BeneluxSpoor.net forum
Wat zijn we aan het bouwen? => Materieel => Topic gestart door: puntenglijder op 20 August 2023, 13:29:22
-
Hallo Allemaal.
Waarschijnlijk hebben jullie allemaal al gezien dat ik een nieuw ombouw projectje op de stapel heb liggen.
Naast de ombouw van de lok en tender heb ik besloten om er ook eens een lijstje bij te plaatsen van wat deze ombouw gaat kosten.
Er zijn een aantal forum leden die regelmatig een project starten, maar de kosten die gemaakt worden zijn niet zichtbaar.
Natuurlijk begrijp ik dat dit niet altijd aan de grote klok word gehangen ( het gaat de andere geen ruk aan ), maar toch zal je
versteld staan wat zo een ombouw project kost.
Veel plezier met het bekijken van deze ombouw.
(https://live.staticflickr.com/65535/53129282774_ee4b780d71_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/2034w1W99H)Br 44 1263 UK (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/2034w1W99H) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Foto van :Becasse weathering
Voor deze dame ben ik opzoek gegaan naar een Br 44 1095 UK van Roco.
Niet alleen de kleur is redelijk goed, maar op een 15 tot 20 % is de lok al klaar.
De dame heeft gekost incl verzend kosten een 100,- Euro
(https://live.staticflickr.com/65535/53112694586_0df7a3e5bc_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2oVorFy)Br 44 1095 UK. (https://flic.kr/p/2oVorFy) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ik ben nu op zoek naar een Br 38 van Fleischmann met een Wannentender, de geschatte kosten, een 110,- euro.
Deze heb ik nodig voor de aandrijving en de Kuiptender zelf.
Later meer,
Kees.
-
Uit jouw tekst begrijp ik dat je van plan bent om de kuiptender van een 38.10 toe te passen voor dit ombouwproject. Dit is een tender van het type 2’2’T30 en reed oorspronkelijk achter een loc van de Baureihe 52. De tender die achter de 44 1263 aanhobbelde was een andere, namelijk een 2’2’T34-kuiptender, zoals je zelf al aangeeft in de titel van dit topic. :) Deze tender was iets groter dan die van de Baureihe 52. Ik weet niet of deze grotere kuiptender in H0 beschikbaar is (geweest). Zo niet, dan is (gedeeltelijke) zelfbouw een mogelijkheid.
Ken je het boek van Manfred Weissbrod al met de veelzeggende titel ‘Tender’? Erg interessant.
Transpress-Verlag, ISBN 978-3-613-71655-1.
Groet,
Bas
-
Dat klopt Bas.
Dat boek ken ik niet, maar ik ga eens rond kijken. (y)
De tender is in H0 niet leverbaar.
De tender is een slag groter als de kuip tender achter de Br 38, deze zal dus verlengt moeten worden.
De aandrijving in de tender zal ook moeten worden aangepast omdat de draaistellen verder uit elkaar staan.
(https://live.staticflickr.com/65535/53104468977_aba93a9262_c.jpg) (https://flic.kr/p/2oUEhuH)Wannentender Br 44 1 (https://flic.kr/p/2oUEhuH) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zijn de draaistellen anders als onder een normale kuiptender.
(https://live.staticflickr.com/65535/53105036021_878e4ea6d8_c.jpg) (https://flic.kr/p/2oUHc4k)Wannentender br 44 3 (https://flic.kr/p/2oUHc4k) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Al met al zal ik bij deze ombouw meer werk hebben aan de tender dan aan de lok. ::)
Kees.
-
Lijkt mij wel netjes om te vermelden dat de foto in de startpost afkomstig is uit de blog van Becasse weathering.
Tom
-
Zojuist de Br 38 aangekocht. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Br-38-mit-Wannentender-64e24e2c620e4.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Br-38-mit-Wannentender-64e24e2c620e4.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Br-38-mit-Wannentender-1-64e24ecdbbba6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Br-38-mit-Wannentender-1-64e24ecdbbba6.jpg)
Kost incl verzend kosten 108,05 Euro.
Ze moet uit Duitsland komen, dus kan even duren.
-
Heb ie haast? ;D ;D
-
Worden de tenders geruild Kees? M.a.w. komt de tender van de 44 achter de 38 te hangen?
