BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Blogs => Sobat Kras => Topic gestart door: Hans Reints op 03 September 2023, 12:01:45
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/CIMG3919-64f459671fc3c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/CIMG3919-64f459671fc3c.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/40-IMG-0013-64f45966d2652.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/40-IMG-0013-64f45966d2652.jpg)
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
Bedrijfsgegevens voor de Treindienst Deel 5
Hulpmaterieel en exploitatie-inrichtingen
Overzicht van verstrekking
Diensten en Staforganen op de hoofdgebouwen, voor zover erbij betrokken.
Chefs van de hoofdwerkplaatsen en lijnwerkplaatsen.
Regiodirecteuren Ep, Rayonmanagers Vervoer, Rayonmanagers Integraal, Regiostafmedewerkers Materieel, verblijven ladingmeesters, gronddienst tractie en materieel en VL-posten.
Chefs dienstkring wegonderhoud , sectieleiders wegonderhoud . Districtschefs instandhouding elektrotechniek.
Districtschef brugonderhoud.
Sectieleiders brugonderhoud.
Sectieleiders telecommunicatie.
Sectieleiders energievoorziening.
Regionale Verkoopkantoren.
INHOUD:
1 Reservekrachtvoertuigen , alsmede werktuigen en materialen voor de ontruiming en herstelling van de weg (art. 66(3)RDHL) blz 7
2 Koppelwagens, sneeuwruimers en sleepkoppelingen E-mat '64 blz 9
3 Ongevallenwagens en ongevallen-/storingsauto's blz 11
4 Ongevallenkranen blz 15
5 Communicatie- coördinatieauto,s blz 19
6 Montagewagens blz 21
7 Redding auto’s en Ep-hulpverleningsauto's blz 23
8 Portaalherstelwagens voor herstelling van de bovenleiding draagconstructies blz 25
9.Opruimen van beschadigd materieel na ernstige spoorongevallen blz 27
10 Kranen en hijsbokken blz 29
11 Ladingmallen blz 31
12 Waterstations blz.33
13 Weegbruggen blz 35
14 Storingsorganisatie Tractie en Materieel blz 37
15 ATB-storingsauto's blz 39
Bijlage 1 Vervoersopstelling en asbelasting 63 Tons ongevallenkranen nr 481 en nr 482 blz 41
Bijlage 2 Hefvermogen en vlucht van de ongevallenkranen nr 481 en 482 blz 43
Bijlage 3 Vervoersopstelling en asbelasting ongevallenkraan nr. A 310/6 NMBS blz 45
Bijlage 4 Inzetgebieden ongevallenkranen en hersporingsgebieden categorie 1 blz 47
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
Hoofdstuk 1
Reservekrachtvoertuigen, alsmede werktuigen en materialen voor de ontruiming en herstelling van de weg (art 66 (3) RDHL)
Reserve krachtvoertuigen,
(1) Aanwijzingen van stations, waar tijdens dienst een reserve krachtvoertuig gereed moet staan voor onmiddellijk gebruik:
a. locomotieven; Waalhaven.
b. Treinstellen; Alkmaar; Amersfoort; Eindhoven; Roosendaal en Rotterdam CS.
Werktuigen en materiaal voor ontruiming van de weg
(2) Aanwijzing van de stations, waar de nodige werktuigen en materialen aanwezig moeten zijn, om bij ongevallen de weg te ontruimen:
a. Voor wat de weg betreft, uitgezonderd het leidingnet voor elektrische tractie: Amsterdam CS; Amsterdam Goederen station Oost; Eindhoven; Groningen; Hengelo; Maastricht; Roosendaal; Feijenoord; Terneuzen; Utrecht CS en Zwolle
b. Voor wat het leidingnet voor de elektrische tractie betreft: Amersfoort; Amsterdam Goederenstation Oost; Arnhem; Deventer; Eindhoven; Gouda; Den Haag CS; Haarlem; 's-Hertogenbosch; Meppel; Roosendaal; IJsselmonde; Sittard en Utrecht CS.
Werktuigen en materialen voor voorlopige herstelling van de weg
(3) Aanwijzing van de stations (plaatsen), waar de nodige werktuigen en materialen aanwezig moeten zijn, om bij ongevallen de weg voorlopig te herstellen.
A. Voor wat betreft de weg, uitgezonderd het leidingnet voor de elektrische tractie:
a. Bovenbouwwerktuigen: de standplaatsen van de chefs dienstkring wegonderhoud.
b. Bovenbouwmaterialen:
Houtbereidingsinrichting te Dordrecht; voor nieuwe dwarsliggers en wielhouten.
Stapelplaats te Crailoo; voor bruikbare dwarsliggers, wisselhouten, nieuwe spoorstaven, nieuwe en bruikbare wisseldelen en al het klein ijzerwerk.
Stapelplaats te Utrecht; voor bruikbare spoorstaven.
B. Voor wat het leidingnet voor de elektrische tractie betreft;
a. Werktuigen; Utrecht CS, maar in principe ook op alle secties Energievoorziening, genoemd onder b
b. materialen; Amersfoort; Amsterdam Goederenstation Oost; Arnhem; Deventer; Den Haag CS; Haarlem; 's-Hertogenbosch; Meppel; Roosendaal; IJsselmonde; Sittard en Utrecht CS.
c. Werktuigen en materialen voor bovenleidingdraagconstructies ; Utrecht CS.
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
Hoofdstuk 2
.
Hulpmaterieel
Koppelwagens, sneeuwruimers en sleepkoppelingen E-mat '64.
A. Koppelwagens met luchtaansluiting
(1) Koppelwagens met twee laaggelegen automatische koppelingen en twee trekhaken zijn gestationeerd te;Amersfoort; Amsterdam CS; Groningen; Haarlem; Hengelo; Hoek van Holland (2x); Leeuwarden; Maastricht; Roosendaal; Utrecht en Zwolle.
Koppelwagens zonder luchtaansluiting
(2) koppelwagens met één verstelbare automatische koppelingen en één trekhaak zijn gestationeerd te; Arnhem; Amsterdam wpl; Den Haag Binckhorst; Leidschendam= Voorburg en Zwolle
Overgangswagens voor ertstreinen
(3) Voor het koppelen van NS- trekkrachten aan ertstreinen samengesteld uit DB zelflossers van het type Faals 150, uitgerust met automatische koppelingen zonder buffers, beschikt NS over 8 overgangswagens , die aan de ene zijde zijn voorzien van normaal stoot- en trekwerk en aan de andere zijde van automatische koppeling met buffers . Het depotstation van deze overgangswagens is Venlo, maar 2 van deze wagens staan in Kijfhoek op reserve
B. Sneeuwruimers
Sneeuwruimers zijn aanwezig te; Alkmaar (2x); Amsterdam CS; Arnhem; Groningen (2 x); Leeuwarden (1x); Roosendaal; Feijenoord en Zwolle.
