BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Klaas Zondervan op 22 September 2023, 17:03:00
-
Een kennis van mij heeft een Lux stofzuigerwagen aangeschaft. Maar als hij die op de baan zet schakelt zijn Intellibox Basic uit op kortsluiting.
Naast zijn grote spoorbaan heeft hij nog een speelbaantje voor de kinderen, met een Märklin Mobile Station en die meldt geen kortsluiting.
Het lijkt er dus op dat de kortsluitbeveiliging van de Intellibox nogal pittig reageert.
De kortste klap om dit op te lossen zou zijn om de kortsluitbeveiliging wat slomer te maken. Ik heb de handleiding doorgespit maar daarin vindt ik geen mogelijkheid om dit in te stellen.
De vragen:
Heeft iemand dit al eens meegemaakt?
Is er een mogelijkheid om de kortsluitbeveiliging trager in te stellen?
Binnenkort komt hij met zijn spullen naar me toe om te zien wat er aan te doen is. Ik heb al een paar ingrepen aan de stofzuigerwagen in gedachten. Maar als de instelling van de IB veranderd kan worden is dat natuurlijk handiger.
-
Ursache: Die Reaktionszeit der Kurzschlusssicherung ist serienmäßig extrem kurz eingestellt. Somit kommt es beim Start der Motore in
den Reinigungswagen zu einer Abschaltung der IB-Basic usw.
Abhilfe: In der utility-Software von IB-Com die Sonderoption 927 auf „100" programmieren.
-
Johnny, waar heb je dit vandaan? In de handleiding kan ik Sonderoption 927 niet vinden.
-
ik zoek vrij veel in duitse taal en op stummi vind je veel van deze dingen : https://www.stummiforum.de/t169906f5-Intellibox-und-Lux-Gleisreiniger-Art.html
-
Die informatie op het stummi forum blijkt letterlijk van de Lux website te komen. Daar was het probleem dus al bekend.
Maar de man heeft een IB basic en daarin staat Sonderoption 927 op 255 en is niet te wijzigen.
-
zal morgen nog wel eens verder zoeken met de ib basic als zoekfunctie
-
Kijk eens, van Uhlenbrock:
https://uhlenbrock.de/de_DE/service/download/software/I001192D-001.htm!ArcEntryInfo=0004.4.I001192D
Dat is dan de mogelijkheid om het te veranderen. Hoe een dan hardwarematig moet weet ik niet. Dit is de software die de waarde aan kan passen ;) volgens mij heb je dit dan nodig:
https://www.modellbahnshop-lippe.com/Digitaal/Digitale+bouwstenen/Uhlenbrock-65071/nl/modell_54286.html
-
Kijk hier Klaas: https://uhlenbrock.de/de_DE/service/faq/digizen/ib-basic/I89CE057-001.htm!ArcEntryInfo=0004.1.I89CE057&NewServerName=zeta
Mogelijk speelt dat (?), check het serienummer en als het in de genoemde range valt neem dan contact op met Uhlenbrock via de link.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/193/ibozc6o.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/193/ibozc6o.png)
Verder is er een z.g SO list, daar vind ik dit.
(https://images.beneluxspoor.net/abload/193/476iifgw.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/193/476iifgw.png)
(https://images.beneluxspoor.net/abload/193/930cpe9q.png) (https://images.beneluxspoor.net/abload/193/930cpe9q.png)
Ik kan het niet helemaal duiden maar wellicht heb je er iets aan.
Gr, Ben.
-
Ben, de SO-lijst is bekend. Die staat in de handleidingen. Maar vreemd genoeg staat 927 daar niet bij, hoewel die in het apparaat zelf wel te vinden is. Kennelijk wil Uhlenbrock dit niet aan de grote klok hangen.
Maar zoals gezegd, SO927 staat bij hem op 255 en is niet te veranderen. Komt waarschijnlijk omdat hij een oudere versie van de IB heeft.
Ik heb hem verwezen naar deze discussie, zodat hij zijn eigen plan kan trekken. Het laatste wat ik heb vernomen is dat hij overweegt om een nieuwe IB aan te schaffen, omdat de huidige nog wat meer ouderdomsnukken vertoont. Daarmee zou het probleem op te lossen zijn.
Mocht dat nog steeds niet werken, dan heb ik wat hardware ingrepen in de Lux in gedachten. Maar voorlopig wacht ik even af wat hij verder gaat doen.
-
Lees m'n post nog eens Klaas, ik probeer je op het goede spoor te zetten, je post immers een hulpvraag op dit forum. Slik je weerwoord nog even in, ik sprak niet over SO 927 want dat geldt voor de Intellibox II.
-
Ik zie het, ik was zo gefocust op 927 dat ik over het hoofd zag dat het hier om 930 gaat.
Ik ga het doorgeven.
-
Misschien kan de naam in de titel van Luz in Lux veranderd worden zodat dit draadje later met de zoekfunctie ook nog terug gevonden kan worden.
-
Die spelfout had ik zelf nog niet gezien.
Ik ga het melden bij de mods.
-
Houd er ook rekening mee dat SO'n die niet in de handleiding staan het in de Basic ook niet doen. En als je zo'n SO invoert en wijzigt geeft ie geen foutmelding, maar hij doet er ook niets mee.