-
Kees,
Nette machine voor een leuk ombouw prijsje (y)
Als hij nu ook nog rijdt als een Fleischmann betaamt dan gaat de 44er prima rijden
-
Patrick,
Haast, nee hoor, de ombouw zal nog wel even tijd in beslag gaan nemen.
Ed,
De tender van de 44 blijft nog even werkeloos, ik heb hier nog een tender staan van een Br 17 ( Pruis ), deze komt achter de Br 38.
Deze reden in het DRG tijdperk al met zulke tenders, zodat ze langere afstanden konden over bruggen met de Br 38.
(https://live.staticflickr.com/65535/52860999007_e1a288b3ac_b.jpg) (https://flic.kr/p/2ox9rmB)Br 38 4043 mit Langlauftender (https://flic.kr/p/2ox9rmB) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor de afbeelding.
Rob,
Daar hoop ik ook op. ;)
Kees.
-
Kees als ik naar je foto kijk dan klopt de ketel met de Fleischmann indeling, alleen machinistenhuis is anders. Daar zitten ventilatie roosters boven op. Ook de bult voor de Indusi aan machinistenkant lijkt mij iets DB achtig.
Heeft Weinert hier niet iets voor?
Rob
-
Voor de Versuchstender is die van de marklin Borsig 53 (3102) een behoorlijk goede basis.
Hier wel een aardig projektje:
http://www.werkstatt87.de/Bilder_Texte/PDFs/Eisenbahn/Umbaubericht_44_%201267.pdf
Bart
-
Hallo Rob.
Die indusie gaat er gewoon vanaf, dat machinistenhuis is te vv, dus dat komt wel goed.
Overigens was er wel al indusie in het DRG tijdperk.
https://de.wikipedia.org/wiki/Indusi
Bart.
Ik had de link ook al eerder gezien, ik kies voor een aandrijving in de tender daarom het aanpassen van de wannentender van de
Br 38.
Er zijn wel meer ombouw draadjes te vinden op het net. ;)
Kees.
-
Zojuist de Br 38 binnen gekregen.
Ze is erg mooi en ziet er gewoon nieuw uit. :)
Helaas ook een min punt, de tender is compleet van metaal en ik had verwacht kunststof. :-\
Goed, dan maar een kuiptender van Gutzold of Piko regelen, deze zijn wel van kunststof.
De aandrijving behoud ik wel. ;)
Kees.
-
Beste Kees,
de kuiptender van Gutzold Br 52 zijn volgens mij ook van metaal geen kunststof
succes met het zoeken
Bert
-
Dank je Bert voor de info. (y)
Ga gewoon op de beurs kijken in de afval bakken naar een kuip tender ( Of 2 ).
Kees.
-
Vandaag de 44 gedemonteerd en ontvet.
Hierna de losse delen opnieuw gespoten om de plastiek glans er af te krijgen, het geheel is nu aan
het drogen.
Morgen maar eens verder kijken wat er nog meer moet gaan gebeuren om de lok zoveel mogelijk klaar te krijgen.
Ook zal ik morgen nog wat foto's plaatsen van het geheel.
Als ik dan de tender delen binnen heb kan ik mij daar op richten. ;)
Kees.
-
De dame heeft een spuitbeurt gehad.
Ook zijn aan de bufferbalk verende buffers gezet en zijn de lampen vv door die van Brawa.
Deze zijn net een slag kleiner, ze moeten nog wel een grijze lik verf krijgen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53168551579_7560fb21cc_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/M7S60GyhE0)Br 44 Roco 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/M7S60GyhE0) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk moest de licht geleider worden aangepast, deze was te dik.
(https://live.staticflickr.com/65535/53167764192_2b586b9c3f_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/j6k13H0o99)Br 44 Roco (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/j6k13H0o99) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Hopelijk is het zichtbaar, maar de wielen hebben een iets donkerdere kleur dan de ketel.
Niet zichtbaar, het plafond van het lokhuis is wit gemaakt.
Kees.
-
Dit gaat weer helemaal goedkomen Kees (y)
-
Vanmiddag even naar Almere geweest om een nieuw gezicht te zien in deze hobby.
De heer en dame waren alleraardigst en we hebben er een gezellige middag van gemaakt. (y)
Via Pb contact gehad en ik mocht van hem het boek van de tenders lenen, ook had ik al wat foto's via de mail van hem gekregen.
