BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: virmfan op 25 August 2023, 21:14:37
-
Hoe waarschijnlijk is het dat PB een DD-IRM- of VIRM-model zal maken?
De Lima en Rivarossi uitvoeringen blijven populair op veilingsites en ik vind het een zeer interessante trein voor een model. Ik hou van de trein (zoals je kunt zien aan mijn gebruikersnaam). Een hoogwaardige versie van deze trein is gemakkelijk de 600 € waard die PB in rekening zou kunnen brengen, of meer.
...
How likely is it that PB will make a DD-IRM or VIRM model?
The Lima and Rivarossi versions continue to be popular on auction sites and I think it is a very interesting train for a model. I love the train (as you can see from my username). A high quality version of this train is worth easily the 600 € that PB might charge, or more.
-
Ik denk dat het onwaarschijnlijk is.
In mei ben ik naar de beurs geweest in Houten en heb bij de stand van PB-models gevraagd wanneer de Koploper ongeveer uit zou komen (volgens planning) en daarna gevraagd of PB-models van plan is om de (V)IRM uit te brengen.
Mij is toen verteld dat die plannen er niet zijn, maar dat ik het nieuws goed in de gaten moest houden, omdat een andere producent dat wel gaat doen.
Tot nu toe heb ik daar nog niets over gelezen.
-
Hallo.
Ik heb ook gehoord dat er een andere bekende fabrikant er mee gaat komen.
Maar dat ie niet goedkoop wordt.
Groet jurgen
-
Ik denk dat PB eerder voor een ouder model zal gaan, 4 en 2 delige mat 46 of 2 delige hondekop mat 54
-
Heb het idee dat de vorm eerder door Rivarossi wordt uitgebracht maar dan in exact 1:87
Van PB zou ik eerder een Dm 90 verwachten.
Cor
-
Is dat niet de roddel van die de vertegenwoordiger van Roco al ruim 10 jaar roept?
-
Hallo.
Ik heb ook gehoord dat er een andere bekende fabrikant er mee gaat komen.
Maar dat ie niet goedkoop wordt.
Groet jurgen
Tot op zekere hoogte: hoe duurder hoe beter.
-
Hoe waarschijnlijk is het dat PB een DD-IRM- of VIRM-model zal maken?
Ik zal je uit de droom helpen.
PBModels heeft geen zin in een nieuwe dubbelontwikkeling ;)
-
Krijgen we wel een buffel?? :'(
-
Nee, maar wil je een knuffel? ;D
-
Als ik geen buffel krijg, wel ha. Mijn dochter is bijna klaar met haar broodje dan kan ze mij wel even helpen met een knuffel
-
Buffel? Geen idee, daar wilde die jongens bij PB Models nog niets over zeggen.
-
Ik zal je uit de droom helpen.
PBModels heeft geen zin in een nieuwe dubbelontwikkeling ;)
Is dat een hint dat jij weet dat er een andere partij mee bezig is? Je zult er wel geen details over mogen delen maar hoe reëel is deze kans?
VIRM staat hoog op mijn lijst maar om nou een fortuin neer te leggen voor een semi-speelgoed model van Rivarossi of Lima zie ik niet zo zitten...
-
Neurenberg komt eraan, dus ik denk zelf nog 5 maanden afwachten.
Het enige wat ik je met zekerheid kan vertellen is dat PB Models niet met de (V)IRM bezig is.
-
Hallo.
Ik heb ook gehoord dat er een andere bekende fabrikant er mee gaat komen.
Maar dat ie niet goedkoop wordt.
Groet jurgen
Een fabrikant die zijn zetel heeft in midden Europa zal er mee komen. Bron? Medewerker van diezelfde fabrikant.
-
Ik hoop dat ze met iets komen dat nog niet echt uitgebracht is, iets als een Mat '34 (diesel drie), dat zou mijn hoop zijn
-
Als het merk M* uit Goppingen maar er niet mee komt,dan heb je zeker weer een doos met bananen en te korte rijtuigen
Cor
-
Ik hoop dat ze met iets komen dat nog niet echt uitgebracht is, iets als een Mat '34 (diesel drie), dat zou mijn hoop zijn
Dat zou fantastisch zijn, maar gezien het aantal wat je moet afzetten om uit de kosten te komen, is de kans daarop minuscuul.
-
Neurenberg komt eraan, dus ik denk zelf nog 5 maanden afwachten.
Het enige wat ik je met zekerheid kan vertellen is dat PB Models niet met de (V)IRM bezig is.
Alles op zijn tijd Chris, je kan niet alles tegelijk.
Jos.
-
Ik hoop dat ze met iets komen dat nog niet echt uitgebracht is, iets als een Mat '34 (diesel drie), dat zou mijn hoop zijn
Mijn vermoeden is dat de markt voor zo'n Mat'34 te klein te klein is. Als ik moet gokken op volgende modellen na de ICM, zou ik inzetten op de Buffel en de varianten DD-AR en DDZ, een veel groter publiek is daarbij te bedienen. Inclusief mij.🤔😀👌🤓
-
Märklin/Trix heeft net een nieuwe serie DD-AR rijtuigen uitgeleverd. De kans dat een ander merk er dan ook mee gaat komen lijkt mij nihil.