Montage
(2) Bij de DE-loc's van de serie 22/2300 kunnen de sneeuwruimers aan de bufferbalken worden bevestigd
C. Sleepkoppelingen E-mat '64 Om in bepaalde gevallen het slepen met hoge snelheid mogelijk te maken zijn op een beperkt aantal standplaatsen sleepkoppelingen gedeponeerd. Standplaatsen (2) Alkmaar; Amersfoort; Amsterdam CS; Amsterdam Wgm; Arnhem; Eindhoven; Groningen; Den Haag HS; Den-Haag Binckhorst; Haarlem; Heerlen; Hoek van Holland; Hoofddorp; Leeuwarden; Leiden; Maastricht; Roosendaal (voor mat '54); Utrecht CS; Venlo; Zutphen: Zwolle en in de ongevallenwagens te Amsterdam en Utrecht.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/01-PICT0044-64f9b7ef76d5e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/01-PICT0044-64f9b7ef76d5e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/02-rangeerwagen-09-64f9b7ee995b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/02-rangeerwagen-09-64f9b7ee995b2.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/03-NS-653-met-Scharfenberg-in-1983-64f9b7eef2054.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/03-NS-653-met-Scharfenberg-in-1983-64f9b7eef2054.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/04-Kopp-IMAG0425-64f9b7efa3937.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/04-Kopp-IMAG0425-64f9b7efa3937.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/05-Kopp-IMAG0425-1-64f9b7f051f03.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/05-Kopp-IMAG0425-1-64f9b7f051f03.jpg)
-
C 7401-5 BTD deel 5 1988
Hoofdstuk 3
Ongevallenwagens en ongevallen/storingsauto's. (Vijfde Wijzigingsblad 1991)
Hersporings-organisatie .
1 De hersporingsorganisatie is beschreven in art 93 van de VA-Ep (C 0501). De standplaatsen van de ongevallenwagens en de ongevallen/storingsauto's met de bijbehorende hersporingsgebieden zijn, per hersporingscategorie, hierna aangegeven in de leden 2 en 3.
Ongevallenwagens, categorieën 1 en 2
2. Zie ook Bijlage 4.
Amsterdam CS regio Noord West ( incl . Flevopolder
Zwolle Regio Noord-Oost en Regio Oost
Utrecht Regio Midden
Rotterdam Goederen, Regio Rotterdam Goederen en Regio West.
Eindhoven Regio Zuid-Oost en Regio Zuid-West.
3.Categorie 3 A. Wagens;
Groningen vervoerrayon Groningen en Rayon Leeuwarden.
Hengelo (alleen daguren) Almelo - Hengelo - Oldenzaal grens en Hengelo - Enschede (Gronau)
Amersfoort (alleen daguren) Amersfoort loco
Sittard vervoerrayon Maastricht
Venlo Vervoerrayon Venlo
B, Auto's
Hengelo VL-gebied Hengelo
Zutphen VL-gebied Deventer
Zwolle Vervoerrayon Zwolle
Arnhem Vervoerrayon Arnhem
Utrecht CS Vervoerrayon Utrecht
Amsterdam CS Regio Noord-West
Den Haag CS Vervoerrayon Den Haag
Rotterdam CS Vervoerrayon Rotterdam, Rotterdam goederen, Vervoerrayon Rotterdam Goederen
Roosendaal Vervoerrayon Roosendaal (incl. Zeeuws-Vlaanderen)
Sittard Vervoerrayon Maastricht.
Eindhoven Vervoerrayon Eindhoven
INZET
4 De hulp wordt aangevraagd bij de in aanmerking komende Rc. Ep (VL-post).
Ongevallenwagens categorie 2 (3é wijziging 1990)
Eindhoven. Hersporingsgebied;
Breda (excl.) Boxtel - Veghel; Tilburg - Nijmegen Waalbrug (incl.); Roermond (excl.)- Boxtel - richting Zaltbommel tot aan de Waal (excl. brug )
Eindhoven - Deurne (incl.); Weert - Budel grens; Nijmegen - Nijmegen grens; Nijmegen - Venray (excl.); Roermond (excl.) - Swalmen (incl.); Buiten daguren bovendien Roermond plus alle lijnen ten zuiden van Roermond.
Groningen. (Alleen daguren); alle lijnen ten noorden van de grens Staveren - Leeuwarden (incl.)-Drachten - Assen (incl.)Musselkanaal/Valtermond
Zuidelijk Limburg (alleen ma t/m. vr 8.30-17.00); Maastricht - Roermond (incl.) plus alle lijnen ten zuiden van Roermond. Venlo; Deurne (excl.) Venlo grens - Venray (incl.) - Swalmen (excl.)
Ongevallenwagens ongevallen/auto's categorie 3 (4).
Hengelo (wagen)(alleen daguren); Hengelo loco en de lijnen: Hengelo-Bad Bentheim; Hengelo -Gronau; Hengelo - Almelo.
Hengelo (auto) Rayon Oost.
Zutphen (auto).
Groningen (auto) Rayon Noord;
Zwolle (auto) Rayon Zwolle
Amersfoort(wagen (alleen daguren ) Amersfoort loco;
Arnhem (auto)(alleen daguren), Rayon Arnhem;
Utrecht (auto) Rayon Utrecht;
Amsterdam (auto) Rayons Kennemerland en Amsterdam;
Terneuzen (wagen)(alleen dagdienst) Alle lijnen Zeeuws Vlaanderen;
Den Haag CS (auto) Rayon Den Haag;
IJsselmonde (auto) Rayon Rotterdam Goederen.
Rotterdam CS (auto) Rayon Rotterdam;
Roosendaal (auto) Rayon West Brabant en Zeeland;
Sittard (wagen) Rayon Zuidelijk Limburg;
Susteren (auto);
Venlo (auto) Rayon Venlo
Eindhoven (auto) Rayon Oost Brabant.
INZET
5 De hulp wordt aangevraagd bij de in aanmerking komende Rc Ep (VL-post)
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
Hoofdstuk 4 (Deel 1 v.w. de lengte van de tekst)
Ongevallenkranen
hulpmaterieel en exploitatie -
A. Algemeen
Opstelling
1) De ongevallenkranen moeten op de depotstations zo zijn opgesteld, dat ze te allen tijde vrij staan en dadelijk (dus ook bij sneeuw en vorst) voor vertrek bereikbaar en gereed zijn.
HULPVERLENINGSGEBIEDEN
2) In onderstaand overzicht is aangegeven welke kraan in de eerste plaats hulp moet verlenen in het daarachter vermelde hersporingsgebieden. Zie ook bijlage 4 ongevallenkraan
Ongevallenkraan Utrecht;
alle lijnen ten noorden van de geografische grens, gevormd door: Nieuwe Waterweg-Nieuwe Maas - Noord -Beneden Merwede - Waal.
Ongevallenkraan Eindhoven;
alle lijnen ten zuiden van de hierboven genoemde geografische grens.
Ongevallenkraan Merelbeke;
België voor Terneuzen.
Van dit overzicht mag worden afgeweken wanneer dit in verband met het hefvermogen en/of toelaatbaarheid nodig is. Ten aanzien van de bruggen, gelegen over de rivieren, die de geografische grens vormen, is voor het uitrukken van de kraan de situatie van de ontsporing bepalend
Indien één van de ongevallenkranen te Utrecht of Eindhoven tijdelijk buiten dienst is en er op dat moment toch twee kranen voor hulpverlening nodig zijn kan de hersporingsleider aan de HVL vragen hulp in te roepen van een volledig bemande DB-ongevallenkraan.