Helemaal top, dus snel wat foto's nemen en dan kan het boek terug naar de eigenaar. ;)
De lampen op de 44 zijn ondertussen van kleur verschoten en er zijn een paar vogels op het lok huis verschenen.
Ook heb ik de buffers op de lok voorzien van een witte rand.
Later meer.
Kees.
-
Natuurlijk eerst maar eens de nieuwe info uit het boek. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53171696827_03e7b8bc1e_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Yq23Tvz87a)Kuiptender Br 44 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Yq23Tvz87a) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53171696822_5ea093f7fb_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/o6835qS0Hm)Kuiptender Br 44 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/o6835qS0Hm) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53171696842_f2cef6d8ba_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/R7GHz8U2JC)Kuiptender Br 44 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/R7GHz8U2JC) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53172482869_c8c1bf0426_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/8937RjZuRi)Kuiptender Br 44 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/8937RjZuRi) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Werkfoto : Borsig lokomotiefwerke, Sammlung VMD, uit boek Tender M.Weisbrod.
Dit is mooie info voor mij.
(https://live.staticflickr.com/65535/53093566426_ef11b14f7e_c.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/utVpf2038U)Wannetender 22T34 fur br 44 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/utVpf2038U) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De foto hier boven kreeg ik van Bert Jolink. (y)
Later meer.
Kees.
-
Zonder goede documentatie wordt het altijd erg lastig.
Maar nu kun je lekker weer verder.
-
Klopt Wim.
Ik ben er dan ook erg blij mee.
Kees.
-
Vandaag begint ook al weer goed.
Mijn soldeerbout houd er mee op, gelukkig is het een losse unit, dus maar een nieuwe besteld.
Het is het geld niet die 14,50 ex verzending , maar het houd de bouw weer even tegen. :-\
Dus maar andere dingen gedaan, een bestelling geplaatst bij de firma Weinert, geschatte kosten : tussen de 150 en 200 euro.
Overigens moet ik de spuitbus ook nog even rekenen, een 18,00 Euro.
Gelukkig had ik nog wat zooi in de bastelkisten, dus we konden nog een stukje verder.
Zo is er aan de voorzijde van de 44 het 1 en ander bij gekomen,
(https://live.staticflickr.com/65535/53172108112_1e8820524f_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/5PF6swY075)Ombouw Br 44 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/5PF6swY075) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53172698876_4a7f809e29_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/cV864nYN88)Ombouw Br 44 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/cV864nYN88) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53173132965_07d6f0f249_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/9P9uaiV18g)Ombouw Br 44 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/9P9uaiV18g) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53172698846_e2d96104be_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/N8v8jyyc65)Ombouw Br 44 4 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/N8v8jyyc65) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook heb ik de print die deels in het frame zit gespoten, zo zijn de banen niet meer zichtbaar.
Het meeste wat er bij Weinert vandaan komt is voor de tender, ach we zien wel wanneer het binnen komt. ;)
Kees.
-
Vanmiddag het pakketje bij de buren opgehaald van Weinert. :)
Ik was er afgelopen week niet, het is altijd maar weer afwachten wat de kosten zijn en of alles er in zit.
De kosten van de delen van Weinert : 213,75 Euro.
Dat is de Br 44 en de Br 38 samen bijna, maar goed.
Wat overigens ook op valt is dat men 21 % BTW moet gaan betalen aan de staat hier en niet aan de staat in Duitsland, ja de
regering houd niet van concurrentie.
(https://live.staticflickr.com/65535/53193573070_cfc7316829_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p3wY3b)P9170197 (https://flic.kr/p/2p3wY3b) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu nog een kunststof kuiptender, deze zal er hopelijk op 7 oktober bij komen. ;)
Kees.
-
Er is weer wat bij gekomen op de 44.
Zo is het loopwiel aan de voorzijde vv door een dichte van Weinert.
Er zitten kolbenschutzrohre op de cilinders en er zitten zand val pijpen op van Weinert.