Thymen
-
Elk plastic model wat niet exact in 1:87 is uitgebracht maakt een kans :angel:
Nieuwe ontwikkelingen worden namelijk niet uitgebracht lees ik hier..
Ik denk zelf, het eerst uitbrengen van al die aangekondigde Icr wagens en dan ook nog een koploper?
Die hebben nog voor 10 jaar werk :)
De wadlopers was al 3 jaar, en dan zat er uiteindelijk nog steeds een foutje in.
-
Ze trekken straks heus wel even een sprintje om een pico bello SGM sprinter te maken. ;D
-
IRM zou zonde zijn, niemand wil weer dubbele ontwikkelingen. Mat'46 is leuker; veel varianten mogelijk ;D
-
Märklin/Trix heeft net een nieuwe serie DD-AR rijtuigen uitgeleverd. De kans dat een ander merk er dan ook mee gaat komen lijkt mij nihil.
Thymen
Daar hoop ik dus wel op een 1:87 DD-AR, al sinds de Artitec DDM 1 uit 2013 ( waar ook een nieuwe oplage van mag komen) wacht ik daar op .
Volgens mij was er toen sprake dat Artitec daar ook mee zou komen dacht ik gelezen te hebben ???
-
Märklin/Trix heeft net een nieuwe serie DD-AR rijtuigen uitgeleverd. De kans dat een ander merk er dan ook mee gaat komen lijkt mij nihil.
Märklin heeft ook net een nieuwe koploper uitgeleverd, dat weerhoudt anderen ook niet om daar ook mee te komen....
-
De echte liefhebber gaat toch voor het exacte 1:87 niet dan
Cor
-
Een (verbeterde) SGM zou ook niet misstaan, aangezien Roco nog steeds verstek laat gaan
Gr. Menno(1846)
-
Een buffel zou echt leuk zijn, ben er fan van, en zou ook mooi staan met de wadloper (y)
Verder een flirt, of een ICNG
Juich alle modellen van harte toe hoor! Maar dubbelontwikkeling zou gewoon jammer zijn
-
Het zou toch zomaar Roco kunnen zijn, want die lopen steeds verder achter de feiten aan als het om nieuwe modellen voor de Nederlandse markt aangaat. Ik denk aan een inhaalslag met een model waar ze voorlopig mee uit de voeten kunnen, dus ja, dan kom je al gauw op een (V) IRM. Maar het nieuws zal toch niet eerder naar buiten komen dan begin 2024, dus er kan nog wel even door gespeculeerd worden (de speculaas ligt overigens ook al in ruime mate in de schappen ;D).
Rob
-
Dat (mat '34, Huup) zou fantastisch zijn, maar gezien het aantal wat je moet afzetten om uit de kosten te komen, is de kans daarop minuscuul.
Mwoah, de 600/2000 is toch ook niet onsuccesvol, is mijn indruk. DM '90 mag ook, al wordt ik pas echt blij van een 5500 🤪😇
-
Juich alle modellen van harte toe hoor! Maar dubbelontwikkeling zou gewoon jammer zijn
Met een DE-5 zullen ze daar geen last van hebben. ;D ;D
Jeroen
-
Als ik mij niet vergis bestaan er geen modellen voor NS:
Er zijn natuurlijk FLIRT-modellen van Liliput, maar niet van NS. Ik zou modellen van elk van deze kopen.
Dat gezegd hebbende, voor VIRM zou ik veel meer betalen. Voor mij is het een prachtige trein. Met DCC, geluid, volledig interieur, volledige verlichting en schaal 1:87 zou het moeilijk zijn om een te hoge prijs te noemen.
... Engels ...
If I am not mistaken, there are no models for NS:
There are FLIRT models by Liliput of course but not NS. I would buy models of any of those.
That said, VIRM I would pay a lot more for. It is a beautiful train to me. With DCC, sound, full interior, full lighting, and 1:87 scale, it would be hard to name a price that would be too high.
-
Naast Hondekop, mat '64 en Koplopers horen Sprinters ( SGM ) nog nooit in exact 1:87 gemaakt.
Veel uitvoeringen mogelijk.
Tweetje
Tweetje omgebouwd naar drietje
Drietje
Vlaflip
Spitspendel
Citypendel
Algemeen Dagblad
Strandbal
Prorail
Laat maar komen ! (y)
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Eens, hoewel de ProRailer nooit echt gereden heeft. Dus daar zullen er niet veel van verkocht worden.
-
sinds wanneer is dat een argument? hij is gemaakt in 1 op 1 en dat is het enige dat telt.
en ook dat zegt niet zoveel. er zijn genoeg treinen die nooit bestaan hebben en toch genoeg van verkocht zijn 8)
-
Ik ben trotse eigenaar van een geel-grijze NS1000 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89588.msg3222047071#msg3222047071) en ik heb de NS1906 (https://marnan.eu/resize/ye11286_5057513270016.jpg/0/1100/True/piko-h0-ns-1906-br-185-traxx-elec-locomotief-ac-digitaal-fictief-2.jpg) :angel: Die zijn niet eens gebouwd in het echt!
Bas
-
Met een DE-5 zullen ze daar geen last van hebben. ;D ;D
Jeroen
Persoonlijk zeer veel zin in.
