BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Treinsamenstellingen => Topic gestart door: Sikko op 18 September 2023, 19:07:41

Titel: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Sikko op 18 September 2023, 19:07:41
Ik ben bezig om NMBS materiaal te verzamelen voor een nog te bouwen Belgische tp.IV baan. De fictieve lokatie ligt ergens in het grensgebied tussen België en Luxemburg, en qua tijdzetting zo ruwweg tussen 1980-1986 (zie: Gruxelles (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=107603.0).

Nu zou ik graag een paar leuke (personen-)treinsamenstellingen willen maken, maar ik weet er net niet helemaal het fijne van.

Naar aanleiding van het gesprek dat begon in  het aanwinsten-topic (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=62471.msg3222416792#msg3222416792) heb ik nog een paar vragen over TP. IV treinsamenstellingen van de NMBS, en dan in combinatie met wat er in model (enigszins) te verkrijgen is.

Voor m'n HLD 53 is het niet zo moeilijk, daar kan prima een vrij willekeurige stoet aan goederenwagens achter. Idem voor de HLR 82, onder het mom van rangeerdienst.

Echter voor de HLD 62 ben ik nog zoekend, en dan vooral hoe het in h0 uit te voeren. Een sleep bestaande uit M2-wagens lijk wel zo'n beetje het standaard ding te zijn, maar voor tp.IV is er dan in h0 weinig te vinden. Ik weet dat Lima ooit een reeks heeft gemaakt, maar die zijn best schaars en ook alweer minimaal 25 jaar oud. De recente MäTrix-set is dan weer tp.III en zover ik weet, zijn de wagons na 1970 allemaal vernummerd naar de nieuwe NMBS-nummering, dus dat kan eigenlijk ook niet...  :(

Iemand nog leuke ideeën? Hoe kneuteriger hoe leuker :)
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Falcon10 op 18 September 2023, 20:20:25
Als ik goed voor heb, kan je achter de 62'ers ook gewoon bordeaux M4 rijtuigen zetten.
Lima heeft daar een boel rijtuigen van uitgebracht.
Als je rond grens Luxemburg zit, kan je ook 55'ers laten meedraaien.
Zowel in de geel-groene als de geel blauwe uitvoering.

Tevens de HLE21 en HLE27 ers kunnen denk ik wel.
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Sicco Dierdorp op 18 September 2023, 20:25:44
M2's in rood zijn er ook van Märklin. Rood verscheen ca. 1985, de laatste groene verdwenen medio jaren negentig. Computernummers verschenen op de rijtuigen, zoals overal in Europa, vanaf 1966. En nee,Märklin heeft nog altijd niet de groene tijdperk IV rijtuigen, waar er 600+ van waren.
Overigens is een 62 uiterst zeldzaam in de grensstreek met Luxemburg geweest. Op de Amblèvelijn was het vooral reeks 55 en CFL 1800 en op de Athus-Meuse de AFB's en een beetje 55-ers. Daar werd het reizigersverkeer hoofdzakelijk met dieselmotorwagens uitgevoerd. Op Luik-Luxemburg reden vanaf de jaren tachtig de IC/IR-treinen met M4-rijtuigen en blauwe 55-ers, daarvoor waren het M2's met alle kleuren 55-ers en 1800-en en nog verder daarvoor de I1-rijtuigen. De blauwe 55-ers verschenen rond 1980 en reden aanvankelijk een paar diensten met M2 en de autoslaap- en D-treinen op die route, later dus ook met de M4's. De laatste M2-diensten waren ene paar dagelijkse IR-treinen tot Gouvy en de Ardenner, een binnenlandse trein van Vlaanderen die soms zelfs uit een elektrische trekduwset bestond (uiteraard dan altijd getrokken).
Kinkempois had een klein aantal 62-ers in onderhoud. Die reden in de goederendienst rond Luik en de lichte reizigerstreinen naar Jemelle. Er was wel een enkele dienst naar Gouvy, bijvoorbeeld in voorspan voor de autoslaaptreinen. Natuurlijk vervingen ze wel eens 55-ers, zo heb ik er zelf eens een in Maastricht gezien.
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Sicco Dierdorp op 18 September 2023, 20:26:41
Als ik goed voor heb, kan je achter de 62'ers ook gewoon bordeaux M4 rijtuigen zetten.
Lima heeft daar een boel rijtuigen van uitgebracht.
Als je rond grens Luxemburg zit, kan je ook 55'ers laten meedraaien.
Zowel in de geel-groene als de geel blauwe uitvoering.

