BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: Ferdinand Bogman op 21 August 2023, 17:48:41
-
Van een BR 94 wil ik het anker vervangen. Ik heb een iets beter exemplaar, met vliegwiel-opvulling, uit een gesloopte BR 78 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=104913.msg3222350068#msg3222350068). Die ligt anders maar werkloos in een bakje:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/C752BCBE-95E9-4492-8F61-A849AC500F12-64e3859dd86ef.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/C752BCBE-95E9-4492-8F61-A849AC500F12-64e3859dd86ef.jpg)
Van dat losse anker heb ik het kleine tandwiel er met veel geweld afgekregen. Die van de BR 94 zit net zo vast, maar omdat er een mooi en kwetsbaar chassis aan vastzit, vraag ik me af of het ook zonder geweld kan. Weet iemand een mooie methode?
-
Hoi, men zegt dan steeds "dan moet je het rondsel warm stoken zodat het uitzet en er af kan" maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ . Mocht je dat gaan proberen dan moet je eerst alle plastic tandwielen en andere plastic delen uit de buurt halen.
Mvg,
Robert
-
Misschien heb je hier wat aan:
https://www.fruugo.nl/lagerwieltrekker-rondseltrekker-verwijderingsgereedschap-gebruikt-voor-rc-motor-rondsel-onderdelen/p-137350551-289760628?language=nl&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dHP9h5QzonISeeGO0kFPZlDtVdYbUYoBqVV4ldwBhAbtlsgK369mwhoCXrsQAvD_BwE (https://www.fruugo.nl/lagerwieltrekker-rondseltrekker-verwijderingsgereedschap-gebruikt-voor-rc-motor-rondsel-onderdelen/p-137350551-289760628?language=nl&ac=ProductCasterAPI&asc=pmax&gclid=CjwKCAjwloynBhBbEiwAGY25dHP9h5QzonISeeGO0kFPZlDtVdYbUYoBqVV4ldwBhAbtlsgK369mwhoCXrsQAvD_BwE)
-
De meeste wielentrekkers krijg je niet lekker achter/tussen het rondsel en de behuizing van de motor. Ik heb er een van GM&S en een andere, maar dat past niet :( Maar als het wel past dan kan dit prima werken inderdaad.
Met de zamac rondsels heb je weer het tegenovergestelde probleem: die vallen er al af als een Preisertje iets te hard zijn/haar/hun neus snuit.
Mvg,
Robert
-
Hoi, men zegt dan steeds "dan moet je het rondsel warm stoken zodat het uitzet en er af kan" maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ .
Mvg,
Robert
Zo werkt het wel in het grootbedrijf (lees algemene machinerien)
Ik heb bij een reparatie machinefabriek gewerkt en werd oa zo gewerkt.
Ik zou een stevig passen plaatje tussen het huis en rondsel proberen te maken en dan los tikken.
Mvg Johan
-
maar dat is mij ook nog nooit gelukt :-\ .
Mvg,
Robert
Je moet zorgen dat het rondsel sneller warm wordt dan het asje en dan snel trekken.
Dit spul is er wel klein voor.
Mvg Johan
-
Ik ken het probleem en heb het (ook) niet echt kunnen oplossen.
Die tandwielen zijn volgens mij gemakkelijk als reserveonderdeel verkrijgbaar.
Dan is het een kwestie van (voorzichtig) de zaag in het origineel zetten, waarna het gemakkelijker wordt het te verwijderen. En dan vervolgens een nieuw tandwiel te plaatsen.
Weet je trouwens zeker dat het anker eruit kan zonder minimaal 1 wiel van de as te halen?
Anders wordt het kwarteren.
Succes.
Groet, Bas
-
2 platte schroevendraaiertjes aan weerszijden.
En dan wat wrikken.
Zo is het mij wel eens gelukt.
Geen garantie.
Groeten
Hendrik Jan
-
Zo te lezen worstelen meer mensen hiermee; gedeelde smart is halve smart.
Het moeilijkst is inderdaad om op een degelijke manier tussen het rondsel en het motorhuis te komen én voldoende kracht te kunnen zetten. De garantie van de locomotief is al verlopen, maar het zou zonde zijn het motorhuis te beschadigen, of andere delen.
Misschien is het “slopen” van het bestaande rondsel wel het beste idee. Van de BR78 is ook nog het rondsel er heel afgekomen.