De DB heeft hiervoor voorlopig beschikbaar gesteld een diesel-hydraulische kraan met een hefvermogen van 45 ton bij een vlucht van 6m. De beperkende bepalingen voor de toelaatbaarheid van deze kraan op NS baanvakken zijn dezelfde als die, welke gelden voor de NS-kranen.
Aanvragen hulp.
3) De aanvraag om hulp van ongevallenkranen moet aan de HVL worden gericht.
Het inzetten (incl. opdracht tot gereedzetten en afzenden) van ongevallenkranen wordt door HVL geregeld en aan de VL-post doorgegeven. Tevens wordt dan aangegeven of de ongevallenkranen met voorrang moeten worden vervoerd. De Vl-posten zien op de naleving van de vervoersregeling toe.
Uitrukken ongevallenkraan.
4) Als de aard van een ontsporing hiertoe aanleiding geeft, laat HVL ongevraagd de in aanmerking komende ongevallenkraan bedrijfsklaar maken. Het vertrek vindt plaats, zodra het bedienend personeel aanwezig is. Wanneer het echter mogelijk is het bedienend personeel per taxi de ongevallenkraan te laten volgen, moet het vertrek niet vertraagd worden door op dit personeel te wachten. De ongevallenkraan wordt opgezonden naar het zo dicht mogelijk bij de plaats van het ongeval gelegen station, waar het nog mogelijk is de kraan:
-de plaats van het ongeval over het gewenste spoor en vanuit de gewenste richting te laten naderen;
- geduwd of getrokken naar de plaats van het ongeval over te brengen.
Op dit station moet ook worden meegedeeld in welke richting met de giek moet worden gewerkt en of ter plaatse de giek kan worden gezwaaid. Deze instructies en die betreffende het naderen worden gegeven door de als eerste op de plaats van het ongeval aangekomen bevoegde tractiefunctionaris.
Verlichtingsinstallatie.
5) Indien nodig moet zo spoedig mogelijk worden overgegaan tot inschakeling van de op de werf van de N.V.Struktongroep te Maarsen gereedstaande verlichtingsinstallatie. Daartoe treedt HVL, op aanvraag van de leider van de opruimingswerkzaamheden, in overleg met N.V.Struktongroep. De installatie wordt door N.V.Struktongroep naar de plaats van het ongeval gebracht en daar opgesteld . Voor de bediening van de installatie wordt door N.V.Struktongroep eigen personeel gesteld.
B. bepalingen voor het vervoer van de ongevallenkranen van Utrecht en Eindhoven.
Uitgesloten baanvakken
1) Op de in de onderstaande baanvakken gelegen stalen bruggen zijn de ongevallenkranen niet toegelaten:
Leeuwarden -Stiens;
Apeldoorn- Dieren;
Hoorn - Heerhugowaard;
Wegens de hoogte van de bovenleiding zijn de ongevallenkranen eveneens NIET toegelaten op de Zoetermeer Stadslijnen.
Maximum snelheid
2) De ongevallenkranen mogen - rekening houdende met de voorgeschreven baanvaksnelheid en de plaatselijke vaste en tijdelijke snelheidsbeperkingen - worden vervoerd met een snelheid van ten hoogste 80 km/h.
Snelheidsbeperkingen op bruggen tot 10 km/h
3) Behalve de plaatselijke vaste en tijdelijke snelheidsbeperkingen geldt op de in onderstaande baanvakken gelegen bruggen een snelheidsbeperking tot 10 km/h.
Baanvak Nijmegen - Venlo ,brug bij km 27.897, Maas bij Mook;
Maastricht - Lanaken, België bij km 38.058 Fort Willemweg.
Op de in de onderstaande baanvakken gelegen bruggen geldt een snelheidsbeperking tot 30 km/h. Baanvak;
Harlingen - Leeuwarden bij ,km 0.892 - Zuidergracht; km 3.122 -Achlumervaart; km 15.332 - Hatsumeropvaart;
Leeuwarden - Stavoren bij, Km 25.642 - Wijmerts; km 36.411-Klifrak.
Leeuwarden -- Groningen bij Km 53.182 – Strobossertrekvaart
Sauwerd -Delfzijl bij km 15.659 Boterdiep en Sauwerd - Rodeschool bij km 2.315 Wetsingermaar; km 4.934 Winsumerdiep ;km 8.560 Rasquerdermaar km; km 9.143, Andelstermaar; km 12.272 Warffumermaar.
Groningen losplaats ---Nieuwescans bij km117.283 -Winschoterdiep.
Zuidbroek --Musselkanaal=Valthermond bij km0.542; km8.658 - Stadskanaal; km14.627 - Ommelanderwijk.
Mariënberg - Emmen bij km49.895 - Vecht:
Mariënberg-- Almelo km 6.481 -Overijssels kanaal.
Geldermalsen --Ressenaansluiting bij km17.171 – Kleine Wetering; km24.180 - Linge; 35.332 - Tiels Inundatiekanaal; 39.577 - Molengraaf.
Geldermalsen - Dordrecht bij km 65.451 - Zederikkanaal.
Leiden- Den Haag Hollandsspoor bij km58.238 - ZHES; km59.713 - Beatrixlaan; km60.065 - Spoorweg Gouda-Den Haag CS
Dordrecht ---Rotterdam, van km47.675 t.e.m.km48.460 Vanaf de Stijgersgracht t.e.m. Katshoek
Schiedam - Rotterdam/Rotterdam noord bij km81.697 Delfshavense Schie.
Uitschakelen bovenleiding
4) Bij vervoer van een ongevallenkraan onder de perronoverkapping te Amsterdam CS over spoor 7 moet de bovenleiding boven dit spoor zijn uitgeschakeld.
Minimum boogstraal
5) De minimum boogstraal bedraagt 120 m.
Hefvermogen en vlucht
6) Voor de gegevens omtrent hefvermogen en vlucht wordt verwezen naar Bijlage 2
Vervoerssamenstelling
7) Het vervoer mag alleen plaatsvinden in samenstelling zoals op Bijlage 1 is aangegeven. De locomotief mag niet rechtstreeks aan de kraanwagen zijn gekoppeld , maar moet daarvan gescheiden zij door:
- de schutwagen waarop de kraanarm rust, of---door de houtwagen of ongevallenwagen, of-- door een lege schutwagen met een lengte van ten minste 10 meter
C Ongevallenkraan 80 84 -9781500-7
Naast de kranen nr. 481 en 482 beschikt NS over een derde kraan met wagennummer 80 84-9781500-7. De voorlopige standplaats van deze kraan is Utrecht CS . Hij is in het gehele land inzetbaar. Voor het aanvragen en uitrukken gelden dezelfde bepalingen als voor de kranen n.r 481 en 482.
D . Bepalingen voor het vervoer van ongevallenkraan 80 84-9781500-7
Uitgesloten baanvakken;
1) Wegens de hoogte van de bovenleiding is de kraan niet toegelaten op de Zoetermeerlijn.