Tevens de HLE21 en HLE27 ers kunnen denk ik wel.

Voor rode M4's kunnen alleen de blauwe diesels, aangezien die dus geen stoomverwarming meer hadden. Verder natuurlijk elke eloc.
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: verst107 op 18 September 2023, 20:34:07
Als iemand de samenstelling weet van  de Italia Express tussen Brussel en Luxemburg in die periode, houd ik me aanbevolen.
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: martijnhaman op 18 September 2023, 20:51:32
Voor treinsamenstellingen zou je ook eens kunnen kijken op http://www.beluxtrains.net/

Martijn
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Karben op 18 September 2023, 20:54:43
Voor de M4's reden ook groen/gele 55'ers in de zomer; geen verwarming nodig. En op Luik-Luxemburg reden ook Wegmanns van de CFL getrokken door een CFL 1800 of een NMBS 55'er.
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Falkenberg op 18 September 2023, 21:10:56
Als iemand de samenstelling weet van  de Italia Express tussen Brussel en Luxemburg in die periode, houd ik me aanbevolen.

De samenstelling van de 294/295 inclusief het deel brussel - luxemburg uit 1973 vind je op deze pagina (https://forum.lrpresse.fr/viewtopic.php?f=2&t=24143&p=801311&hilit=RA+Italia+Express#p801311) (niet echt scherp, maar wel leesbaar)
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Sikko op 18 September 2023, 22:12:35
Bedankt voor alle input, leuk weer wat uit te pluizen.

Ik kwam voor rijtuigen, maar ik moet op vooral zoek naar een 2-rail HLD 55 of CFL 1800 dus...  ;D

Dit zijn namelijk wel leuke kneuterige sleepjes:

(https://i.imgur.com/zpLQs3p.png)

(https://i.imgur.com/8AXhcML.png)
Bron: http://www.beluxtrains.net


Of het denkbeeldige Gruxelles moet toch maar wat naar het westen opschuiven  :angel:
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Mispoes op 18 September 2023, 23:35:05
Leuk thema Sikko

Met een blauwe 55'er kun je ook nog de zomerse slag 1139/1138 (Zandvoort - Maastricht - Liège - Luxembourg v.v.) nabootsen. Deze bestond uit NS ICR en was in de beginjaren (v.a. 1982) overzichtelijk kort: A+BKD+B+B. Ik wist niet wat ik zag toen op zaterdagmiddag 30 juni 1984 ineens ICR bij Kautenbach langs kwam...

Dit kwam twee dagen later voorbij:

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0607-6508c2356b716.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/0607-6508c2356b716.jpg)

Type rijtuigen weet ik niet, K-rijtuigen? 
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Sicco Dierdorp op 19 September 2023, 05:48:32
Pakwagen RIC en I1
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: hervé op 19 September 2023, 14:28:19

Sicco Dierdorp
Nostalgist
Berichten: 3327
Re: Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
« Reactie #22003 Gepost op: 18 september 2023, 07:59:10 »
Citaat:
" ... Alle Belse lijndiesels hadden een stoomverwarmingsketel ..."
- - - - -
het type HLD 202, 203, 204 (werden later reeks 52, 53, 54 -  'bolle neuzen' ) :
de 203 was vanuit fabriek AFB een goederenloc, zonder verwarming ;             (behoudens vergissing ...)
de 202 had die wel, af fabriek  AFB ;
type 204:  voor snellere passagierstreinen  (andere 'verhouding' v. d. aandrijving) ;
( AFB , niet NOHAB  ;) )
Titel: Re: Belgische treinsamenstellingen TP. IV
Bericht door: Sicco Dierdorp op 19 September 2023, 16:09:12
Sja, veralgemeniseren is soms wel handig