Maar de waarschuwing van Bas is terecht, bedankt! Ik dacht dat het kon, maar nu ik het goed bekijk zie ik dat de twee achterste drijfwielen in de weg zitten… Het feest gaat dus niet door. Gedoe met kwarteren bij deze mooie machine is het me niet waard.
-
Eerlijk gezegd heb ik nooit verschil in rijeigenschappen tussen de beide ankers gemerkt.
Bart
-
Uit wat ik hier op het forum lees krijg ik ook niet de indruk dat het veel uitmaakt. Over zin & onzin van vliegwielen begrijp ik dat dit soort kleine aanpassingen de ankerkleef verminderen, waardoor de motor bij lage toeren wat mooier loopt. Ik stel me zo voor dat ze er bij Fleischmann niet voor niets tijd in hebben gestoken dit toe te voegen.
Wat mij betreft was het een gevalletje “baat het niet, dan schaadt het niet”. Zoals gezegd, ik heb dat ding toch liggen.
-
Hallo,
dat warmstoken is geen optie.
Het werkt alleen bij grote diameters . Een natuurkundige en wiskundigeberekening kun je hier op los laten maar dat doen we maar weer niet vandaag.
Misschien met een ponsje er voorzichtig uittikken ??????????????
succes jandcargo
-
Als man "uit het vak" weet ik dat het vrij gemakkelijk is. Klein gasbrandertje niet te lang op het rondsel en het floept er zo af. Tikken niet doen. Je slaat het bronzen lager los.
Bart
-
Nog even over dat vliegwielanker: ik kom, bladerend in oude Railhobby’s een “Railtest” tegen van de Fleischmann BR 141 (in HO en N tegelijk, RH 9/1990). De HO-versie is voorzien van zo’n nieuw vliegwielanker. De ervaringen zijn precies tegengesteld aan wat ik schrijf over ankerkleef.
Aan de ene kant:
“De motor is voorzien van het zeer effectieve vliegwielanker dat de lok een lange uitloop geeft en voor een regelmatig rijgedrag zorgt. De uitloop bij volle snelheid is meer dan 30cm.”
Aan de andere kant:
“Bij zeer lage snelheden is er sprake van een wat schokkerig rijgedrag. Een elektronische regelaar brengt hierin geen verbetering, eerder wordt het effect versterkt.”
Het kan ook aan dit specifieke model gelegen hebben, natuurlijk.
Even zoeken hier op het forum levert wat meer indrukken op:
- een positieve recensie (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=28846.msg446047#msg446047) van Karst Drenth: “Overigens gaat de loc er niet langzamer door rijden, wel mooier bij lage snelheden :)”.
- Bas (wob) is ook positief over het verschil tussen zijn BR 65 zonder en met vliegwielanker (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=33235.msg508766#msg508766): “Loopt net iets beter en ook met minder geluid.“
- En een opmerking van Erich “Deetrein” (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=32128.msg498237#msg498237) over problemen met de eerste vliegwielankers: “De eerste loks hadden allemaal last van ankers die trilden doordat ze niet goed uitgebalanceerd waren, dit is bij latere versies verholpen.”
Aan mijn besluit om het oude anker in mijn BR 94 te laten zitten, verandert dit niets. Misschien kan ik het gebruiken voor een andere lok, waar hij makkelijker in te bouwen is. Misschien een van mijn 1306 dieseltjes?
(Trouwens, de foto’s van het vliegwielanker, in het Railhobby-artikel, zijn van Rob Ellerman :).)
-
Het antwoord op deze vraag heb ik inmiddels zelf. Een gasbrandertje leek me wat radicaal, maar een soldeerbout op het rondsel doet het inderdaad uitzetten, zodat het los te wippen is. Bij de BR 94 heb ik het uiteindelijk niet gedaan, dankzij de waarschuwingen over de wielen. Maar wel bij een BR 55:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/IMG-1320-65f347c9b60ef.jpg)
Ik heb dit ook al een keer gedaan met het rondsel op een Bühler-motor (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105265.msg3222447252#msg3222447252).
-
Terugplaatsen zal dan op dezelfde manier gaan, rondsel verwarmen, op de as schuiven en wachten tot het is afgekoeld.
Je moet zorgen dat het rondsel sneller warm wordt dan het asje en dan snel trekken.
Klopt in dit geval niet helemaal. De uitzettingscoëfficiënt van messing is 50% meer dan van staal. Dus ook als je de as mee verwarmt zal het rondsel losser komen te zitten.
-
Lijkt me ook knap als het je lukt het asje minder snel warm te laten worden.
En inderdaad: terug erop zetten gaat op dezelfde manier.