BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: BrightonBelle op 30 August 2023, 22:23:50
-
Een (volgens mij) goed gedocumenteerd artikel in de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/08/30/tussen-leiden-en-dordt-komen-alle-spoorproblemen-samen-a4173117?utm_campaign=share&utm_medium=clipboard&utm_source=clipboard&utm_term=in-metabox
Natuurlijk eigenlijk niks nieuws in dit volle landje, maar ik schrik telkens weer opnieuw van de doorlooptijd voor een nieuw station. Verder staat er o.a. in dat Leiden CS weer eens gerenoveerd gaat worden; ben benieuwd.
Grtz Gerard
-
Het artikel zit achter betaalmuur.
In Leiden grootse plannen met bebouwing rond Stationsplein zag ik dinsdag op TV-West.
Zou "Nieuwe plannen voor Oude Lijn" geen betere titel zijn!?
-
Ja, interessant artikel. Gaat over de noodzaak de capaciteit tussen Leiden en Dordrecht uit te breiden vanwege allerlei nieuwbouwwijken en andere activiteiten. En hoeveel moeite dat momenteel kost door een rij oorzaken: procedures, geen personeel, hogere rente, ingewikkeld wegens druk spoorgebruik, er is sowieso onderhoud nodig om de dijklichamen geschikt te maken voor meer en zwaardere treinen, etc. etc. Ze weten nu al dat het budget moet worden opgehoogd, maar dat speelt pas over een paar jaar.
Als voorbeeld wordt genoemd een nieuw station RijswijkBuiten bij een wijk die al wordt gebouwd. De verwachting is dat het station over negen jaar in gebruik kan worden genomen. Over station Kethel wordt al gesproken zo lang ik me kan herinneren. En er worden nog drie nieuwe stations genoemd.
-
Ja, interessant artikel. Gaat over de noodzaak de capaciteit tussen Leiden en Dordrecht uit te breiden vanwege allerlei nieuwbouwwijken en andere activiteiten. Over station Kethel wordt al gesproken zo lang ik me kan herinneren.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20210501-144639-min-608d5c177b311-64f0389066bdc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20210501-144639-min-608d5c177b311-64f0389066bdc.jpg)
Waar Station Kethel zou/zal komen.
Rechts tramtrace...
Oude Lijn: alleen tussen Delft Campus en Schiedam liggen er nog maar twee sporen...
-
Voor zover ik weet worden tussen Rijswijk en Rotterdam de facto twee sporen gebruikt. Ik las in het artikel dat de tweede buis in Delft volgend jaar in gebruik wordt genomen. De twee voormalige Hoek van Holland sporen tussen Schiedam en Rotterdam hebben nog niet veel nut. Dat komt pas als Delft-Zuid - Schiedam viersporig is geworden ergens in 20??.
Er wordt ook gesproken over een nieuw station Rotterdam Van Nelle, Rotterdam Stadionpark en Dordrecht Leerpark. Kennelijk nieuwbouwplannen rond de Delftse Schie. Zie ik wel zitten. ;D
-
Het station gaat er toch komen.
"Rijk, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, provincie Zuid-Holland en de gemeenten Den Haag en Rotterdam kondigen een hebben een gezamenlijke investering van € 4,8 miljard aan, in de bereikbaarheid de regio. Hierover zijn zij het eens geworden." Zie https://schiedam24.nl/nl/nieuws/nieuws/miljarden-maken-viersporigheid-en-station-kethel-mogelijk/22439.
Ronald
Sh.t: de link werkt niet meer!
Deze wel: https://mrdh.nl/nieuws/mega-investering-bereikbaarheid-woningbouw-zuid-holland
@Henk: volgens mij zijn er recent aanpassingen gerealiseerd om op korte termijn tussen Schiedam en Rotterdam CS meer capaciteit te hebben?
Waar zou er langs de Delftse Schie gebouwd kunnen worden; Spaanse Polder?
-
Ah ja, samen met het in gebruik nemen van de tweede buis in Delft, wordt de capaciteit dan toch groter op korte termijn.
-
NRC is hier een beetje van oude wijn (2021) in nieuwe zakken (2023): https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98773.msg3222318764#msg3222318764
-
:)
Heeft NRC vaker last van.