BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Sam op 12 September 2023, 15:09:08
-
Op hol geslagen trein in Duitsland ontspoort:
https://www.youtube.com/v/b6HEenHUd5U
Vertaald vanuit de begeleidende tekst op Youtube:
10-09-2023 - Geseke / Duitsland - Zondag rond 15.30 uur kwam het in het kleine stadje Geseke (nauwelijks 22.000 inwoners) tot een middenramp. Een goederentrein met twaalf wagons was op een enkelsporig zijspoor van een nabijgelegen cementfabriek gekomen en wilde blijkbaar via het station van Geseke in westelijke richting overstappen op de hoofdsporen van een drukke lijn. Maar het zou anders gaan.
Kort nadat hij de cementfabriek ongeveer 2 kilometer verderop had verlaten, merkte de ingenieur een schade op aan het remsysteem. Hij kon de volgeladen trein niet meer tegenhouden. De goederentrein bleef versnellen op het spoor, dat op sommige plaatsen erg steil was. Bij een spoorwegovergang is willekeurig een video gemaakt van het versnellen van de trein, die voor onderzoeksdoeleinden beschikbaar is voor de politie. Daarop is te zien dat er vanuit de motorruimte van de diesellocomotief vlammen slaan en dat er een soort explosie moet hebben plaatsgevonden. Bovendien rijdt de trein met een veel te hoge snelheid.
Ook is gemakkelijk te zien dat de machinist blijkbaar niet op de locomotief zit, maar de trein op afstand bestuurt vanuit een van de goederenwagons, of dat hij zich daar al in veiligheid heeft gebracht vóór een waarschijnlijk ongeval. In een bocht naar links, midden in het centrum van Geseke, gebeurt het onvermijdelijke ongeval.
De 30-jarige machinist ligt bedolven onder een van de silowagens en overleeft het ongeval niet. De bergings- en opruimwerkzaamheden zullen waarschijnlijk enkele dagen duren. De firma Hülsmann heeft de opdracht gekregen om het kilometerslange oliespoor dat de locomotief achterlaat, te verwijderen.
-
Wat me opviel in dit filmpje ( en afgelopen zomer ook op een deel van de ‘Quer Eiffel Strecke’) dat er nog steeds stalen dwarsliggers gebruikt worden. Ik heb van de zomer productiejaren van ver vóór WO2 gezien van fabrikanten waaronder KRUPP.
Rob
-
Dat is in Duitsland niet ongewoon :)
In Nederland kennen we die al jaren niet meer, simpelweg omdat ze niet samengaan met onze baanbeveiligingssystemen die werken met geïsoleerde spoorstaven.