BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: breaker op 17 September 2023, 00:03:02
-
Nu wil ik dan echt een start maken met een spoorlijn.
Ik heb nu een ruimte gemaakt waar ik een spoorlijn kan neerzetten alleen is de ruimte wel beperkt.
Alleen weet ik niet in welke schaal de H0 of spoor N.
Wel weet ik dat ik in tijdperk V en VI wil rijden.
H0 heeft voor mij vele voordeel dat er meer NS rijtuigen beschikbaar zijn deze wil ik toch op mij baan hebben. Als ik daarvoor kies is het wel 2 rail. De hoofd rekenen is de sleper ik weet nog van vroeger met een LGB trein altijd problemen mee had praat ik wel over 30 jaar geleden.
Spoor N heeft alleen de voordeel dat ik meer spoor kwijt kan alleen zie ik dat er ook weinig NS rijtuigen zijn.
Wil digitaal gaan rijden weet alleen niet welke centrale ik neem.
Is een digitale set met rails voldoende?
Wil een tafel gebruiken van ongeveer 150x75 en deze voorzien van wieltjes.
En eventueel nog de hoogte in.
Alleen weet ik niet of dat voldoende is voor een spoorbaan.
Wat is een standaard treintafel eigenlijk?
-
Om je een beeld te geven: Deze in H0 is 107x120:
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/9cdb8a15-6455-4390-8f6d-81a5eca6ad58.jpg)
Jouw maten zijn weliswaar ruimer, maar niet zoveel, dat het je daardoor een zee aan mogelijkheden geeft in H0. De rechte stukken zijn bij mij 600 mm
-
Hoi Breaker,
Een standaard wat betreft afmetingen is er niet. Het is de ruimte die je beschikbaar hebt die dit bepaald. En dan kijken wat je zelf wilt. Voorbeelden genoeg hier op het forum van grote banen tot hele mooie baantjes van nog 0,5 m2.
Zo ben ik zelf bezig met een grote vaste baan (7,2 x 1,5 meter) maar daarnaast ook met een kleine module baan die in totaal maar 1 m2 is. En is alle 2 even leuk.
Dus even rond struinen in alle bouwdraadjes op dit forum en dan bepalen welke kant je op zou willen.
Succes,
-
Voor railplannen: railhobby heeft een special over spoorbanen.
Ronald Visser
-
Oke bedankt.
Dit geeft mij een indicatie.
IK woon zelf in de regio Rotterdam en ben van plan om een aantal winkels te bezoeken.
Jammer dat er geen beurzen zijn in de buurt.
-
Jawel hoor, Spijkspoor had er eentje vorige week.
In december weer.
Kijk maar op hun site.
Ronald Visser
-
Bedankt
Ik zie dat hun op 30 september een open dag hebben.
Daar ga ik zeker een kijkje nemen.
-
Uit eigen ervaring weet ik dat je vooral eerst moet bepalen wat je precies wil met je baan. Ik had eerst ook een vrij kleine baan (ook 75 cm. breed) maar rijtuigen in H0 gingen toch snel vervelen door de onrealistische bogen. Maar wiu je bv. meer rangeren dan kun je op dat oppervlak best een leuk stukje maken. Of je zou enkel met twee-assige wagens en korte locjes moeten gaan rijden.
Om je een beeld te geven: Deze in H0 is 107x60:
.....
Maar dan wel in gesloten toestand toch? De lay-out op de foto lijkt mij meer 107 x 120 cm.
-
Uit eigen ervaring weet ik dat je vooral eerst moet bepalen wat je precies wil met je baan. Ik had eerst ook een vrij kleine baan (ook 75 cm. breed) maar rijtuigen in H0 gingen toch snel vervelen door de onrealistische bogen. Maar wiu je bv. meer rangeren dan kun je op dat oppervlak best een leuk stukje maken. Of je zou enkel met twee-assige wagens en korte locjes moeten gaan rijden.
Maar dan wel in gesloten toestand toch? De lay-out op de foto lijkt mij meer 107 x 120 cm.
Hier ben ik het mee eens. Op deze breedte moet je of een h0 lokaalbaantje bouwen met alleen kleine locs en korte wagons. Of je bouwt smalspoor h0 (evt. gecombineerd met een lokaalbaantje) of iets maken in spoor N.
