BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Ronald69 op 14 September 2023, 20:00:08
-
Ik zit met een probleem. Ik ben in het bezit van een aantal Liliput Badische Eilzugwagen L384601/701/801/901 TP III.
Mijn vraag, welke loc('s) kan ik hier voor zetten? Google levert weinig of geen resultaten qua afbeeldingen.
-
Ik zou zeggen een Br18.
Tom
-
Tom,
Die machine had er zeker voor gepast maar daar zit het dilemma in, BR 181 werd al in 1956 buiten dienst gesteld en ik zit met mijn tijdperk richting '60 - '65.
-
Hebben de rijtuigen het wel veel langer volgehouden dan dat? Namelijk houten rijtuigen uit de gruppe 05...
-
Misschien helpt Wikipedia (https://de.wikipedia.org/wiki/Liste_badischer_Reisezugwagen) ?
en mogelijk ook nog deze pagina (https://de.wikipedia.org/wiki/Eilzugwagen)
-
Die laatste pagina helpt niet zoveel, die beschrijft alleen de stalen typen vanaf eind jaren twintig.
De Liliput-wagens zijn strikt genomen ook geen Eilzugrijtuigen, maar sneltreinrijtuigen.
Die zullen in hun nadagen vast wel voor "minderwaardige" treinen zijn ingezet
Wat zoeken verder zoeken, geeft de informatie dat de inzet van wagens met een houten opbouw vanaf 1962 sowieso niet meer toegelaten was bij de DB
https://www.modellbahn.net/index.php/startseite/vorbildinformationen-db-ep-iii/zugbildung-db-ep-iii/114-zugbildung-ep-iii-d-zug-mit-vorkriegs-d-wagen (https://www.modellbahn.net/index.php/startseite/vorbildinformationen-db-ep-iii/zugbildung-db-ep-iii/114-zugbildung-ep-iii-d-zug-mit-vorkriegs-d-wagen)
Besonders die Drehgestellwagen mit (blechverkleidetem) Holzaufbau der Länderbahnzeit waren in einem schlechten Zustand und durften aufgrund ihrer schwächeren Konstruktion nicht so freizügig eingesetzt werden, wie es ein wirtschaftlicher Betriebsablauf erfordert. Sie wurden daher nach 1952 zügig abgestellt und waren ab 1962 nicht mehr im Personenverkehr zugelassen. Brauchbare Bauteile (Rahmen, Fahrwerk, Drehgestelle) wurde in Umbauprogrammen (4yg, MPw4) weiterverwendet.
De kans dat deze rijtuigen dus tussen 1960 en 1962 nog veel ingezet werden, is dus al niet meer zo groot, een trein uit alleen maar dit type rijtuigen zo mogelijk nog minder waarschijnlijk.
Qua tractie zou het dan gewoon iedere loc zijn die de DB voorhanden had voor regionale treinen.
-
Zijn niet heel veel van die wagens gesloopt en de onderstellen 'gestandaardiseerd' omgebouwd tot Umbauwagens?
Edit. Staat al in je quote.
-
Ik zie dat het rijtuigen uit tijdperk 3 zijn. Als trekkracht zou je kunnen denken aan locomotieven van de series 18.1, 18.4, 18.5, 18.6, 38.10, 39, 64, 75.0, 75.4, 75.10, 78, en E44, om maar wat te noemen.
De Baureihe 18.3, Badische IVh zou mooi geweest zijn, maar die stond toen al aan de kant, behalve een drietal dat voornamelijk onderweg was voor het Versuchsanstalt in Minden.
Groet,
Bas
-
Mannen en moderatieteam
Dank voor de reacties en veranderen van topicnaam.
@Bas,
Dan ga ik voor een BR 39, 3810, 64, 7510-12 en 78 zijn al aanwezig en hebben een eigen stam rijtuigen.
Een 181 had ook gekunt maar zoals ik al eerder schreef ging deze al in '56 buiten dienst.
Een BR E44 is ook een goede kandidaat omdat deze in die regio(Höllentalbahn en Schwarzwald) heeft gereden.