-
Mooi zo Chris, dat is dan geregeld ! ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Precies!!! Een beetje directeur bepaalt wat een bedrijf gaat maken / doen, dus kom maar op met die DE-5! 👍👍👍
-
Mwoah, de 600/2000 is toch ook niet onsuccesvol, is mijn indruk. DM '90 mag ook, al wordt ik pas echt blij van een 5500 🤪😇
Maar de mal kunnen ze natuurlijk wel gebruiken voor meerdere versies, ook buiten NL.
Dat kan met een mat 34 niet, maar dat zou niet het verschil moeten maken. Uiteindelijk zijn alle NL treinstellen unieke treinstellen die in geen enkel ander land rijden. Een fabrikant zal altijd een keuze moeten maken of het voor hun interessant is om te investeren in een bepaald model.
Voordeel van de VIRM, Koploper etc. is natuurlijk dat er meerdere varianten van te maken zijn.
Maar een mat 46 in verschillende uitvoeringen wordt ik dan wel weer warm van.
-
Persoonlijk zeer veel zin in.
Haha mooi man dit. Ik hoop alleen dat zijn bedrijf zin heeft in Sprinters ;). Er moet toch ook geld verdiend worden :police:
-
Gaat dit nog steeds over een VIRM van Prins Bernhard Models of is het meer een algemeen wensdraadje geworden? :angel:
-
Prins Bernhard Models
Die had ook al Nederlandse treinen van de NSdap 
Wensenlijst: Rhijnboog, Zeppelin, de rest is bonus ;-)
-
Altijd ontkend ;-)
-
Net zoals fabrikanten ontkennen om een bepaald model te willen gaan produceren. ;D
Bart
-
Ja maar deze ligt wat gevoelig, dus PB Models kan op de (V)IRM alleen maar reageren dat dit zeer onwaarschijnlijk is.
En daarmee is de vraag beantwoord.
En daarmee kan deze draad dus eigenlijk wel dicht, want verder zijn het allemaal wensen.
-
@PBModels,
Toch prima dat jullie weten wat de wensen zijn. Een online spiekbriefje is altijd handig als er vergaderd wordt op het PB kantoor over toekomstige modellen.
Maar dan wel de DE5, mat '46 en SGM eerst graag ;D
Vriendelijke groet Ruud B.
-
IRM zou zonde zijn, niemand wil weer dubbele ontwikkelingen. Mat'46 is leuker; veel varianten mogelijk ;D
Zelfs duidelijke hints komen bij lezers niet meer binnen,
En naast mat'46 zou je ook met 'n Hondekop-2 zieltjes winnen..
IRM mooi elders laten komen,
Dan worden dubbelontwikkelingen ondubbelzinnig voorkomen.
-
Oh das de R van MaRklin en TRix :angel:
-
Doe maar de R van Roco.
-
Rivarossi kan natuurlijk ook.
-
Een VILM van Rima ;D
-
Ja maar deze ligt wat gevoelig, dus PB Models kan op de (V)IRM alleen maar reageren dat dit zeer onwaarschijnlijk is.
En daarmee is de vraag beantwoord.
En daarmee kan deze draad dus eigenlijk wel dicht, want verder zijn het allemaal wensen.
Iemand suggereerde dat ik dit topic zou aanmaken. Ik geloof dat ik ergens anders had gevraagd of Artitec een VIRM mocht maken.
Het is een wens voor mij, elk VIRM-model van hoge kwaliteit. Hopelijk op nauwkeurige schaal, met verlichting, binnen en buiten, en geluid. Misschien is dat iets voor Trix? Roco? Wie is de juiste fabrikant om het goed te doen?
Ik ben geïnteresseerd in uw Koploper. Ik heb net een Halling-tram besteld, dus misschien niet deze maand, maar hij staat wel op mijn lijstje.
... Engels ...
Someone suggested that I create this thread. I think I had asked elsewhere if Artitec might make a VIRM.
It is a wish for me, any high quality VIRM model. Hopefully in accurate scale, with lighting, inside and out, and sound. Maybe that is something for Trix? Roco? Who is the right manufacturer to do it properly?
I am interested in your Koploper. I just ordered a Halling tram so maybe not this month, but it is on my list.
-
Nouja de Roco vertegenwoordiger riep al toen ik in een zekere modelbouwwinkel werkte dat ze met een VIRM bezig waren en we dat vooral niet tegen de klant mochten vertellen…..
Ik werk al 11 jaar niet meer in de winkel dus ik moet wel zeggen dat ik een beetje aan de geloofwaardigheid van die betreffende vertegenwoordiger twijfel. :-X
-
Tja. In 2016 zou Roco ook met een mP 3000 komen……
Jeroen
-
Lijkt wel of Roco toen marketinglessen bij LSM heeft gevolgd.... ::) :angel:
-
...toen ik in een zekere modelbouwwinkel werkte...
Dat waren mooie tijden Dave... (y)
-
Een tijd geleden, nog voor Corona, dus het zal een jaar of vier geleden zijn, zag ik op een Youtube filmpje een interview met een man van Rivarossi die zei dat ze aan een nieuwe oplage werkte. Het zou gaan om een nieuwe uitvoering en een klassieke versie. Daarna heb ik er verder niks meer van vernomen. Dus als er een fabrikant mee komt, lijkt me Rivarossi de meest waarschijnlijke.
-
Mij maakt het niet uit wie er mee komt, áls er maar iemand mee komt. Mocht het Rivarossi zijn dan hopelijk wel een wat geüpdatet model welke een beetje mee kan.