-
Of denk eens aan een pendelbaan, links en rechts wat meer diepte voor een (schaduw) station en daartussen een langer, ondiep stuk doorgaand spoor.
-
Hallo Breaker,
Als je tijdperk V en VI wilt rijden met o.a. NS-rijtuigen zit je wellicht aan niet al te kleine samenstellingen te denken. Ooit een NS 1700 gezien met twee rijtuigen? :) In zo'n geval zou ik binnen jouw 150x75 toch aan spoor N denken. Dan kun je ook wat treinsamenstellingen met wat meer rijtuigen inzetten. Wil je h0 zou ik me binnen 150x75 beperken tot een lokaal lijntje met rangeerwerk.
Denk ook na of je analoog wilt of digitaal. De meeste hedendaagse lokomotieven (ook in spoor N) hebben een decoder aan boord of zijn er op voorbereid en kunnen ook analoog rijden.
Doe goed onderzoek voordat je begint. Kijk bijvoorbeeld op internet naar railplannen, niet om ze na te bootsen, maar om ideeën op te doen.
-
Hallo Breaker,
Als je tijdperk V en VI wilt rijden met o.a. NS-rijtuigen zit je wellicht aan niet al te kleine samenstellingen te denken. Ooit een NS 1700 gezien met twee rijtuigen? :) In zo'n geval zou ik binnen jouw 150x75 toch aan spoor N denken. Dan kun je ook wat treinsamenstellingen met wat meer rijtuigen inzetten. Wil je h0 zou ik me binnen 150x75 beperken tot een lokaal lijntje met rangeerwerk.
Denk ook na of je analoog wilt of digitaal. De meeste hedendaagse lokomotieven (ook in spoor N) hebben een decoder aan boord of zijn er op voorbereid en kunnen ook analoog rijden.
Doe goed onderzoek voordat je begint. Kijk bijvoorbeeld op internet naar railplannen, niet om ze na te bootsen, maar om ideeën op te doen.
Bedankt. Ik wil digitaal rijden omdat er daar meer mogelijkheden voor zijn.
Ik denk dat het spoor N wordt. Daar is de details van de locs wat minder te zien maar daar kan ik wel meer spoor en scenery op kwijt.
Ik zat nog te denken om eventueel H0 te nemen met een H scenery. Maar dan klopt de verhouding niet echt.
Denk zelf dat ik start met deze set digitale https://www.trix.de/en/products/details/article/11100/1764?tx_torrpdb_pi1%5Bbacklink%5D=1764&tx_torrpdb_pi1%5BbrandId%5D=2&tx_torrpdb_pi1%5Bera%5D=&tx_torrpdb_pi1%5Bfilter%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bgaugechoice%5D=7&tx_torrpdb_pi1%5Bgroupchoice%5D=10&tx_torrpdb_pi1%5Bnewonly%5D=0&tx_torrpdb_pi1%5Bpage%5D=1&tx_torrpdb_pi1%5Bpagesort%5D=artnrasc&tx_torrpdb_pi1%5Bperpage%5D=18&tx_torrpdb_pi1%5Bsubgroupchoice%5D=&cHash=6f3cb851147f0840909234bdac745d2d
Maar eerst ga ik nog verder op onderzoek uit en een goede baan ontwerp maken.
-
Breaker!
Allereerst welkom en veel bouwplezier.
Omtrent baanplannen, daar heb ik een pagina aan volgeschreven (https://train-science.com/out-of-the-box-baanplannen/) om je ideeën en inspiratie op gang te hebben en je te behouden voor evt. valkuilen.
Je hebt opzich een redelijke startset gekozen met een mobile station 2. Ik heb, mocht je geinteresseerd zijn een crash course modeltrein (https://train-science.com/crash-course-modeltrein-elektronica/#centrales) elektronica gemaakt. Er staat meer in dan nodig heb, maar het stukje centrale kiezen en wissels schakelen is wellicht interessant. Bedenk wel dat je wissels helemaal niet digitaal hoeft aan te sturen, dat raad ik zelf ook af voor dit soort baantjes. Ijzerdraadjes werken immers net zo goed ;) en wissels digitaal stellen met een mobile station 2, dat is zo ruk daar moet je niet eens aan willen beginnen naar mijn mening ::)
De mobile station 2 is 'beperkt uitbreidbaar' als het gaat om boosters, schakelpanelen en wifi etc. Maar dat is niet noodzakelijk erg ofzo. Je treinen rijden er prima mee en een booster zal je niet nodig hebben in de nabije toekomst, vooral niet met N. Je kan er evt een 2e mobile station bij prikken.