Maximum snelheid
2) De ongevallenkraan mag – rekening houdende met de voorgeschreven baanvaksnelheid en de plaatselijke vaste en tijdelijk snelheidsbeperkingen - worden vervoerd met een snelheid van ten hoogste 120 km/h met uitzondering van de baanvakken:
Apeldoorn-Dieren
Leeuwarden – Stiens
Stadskanaal-Zuidbroek; waar voor de kraan een maximumsnelheid van 20 km/h geldt, en Heerhugowaard-Hoorn, waar de kraan niet sneller dan met 30 km/h mag worden vervoerd.
Snelheidsbeperkingen op bruggen
3) Behalve de plaatselijke vaste en tijdelijke snelheidsbeperkingen en de beperkingen, opgelegd in (2), geldt op de in onderstaande baanvakken gelegen bruggen een snelheidsbeperking tot 5 km/h. Baanvak; Leeuwarden - Stiens bij km 8.144 – Stienservaart
Dieren - Apeldoorn bij km4.420 - Soerensebeek en bij km10.638 - Molenbeek.
Op de in onderstaande baanvakken gelegen bruggen geldt een snelheidsbeperking tot 15 km/h; Baanvak Heerhugowaard-Hoorn bij 10.690 Ringsloot;
Maastricht - Lanaken ,België bij km38.058 -Fort Willemweg
Op de in onderstaande baanvakken gelegen bruggen geldt een snelheidsbeperking tot 30 km/h; Harlingen- Leeuwarden bij km0.892-Zuidergracht
Leeuwarden - Stavoren bij km25.642 - Wijmerts; km36.411 -Klifrak.
Minimum boogstraal.
4) De minimum boogstraal bedraagt 135 m.
Vervolg en foto’s in deel 2
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
Hoofdstuk 4 Deel 2 (vanwege de lengte!)
Ongevallenkranen
hulpmaterieel en exploitatie -
Daar de 2 Krupp kranen vervangen moesten worden kwam er een andere kraan. Deze kraan moest op de weg, weilanden als ook op het spoorwegnet vervoerbaar zijn .Het werd een kraan op 4 luchtbanden en 4 wiel aandrijving, De kraan werd voor vervoer over het spoorwegnet uitgerust met 2 x 2assige draaistellen, waartussen de kraan opgehangen werd .Tijdens proefdraaien in de Watergraafsmeer, zakte de kraan tot aan zijn assen in het ballastbed en kon er niet uitkomen.
2) Het MT-EP heeft besloten, dat met ingang van 15 januari 1991 alle NS-ongevallenkranen buiten dienst gaan. Vanaf deze datum moet de hersporingsleider in voorkomende gevallen bij hersporingen een particulier kraanbedrijf inschakelen.
Tijdens NS 150 werd de kraan bij het jaarbeursgebouw ingezet. Doordat het profiel der banden grof was en de as afstand zeer kort, 4 wiel aandrijving,4 wielbesturing, werd het wegdek zeer zwaar beschadigde, werd de proef afgelast en verdween deze kraan van het toneel .
2 Het MT-EP heeft besloten, dat met ingang van 15 januari 1991 alle NS-ongevallenkranen buiten dienst gaan. Vanaf deze datum moet de hersporingsleider in voorkomende gevallen bij hersporingen een particulier kraanbedrijf inschakelen.
Bij Hoofdstuk 4 en op de Bijlagen 1, 2 en 3 moet met potlood naar deze asv worden verwezen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/007-Hoofdstuk-3-Bijlage-IV-IMG-0017-65096b95742ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/007-Hoofdstuk-3-Bijlage-IV-IMG-0017-65096b95742ef.jpg)
Bijlage 007 Kaartje inzetgebieden ongevallenkraan
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/008-Ongevallenkraan-80-84-9781500-7-45T-65096b95611b7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/008-Ongevallenkraan-80-84-9781500-7-45T-65096b95611b7.jpg)
Bijlage 008 Ongevallenkraan NS 80849781 1 500-7 standplaats Utrecht
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/009-Hoofdstuk-4-Bijlage-4-IMG-0005-65096b95a6557.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/009-Hoofdstuk-4-Bijlage-4-IMG-0005-65096b95a6557.jpg)
Bijlage 009
Vervoersopstelling en asbelasting A310/6 NMBS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/010Hoofdstuk-4-Bijlage-2-IMG-0014-65096b95e5995.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/010Hoofdstuk-4-Bijlage-2-IMG-0014-65096b95e5995.jpg)
Bijlage 010
Vervoersopstelling en asbelasting 63 tons ongevallenkranen NS 481 en 482
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/011-Hoofdstuk-4-Bijlage-3-IMG-0004-65096b96429ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/011-Hoofdstuk-4-Bijlage-3-IMG-0004-65096b96429ef.jpg)
Bijlage 011
Hefvermogen en vlucht van de ongevallenkranen NS 482-483
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/012-NS-482-65096b9675b39.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/012-NS-482-65096b9675b39.jpg)
Bijlage 012 Tekening van de 482 en kraanarmondersteuningswagen 482A
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013-DB-kranwagen-45-T-65096b969bfa4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/013-DB-kranwagen-45-T-65096b969bfa4.jpg)
013 Machine/stookhuis van de 45 tons stoomgedreven DB ongevallenkraan die invoorkomende gevallen door de NS van de DB gehuurd kan worden
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/014-kraan-1-Steef-65096b96c64a0.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/014-kraan-1-Steef-65096b96c64a0.jpg)
014 NS 3084974 1 503-1 Utrecht bezig met een oefening “Ketelwagen”heffen (Steef)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/015-vld-c-005-Rob-Kramer-65096b96cadd2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/015-vld-c-005-Rob-Kramer-65096b96cadd2.jpg)
015 Dezelfde kraan nu ingezet bij het ongeluk over de Oude Haven in Vlaardingen.(Rob Kramer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/016-vld-c-001-65096b9711d2a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/016-vld-c-001-65096b9711d2a.jpg)
016 Tot hier en niet verder. V.w.g de moeilijke plaats en de slappe ondergrond kon de kraan niet afgestempeld worden en was het voor de 503-1 einde oefening.(Rob Kramer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/017-vld-c-004-65096b970df00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/017-vld-c-004-65096b970df00.jpg)
017 Materiaal en personeel van de ongevallentrein konden nog wel ingezet worden, maar dat was voor korte tijd.(Rob Kramer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/018-vld-c-003-65096b973ffb4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/018-vld-c-003-65096b973ffb4.jpg)
018 Hierna moest de kraan plaats maken voor ander, niet NS gebonden, hijswerk. De Ongevallentrein kon onverricht zake weer terug naar Utrecht.(Rob Kramer)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/019-IMG-9375-65096b97cf0e7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/019-IMG-9375-65096b97cf0e7.jpg)
019 Eigenbouw
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=16734.msg256963#msg256963
BNLS link naar een artikel over de Ongevallenkraan 80 84978 1 501-7
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
Hoofdstuk 5
inzet Communicatie-coördinatieauto (CC-auto) volgens C 7401/5 uit1988, na de wijziging van 17-6-1991
Standplaats inrichting
1 De communicatie-coördinatie-auto (cc-auto is gestationeerd en in beheer bij de Spoorwegpolitie (Sp) te Utrecht. De auto is ingericht om gedurende lange tijd als centrale post te dienen en heeft een eigen stroomvoorziening. Hij is uitgerust met een mobilofoon en kan bovendien rechtstreeks op het NS-diensttelefoonnet worden aangesloten.