-
Dat zou dan een nieuw model/mal moeten worden want de oude is te kort.
-
Rivarossi heeft juist de stekker uit hun (V)IRM project getrokken omdat een andere fabrikant er mee komt.
Althans, dat zegt mijn glazen bol. (Die in dit geval prima werkt)
Ik heb nog geen idee of de andere fabrikant het al met Neurenberg bekend gaat maken, maar het is concreter dan eerdere berichten. 8)
-
Als ie maar exact 1:87 is andere tussen maten liever niet
Cor
-
Gun (uiteraard) iedereen een (V)IRM en als het Roco is, verbaast mij dat wel een beetje. Waarom? Omdat men daar al Plan T / Plan V heeft en dat is toch ook allemaal vrij moeizaam.
Als het PIKO is (waarom oppert niemand die naam trouwens?), begrijp ik dat eerder gezien het recent verschenen PKP treinstel dat qua afzetmarkt min of meer vergelijkbaar lijkt voor mij als leek.
Blijft wat mij betreft het grote wachten op een fatsoenlijk model van een 500/600/700: veel varianten en ik denk grote verkoopaantallen. Een (V)IRM doorkruist dat weer, zoveel Nederlands wordt er tegelijkertijd vast niet uitgebracht. Of ben ik nu te pessimistisch?
-
Een fabrikant die zijn zetel heeft in midden Europa zal er mee komen. Bron? Medewerker van diezelfde fabrikant.
Dit lijkt toch naar Roco te wijzen. Duitsland is geen Midden-Europa. Oostenrijk wel...
Koen
-
pardon? Duitsland geen Midden-Europa? wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Europe)stelt dat midden Europa wel degelijk Duitsland bevat ;)
-
Nederland ook zo te zien dus Artitec. ;D
-
Hmm, leuke vraag of Duitsland wel of niet midden-europa is :)
Als ik het internet erop na sla dan wordt Duitsland daar toch wel vaak bij gerekend zie ik nu.
Als we Duitsland meenemen dan komen ineens Märklin/Trix en Piko ook in beeld...
Koen
-
Piko zie ik wel een IRM uitbrengen maar er wordt nogal gehint met de 'R'.
-
pardon? Duitsland geen Midden-Europa? wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/Central_Europe)stelt dat midden Europa wel degelijk Duitsland bevat ;)
Zeker Sonneberg in Thüringen...
-
Reageer met een R :)
Rocky Rail?
Dave
-
Piko zie ik wel een IRM uitbrengen maar er wordt nogal gehint met de 'R'.
Dus midden-europa is gewoon zonder Duitsland en het is dus gewoon Roco. :)
Matcht in ieder geval wel met allerlei hints die her en der op het forum staan.
Koen
-
Reageer met een R :)
Rocky Rail?
Dave
Ik denk niet dat Paul aan zo een groot projecten gaat beginnen.
Jos.
-
Bovendien zou dat merk eerst weer aangekondigde varianten van de 6400 uit moeten gaan leveren, als er nog iets wordt uitgeleverd.
-
VIRM is momenteel natuurlijk heel interessant om uit te brengen gezien de vele verschillende kleurstellingen en moderniseringen. Kun je alle varianten van na verlenging tot VIRM uitbrengen met de mallen van de 'oorspronkelijke' VIRM 4-tjes en 6-jes?
-
Begint met een R, maar zal niet waarschijnlijk zijn: REE Modelès
-
Oorspronkelijk waren het 3 - en 4-delige stellen. Ouderwetsche IRM, zonder V-erlenging.
Een IRM 4-tje of 3-tje zou ik nog wel willen hebben als ik mijn tijdperk iets oprek (tijdperk 4, daar valt de IRM net buiten volgens mij). Maar een VIRM zit te diep in tijdperk 5 :( . Ik moet toch maar iets gaan doen met mijn ambitie om de staatsloterij te winnen denk ik. Verlanglijstje wordt steeds groterder :(
Ben dan wel benieuwd naar de aandrijving. Motor met cardan komt dan pontificaal voor de ruiten op de benedenverdieping. Zeker met het aandrijfconcept die ze gebruikten met de Plan V. Overgedimensioneerde motor (want moest ook voor Plan T geschikt zijn, en lekker zwaar. Zelfs met het Artitec aandrijf concept (kleinere motor, alles super licht en met puntlager stroomafname voor minder roldweerstand) ontkom je dan niet aan een paar zwarte ramen of rare bult in het interieur.
Of anders een draaistel motor in een kop/balkon?
We wachten maar weer af en sparen onverdroten voort (tot mn auto weer kaduuk gaat en ik alles weer kwijt ben...)
Mvg,
Robert
-
Een aandrijving zoals bij de Liliput 614 is wellicht een oplossing, de 2 kopbakken op 1 draaistel aangedreven met een "hedendaagse" draaistelmotor
-
Precies (y).
Ik snap nog steeds niet dat fabrikanten ervoor kiezen om het halve interieur op te offeren ten behoeve van een langsliggende motor met cardan.
Voor een lok oké. Een treinstel met ramen vereist een andere aanpak.
Bart
-
Ik denk "Proven technology" concept. Grote motor met vliegwiel en cardans hebben zich bewezen. Draaistelmotoren zoals de oude Lima/Fleischmann/Märklin zijn uit de gratie en probeersels zoals Holland Rail met de DE2 bleken ook niet populair...