Ook de stoom af name kraan achter op de ketel is vv en het geheel heeft een lik verf gekregen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53209928414_24b375336d_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2p4YMUS)Roco Br 44 (https://flic.kr/p/2p4YMUS) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53210057235_2af1e7df9c_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2p4ZscV)Roco Br 44.3 (https://flic.kr/p/2p4ZscV) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53210057245_72e5c5651b_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2p4Zsd6)Roco Br 44.2 (https://flic.kr/p/2p4Zsd6) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53209855428_baff893275_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2p4Yqdu)Roco Br 44.1 (https://flic.kr/p/2p4Yqdu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook had ik tekst bij Weinert besteld voor een 44 UK, helaas is de tekst verkeerd voor op de cilinders, dit moet K 75 zijn, maar
die van de leverancier is K 57. ???
Goed, we knutselen maar door.
Kees.
-
Weer een klein stapje verder gekomen.
Het is misschien niet veel, maar het was wel een priegelwerk.
Aangezien ik het lok nummer nog niet heb gekregen ,heb ik maar van losse cijfers het lok nummer in elkaar gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/53226757430_4a82fb2f31_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p6t3Aj)Lokhuis Br 44 (https://flic.kr/p/2p6t3Aj) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53225379377_4de223642c_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p6kYWM)Lokhuis Br 44 (https://flic.kr/p/2p6kYWM) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zijn de ramen aan de buitenzijde ter bescherming van het personeel er weer opgezet. :)
Het huis heeft ook een laagje matte lak gekregen om de cijfers te beschermen.
Kees.
-
Dat gaat een indrukwekkende machine worden Kees
-
Dat denk ik ook Ed.
Maar er zit nog veel werk aan, maar ook dat komt goed. ;)
Kees.
-
Kees,
Ik weet niet of je het hebt gebruikt voor de decals maar ik kan je aanraden om Micro set te gebruiken, maakt de decal zachter en gaat meer zich vormen om de klinknagels, eventueel met wat zachte druk van een wattenstaafje. Ook het 'zilveren' wordt dan veel minder.
Rob
-
Dank je Rob voor de info. (y)
Ik ga eens kijken of ik het de 7 de in Houten kan vinden.
Kees.
-
Ik heb laatst nog gebruikt voor het opschrift AFGESLOTEN op de roldeur van de mat'40-2. Dan vormt het zich netjes over de naden. Even nadeppen met een vochtig wattenstaafje en je ziet er niets meer van. Kijk maar
Dan nog een detail van het opschrift AFGESLOTEN op de tweede bagagedeur.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0065-kopie-64fcb7863b278.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-0065-kopie-64fcb7863b278.jpg)
Ik heb ze gehaald bij modelbrouwers.nl, ze staan vaak op de beurs in Houten. Hier hun site
https://modelbrouwers.nl/winkel/decals-en-benodigdheden/microscale-vloeistoffen (https://modelbrouwers.nl/winkel/decals-en-benodigdheden/microscale-vloeistoffen)
Wat ik je ook kan aanraden is de spuitbus decalspray, dit verzegeld de inkt op geprinte decals, voorkomt dat de inkt oplost bij het aanbrengen.
Rob
-
Ook ik ben gisteren naar de beurs in Houten geweest.
Op de heen weg even Bert Jolink opgehaald, ik rij toch langs Almere en er samen een gezellige dag van gemaakt. :)
Natuurlijk is er gezocht naar een Br 53 van Marklin voor de tender en deze is mee naar huis gegaan.
Ook heb ik met de heer Visser gesproken over het maken van de aparte draaistellen en deze gaat zich voor mij inzetten om deze
met de 3D printer te maken voor mij, TOP. (y)
Foto's volgen later.
Kees.
-
Natuurlijk is er gezocht naar een Br 53 van Marklin voor de tender en deze is mee naar huis gegaan.
Hmm..dan heb jij straks een 53 zonder tender, en ik een tender zonder 53 8)
Bart
-
Misschien kunnen we wat regelen Bart.
Er zit geen motor of iets van elektronica in de 53, ik weet niet of je daar een probleem mee hebt. ::)
(https://live.staticflickr.com/65535/53242524901_fe9ec5629d_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2p7RRHg)Br 53 Marklin (https://flic.kr/p/2p7RRHg) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53243015235_4a65859254_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2p7Unti)Tender Br 53 (https://flic.kr/p/2p7Unti) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De tender is inmiddels gestript van alle appendages en er word al gekeken waar straks de zaag in word gezet. ;)
Kees.
-
Ja die Kees is een echte stripper ;D ;D
-
De inmiddels ingekorte tender.