Gebruik .
2 De cc-auto heeft tot doel ter plaatse van een ongeval te dienen als (mobiele) centrale post van waaruit de hulpverlening wordt gecoördineerd en de verbindingen met het bedrijf worden onderhouden die nodig zijn voor de hulpverlening en het weer op gang brengen van de treinenloop
Algemene voorwaarden voor inzet van de cc-auto.
3 Bij het nemen van een beslissing over het al of niet inzetten van de cc-auto moet steeds in aanmerking worden genomen:
- dat de cc-auto langer dan 1 uur ter plaatse nodig moet zijn (i.v.m. de rijtijd)het belang van de plaats van het ongeval (in de verkeersstroom of in de periferie);
- of ter plaatse reeds een geschikte vaste post aanwezig is, die als cc-punt kan dienen. Specifieke normen voor de van de cc-auto
4 Met inachtneming van het in lid 3 vermelde, wordt cc-auto ingezet als bepaald in het Rampenplan NS (C 0420).
Oproepen van de cc-auto
5 Na ruggespraak met de CTP of dienstdoend ctp roept de verkeersleider de cc-auto op. Hij stelt zich hiertoe telefonisch in verbinding met CMK ( Centrale MeldKamer ) van de Sp, telefoon 21-4444. Bij de oproep moet worden aangegeven de plaats waar de auto wordt verwacht, en de aanrijdroute naar deze plaats.
Aansluiting van de cc-auto op het diensttelefoonnet.
6 Onmiddellijk na het oproepen van de cc-auto wordt door de verkeersleider de CSP in het betrokken gebied hiervan in kennis gesteld. Deze kan dan voorbereidende maatregelen nemen voor het aansluiten van de cc-auto op het diensttelefoonnet .Indien wordt voorzien dat de cc-auto geruime tijd op de plaats van het ongeval nodig zal zijn, verzoekt CMK de CSP om de verbinding aan te brengen.
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988 wijziging 9 17-6-1991
Hoofdstuk 6
Montagewagens
Uitrukken.
1 Bij belangrijke hoofdversperringen op een geëlektrificeerde lijn geeft de HVL ongevraagd de betrokken centrale schakelpost (CSP) inlichtingen omtrent de plaats van de versperring, het tijdstip waarop en het station waarheen de montagewagen voorlopig moet worden gezonden. Het vertrek vindt plaats, zodra het bedienend personeel aanwezig is. Op het station van aankomst hiervoor bedoeld worden nadere instructies afgewacht.
a. betreffende de richting van waar de montagewagen de plaats van het ongeval moet naderen.
b. over welk spoor het naderen moet geschieden.
Deze instructies worden gegeven door de als eerste ter plaatse van het ongeval aangekomen functionaris van de Dienst van Infrastructuur, belast met de opruimingswerkzaamheden .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/020-Dia-doos-II-013-650da0b8410f7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/020-Dia-doos-II-013-650da0b8410f7.jpg)
020 Montagewagen oud model
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/021-Rsd-5-006-650da0b83a8e6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/021-Rsd-5-006-650da0b83a8e6.jpg)
021 Montagewagen uit Mat 24
-
C7401/5 van 1988 5é wijziging.
.
Hoofdstuk 8
Portaalherstelwagens voor herstelling van de bovenleidingdraagconstructies.
Algemeen
1 Voor de herstelling van door ongevallen beschadigde bovenleidingdraagconstructies heeft Is (dienst van Infrastructuur) een procedure ontwikkeld, waardoor met medewerking van ElectroRail N.V. en door het ter beschikking houden van materialen en gereedschappen spoedig opheffing van de storing kan worden bereikt . De materialen en gereedschappen worden in Utrecht ter beschikking gehouden op portaalherstelwagens.
Melding van een beschadiging
2 Beschadiging van een bovenleidingdraagconstructie moet worden gemeld aan de betrokken centrale schakelpost (CSP)
Verzending portaalwagens
3 De functionaris van ElectroRail N.V. geeft via HVL opdracht tot het verzenden van de naar zijn oordeel nodige portaalhestelwagens en neemt tevens maatregelen voor het ter beschikking stellen van een kraan.
Wijze van herstelling .
4 Na overleg met de betrokken Rayonmanager Vervoer wordt de wijze van herstelling door DCE en de functionaris van ElectroRail bepaald.
In Dienst geven
5 De DCE of diens vertegenwoordiger is verantwoordelijk voor het elektrisch berijdbaar zijn van het spoor, waaronder begrepen het afdoend hersteld zijn van de draagconstructies en draagt aan de csp op om de betrokken VL-post hierover te informeren. DCE licht VL in. De Rayonmanager Vervoer is verantwoordelijk voor het in dienst geven van het spoor.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/029-trein-jaar-eind-70-begin-80-120-650dd28e9e542.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/029-trein-jaar-eind-70-begin-80-120-650dd28e9e542.jpg)
029 Foto collage gemaakt door Rob Kramer tijdens de ontsporing van een Sprinter op de brug over de Vlaardingse Oude Haven
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/032-trein-jaar-eind-70-begin-80-109-650dd28e91e57.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/032-trein-jaar-eind-70-begin-80-109-650dd28e91e57.jpg)
032
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/033-trein-jaar-eind-70-begin-80-110-650dd28eda011.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/033-trein-jaar-eind-70-begin-80-110-650dd28eda011.jpg)
033
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/034-trein-jaar-eind-70-begin-80-122-650dd28ee308d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/034-trein-jaar-eind-70-begin-80-122-650dd28ee308d.jpg)
034
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/035-trein-jaar-eind-70-begin-80-111-650dd28f29be3.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/035-trein-jaar-eind-70-begin-80-111-650dd28f29be3.jpg)
035
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/036-trein-jaar-eind-70-begin-80-70-2-650dd28f14092.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/036-trein-jaar-eind-70-begin-80-70-2-650dd28f14092.jpg)
036
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/037MB-Bovenleiding-650dd28f740b
037
[url=https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/038-MB-Bovenleiding-650dd44fdd54b.jpg][img]https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/038-MB-Bovenleiding-650dd44fdd54b.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/037MB-Bovenleiding-650dd28f740b7.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/038-MB-Bovenleiding-650dd28f76a58.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/038-MB-Bovenleiding-650dd28f76a58.jpg)
038 De sectie energievoorziening ,beschikte over 2 type bovenleiding montagewagens . De ene was een omgebouwde blokkendoos rijtuig mat 24 . De andere een vrachtauto op GMC chassis . Toen de vrachtauto's aan vervanging toe waren werden speciaal Unimog's gebouwd , zoals op deze foto . Ik heb een keer een ontsporing gehad op Asd Oostenlijk eiland , waarbij de voorste geleidingswieltjes onder de voorwielen van auto getrokken waren . We moesten de hefinrichting met de snijbrander verwijderen , waar de garage niet blij mee was . Een ander onhebbelijkheid was dat het hefstempel ( midden onder de auto ) voorzien was van 4 geleide stiften . Onder de bovenleiding kon de auto net niet hoog genoeg opgetild worden , zodat de geleidingsstiften niet vrij kwamen .De auto's waren van alle gemakken voorzien O.A een keukenblok met 2 pits gasstel .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/039-Rsd-5-023-650dd28f9f858.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/039-Rsd-5-023-650dd28f9f858.jpg)7.jpg[/img][/url]
039 Een door Jansen in Bergen op Zoom “nieuwe” service wagen tbv het bovenleidingsbedrijf.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/686840-000-651594db24028.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/686840-000-651594db24028.jpg)
040 Oud en de jaren zat Verz Frans Gorrissen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/686840-001-651594db2e800.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/686840-001-651594db2e800.jpg)
041 Dat blijf er van je over als "Ze" je niet meer nodig hebben. Verz. Frans Gorritsen
-
Volgens C7401/5 1988 5é wbl . 1991
Hoofdstuk 9
Opruimen van beschadigd materieel na ernstige spoorwegongevallen.
