.html (https://www.tapatalk.com/groups/germanrailfr/brawa-schnellzugwagen-wrue-e-151-der-db-t9580.html)
En daar waren er bij de DSG blijkbaar ook maar 3 van..? 1082,1086 en 1087
-
Ja, de eerdere genoemde 1079 en 1083 waren in dienst van Mitropa (net als de 1078 en 1085)
Schlafwagen.net benoemd de rijtuigen gewoon onder WR4ü-28, ze zijn wel allemaal besteld in 1928/1929 (dus vergelijkbaar het met het Nederlandse stroomlijnmaterieel dat ook genoemd is naar het jaar van bestelling)
-
Iets teveel tabbladen open. De wagen lijkt de 10140 te zijn. MD draaistellen in 1972, buiten dienst in 1982. Hoewel de vraag is hoeveel kilometers de laatste jaren zijn gereden
-
Ook leuk detail: net zoals later de WR4üe-39, is deze voorzien van luchtbehandeling voor het restauratiedeel.
-
Vandaar ook het verdwijnen van de lüfter op het dak
-
Dat is inderdaad een van de kenmerken op basis waarvan ik tot de eerdere conclusie kwam... :angel:
En nu maar afwachten wat Roco ons gaat brengen; als ze 'm correct uitvoeren, is het wel een leuke uitbreiding van het aanbod aan Speisewagen.
-
Op verzoek afgesplitst van "roco 2023" en in een los draadje gezet: veel te veel heerlijk inhoude infouitwisseling om het in het roco draadje te verbergen.
Inhoudelijk: met "buiten dienst in 1982" zou het roco model dus enigszins kunnen kloppen? (Nu ik het draadje heb gelezen wil ik het weten ook :) )
Reinout-als-moderator
-
Nee, dat betreft de fleischmann WR35. Maar dan met zonder Lüfter, buisbalgovergangen, MD draaistellen en “airco”. Een ombouw voor de gevorderde zeg maar (en daarom ligt ie bij mij al te wachten op ombouw)
-
Blijft denk ik alleen deze over...?
https://abload.de/img/1971-0177-1000sort93kn9.jpg
Al laat de foto wel afwijkende keukenramen zien (tov de standaard 28), de tekst op DSO meldt dit ook. Maar de roco fotomontage laat wel de combi met 'moderne' keks en DGG logo's zien. Wie weet... :)
Aanvullend: da's blijkbaar de 1029, die ging er in '73 uit. En het roco model heeft de witte streep niet...
-
Het is de 51 80 88-46 034-1 geworden... :)
https://modellbahninfo.org/modelle-20240330-01/
Maar helaas; het is volgens mij nog steeds een tp III in tp IV jasje. Bordessen op dak zijn nog aanwezig, hoge sluitsein-houders ook, ladders ook ::)
Al zijn dat natuurlijk allemaal delen die je kan verwijderen...
-
Hallo mensen,
Helpt de info op deze site: https://www.km-1.de/html/speisewagen.html
Met vriendelijke groet,
Wies.