Ik heb ooit mijn Lima IRM voorzien van een BB unit van GM&S. Het grote blok metaal weggelaten natuurlijk. Dat reed best ok op schone rails, maar door gebrek aan vliegwiel staat ie ook meteen stil bij het minste stofje. Ik was van plan om stroomafname door te verbinden met de dummy kopbak maar toen sloeg het 1:87 virus toe en belande het ding in een hoek.
Toen we bezig waren met het Hondekop project op het vorige forum wilde de kleinspoor fabrikant ook liever een dikke mashima en cardan gebruiken. Dat aandrijf concept kende hij immers. Hij zag niet veel in de BB unit die ik voor ogen had.
Ik weet niet hoe die Liliput BR 614 rijdt, maar met een motoren in beide kopbakken kunnen de motoren elkaar tegen gaan werken, zeker in bochten en wisselstraten ivm het rekken en strekken van de kortkoppelingen.
Wie weet komt deze onbekende fabrikant wel met een geniale aandrijving. Tijd zal het leren 8)
Mvg,
Robert
-
Je denkt te traditioneel. ;D
Motor rechtop plaatsen. Je kunt dan een vliegwiel kwijt dat bijna net zo breed is als de bakbreedte. Zoiets heeft liliput volgens mij ook gedaan.
En twee motoren parallel aangesloten compenseren prima t.o.v. elkaar. Problemen met in/uitekken van een treinstel heb je dan niet.
Bart
-
Of de motor op het balkon, daar heb je maar 1 raam en de smalle ramen in de deuren. De cardan zou dan tussen de beneden- en bovenverdieping naar het voorste draaistel kunnen lopen. Hopelijk past de printplaat dan onder het interieur van de benedenverdieping.
Jeroen
-
En twee motoren parallel aangesloten compenseren prima t.o.v. elkaar. Problemen met in/uitekken van een treinstel heb je dan niet.
daarom was de liliput 6400 met dual motors ook zo'n succes 8)
-
Ik merk het al. Hier staat men zo weinig open voor innovatie als de fabrikanten.
De cardan zit ingebakken. Zelfs al moet hij 20cm lang worden om door een bak heen te komen. ;D
Bart
-
@Bart,
Dat is eigenlijk heel eenvoudig te verklaren: de cardan heeft immers zijn kwaliteit bewezen.
Op dit moment is het zelfs de betrouwbaarste manier om een modeltrein aan te drijven.
Jos.
-
Of de motor op het balkon, daar heb je maar 1 raam en de smalle ramen in de deuren. De cardan zou dan tussen de beneden- en bovenverdieping naar het voorste draaistel kunnen lopen. Hopelijk past de printplaat dan onder het interieur van de benedenverdieping.
Jeroen
Die printplaat mag ook tussen de boven en benedenverdieping in.
Decoderaansluiting kan makkelijk boven een van de balkons, en als de luidspreker voor de loksound, daar is plek zat.
Jos.
-
Ik denk "Proven technology" concept. Grote motor met vliegwiel en cardans hebben zich bewezen. Draaistelmotoren zoals de oude Lima/Fleischmann/Märklin zijn uit de gratie en probeersels zoals Holland Rail met de DE2 bleken ook niet populair...
Ik heb ooit mijn Lima IRM voorzien van een BB unit van GM&S. Het grote blok metaal weggelaten natuurlijk. Dat reed best ok op schone rails, maar door gebrek aan vliegwiel staat ie ook meteen stil bij het minste stofje. Ik was van plan om stroomafname door te verbinden met de dummy kopbak maar toen sloeg het 1:87 virus toe en belande het ding in een hoek.
Toen we bezig waren met het Hondekop project op het vorige forum wilde de kleinspoor fabrikant ook liever een dikke mashima en cardan gebruiken. Dat aandrijf concept kende hij immers. Hij zag niet veel in de BB unit die ik voor ogen had.
Ik weet niet hoe die Liliput BR 614 rijdt, maar met een motoren in beide kopbakken kunnen de motoren elkaar tegen gaan werken, zeker in bochten en wisselstraten ivm het rekken en strekken van de kortkoppelingen.
Wie weet komt deze onbekende fabrikant wel met een geniale aandrijving. Tijd zal het leren 8)
Mvg,
Robert
De TGV van Märklin heeft toch ook 2 gemotoriseerde motorwagens.
Ik heb ook eens een VIRM-6 gemaakt, en ook BB-Units gebruikt.
Die heb ik onder de bak met de Panto's geplaatst, en op de kopbakken op alle assen stroomafname.
In de gemotoriseerde bak had ik wel een constructie gemaakt om tussen beide verdiepingen nog een plak gewicht te plaatsen.
Alleen die BB-units slijten best wel snel.
Ook hier is wegens het 1:87 virus die VIRM een hoek beland.
Jos.
-
@Bart,
Dat is eigenlijk heel eenvoudig te verklaren: de cardan heeft immers zijn kwaliteit bewezen.
Op dit moment is het zelfs de betrouwbaarste manier om een modeltrein aan te drijven.
Jos.
Er rijden meer HAG, Marklin, Fleischmann, Lima, rivarossi etc loks, al veel langer rond als dat er loks met cardan rondrijden. Zegt dus niks over de betrouwbaarheid.