Opruiming materieel
1 Om te bepalen of het materieel ter plaatse moet worden gesloopt en afgevoerd . dan wel voor herstelling moet worden opgezonden, wendt Rayonmanager Vervoer zich tot de wph('s), waaraan het materieel voor onderhoud is toegewezen
: voor locomotieven en locomotoren, wphc Tb;
voor reizigersmaterieel, wphc Hlm;
voor goederenmaterieel, wphs, Amf.
Voor buitenlands materieel: zie de betrokken bepalingen van RIV par. 16 lid 7 en RIV par. 24 lid 4.11.
Slopen materieel
2 Indien moet worden gesloopt , geeft de Rayonmanager Vervoer hiertoe opdracht aan Cim ( Chef inkoop en magazijn). De in lid (1) genoemde wphc geeft een schriftelijke opgave aan Cim van de onderdelen, die voor NS behouden moeten blijven. Cim draagt de sloop op en treft financiële regelingen met de slopers. Afvoer van het gesloopte materieel naar de sloper vindt plaats door de zorgen van Cim. De in lid 910 genoemde wphc heeft het recht op het terrein van de sloper uit dit aangevoerde materieel alsnog onderdelen aan te wijzen, die moeten worden ingeleverd ; hij geeft hiervan een schriftelijke opgave aan Cim . Cim zorgt voor opzending naar wph van alle delen , die eigendom van NS blijven.
-
Gronddienst Tractie en Materieel VGTM van 1975
5e wijziging van 9-9-1987
Voor buitenlands materieel; zie Riv
Daar er voor gebruik van buitenlandsmaterieel een vergoeding regeling is, moet buitendienst gesteld materieel zo snel mogelijk aangemeld worden, zodat de verrekeningen gestaakt kan worden.
Beplakking voertuigen:
Zwaar beschadigde vreemde voertuigen, die bij opzending naar de eigendomsspoorweg op eigen wielen vervoerd worden, altijd vooraf bellen met Ep 15
Voor opzending naar eigendomsspoorweg plakbrief Model L blauw en K model L 4260-blauw gebruiken
plakbrief zwaar beschadigd materieel.
Model K 4261 blauw, plakbrief mag niet meer beladen worden na lossing naar eigendomsspoorweg
C. Definitie zwaar beschadigde voertuigen of zwaar beschadigde draaistellen
1 . Onder een zwaar beschadigd rijtuig wordt verstaan een rijtuig dat door botsing , ontsporing , zijdelingse aanrijding , brand e.d. dusdanig is beschadigd , dat het niet meer voor de normale dienstuitvoering geschikt is . In twijfelgevallen dient met Ep 15 overleg gepleegd te worden
2 . Onder een zwaar beschadigde wagen wordt verstaan een wagen die met beperkte middelen niet meer zover hersteld kan worden , dat hij op eigen wielen in de normale dienst , ook niet als achterloper , met de normale snelheid vervoerd kan worden . In twijfel gevallen dient met Ep15 overleg gepleegd te worden . Bij draaistelwagens dient elk draaistel en het onderstel als afzonderlijke eenheid te worden beschouwd . Elk draaistel dient als twee-assige wagen te worden beschouwd.
Behandeling van materieel dat bij ontsporing of botsing betrokken is geweest.
Eerste onderzoek : 1 . Ontspoorde voertuigen , treinstellen of locomotieven moeten , na hersporing , ter plaatse door T en M personeel op veilige loopbaarheid worden onderzocht . Dit geldt ook na een botsing zonder dat er ontsporing plaats vond , indien er reden is aan te nemen , dat er iets aan een voertuig beschadigd of vervormd kan zijn.
Nameten van wielstellen
2 Bij de controle van wielstellen moeten deze ter hoogte van de spoorstaaf ( na verrijden ) met een speermaat op 3 onderling 120 graden verschoven plaatsen worden nagemeten . Een verschil van 2 mm in afstand tussen de wielbanden bij NS - en RIC/RIV -materieel is toelaatbaar ; de gemeten afstanden mogen niet afwijken van de wielbandafstanden genoemd in art 17 . ( 1357 mm )
Behandeling van onderzocht materieel
3 . Indien bij het onderzoek een ontoelaatbare afwijking wordt vastgesteld , moet dit materieel naar een werkplaats worden gezonden . Een beladen wagen mag , mits de technische toestand van de wagen dit wettigt , nog doorlopen naar het bestemmingsstation . Een NS-wagen moet na lossing naar een werkplaats worden gezonden . Vreemde voertuigen moeten ongeacht de uitslag van het onderzoek steeds worden beplakt met model M ( M 4265 wit , plakbriefje voor ONDERZOEK opzenden naar werkplaats ( zowel NS - als vreemd )
Model 4008 (proces-verbaal) kennisgeving Buitendienst stelling en eventueel datum indiensstelling of afvoer . Dit model / kennisgeving heeft ten doel te voorkomen dat wagen - of rijtuighuur wordt betaald over dagen dat het voertuig niet voor de dienst beschikbaar is .
Het model bevat de volgende gegevens :
a, aard van de beschadiging ;
b ,datum en tijdstip van buitendienststelling ;
c . vermoedelijke duur van buitendienststelling ;
d , of het voertuig ter plaatse , of in een werkplaats wordt hersteld
e , of het voertuig ter herstelling wordt afgevoerd naar de eigendomsspoorweg
f . datum en tijdstip , waarop het herstelde voertuig ter beschikking wordt gesteld .
-
C7401/5 1988 9e wijziging 1991
Hoofdstuk 10
Kranen en hijsbokken
1) Op de in onderstaand overzicht aangegeven stations zijn ten behoeve van de verladers één of meer kranen of hijsbokken beschikbaar. Van het gebruik moet in een kraanboekje aantekening worden gehouden.
2) Kranen waarbij een los ballastblok aanwezig is, mogen zonder gebruik daarvan slechts tot de helft van het in onderstaand overzicht aangegeven maximum hefvermogen worden belast.