(https://live.staticflickr.com/65535/53243108976_63bce8d8d3_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2p7URkw)Bouw wannentender 0 (https://flic.kr/p/2p7URkw) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53243475179_4749595962_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p7WJcn)Bouw wannentender 1 (https://flic.kr/p/2p7WJcn) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53243402513_2464133bea_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2p7WmAv)Bouw wannentender 2 (https://flic.kr/p/2p7WmAv) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De tender is 5 mm korter.
Het geheel zit in elkaar gelijmd , maar bestaat nog uit 2 delen, de onder en boven zijde.
Later deze week de naden vullen met Milliput en hierna maar weer eens schuren.
Kees.
-
Respect hoor Kees .... dit soort klusjes is niks voor mij.
-
Dank je Ed.
Zo moeilijk is het niet hoor. ;)
Kees.
-
Echt wel knap hoor!
Een tender inkorten, ga er maar aan staan (y)
-
Dankjewel Wim voor het compliment.
De tender hangt nu te drogen, zij is in de zelfde kleur gespoten als de lok.
Straks de tender even achter de lok plaatsen voor de eerste indrukken.
Aankomend weekeind eens kijken of de aandrijving van de Kuiptender van de Br 38 van Fleischmann plaats kan
gaan nemen in de kuip tender van de Br 53. ;)
Zal me wel weer een klusje worden.
(https://live.staticflickr.com/65535/53248763819_c6fd28425b_z.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/49h6sd35Yf)image (2) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/49h6sd35Yf) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53247524952_a5750eb07e_h.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Ze2Di57mvz)image (1) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Ze2Di57mvz) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Afbeeldingen zijn van KM 1.
Kees
-
De eerste laag grijs zit er op, dus maar even een paar foto's geschoten ( ook voor mijn archief ).
Eerst het lengte verschil tussen de wannentenders van een ex Br 42,52 .
(https://live.staticflickr.com/65535/53248890578_d22658a0cf_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/wyTMPpu42z)Tender Br 53 lengte verschil. (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/wyTMPpu42z) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
En dan de dame zelf met de wannentender. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53249095850_a2b56893f2_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/67LE7MG89U)Br 44 mit versuch tender 0 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/67LE7MG89U) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53249095855_00af30adc7_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2p8rx2z)Br 44 mit versuch tender 1 (https://flic.kr/p/2p8rx2z) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53249095820_5d681bad77_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2p8rx1Y)Br 44 mit versuch tender 2 (https://flic.kr/p/2p8rx1Y) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk moeten de naden nog worden dicht gesmeerd en hierna geschuurd worden.
Ik zit er aan te denken om dit met Milliput te doen, maar met alles vuller van Alabastine kan ook. ::)
Heeft iemand een idee wat het beste is ?
Kees.
-
Toch maar van gedachten veranderd.
Eerst maar eens kijken of ik in de kuiptender de aandrijving van Fleischmann kan krijgen.
Hier voor de complete bodem van de tender er uitgezaagd en het metalen frame van de Fleischmann tender aangepast.
Zo is deze smaller gemaakt en een stuk ingekort, nu kan ik het metalen frame een stukje schuiven en op de juiste plaats zetten.
Dit is het resultaat tot nu toe.
(https://live.staticflickr.com/65535/53259830234_99d5c06186_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p9oxZ5)Versuchwannentender 2. (https://flic.kr/p/2p9oxZ5) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53259964210_17603b58c4_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p9peP1)Versuchwannentender 1. (https://flic.kr/p/2p9peP1) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53259478711_6fe53a38c1_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2p9mKuk)Versuchwannentender 0. (https://flic.kr/p/2p9mKuk) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook zijn de verstevigingen aan de buitenzijde van de kolenbak verwijderd, de mee gegoten waterluiken er af gehaald en de man luiken
aan de achterzijde van de tender weg gehaald.
Deze delen komen er later weer op maar dan van Weinert. ;)
Kees.
-
Vanmiddag de houder voor de kolen er afgehaald.
Deze moet een stuk naar achter en de ronding aan de voorzijde van de tender moet er ook nog af.
Dit moet een strakke hoek worden.
Ook moet de waterkuip aan de voorzijde worden ingekort, dit is hier te zien.