Je kan als alternatief ook kijken naar een multimaus met boosterkastje of een z21 start.
De z21 met een multimausje bijvoorbeeld heeft iets meer voorzieningen voor schakelpanelen (in de vorm van de Xnet bus). Je kan deze ook uitbreiden met Wifi en dan kan je bijvoorbeeld de Z21 app gebruiken. Je hebt dit totaal niet nodig, maar het is opzich een nice to have. Je kan dan op je tablet je layout maken en op die wijze je wissels wel digitaal schakelen. Dat werkt ook met rijwegen enzo.
z21 is in dat opzich beter uitbreidbaar en toekomst gericht. Maar nogmaals, als je bij een klein baantje blijft, volstaat een MS2 prima. En verkopen kan altijd nog.
Veel succes verder en post vooral je baanplannen en bouwverslagen (y)
Mvg,
Bas
-
De z21 staat op de optie lijst. Regelmatig hou ik marktplaats in de gaten.
Ben vandaag bezig gehouden met een baanontwerp maar dat is moeilijk zeg ik weet nog niet echt wat voor baan ontwerp ik wil. Maar wel rangeerterrein met eventuele draaischijf.
Verder heb ik op de planning staan dat ik 7oktober naar de modeltrein beurs ga in Houten
-
Voor het digitale vraagstuk zou je zaterdag een ritje naar Ermelo kunnen overwegen. Daar is de Digitale Infodag waar je alle fabrikanten van Digitale producten en software kunt vinden. Entree is gratis!
www.digitaleinfodagen.nl
-
Voor het digitale vraagstuk zou je zaterdag een ritje naar Ermelo kunnen overwegen. Daar is de Digitale Infodag waar je alle fabrikanten van Digitale producten en software kunt vinden. Entree is gratis!
www.digitaleinfodagen.nl
Bedankt Ermelo is net iets te ver.
Ik heb veel informatie kunnen halen uit YT video zoals pijplines.
-
Misschien is dit een opsteker voor je. Ik zou inderdaad met spoor N beginnen.
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1695129165-scherm-afbeelding-.jpg)
Je zou dit tafereel kunnen vertalen naar een landelijk station met doorgaande treinen en af en toe een stoptrein. Daarnaast is er nog ruimte voor een opstelspoor. De layout van deze modelbaan kun je vinden op zijn website (Chris Nevard). Het schaduwstation komt dan aan de achterkant te liggen, je deelt de plaat als het ware door de helft. Misschien is het niet wat je wilt ....
-
Ik zou voor die kleine oppervlakte kiezen voor spoor N.
Verder is tijdperk III of IV dan meer voor de hand liggend gezien het materieel.
Een "lange" moderne intercity is op een heel klein baantje ook in N geen gezicht.
Een schaduwstation om afwisseling te creeren is met lange treinen en klein oppervlak ook nauwelijks mogelijk.
Tijdperk V heeft ook het nadeel dat vrijwel alle rangeermogelijkheden en industrieaansluitingen in het echt gesloopt zijn, dus qua goederentrein is daar niet veel meer te beleven.
Tijdperk VI is helemaal een kaalslag.
Goederentreinverkeer is vaak bulktransport geworden.
Dus eigenlijk hou je dan een simpele rondrijbaan over met weinig afwisseling in de samenstelling van de trein.
Dus wat over blijft is eigenlijk een (dubbelsporig) ovaaltje als je aan jouw wensen wilt voldoen.
En de ervaring leert dat dat gauw gaat vervelen.
Om een idee te geven van wat er veranderd is per tijdperk dit duitse voorbeeld (en dat zal in NL niet veel anders zijn):
http://www.lahnbahn.de/b/aume.htm
Bij dat laatste plaatje (2016) is er spoortechnisch niet veel eer meer te behalen terwijl er bij het eerste plaatje (1975) voldoende rangeer-en rijmogelijkheden zijn.