Amersfoort, Kraan 1624, 5 ton, vaste hijsblok met elektrotakel
Eindhoven, Kraan 1628, 5 ton, vaste hijsblok met elektrotakel
Groningen, Kraan 1634 5 ton, vaste hijsblok met elektrotakel
Hengelo, Kraan 1630 5 ton vaste hijsblok met electro takel
Hilversum, Kraan 249, 8 ton, vaste handkraan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/042-viessmann-kibri-vollmer-modellbau-h0-bock-uberladekran-6515b5442d4fa.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/042-viessmann-kibri-vollmer-modellbau-h0-bock-uberladekran-6515b5442d4fa.jpg)
042 De Kibri brugkraan in een op zevenentachtig
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/043-Faller-brugkraan-6515b54425224.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/043-Faller-brugkraan-6515b54425224.jpg)
043 En deze word gemaakt door de firma Faller uit het zwarte wout, ook half nul
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/044-Hengelo-kraan-1630-5-ton-6515b544b708f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/044-Hengelo-kraan-1630-5-ton-6515b544b708f.jpg)
044 Hengelose 5 tons Kraan nummer 1630, op de baan van de Twentse modelbouw club in Enschede
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?board=183.0
-
C7401/5 1988
Hoofdstuk 11
Ladingmallen
Dit zijn portaalconstructie's met daaraan bevestigd 1 of meerdere mallen, in hoogte d.m.v. een handgreep in hoogte te verstellen. De mallen zijn voor de volgende landen bestemd
1 Nederland NS, Duitsland DB, Denemarken DSB, Hongarijë MÁV, Bulgarijé BDZ, Oostenrijk ÖBB, Roemenië CFR, Polen PKP, Joegoslavië MZ, Turkije, Luxemburg CFL,
Griekenland OSE, Tsjechische Staatsbaan CD.
2. T=Transit voor Frankrijk SNCF
3. NMBS = België
Standplaatsen
Almelo Profiel.1 -T- NMBS
Amersfoort Profiel 1 -T
Arnhem Profiel.1 -T
Breda Profiel.1 -T- NMBS
Eindhoven Profiel.1 -T- NMBS
's- Hertogenbosch Profiel.1 T
Nijmegen Profiel.1 -T
Onnen Profiel.1 -T- NMBS
Roosdaal Profiel.1 -T- NMBS
Utrecht CS Profiel.1 -T- NMBS.
Vlissingen Profiel.1 -T- NMBS
Weert Profiel.1 -T- NMBS
Winschoten Profiel.1 -T- NMBS
Daar het onderhoud der mallen, zoals het zuiver waterpashouden en de afstand bovenkant spoorstaaf (BS) tot de onderzijde van de mal precies moest zijn, is dit vrij intensief en kostbaar. De meeste van deze mallen zijn in onbruik geraakt en deels verwijderd.
045 NS tekening met de hoofdmaten van een ladingmal.
046 Bijlage I 1-1
047 Bijlage I 2 en 3
048 Bijlage II 6-1
049 Bijlage III 5-3-1
050 Bijlage IV 5-5-1
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/051-Rsd-65171476eff88.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/051-Rsd-65171476eff88.jpg)
051 Ladingmal op het voormalige emplacement van Roosendaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/052-Essen-B-651714773ec90.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/052-Essen-B-651714773ec90.jpg)
052 Dubbeleladingmal bij de Goederenkoer van station Essen in België
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/053-IMG-0483-65171477851de.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/053-IMG-0483-65171477851de.jpg)
053 Reconstructie van een ladingmal bij de SGB in het Zeeuwse Goes
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/054-IMG-0489-651714790c8a7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/054-IMG-0489-651714790c8a7.jpg)
054 profiel 1 (NS profiel)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/055-IMG-0490-65171479eb76c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/055-IMG-0490-65171479eb76c.jpg)
055 T of Transit Profiel
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/056-M-009-IMG-9691-6517147aafe00.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/056-M-009-IMG-9691-6517147aafe00.jpg)
056 Ladingmal op het emplacement van Vlieringen!
-
C7401/5 van 1988 5e werkblad 1990.
Hoofdstuk 12
Waterstations
Waar aanwezig.
1) Op onderstaande stations kunnen de reservoirs van de sproeitrein en de sproeiwagens worden gevuld.
Almelo;
Amersfoort;
Arnhem; Blerick Wpl (Werkplaats);
Eindhoven;
Heerlen;
Leeuwarden;
Maastricht;
Roermond;
IJsselmonde;
Winterswijk
en Zwolle.
Beheer
2) De chef dienstkring wegonderhoud is belast met het beheer van watervulinrichtingen, die in zijn dienstkring aanwezig zijn.
Onderhoud
3) Met het onderhoud, herstellen en vernieuwen zijn belast:
a. de Rayonmanager Vervoer voor wat betreft de pompen in hun rayon
b. de scv's voor wat het elektrisch gedeelte van de pompen betreft
c. de cdw's voor wat de bronnen filters, vloeiputten, reservoirs en druktanks, alle zuig en persleidingen en de waterkranen betreft.
Buitendienststelling
4) Indien een watervulinrichting buiten dienst moet worden gesteld moet de beherende functionaris dit meedelen aan:
a. de Rayonmanager Vervoer (VL-post) in wiens rayon de watervulinrichting zich bevindt
b. Cod.
Maatregelen bij vorst.
5) Rayonmanager Vervoer en cdw stellen onderling vast, wie op elk station verantwoordelijk is voor het beveiligen van de watervulinrichtingen tegen vorst .
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/044-Sproeiwagen-VSM-4-651856d70e791.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/044-Sproeiwagen-VSM-4-651856d70e791.jpg)
044 Sproeiwagen bij de VSM
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/045-Rsd-5-018-651856d7140a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/045-Rsd-5-018-651856d7140a2.jpg)
045 En hier nog in dienst bij de NS
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/046-Rsd-5-022-651856d73574f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/046-Rsd-5-022-651856d73574f.jpg)
046 Deze nieuwbouw is de vervanger voor de Sproeiwagen. Omgebouwd uit een Gs door Janssen in Bergen op Zoom
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/047-Vierassen-Sproeitrein-651856d77be53.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/047-Vierassen-Sproeitrein-651856d77be53.jpg)
047 Deze vierasser is de vervanger voor de oude Blokkendoos Mat24
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/048-Rsd-5-036-651856d78b000.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/048-Rsd-5-036-651856d78b000.jpg)
048 Sporadisch kwamen deze verwarmingswagen uit de klompentrein nog wel eens aan de lurk. Staat hier afgesteld in Roosendaal
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/049-10-27-2009-011-651856d81080d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/049-10-27-2009-011-651856d81080d.jpg)
049 En als er dan helemaal nergens meer aan de stations water te krijgen was, kon je altijd nog deze mannen met hun materiaal inroepen. Rsd 10-27-2009
-
C7401/5 van 1988 5e wbl 1990
Hoofdstuk 13
Weegbruggen
Berijden door locomotieven
1) Alle weegbruggen mogen door locomotieven worden bereden. De weegbruggen voorzien van weegbrugseinen mogen in ruststand behoedzaam worden bereden. Weegbruggen die niet van weegbrugseinen zijn voorzien kunnen niet in de ruststand worden vastgezet; deze mogen met een snelheid van ten hoogste 5 km/h worden bereden.