(https://live.staticflickr.com/65535/53171696842_f2cef6d8ba_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6fLk93TA1i)Kuiptender Br 44 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6fLk93TA1i) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Je ziet het, nog werk genoeg er aan.
Kees.
-
Wordt mooi Kees (y)
Groet, Bas
-
Ik moet zeggen je aanpak is drastisch maar het resultaat begint steeds beter te lijken op de grote lompe kolenbak van het origineel. ;D
Ben benieuwd hoe de rijeigenschappen zullen zijn van deze tender in combinatie met de Roco loc.
Rob
-
Dank u heren voor de reacties. (y)
Hopelijk later deze week meer.
Kees.
-
Ik kijk er weer naar uit Kees.
-
Dit gaat een uniek exemplaar worden Kees. Is er maar eentje van (y)
-
Dank u heren voor de lovende woorden.
Er zijn er al meer in H0, maar deze hebben niet de juiste draaistellen er onder zitten.
Volgens mij zijn er 3 of 4 in Duitsland, Nederland weet ik niet, ik zal dan ( waarschijnlijk ) de eerste zijn in NL. ;)
Kees.
-
Zonder fotografisch bewijs :police: van het tegendeel ben jij voor mij eerste ;D
Rob
-
We zijn weer een stukje verder.
Zo is de voorzijde van de kuip ingekort om hier een rechte hoek in te krijgen.
Natuurlijk is deze ook voorzien van een nieuwe voorwand , om meer afstand te creëren tussen
de lok en de tender is ook het frame aan de voorzijde verlengt met een mm of 5.
Dit is ook te zien op deze foto dat er een behoorlijk afstand is tussen de lok en de kuip van de tender.
(https://live.staticflickr.com/65535/53171696842_f2cef6d8ba_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/20AB4ab755)Kuiptender Br 44 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/20AB4ab755) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
De kuip staat zelfs niet onder het lok huis.
Morgen beeld materiaal van de vorderingen. ;)
Kees.
-
Aha morgen de foto's!
Ik kijk er weer naar uit (y)
-
We wachten in grote spanning af Kees (y)
-
Zoals beloofd de vorderingen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53276524520_a1334c5a41_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Qg95r9i7SM)Bouw wannentender 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Qg95r9i7SM) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53276337323_d97d1b8879_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/N0Dn5R1p35)Bouw wannentender 4 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/N0Dn5R1p35) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De gaten aan de voorzijde zijn om bedrading door heen te trekken.
(https://live.staticflickr.com/65535/53276524505_d8b2e44bcf_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/64u3L516Rs)Bouw wannentender 5 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/64u3L516Rs) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53276055686_1a9127940b_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/ArUrhf8907)Bouw wannentender 6 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/ArUrhf8907) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Vanmorgen nog even de nieuwe bak gemaakt voor de kolen.
De voorzijde van de tender moet nog afgemaakt worden, ook hier zit nog even werk in.
Boven aan de kolen bak moet nog een verstevigingen komen, lees hoek ijzer.
Ook moeten er nog aan de buiten zijde van de bak steunen komen, die zijn al binnen van Weinert.
Kees.
-
(y) (y) (y)
-
(y) (y) (y)
-
Dank u heren voor de duimen. ;)
We staan natuurlijk niet stil, dus maar weer een update van de vooruitgang.
(https://live.staticflickr.com/65535/53276053917_5619b35f17_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/f4uoq9600v)Br 44 mit versuch tender 8 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/f4uoq9600v) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53277395355_9ce4177b41_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2paWztZ)Br 44 mit versuch tender 7 (https://flic.kr/p/2paWztZ) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53277212523_6cbe265dcd_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2paVD8H)Br 44 mit versuch tender 6 (https://flic.kr/p/2paVD8H) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53276925361_daeee4d19b_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2paUaLD)Br 44 mit versuch tender 4 (https://flic.kr/p/2paUaLD) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53277212513_9134486182_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2paVD8x)Br 44 mit versuch tender 3 (https://flic.kr/p/2paVD8x) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Aan komende week is er veel schuurwerk, dan gaan we de tender strak maken. ;)
Kees.
-
Het lijkt net op de foto's dat de tender lager staat aan de locomotief kant?
M.vr.groet,
Aad
-
En de lok aan de achterkant…. Een duidelijke knik
-
Dat klopt heren.