Overigens, ik heb een Dapol reiniger en die veroorzaakt geen kortsluiting. Het hoeft dus niet per sé aan de IB Basic te liggen.
Indien voorhanden kun je ook de Power4 boostervan Uhlenbrock proberen. Deze handelt ook de keerlusmodule af op basis van kortsluitdetectie en zal dus wat "trager" zijn dan de IB Basic.
Off the Record: De Basic was een leuk alternatief voor de IBII, maar gezien de "eisen en wensen" die ik nu heb t.o.v. 2010 is het toch duurkoop gebleken. Een beslissing in onwetendheid.
-
Houd er ook rekening mee dat SO'n die niet in de handleiding staan het in de Basic ook niet doen.
Dat is niet zo. De lijst SO's is ook voor de Basic veel langer dan datgene wat er in de handleiding staat.
-
Titel gefixzt :)
Reinout-als-moderator
-
Overigens, ik heb een Dapol reiniger en die veroorzaakt geen kortsluiting. Het hoeft dus niet per sé aan de IB Basic te liggen.
Het ligt volgens mij niet aan de IB, maar vooral aan de stofzuigerwagen. Die is namelijk geschikt voor digitale en analoge banen. Vanwege analoog gebruik zitten er vrij forse elco's in de voeding. Die zorgen bij het inschakelen voor een stevige stroomstoot. Voor een analoge trafo is dat geen probleem, maar digitale centrales schakelen veel sneller uit op zo'n gebeurtenis.
Om het probleem hardwarematig op te lossen had ik 2 dingen in gedachten, een serieweerstand van b.v. 10 ohm in de voeding en/of het vervangen van de elco's door een kleinere waarde.
Maar als het probleem opgelost kan worden door de kortsluitbeveiliging van de IB slomer te maken, ga ik die wijzigingen achterwege laten.
-
Volgens de website schakelt de stofzuiger zodra deze bewogen wordt, m.a.w. volgens mij dus de volle mep digitale stroom. De Dapol heeft een decoder en kun je de zuigkracht (stroomverbruik) zelf instellen (of via de koploper o.i.d.)
Je zou dus ook een decoder kunnen inbouwen, maar dat levert weer meer werk op omdat je ook die bewegingsschakeling moet omzeilen.
https://www.lux-modellbau.de/cms/upload/thumbs/upload_bilder_H0_H0-Sauger_Platinenansicht_20.jpg.150x100.jpg
Nadeel van de Dapol is dat ie lomp is (schaal 00) en redelijk makkelijk ontspoort.
-
Dat ontsporen van je dapol is simpel op te lossen
de koppeling heeft meer bewegings ruimte nodig
Als je het plaatje waar de koppeling op zit iets rond maakt dan kan hij wat meer bewegen ,en loopt hij makkelijker mee
-
klaas welke wagen heeft hij juist gekocht (typenummer) ?
-
Het gaat om artikelnummer 8830.
-
ja die vraagt een vrij grote startstroom om de accus op te laden telkens.Weerstandje plaatsen in de laadkring zal mss een oplossing zijn.Heb ooit ergens het schema gevonden maar ben het kwijtgeraakt
-
Ik zou natuurlijk iedereen naar de website van Lux kunnen verwijzen. Daar staat een beschrijving van het apparaat.
Maar voor degenen die dat te moeilijk vinden geef ik een korte samenvatting:
De stofzuiger bestaat in 3 varianten.
1. 3-rail, dan zit er een sleper onder ala Märklin
2. 2-rail, dan wordt de stroom van de linker en rechter wielen afgenomen
3. Trix Express.
Het enige verschil tussen de varianten zit in de manier van stroom afnemen. Elektrisch zijn ze identiek.
Het maakt niet uit welke spaninng, hij doet het op wisselspanning, gelijkspanning en digitale spanning.
Er zit geen decoder in. Aan één wiel zitten 2 minuscule magneetjes die langs een sensor draaien. Als die sensor beweging ziet, dan wordt de stofzuigmotor ingeschakeld. Als hij stopt, dan stopt de motor na een paar seconden ook.
-
Ps: de 10 ohm weerstand wordt ergens genoemd in een topic maar het laatste antwoord of het werkte staat er niet bij.De laadstroom van de accu's wordt er wel door beperkt
-
Johnny, het zijn geen accu's maar elco's.
-
klaas je hebt gelijk.Ik verwarde met de slijpwagen waar accu's inzitten.Die condensatoren zijn toch niet zo groot van waarde in alle 3 de sets die ik hier heb lopen.
-
draadje beetje opgeschoond.
Ferenc als moderator
-
Dat ontsporen van je dapol is simpel op te lossen
de koppeling heeft meer bewegings ruimte nodig
Als je het plaatje waar de koppeling op zit iets rond maakt dan kan hij wat meer bewegen ,en loopt hij makkelijker mee
Thanks.
-
Bij mij waren het de RP25 wielen die de Dapol lieten ontsporen, hiermee was mijn Dapol standaard uitgerust.
Een nieuw stel wielen met normale flenzen en het probleem was opgelost.