Eruit floepende cardans, gespeten cardankogels en rondgereden wormwielen vergeet je voor het gemak dan ook maar even.
Maar daar gaat het niet om. Het gaat erom of je een half interieur van een "Triebwagen" wenst op te offeren, of dat je eens iets nieuws wilt. Ik accepteer een interieur waar halve preisers in moeten niet. Gewoon omdat het onnodig is.
Bart
-
@Bart, je kan het ook anders bekijken:
De NS had nooit aan de (V)IRM moeten beginnen.
Gewoon wat dubbeldeksrijtuigen met een lok in trek-duw formatie.
Dan hadden wij dat probleem met die cardan of motor in de onderverdieping ook niet. ;D ;D :angel:
Jos.
-
Ik zei niet voor niets "hedendaagse" draaistelmotor ;)
De liliput heeft een motor in lengterichting, mét vliegwiel en aan het einde van de as een wormwiel.
Hoe het rijdt geen idee, maar ik lees er weinig klachten over op de normaal gesproken zeer kritische Duitse fora...
Overigens heb ik ook hier de nodige Fleischmann-locs met de vervloekte rondmotor, maar zeker de recente exemplaren met vliegwiel hebben toch behoorlijk goede rij-eigenschappen. Ik heb wel het idee dat deze aandrijving bij draaistellocs beter functioneert dan bij de stoomlocs. De geluidsproductie blijft natuurlijk wel een dingetje.
-
Mn SBB 503 ECE van Lima heeft ook cardan en aandrijving op beide draaistellen van 1 kopwagen.
Alles onder het interieur weggewerkt, rijdt perfect.
8 bakken en hellingen geen punt.
Het kan dus zeker wel.
-
De vloer van het interieur ligt bij dit treinstel zo hoog dat preisers net onder de knieën geamputeerd moeten worden. Dat accepteer ik dus niet. Ook niet als de helft van het interieur zo uitgevoerd zou zijn.
Voor een IRM houdt dit in dat de onderste verdieping niet aanwezig is.
Bart
-
Oja ik had er even niet aan gedacht dat VIRM met z’n lagere benedenverdieping zit.
Jetlag ;D
-
Roco heeft de SBB Twindexx (https://www.roco.cc/ren/products/locomotives/rail-cars/7700007-8-piece-set-long-distance-double-deck-train-rabe-502-sbb.html) aangekondigd. Ondanks dat de (V)IRM net even wat anders is qua doorkijk lijkt mij dat de (V)IRM een vergelijkbare aandrijving kan krijgen, helemaal als beide modellen tegelijkertijd ontwikkeld worden.
Verder heeft de Liliput Flirt twee motoren, bij beide cabines één. Rijdt uitstekend bij mij.
-
Ik heb een Halling-tram besteld (M33 Flexity Göteborg) en ik begrijp dat Halling een aantal creatieve drijfveren gebruikt. Voor een VIRM zouden misschien in totaal vier draaistelaandrijvingen kunnen werken met behoud van de lage vloeren? Ik ben het ermee eens dat een volledig interieur essentieel is voor een goed VIRM-model. Ik denk ook dat goede binnenverlichting daarvoor belangrijk is. Uiteraard verhoogt dit de kosten. Voor mij is dit een model dat de moeite waard is om goed te doen.
Evenzo ben ik er niet zeker van dat Roco of Trix de draaistelaandrijvingen voldoende zouden vinden voor een grote trein van vandaag. Als sommige deuropeningen geblokkeerd zouden zijn in plaats van de benedenverdieping, is dat voor mij een beter ontwerp, maar het zou tegenwoordig ongebruikelijk zijn voor een mainstream model.
Ik vraag me af of een moderator dit onderwerp zou kunnen of moeten veranderen in "(V)IRM, hoe waarschijnlijk?" in plaats van "PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?" omdat PBModels zich misschien ergerde aan het feit dat dit tegen hun bedrijf was gericht?
... Origineel Engels ...
I have a Halling tram on order (M33 Flexity Göteborg) and I understand Halling uses some creative drives. For a VIRM, maybe 4 total bogie drives could work while preserving the low floors? I agree, a full interior is vital to a good VIRM model. I also think good interior lighting is important for it. Naturally this raises the cost. To me, this is a model worth doing properly.
Equally well I am not sure Roco or Trix would consider bogie drives adequate for a full size train today. If some of the doorways were blocked instead of the lower floor, to me that is a better design, but it would be unusual for a mainstream model today.
I wonder if a moderator could or should change this topic to "(V)IRM, hoe waarschijnlijk?" instead of "PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?" because PBModels may have been annoyed at this being directed at their company?
-
Hi Mike,
weet je dat je dat zelf kunt vragen? Via de link "meld dit bericht aan de moderator"
Translated in own words;
You can ask this yourself, via the link provided at the end of every pot "meld dit bericht aan de moderator"
Groeten,
Jelmer
-
Ik heb de titel aangepast.
Reinout-als-moderator
-
Roco heeft de SBB Twindexx (https://www.roco.cc/ren/products/locomotives/rail-cars/7700007-8-piece-set-long-distance-double-deck-train-rabe-502-sbb.html) aangekondigd. Ondanks dat de (V)IRM net even wat anders is qua doorkijk lijkt mij dat de (V)IRM een vergelijkbare aandrijving kan krijgen, helemaal als beide modellen tegelijkertijd ontwikkeld worden.
