BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: Mar-Cas op 12 September 2023, 21:30:52
-
dan weet je nu wat er komen gaat! Mijn verslag van hoe ik ze aan het rollen krijg.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/HSM-Dg1656-001-2-6500baa65806a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/HSM-Dg1656-001-2-6500baa65806a.jpg)
4 bouwpakketten,
MK-175Eh HSM Snelgoedwagen 8501.. Bouwjaar 1898
MK-221 HSM D 1501...1530 Bouwjaar 1883
MK-222 HSM D 1501, 1513 post Verbouw 1886/1887
Seinarm Dg 2301..Ex serie HSM 1656 Bouwjaren 1898/1899
Als eerste gaat de Seinarm Dg 1656 onder de soldeerbout. mijn eerste Seinarm. De nummers op de ets geven de keuze uit 1672 / 1781 / 1726 / 1812 en deze zal het nummer D 1672 krijgen.
De onderwagen, met enkelzijdige beremming.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/HSM-Dg1656-003-2-6500bb529f0fc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/HSM-Dg1656-003-2-6500bb529f0fc.jpg)
Waarschijnlijk foutje in de ets, de gecompenseerde as zit onder het buikje en dat maakt het modelleren van de beremming lastig. Oplossing, demontabel hefboom mechanisme zodat het compensatiegedeelte van de as gemonteerd kan worden na het spuiten.
Wordt vervolgd, Caspar
-
Zitten die remschoenen wel op de juiste plek ?
( Kan het niet goed zien op die foto )
-
Ronald, als je bedoeld of het reliëf van de remblok omgekeerd zit? nee alle zitten correct naar de buitenzijde idd idd niet goed te zijn met al dat glinsteren van dat messing.
weer verder, treeplanken eraan en dan blijkt dat de boventredens te ver naar buiten steken, zie voorste trede.
Aansluit nok op de tree beugel wat weg geslepen en dat oogt ’n stuk beter, zie midden trede.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4643-6502c88ac53d1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4643-6502c88ac53d1.jpg)
Dan het buikje die in de HSM tijd een goot kende met regenpijpen die v.a. 1923 door de NS verwijderd werden. In de hoeken ruimte gemaakt en na enig experimenteren met ingelegde profieltjes die veel te grof waren toch maar van dun materiaal wat gebogen. De uiteinden uit laten steken (nog 1 te gaan) waar ik de holle regenpijp adapters heb omsloten. De regenpijpen kan ik er later zo insteken, nu nog iets verzinnen om deze pijpen aan de wand te monteren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4667-6502c88acf579.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4667-6502c88acf579.jpg)
Een leuk accent welke ik wil gaan aanbrengen is de lijnspanner die rechtsvoor in de rijrichting is gemonteerd.
Deze spanners zitten volgens de tekeningen alleen op goederentrein bagagewagens (ook in de serie 1532+) Dus de bagagewagens zonder dak uitkijk.
Geen idee hoe die werden gebruikt?
Als je uitgaat van de situatie dat ze voor aan de lok zaten dan lijkt het meer een kolenbak rammelaar of cabine tikker.
Hang je de wagens achteraan dan zie ik niet hoe je de lijn spant gezien de hoek van de spanarm?
Iemand die het weet mag het uitleggen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Linspan-montage-6502c88b1ba13.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Linspan-montage-6502c88b1ba13.jpg)
Groet Caspar
-
Verder met de wanden van de laadruimte
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4641-65081e72315c3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4641-65081e72315c3.jpg)
----------------------------------
Alles samengevoegd en dan blijkt dat de bak op het chassis kiert, reden is dat de treeplankhouders te ver uitsteken waardoor de rail van de deur op de houders rust. Rail van de schuifdeur naar binnen afgeschuind, de profielen lichtelijk naar buiten gebogen en de treeplankhouders wat ingeslepen, net genoeg blijft er oven om nog wat stevigheid over te houden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4671-65081e7267062.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4671-65081e7267062.jpg)
--------------------------------
Bordes vond ik met het proefpassen wat ielig, zeker wanneer ik er de lijnspanners op wil monteren.
Heb de staanders van het bordes wat grover uitgevoerd met U profiel 1x0.6 en hiervan de opstaande flanken afgeslepen voor de montage op de buffers. Tevens is de montage van de sluitseinlantaarn wat robuster.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4675-65081e73c2baf.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-4675-65081e73c2baf.jpg)
Oogt wel goed zo. Alles in de soda voor 'n nachtje daarna in de ultrasoonreiniger, wpl opgeruimd, verder na de vakantie.