Dat laatste geeft dus op de lange termijn veel meer rijplezier en je kunt digitaal rijden optimaal benutten.
Bij een simpele rondrijbaan maakt het niet veel uit of je analoog of digitaal rijdt rijtechnisch gezien.
Tijdperk,materieel en beschikbare ruimte conflicteren met elkaar naar mijn mening.
Teveel willen op zo'n klein oppervlak lijdt tot teleurstelling.
Dit is uiteraard niet bedoeld om je ontmoedigen om weer met modelspoor te starten maar om je te behoeden voor deze teleurstellng.
Maar goed de keuze is natuurlijk aan jou.
-
Tijdperk V heeft ook het nadeel dat vrijwel alle rangeermogelijkheden en industrieaansluitingen in het echt gesloopt zijn, dus qua goederentrein is daar niet veel meer te beleven.
Tijdperk VI is helemaal een kaalslag.
In vergelijking met Tijdperk 3 of 4 heb je wel gelijk, maar ik kom tot mijn verrassing soms nog leuke situaties tegen.
In Delden (https://www.google.com/maps/place/Delden/@52.2552579,6.679264,196m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47b80ea04ef2c463:0x58a9adde6961c44d!8m2!3d52.2599979!4d6.7092109!16zL20vMDZueGN6?entry=ttu)bijvoorbeeld is nog een kleine korte aansluiting aanwezig.
Oss heeft een overslagbedrijf (https://www.google.com/maps/place/Oss/@51.7897868,5.5438897,225m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47c6fc89edf0a983:0xd870787dc357c409!8m2!3d51.7611801!4d5.5140482!16s%2Fg%2F11bbxkwpmg?entry=ttu)
In Leusden worden autotreinen (https://www.google.com/maps/place/Leusden/@52.1203615,5.4118685,590m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47c645acc92f5bcf:0xa402653fc59e9e54!8m2!3d52.1317932!4d5.4294692!16zL20vMHZrdDY?entry=ttu) uitgeladen.
Roodeschool heeft ook nog een goederenaansluiting (https://www.google.com/maps/place/Roodeschool/@53.4194058,6.7598225,221m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47c9d90959dc1bc9:0xd349075bc989ba49!8m2!3d53.4202348!4d6.7641787!16zL20vMDZueHR0?entry=ttu). En tot voor kort lag daar het personenstation direct tegenaan.
De haven van Delfzijl (https://www.google.com/maps/place/Delfzijl/@53.3064281,6.9765754,438m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47b628ef590e0645:0xaed9d5b263aee564!8m2!3d53.3310272!4d6.9244598!16zL20vMHY0bTk?entry=ttu) heeft ook nog wat activiteiten.
En zo zijn er wel meer voorbeelden van vervoer op schaal. Krimp het iets in, dat moeten we toch vaak doen en je kunt een prima Tp5 of 6 industrieaansluiting nabootsen.
En aangezien je in Rotterdam woont, in het tweede weekeinde van Januari zijn de modelspoordagen in Rijswijk. Een leuke ontspannen beurs, laagdrempelig en leuke banen. Er staat een stand van Beneluxspoor en er is in een andere hal een plein met diverse workshops (doorlopend). Bij die laatste zit ik :)
Groet,
Michel
-
Almelo Dollegoor (https://www.google.com/maps/place/Almelo/@52.3636762,6.6230488,119m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47b80621c73bb0f5:0x754b2911047bb446!8m2!3d52.3670267!4d6.6684919!16zL20vMHZoYjM) wat kleine activiteiten (vroeger speelgoed voor Otto Simon).
Bedrijvenpark Twente (https://www.google.com/maps/@52.3684643,6.6168012,261m/data=!3m1!1e3) bij Aadorp, vooral draadrollen tbv Van Merksteijn.
Deze ken ik toevallig. Even zoeken en het is er nog wel.
In vergelijking met Tijdperk 3 of 4 heb je wel gelijk, maar ik kom tot mijn verrassing soms nog leuke situaties tegen.