Verder heeft de Liliput Flirt twee motoren, bij beide cabines één. Rijdt uitstekend bij mij.
De Twindexx heeft ook veel minder ramen in de onderverdieping.
Jos.
-
Roco heeft de SBB Twindexx (https://www.roco.cc/ren/products/locomotives/rail-cars/7700007-8-piece-set-long-distance-double-deck-train-rabe-502-sbb.html) aangekondigd. Ondanks dat de (V)IRM net even wat anders is qua doorkijk lijkt mij dat de (V)IRM een vergelijkbare aandrijving kan krijgen, helemaal als beide modellen tegelijkertijd ontwikkeld worden.
Verder heeft de Liliput Flirt twee motoren, bij beide cabines één. Rijdt uitstekend bij mij.
De Twindexx heeft ook veel minder ramen in de onderverdieping.
Jos.
Er is ook de Brawa DB TWINDEXX Vario (https://www.brawa.de/en/products/h0/locomotives/railcars/twindexx-vario-double-deck-train-3-unit-content-2-railcars-12nd-class-1-middle-wagon-2nd-class/). Op de productpagina staan foto's van het model. Er lijkt voldoende ruimte te zijn voor een draaistelaandrijving.
... Engels ...
There is also the Brawa DB TWINDEXX Vario (https://www.brawa.de/en/products/h0/locomotives/railcars/twindexx-vario-double-deck-train-3-unit-content-2-railcars-12nd-class -1-middle-wagon-2nd-class/). The product page contains photos of the model. There appears to be sufficient space for a bogie drive.
-
Dus misschien weten we het over een paar weken?
-
Zou het vele aanbod van (V)IRM versies op Markplaats een voorteken zijn van iets.. dat ik (nog) niet weet? Ik vind het opmerkelijk, maar kan ook aan mij liggen. Misschien toeval. Ik zoek nog een nieuwe IRM in doos van Rivarossi.
-
Ik denk omdat de roddel ging dat er iets bij ontrax aangekondigd zou worden :D
-
Zoiets noem je geen roddel, dat heet een ‘gerucht’… ;D
-
Geruchten bepalen prijzen op marktplaats. Zelf heb ook veel bordspellen en toen bepaalde spel zijn licentie ging verliezen en dus niet meer gemaakt ging worden prijs x10. En als een een oud spel opnieuw uitgebracht lijkt gaan worden worden opeens de oude versies op marktplaats gedumpt voor hoge prijzen. Denk dat dit topic deze hype gemaakt heeft om de geruchten te voeden.
Eerst zien dan geloven zo geweldig zijn als de irm uitkomt in nette 87 schaal. Vind zelf de lima versie niet slecht kan alleen veel beter plus met alle 87 materiaal die nu uit komt zal hij en stuk meer opvallen dus ik hoop echt dat hij ergens gaat uitkomen. Nu het meeste moderne materiaal beschikbaar is en meerde versies koplopers en dubbeldekkers.
Maar zelf zit ik de denken om te switchen naar n voor modern ns ik heb de lima versie plus de tussen wagen. En die kan ik prima verkopen voor een verse n versie en die past wel op een baan in mij kamer. Kan maar max 2.5 meter kwijt.
Maar als vitrine model graag h0 is gewoon net mooier dan n maar voor rijden is h0 als je weinig ruimte heb lastig.
-
Ben eigenlijk wel benieuwd of iemand een fatsoenlijke oplossing heeft bedacht voor de koppelingen, die standaard Lima pennetjes gaan niet heel lang mee.
Richard
-
Nieuwe bestellen: Rivarossi HR2334/21
de oogjes eventueel iets versterken met een opgelijmd stukje dun draad,
of de hele koppelingspen van het draaistel afsnijden en deze vervangen door de
kleine Symoba kortkoppelingen 110-111 met kortkoppeling naar keuze....
François
-
Ik zit even te denken. Ik heb de IRM 8448 ooit gehad (met extra tussenbak). Een viertje dus. Deze heb ik verkocht, maar altijd spijt van gehad. Jaren later kwam de VIRM 9405 uit. Deze heb ik meteen aangeschaft.
Maar wat ik mij afvraag; als ik de VIRM al heb en de IRM ooit nog weer eens zou willen, wat maakt het dat ik de IRM echt moet hebben. Ik bedoel er staan andere nummers op, de ruitenwissers zijn niet zwart, er zitten geen anti slipbandjes onder de IRM, maar dan is het het toch ook wel? Wat zou mij de aanschaf van een IRM echt rechtvaardigen?
Iemand die mij kan overtuigen of ik een IRM (uitgebreid naar een viertje) naast de VIRM zou moeten kopen?
Zijn vast wel mensen hier die beide sets hebben of juist een of beiden weer hebben verkocht.
-
Waarom zouden wij je moeten overtuigen?
Ik begrijp de vraag niet zo
-
Inderdaad bijzondere vraag. Je bepaalt toch zelf wat je koopt en wat niet.
Grote verschil tussen een 8400 en 9500 is dat een 8400 een nog onverlengde DD-IRM met stroomafnemers op de kopbakken is en de 9504 een nieuwbouw V-IRM met stroomafnemers op een tussenbak is. In tijd kunnen de 8448 en 9504 niet samen. Toen de 9504 kwam, was de 8448 al verbouwd en verlengd tot de 8648 (V-IRM zeswagenstel).