Kijk maar naar de rails, deze liggen ook in een knik. ;)
Helaas is de tafel niet geheel waterpas.
Ook zal de achterste as nog in veren, deze staat nu nog omhoog omdat er geen gewicht in de tender zit.
Kees.
-
Weer een mooie update Kees, het gaat lekker zo te zien (y)
-
Dank je Ed. (y)
Weer een stapje verder maar ook weer terug. ;)
Zo ben ik weer flink aan het schuren geweest om de naden strak te krijgen.
Ook komt er nog een verbinden d.m.v. een schroef aan de achterzijde om de deksel aan de achterzijde naar beneden te trekken
en de naad tussen de kuip dicht te trekken.
Dit is dus de stap terug ( deze zullen nog wel meer komen ). :angel:
De vooruitgang is dat er aan de voorzijde een stuk is opgebouwd waar de kolen worden weg geschept.
Ook is er aan de versteviging een strip gekomen ( boven de draaistellen ), deze ontbrak bij de standaard uitvoering.
(https://live.staticflickr.com/65535/53294949030_911c7eb56b_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pcuxzy)Bouw wannentender 7 (https://flic.kr/p/2pcuxzy) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53293606047_c514ab7b39_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pcnEmF)Bouw wannentender 9 (https://flic.kr/p/2pcnEmF) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53294481426_1ad27b3b7b_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pcs9zq)Bouw wannentender 8 (https://flic.kr/p/2pcs9zq) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Aan de voorzijde komt nog een verdikking waar de kasten in zitten.
Er zit dus nog wel wat werk in deze kleine tender. ;D
Kees.
-
Volgens mij is dit een meer dan lastige klus.
-
Dat klopt Wim.
Er zit heel veel pas en meet werk aan, maar het hoort er bij.
Eens zal het goed komen. ;D
Kees.
-
Succes Kees (y)
Gaat lukken.
Groet, Bas
-
Dank je Bas.
Van het weekeind weer aan de slag met het klein nood. ;D
Kees.
-
Ja er is weer vordering, het is niet veel, maar toch. ;)
Eerst maar weer eens vijlen, schuren, passen en meten.
Daarna gaan we weer een stukje opbouwen, buffers met nieuwe plaatjes monteren op de bufferbalk, mandeksels monteren, deksels
voor de inname van het water er op zetten en de stang aan de achterzijde verlengen om de water deksel te kunnen openen.
Ook zijn er steunen opgezet waar later de lantaarns op staan aan de achterzijde.
Natuurlijk ook beeld materiaal. :angel:
(https://live.staticflickr.com/65535/53310007477_be43bb5a7b_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2pdPHVX)Bouw wannentender 10. (https://flic.kr/p/2pdPHVX) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53310873466_2f1c61c369_6k.jpg) (https://flic.kr/p/2pdUamN)Bouw wannentender 11. (https://flic.kr/p/2pdUamN) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53311120323_be7933afae_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pdVqJX)Bouw wannentender 12. (https://flic.kr/p/2pdVqJX) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53310873476_7b8e806a11_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pdUamY)Bouw wannentender 13. (https://flic.kr/p/2pdUamY) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
Strak werk Kees (y)
-
Dank je Ed.
Straks gaat de tender mee naar Houten , Wim Vink vroeg er om of ik de bad kuip wilden mee nemen.
Afgelopen week er ook nog mee bezig geweest dus is er ook al weer een deel van de verf af.
Ze is dus straks te bewonderen in Houten tijdens het koek happen bij Wim aan tafel.
Ook nog even langs de heer Visser en over de draaistellen lullen. ;D
Kees.
-
Natuurlijk gaat de bouw door en zijn we weer een stukje verder.
De eerste kast aan de stoker zijde zit er op, er moet nog wel het een en ander gebeuren maar er zit schot in. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53327075464_17626d4373_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfkcDA)Bouw wannentender 16. (https://flic.kr/p/2pfkcDA) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53327187825_3b75680a20_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pfkM3R)Bouw wannentender 15. (https://flic.kr/p/2pfkM3R) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Later meer,
Kees.
-
Een klus voor heel handige mensen met veel geduld.
-
Dank je Wim.
Ik denk zelf dat er nog een maand of 2 a 3 aan werk aan zit, maar dat geeft niet. :angel:
Nu heeft de lijm even tijd nodig om uit te harden, misschien ga ik er morgen nog een stukje verder mee als ik er zin in heb. ;)
Kees.