In Delden (https://www.google.com/maps/place/Delden/@52.2552579,6.679264,196m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x47b80ea04ef2c463:0x58a9adde6961c44d!8m2!3d52.2599979!4d6.7092109!16zL20vMDZueGN6?entry=ttu)bijvoorbeeld is nog een kleine korte aansluiting aanwezig.
Wellicht leuk als je daar meer over wilt weten: YouTube-filmpje (https://www.youtube.com/watch?v=ojqnYxLfHWc) (cabinerit, vooral de laatste minuten).
-
N in N is er in NS genoeg rollend materiaal te vinden.
Er komt steeds iets bij en de modellen van de laatste 10 jaar worden qua detail steeds beter.
Nu is er op het forum iemand die NS in Z(Mitchel) print dus je kan nog een slag kleiner. :D
Gr. Koen.
-
Misschien is dit een idee om verder uit te werken
https://forum.3rail.nl/index.php?topic=92546.0;topicseen
-
Ik heb even twee plaatjes gelinkt:
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;attach=435184;image)
(https://forum.3rail.nl/index.php?action=dlattach;attach=435210;image)
Want deze is apart en zeer leuk :)
Groet,
Michel
-
Dit is uiteraard niet bedoeld om je ontmoedigen om weer met modelspoor te starten maar om je te behoeden voor deze teleurstelling.
Maar goed de keuze is natuurlijk aan jou.
Qua ruimte wordt het bouwen van de modelbaan met je voorlopige eisen best lastig. Bij het plannen zou ik rekening houden met de lengte van de wissels, je locomotieven en wagons maar ook de scenery. Maak je gebruik van bogen naar de achterkant, dan wordt de opstellengte van je treinen in de blokken wel erg kort. Je mogelijkheden worden dan erg beperkt. Misschien zou je kunnen overwegen om een industriegebiedje met opstelsporen te bouwen. Ik geef een voorbeeld van een modelbouwer die erin slaagt om mooie modelbanen te bouwen met best wel veel rangeermogelijkheden ;) Dit is slechts een voorbeeld. Met deze layout van de rails kun je het thema aanpassen ;)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1695309383-scherm-afbeelding-2023-09-21-om-17-08-28.jpg)
Chris Nevard
Rob
-
Beste,
Ik heb zelf een baan gemaakt op basis van een ovaal en kan melden dat ik na een jaar nog altijd niet verveeld ben geraakt met rijden. Ik woon in Rotterdam en als de topic starter wil komen kijken bij mij is hij welkom.
-
Qua ruimte wordt het bouwen van de modelbaan met je voorlopige eisen best lastig. Bij het plannen zou ik rekening houden met de lengte van de wissels, je locomotieven en wagons maar ook de scenery. Maak je gebruik van bogen naar de achterkant, dan wordt de opstellengte van je treinen in de blokken wel erg kort. Je mogelijkheden worden dan erg beperkt. Misschien zou je kunnen overwegen om een industriegebiedje met opstelsporen te bouwen. Ik geef een voorbeeld van een modelbouwer die erin slaagt om mooie modelbanen te bouwen met best wel veel rangeermogelijkheden ;) Dit is slechts een voorbeeld. Met deze layout van de rails kun je het thema aanpassen ;)
(https://www.basdevleeschhouwer.nl/rob/images/1695309383-scherm-afbeelding-2023-09-21-om-17-08-28.jpg)
Chris Nevard
Rob
De ruimte is zelfs voor N krap om een realistisch geheel te maken voor hetgeen de TS wil.
Bij een ovaal hou je voor en achter net aan een meter voor een recht stuk over.
En dat zijn dan aan beide zijden ook nog zeer krappe bogen.(voor langere rijtuigen niet fraai)
Dat is voor kort materieel niet erg maar voor langere treinen niet echt jofel.
Maar ja het is maar wat je wil: een speelgoed/rondrijbaantje of een meer realistisch geheel.
Laat de TS maar eerst eens met een baanplanidee komen.
-
Ik heb zelf een N-baan op een plaat van 165 x 70 cm.
Zoals je kunt zien is er best iets leuks vaan te maken.
Mijn idee kwam via een Duitse site : https://www.mm-xtra.de/meyer-magdalena/
Daar staan meerdere ontwerpen waar je ideeën uit kunt halen.
Hopelijk heb je er iets aan.