Jeroen
-
Je moet het kopen, omdat je zo de modelspoorindustrie in leven houdt.
-
Of niet kopen, om de wereld niet met nog meer luxe producten vol te gooien en blij zijn met wat je hebt. :)
-
Ook mijn idee. Ik heb niet het gevoel een goede daad te verrichten wanneer ik iets aankoop van een fabrikant.
Groet,
Wolter
-
Nu de speelgoedbeurs van Neurenberg eraan komt, vraag ik me af of er veel hoop is onder de mensen op dit forum voor een VIRM-release in 2025? Het lijkt erop dat de eerdere geruchten misschien niet betrouwbaar waren?
Dankzij de vriendelijke mensen op dit forum heb ik een 4-wagen IRM en andere Lima NS-treinen kunnen bemachtigen, dus ik ben tot op zekere hoogte verzadigd. Het is op dit moment slechts een hoop.
Vergeef me mijn slechte Nederlands, ik spreek Engels en moet Google Translate gebruiken.
-
De meeste kanshebbers hebben hun nieuwigheden al aangekondigd maar helaas geen VIRM. Ik denk dat die er ook niet meer gaat komen de komende tijd. Het meeste wat de laatste jaren uitgebracht is zijn toch veelal varianten van al bestaande modellen. Uitzondering is de ICNG van ACME. Jammer, want je zou verwachten dat een VIRM goed zou verkopen. Momenteel toch wel de meest herkenbare trein van NL, een beetje wat de Plan V vroeger was.
-
Als Rivarossi er maar niet mee komt, zullen we het op een gegeven moment wel van PB gaan zien.
-
Ik zie ook eventueel Piko dit nog wel uitbrengen maar ik vermoed niet op de korte termijn.
-
Als Rivarossi er maar niet mee komt, zullen we het op een gegeven moment wel van PB gaan zien.
PB heeft aangegeven er niet aan te beginnen omdat er andere spelers op de markt zijn die serieuze plannen in de richting hebben.
Jos.
-
Nou dat wordt dan een gevalletje 'geduldig afwachten'. Het nieuws voor 2025 van Exacttrain is nog niet bekend, dat zal waarschijnlijk wel ergens in de komende week verschijnen schat ik in. Maar de stapel aankondigingen aldaar is nog behoorlijk hoog, dus dat zou wel heel opportuun zijn. En welke 'kapers' er nog meer op de kust liggen.....?
Dus: gevalletje 'geduldig afwachten' ;).
-
PB heeft aangegeven er niet aan te beginnen omdat er andere spelers op de markt zijn die serieuze plannen in de richting hebben.
Jos.
Nou....die regels zijn de deur uit.....
PB Models maakt zijn neuheiten bekend op Ontraxs 25 heb ik me laten vertellen. 8)
-
en wie heeft jou dat verteld dan? ;D
-
De spanning stijgt. Wat is het volgende PB Models model? :laugh:
-
Het zou me niet verbazen als Exacttrain ook tijdens Ontraxs 2025 met hun nieuwtjes gaan komen (gezien het uitblijven daarvan tot nu toe…. ;))
-
Kan ExactTrain niet beter eerst al het al aangekondigde eens gaan uitbrengen voordat de lijst met to-do’s alleen maar langer wordt?
Dat lijkt me voor PB Models ook het beste, ze hebben voorlopig nog werk zat aan de nog uit te leveren ICR, ICM en DM’90.
Jeroen
-
Idd, beter eerst uitbrengen wat aangekondigd is.
Geldt niet alleen voor PB models en exacttrain.
Bij veel fabrikanten zit er een lichtjaar tussen de aankondiging en de uitlevering.
Al zijn er bij PB ook persoonlijke gebeurtenissen tussengekomen waardoor er nog wat vertraging is opgelopen.
Wat volkomen te begrijpen is natuurlijk
-
Bij veel fabrikanten zit er een lichtjaar tussen de aankondiging en de uitlevering.
1 lichtjaar = 9.460.730.472.580.800 meter.
China, Vietnam, etc. zijn dus best ver weg :)
-
Bij veel fabrikanten zit er een lichtjaar tussen de aankondiging en de uitlevering.
Een lichtjaar duurt echt niet langer dan een kalenderjaar ;D
Maar voor de goede orde: Een lichtjaar is een afstand, geen tijdseenheid.
Bart
-
Een lichtjaar is een afstand, geen tijdseenheid.
Je zou maar een per trein willen afleggen ... echt wel een eeuwigheid... op de kop af 2500 jaar... ;D
Jan-Peter
-
Met zo'n 430000 km/u echt een HSL :)
-
Is er misschien al iets meer bekend over een VIRM in h0 in exact schaal 1:87?
-
Nee. Daar is ook nog nooit sprake van geweest. Dit draadje is ooit gestart door iemand die zich afvroeg of de VIRM ooit in h0 zou verschijnen, zie het allereerste bericht.
-
Wat gebaseerd was op hardnekkige en serieuze geruchten. Echter, gezien de financiële situatie in zowel het algemeen als het bijzonder denk ik niet dat dit bedrijf hier op korte termijn mee gaat komen. Maar wellicht heb ik het mis.