Bediening en onderhoud
2) Voor bediening en onderhoud moeten de voorschriften in acht worden genomen die in de weeghuisjes zijn vermeld. Het grote onderhoud- revisie, verven, controlebeweging - geschiedt door de dcb; het overige voorgeschreven onderhoud wordt verzorgd door de gebruiker.
Klachten
3 ) De Rayonmanager Vervoer meldt klachten over weegbruggen aan de dcb .
Waar aanwezig
4 ) Op de in onderstaand overzicht vermelde plaatsen zijn weegbruggen aanwezig
Opstellengte
5) Om te kunnen bepalen welke wagens v.w.b.de lengte ineens kunnen worden gewogen is bij elke weegbrug de opstellengte aangegeven :
Amersfoort wph, 11 m, 40 ton
Amsterdam Goederenstation Oost (Rietlanden), 16 m (10 + 6 m), 100 ton
Arnhem goederen, 8 m , 40 ton
Crailoo , 8 m , 40 ton
Delft , 8 m , 40 ton
Leeuwarden , 8 m , 40 ton
Onnen , 8 m , 40 ton
Roosendaal , 10 m , 100 ton
Rotterdam Rechter Maasoever (West) , 8 m , 40 ton
Rotterdam Waalhaven Zuid spoor 23 8 m 100 ton
Rotterdam Pernis (Vondelingenweg) , 16 m , 100 ton
Rotterdam ;Feijenoord (Parallelweg) , 8 m 100 ton
Rotterdam Botlek (EMO) , 12m (3,6 + 8,4 m)100 ton
Susteren , 12 m , 100 ton
Utrecht Noord (SLI -Spoorstaaf las inrichting ) , 8m , 40 ton
Venlo , 8 m , 40 ton
Vlaardingen Centrum , 8 m , 40 ton
Zutphen , 8 m , 40 ton
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/057-Antwerpen-651af37b680ff.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/057-Antwerpen-651af37b680ff.jpg)
057 Aan het einde van hun bruikbaarheid kon je ze zo nog wel eens weggemoffeld in het straatbeeld terug vinden, zoals hier in Antwerpen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/058-IMG-0734-651af37cad713.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/058-IMG-0734-651af37cad713.jpg)
058 Aan het einde van hun spoorsleven konden zij er zo desolaat bij staan.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/059-Huisje-weegbrug-651af37c28138.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/059-Huisje-weegbrug-651af37c28138.jpg)
059 Vlak voor dat de tram het overging nemen op Vld-C
060 Maar in model kan alles voortleven. Model door mij gebouwd van uit een Sleutelspoorbouwpakket.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/060-IMG-1480-651af37dad6d9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/060-IMG-1480-651af37dad6d9.jpg)
-
C7401/5 van 1988
Hoofdstuk 14
Storingsorganisatie Tractie en Materieel
Het enige verschil met de C7401 1972 is dat er in Amersfoort een onderhoudspost voor DE - loc's gekomen is.
-
C 7401/5 van 1988 5 wijzigingsblad 9-1990
Hoofdstuk 15
ATB - storingsauto's
Doel ;
( 1 ) De ATB- storingsauto's hebben tot doel herstellingen van ATB -materieelstoringen binnen uiterlijk 2x24 uur mogelijk te maken .
Standplaatsen
(2) ATB - storingsauto's zijn gestationeerd te ;
Amsterdam - lijnwerkplaats ;
Leidschendam - lijnwerkplaats ;
Onnen - lijnwerkplaats ; Zwolle – lijnwerkplaats
Tilburg - hoofdwerkplaats .
INZET
(3) Op basis van de door de machinist aan de VL-post gemelde ATB-materieelstoring zal de ATB-storingsauto door het materieelregelcentrum (MRC) van de HVL , in overleg met de betrokken werkplaats, naar de plaats waar het betrokken materieel enige uren stilstaat , worden gezonden . Het MRC van de HVL maakt per werkplaats een planning van de doorde ATB-storingsauto's te behandelen ATB-materieelstoringen en stelt de betrokken Rc's Ep hiervan in kennis .
Bemanning
(4) De bemanning van de ATB-storingsauto's bestaat uit : één ATB-monteur uit de betrokken werkplaats voor herstellingen op stations waar een Ep-storingsmonteur beschikbaar is ; -- twee monteurs uit de betrokken werkplaats , van wie ten minste één ATB-monteur , voor herstellingen op stations, waar geen Ep-storingsmonteur beschikbaar is .
Taak Ep-rayons
(5) Na ontvangst van de melding van de HVL, op welke wijze materieelstoring in de planning voor de ATB-storingsauto's is opgenomen , zorgt de Rayonmanager Vervoer voor : een tijdige en juiste opstelling van het te herstellen materieel ( loopafstand auto - materieel maximaal 100 m ; voldoende lucht ) ; opvang en begeleiding van de ATB-storingsmonteur op het Ep-terrein ; assistentie van de ATB-storingsauto door een Ep-storingsmonteur ; maatregelen , opdat veilig kan worden gewerkt .
Als laatste de bijlage 1 vervoersopstelling kr 481 en 482 ; bijlage 2 hefvermogen KR 481 en 482; bijlage 3 kr A310/6 NMBS; Bijlage 4 grenzen van de inzetgebieden der ongevallenkranen en hersporingsgebieden classe 1
Tot zover de C 7401/5
-
C 7401/5 BTD deel 5 1988
het 5é wbl van 18-9-1990
Hoofdstuk 7
Reddingsauto's en Ep-hulpverleningsauto's.
Standplaatsen
1 De reddingsauto's zijn aanwezig te Amersfoort, Haarlem, Maastricht, Rotterdam Goederen, Tilburg en Zwolle. Zij ressorteren onder het bedrijfsonderdeel Vb.
Ep- hulpverleningsauto's zijn aanwezig te Groningen, Venlo en Kijfhoek . Zij ressorteren onder de desbetreffende Rayonmanager Vervoer. De auto's zijn voorzien van mobilofoon; het mobilofooncontact wordt onderhouden door de CMK = Centrale MeldKamer.
Gebruik
2 De reddings-of de Ep-hulpverleningsauto worden als volgt ingezet:
DE REDDINGSAUTO; bij botsingen en / of ontsporingen van ernstige aard buiten overwegen, waarbij een of meer treinen zijn betrokken; bij aanrijdingen tussen trein en wegverkeer (dus doorgaans op overwegen), waarbij één of meer mensen zijn bekneld; bij overige hersporingswerkzaamheden van de categorie 1 (zie VA-Ep, C 0501); bij vredesrampen buiten NS-terrein.
DE EP-HULPVERLENINGSAUTO OF REDDINGSAUTO: bij lekkage van een met gevaarlijke stoffen beladen wagen of bij andere onregelmatigheden met één of meer wagens voor het vervoeren van gevaarlijke stoffen.
Inzet
3 De CMK zal in de in lid (2) genoemde gevallen de daarvoor in aanmerking komende auto onmiddellijk na ontvangst van een melding oproepen overeenkomstig de bestaande alarmeringsprocedure's. Indien daarna de VL-post meedeelt dat inzet niet nodig is, roept de CMK de auto via de mobilofoon naar de standplaats terug.