Theo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-1-650d5083cdff5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-1-650d5083cdff5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-2-650d509276a53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-2-650d509276a53.jpg)
-
Even ter aanvulling.
De baan staat op de U-constructie boven een logeerbed.
De bak heeft onder ook 6 wielen zodat ik de baan op de grond kan plaatsen en dan onder mijn H0-baan kan stallen.
Aansturing dmv DR500, DR4018, DCCNext, Arloco en Okkies.
Foto's genomen tijdens een onderhoudsbeurtje van de baan.
-
Ik heb zelf een N-baan op een plaat van 165 x 70 cm.
Zoals je kunt zien is er best iets leuks vaan te maken.
Mijn idee kwam via een Duitse site : https://www.mm-xtra.de/meyer-magdalena/
Daar staan meerdere ontwerpen waar je ideeën uit kunt halen.
Hopelijk heb je er iets aan.
Theo
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-1-650d5083cdff5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-1-650d5083cdff5.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-2-650d509276a53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Theo-N-baan-2-650d509276a53.jpg)
Bedankt zo idee bij een baan heb ik ook.
Heb van de week een start z21 centrale op marktplaats gekocht mooie set om mee te beginnen
-
Afgelopen week toch meer informatie ingediend.
Heb op marktplaats een mooie Z21 set gekocht en een fleischmann 9152 draaischijf gekocht.
Ik heb mij idee voor NS rijtuigen laten varen omdat ik geen ruimte voor heb. Denk dat het tijdperk III wordt.
Inmiddels heb licentie gekocht voor Anyrail. Daar ben ik aan de slag gegaan.
Ben aan de slag gegaan met AnyRail maar valt niet mee een goede baan ontwerp.
Deze ontwerp is gebaseerd op de Fleischmann 919012.
Ben er nog niet helemaal tevreden over vooral niet om de draaischijf rangeer terein.
Edit met de hoogte wil ik ongeveer deze baan. Ben bang dat er te veel wissels in zitten of kan dit nog wel?
(https://i.postimg.cc/gJnVMmBx/Naamloos.jpg)
(https://i.postimg.cc/zBFrcYb1/Naamloos2-3-D.jpg)
-
Het is niet mijn voorstelling van een modelbaan, maar qua wissels zit je best wel goed.
Mijn twijfel zit bij het spoor dat gaat stijgen. Vanaf spoor 3 draait het spoor gelijk in een bocht weg. Bij een goedlopende helling heb je veel meer ruimte nodig om voldoende hoogte te hebben om over een ander spoor heen te gaan. Ga hierbij maar uit van de 3% regel, per 100cm kan je 3cm stijgen. En in bochten is het beter iets minder steil aan te houden.
Een alternatief hiervoor kan ik niet zo snel vinden, omdat ik vermoed dat het spoor vertrekt vanuit het station. Weglaten is dus 1 optie, want eigenlijk is het ook niet nodig, de trein kan ook via de wissels terugkeren naar het buitenste spoor. Een andere optie is om het hoge spoor vanaf het buitenste spoor te laten weglopen en daarna ook weer terug aan te sluiten op het buitenste spoor.
Het is overigens wel een grappig idee om zo treinen vanuit het binnenste spoor weer terug te krijgen op het buitenste spoor.
groet,
michel
-
Bedankt voor je feedback
De stijgende spoor ga ik zeker nog uitwerken ik heb daar geen rekening met de 3% stijging gehouden.
Voor de stijgende helling kan ik dan dit als richtlijn gebruiken https://marnan.eu/noch-99348-n-oprit-met-helling-3-5-stijging ?
Ik ga de spoorlijn nog uitwerken maar de basis is er en zaterdag ga ik ook ideeën opdoen bij de Modelspoorbeurs in de Expo in Houten.
-
Die halve centimeter extra per meter zal niet veel uitmaken, dus je kunt dat NOCH product als richtlijn hanteren. Maar bedenk wel dat het in de bochten minder steil kan, omdat de wielen dan meer wrijving hebben dan op een rechte helling.
Veel plezier in Houten, misschien dat daar ook nog wat leuke dingen te vinden zijn.
Groet,
michel
-
Voeg eens een tekening toe met daarop de onderdeelnummers. Op zich kun je van deze basis goed gebruiken om wat verder te borduren en finetunen.
-
Voeg eens een tekening toe met daarop de onderdeelnummers. Op zich kun je van deze basis goed gebruiken om wat verder te borduren en finetunen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Naamloos-652041b1a4d60.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Naamloos-652041b1a4d60.jpg)
Ik zie inderdaad dat de helling te hoog is zie nu pas optie om dat weer te geven nu geef hij aan 6.6% ;D
Dat moet ik dat nog verbeteren.
-
Onderstaand zou optie kunnen zijn. Helling max, 2.1%, doorrijhoogte 25 mm, waarvan ik niet weet of het voldoende is. Geen ervaring met N-spoor.
(https://thumbs-eu-west-1.myalbum.io/photo/1k0/8ba3938f-2ff5-4e19-9ef5-46e3ec411e1e.jpg)
-
Misschien geeft deze tabel een idee voor de benodigde hoogte.
https://www.morop.eu/downloads/nem/de/nem102_d.pdf
Je kunt natuurlijk ook een stukje rails met je hoogste wagentje opmeten. 25 mm lijkt me wat krap.
Arjan
-
Omdat ik elke keer met het ontwerp vragen had of het wel kon.
Besloten om rails te kopen met een loc en gewoon het uitproberen.
Dat is een Fleischmann rails geworden met een Vectron en een NS rijtuig geworden. Om het lekker uit te proberen.
Zonder al te grote moeite de loc werkend gekregen.
Alleen wil ik nog de z21 app proberen in plaats van de multimaus.
(https://i.ibb.co/NZHw0ry/PXL-20231019-184243780.jpg) (https://ibb.co/FgjGQXD)
(https://i.ibb.co/PDtJfPN/PXL-20231019-192525715-MP.jpg) (https://ibb.co/LNvB2c8)
-
Helemaal top. Gewoon gaan doen en doorgaan met wat je bevalt en mee stoppen wat niet. Paar extra bogen kopen en een acht leggen, kun je wat stoeien met hellingen. Wat blokjes hout zagen en je hebt pijlers.
-
breaker, je hebt niet te veel wissels, wel snap ik de brug niet helemaal. Dat ligt aan mij.
Twee opties als je precies de brug als op de eigen tekening wil:
1) start de brug op het buitenste spoor en laat de boog tegen de klok in om het buitenste ovaal lopen, dan oversteken bij het BW en nog een keer rond om linksboven weer aan te sluiten. De optie van Cor werkt uiteraard ook, door niet meteen over BW te willen. Maar volgens mij vind je dat beeld mooi.
2) niet alle stijging hoeft in de brug te zitten. Je kan de helft van de stijging kwijt in de brug over het BW, en de andere helft door de dubbele ovaal na de wissels aan de voorkant te laten dalen. Dat betekent wel dat je BW optisch 'laag' komt te liggen, net als de achterste sporen. Vraag is nog steeds of het past, maar dat kan je in Anyrail vast testen. En live, nu je al wat rails hebt liggen. En ja, houtjes of LEGO zijn prima voor het prototype dat je wil bouwen.
Groet, Sicco Jan
-
Helemaal top. Gewoon gaan doen en doorgaan met wat je bevalt en mee stoppen wat niet. Paar extra bogen kopen en een acht leggen, kun je wat stoeien met hellingen. Wat blokjes hout zagen en je hebt pijlers.
Heb op internet een paar steunpilaren gevonden die ik kan uit printen op de 3d printer ben zelf niet echt tevreden over.
Ben wel blij dat ik rails heb gekocht en een loc met een rijtuig kan ik lekker uit proberen dan alleen via Any rails.
Ben wel achter dat ik liever voor Tijdperk VI ga dan Tijdperk III wat ik eerst wou.
Helaas past de draaischijf daar niet bij wat ik op mp heb gekocht.
Verder ben ik zeer onder de indruk wat een kleine loc zo veel geluid kan maken. Soms voel ik mij net een kind ;D
-
Onderstaand zou optie kunnen zijn. Helling max, 2.1%, doorrijhoogte 25 mm, waarvan ik niet weet of het voldoende is.
Je hebt minimaal 3,5 cm doorrijhoogte nodig. En dat is al krapjes, 2,5 is veel te laag.
-
Voordat je heel erg veel dure rails en wissels gaat kopen kijk ook even waar je je gebouwen en wegen wilt plaatsen. Als je een tafel volstort met rails is daar vaak geen ruimte voor en maakt het allemaal nog onrealistischer. Onrealistisch hoeft niet erg te zijn maar wel als het je hindert in je plannen en je vastloopt.. ik geloof zelf erg in less is more. De treinen en gebouwen en alle details komen zo ook veel beter uit.
Ik ben ook N-spoorder en ik maak alleen functionele diorama's, nooit rondjes. Maar in het N-bahn magazin van deze maand staat een heel leuk idee voor een ovaaltje maar dan anders. Dat zou je ook kunnen vernederlandsen. Succes met de hobby!
+
+
t
-
Heb voor dit paar rails nieuw gekocht zodat ik een ronde baan kan maken.
En vervolgens heb ik op mp rails gekocht van iemand die gestopt is met een n spoor
Alleen ziet de rails er niet uit gaten in de bedding en de rails laten los van het bed.
Maar verder goed om ideeën uit te voeren.
-
Ik zit zelf ook te kijken naar een complete trein tafel van noch Traunstein.
Mooi set om mee te beginnen lijkt mij kan je daar nog eventueel je eigen ideeën op kwijt of is alles er beperkt?
En zijn er meer fabrikanten die dit hebben?
-
Als ik het zo lees is het 1 basis voor zowel N als Z, waarbij de plattegrond bij de beschrijving van de Z baan is. Ik heb weinig ervaring met dit soort dingen. Voor het sporenplan kan je weinig variëren, een deel is ingevuld door de fabrikant. daar waar gras ligt wordt het lastiger met het leggen van sporen, net als met de rotsen en hellingen die al zijn aangebracht. Maar voor het landschap zijn er meer mogelijkheden, huizen kan je zelf bepalen, rotsen kan je zelf nog overschilderen, strooisels (gras/ballast e.d.) kan je zelf ook aanvullen.
Alleen ziet de rails er niet uit gaten in de bedding en de rails laten los van het bed.
Met houtlijm kan je dit vastplakken aan de ondergrond. Wel even opletten dat je de gewone houtlijm neemt en niet de watervaste. De gewone houtlijm kan opgelost worden met water, zodat je dan de rails weer los kunt maken.
Groet,
Michel
-
Paar weken verder alleen de baan ontwerp zit er aardig in.
Zal de baan ontwerp later in een aparte topic plaatsen.
Besloten om voor een Nederlandse baan te gaan zonder bergen maar wel een sloot erin.
Alleen heb ik te snel de keuze voor een rails met bedding van Fleischman. Wil liever zonder omdat ik heb om het bedding te maken vrij eenvoudig is. Weet iemand of de bedding te verwijderen is of zelf bedding op te zetten op de bedding.
-
Even voor de duidelijkheid?
Je hebt gekozen voor de Fleischmann Profi? En heb je dat al in huis?
Zonder bedding is je voorkeur?
Je wilt de bedding van de Fleishmann Profi verwijderen?
Bedding op bedding ?
-
Even voor de duidelijkheid?
Je hebt gekozen voor de Fleischmann Profi? En heb je dat al in huis?
Zonder bedding is je voorkeur?
Je wilt de bedding van de Fleishmann Profi verwijderen?
Bedding op bedding ?
Heb rails in huis niet alle rails om de project te maken. Dit was alleen om te testen.
Vindt het zonde om deze rails weg te gooien. En andere rails zonder bedding te nemen.
-
Als je wil weten of de bedding te verwijderen is, dan kun je dat zelf met 1 railstuk proberen. Ik vrees dat het een enorme slooppartij wordt.
De railverbinders gaan dan in de weg zitten, die steken tot in de bedding.
Met wissels wordt het helemaal lastig. Het hele mechaniek zit in de bedding ingebouwd.
-
Helaas gaat dit lastig de bedding verwijderen.
Ik heb besloten om de bedding te laten. Anders ga ik mij eigen alleen moeilijker maken.
Misschien kan ik de rails nog bewerken.
IK ga pas in januari pas een besluit nemen eerst nog inspiratie op doen en zeker op de Nederlandse Modelspoordagen in Rijswijk.