-
Kom een leuk filmpje tegen, wel een maatje groter dan die van mij. ;)
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=xBNtmRyG64M
Veel kijk plezier.
Kees.
-
Mooi filmpje. Geeft een goed beeld van de tender die jij aan het bouwen bent.
Wordt mooi. (y)
Ik vraag me wel af of die exhaust-slagen die je hoort, wel passen bij de rangeersnelheid.
In H0 heb je dat trouwens bijna altijd ook (en dat klopt dan dus eveneens niet), maar op schaal 1 verwacht je (althans ik) meer perfectie, ook qua sound. Misschien ten onrechte ::)
Groet, Bas
-
Bas.
Ik heb net even zitten tellen tijdens de rangeer bewegingen, ik kom er op 6 uit slagen per wiel omwenteling.
Aangezien het een 3 cilinder is klopt dit, 2 slagen per cilinder maal 3 is 6. ;)
Ik ga er ook vanuit dat men bij dit soort fabrikanten magneten in een van de wielen plaatst.
Hier reageert de decoder op, het kan dus in principe niet fout gaan.
Kees.
-
Klopt Kees, het aantal slagen per omwenteling is correct.
Maar voor zover ik weet hoor je geen cilinderslagen als een loc zo langzaam kruipt. Dat gebeurt pas als de machine kracht moet zetten.
Corrigeer me maar als ik als ik ernaast zit. :-\
Groet, Bas
-
Dat klopt Bas.
Maar men kan de lok ook ( zwaar ) laten lopen, dan krijg je wel dat er cilinder slagen hoorbaar zijn.
Ik denk dat men dit na bootst. ;)
Kees.
-
Het is niet zo heel veel, maar de bouw gaat rustig door.
Zo zijn er aan de achterzijde deuren op gezet en een paar rail ruimers, deze zijn waarschijnlijk nog wat te lang.
Ook zij er 2 gaatjes geboord voor de bedrading van de lampen achter.
Aan de stoker zijde is de eerste rembooster geplaatst met de ophanging, was wel weer een priegel klus.
Aan de andere zijde moet ook nog een rembooster komen en er moet nog een lucht tank onder komen te hangen.
Natuurlijk is er ook nog een handrail gekomen langs de trap links.
(https://live.staticflickr.com/65535/53337757605_4ef655e4ec_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pggX5r)Bouw wannentender 17 (https://flic.kr/p/2pggX5r) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53337632444_8a4d948583_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pggiSu)Bouw wannentender 18 (https://flic.kr/p/2pggiSu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
We zijn nog wel even bezig.
Gisteren kwam ik ook nog deze 2 foto's tegen, die had ik op de beurs in Dortmund genomen. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53337767675_97ba2fad1f_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pgh154)Br 44 1263 UK Spoor 1 (https://flic.kr/p/2pgh154) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53336430422_a307807f37_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pga9xY)Br 44 1263 UK Spoor 1 (https://flic.kr/p/2pga9xY) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ik had haar dus al eens eerder gezien. ;D
Kees.
-
Ook nu weer een klein stapje verder met de tender.
Zo zijn er aan de achterzijde een paar lampen opgezet en onder de bufferbalk een paar handgrepen.
De stoker zijde en de voor en achterkant hebben een laagje lak gekregen.
De andere zijde nog niet, deze moet eerst nog worden afgebouwd. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53342786834_32409b8fcd_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pgHJ6h)Bouw wannentender 19 (https://flic.kr/p/2pgHJ6h) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53342912815_162c9db41d_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pgJnxn)Bouw wannentender 20 (https://flic.kr/p/2pgJnxn) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53342681713_675ed5ee9b_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pgHbQR)Bouw wannentender 21 (https://flic.kr/p/2pgHbQR) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het gaat nog wel even duren voor dat de tender klaar is. ;)
Kees.
-
Afgelopen jaar ook de draai stellen opgehaald bij de heer Visser.
Helaas nog geen tijd gehad om hier iets te plaatsen, druk met verbouwing en een niet gewillige PC.
Maar daar gaat straks natuurlijk verandering in komen. ;D
Kees.
-
Vandaag maar weer eens een stukje verder met de bouw.
De draaistellen van de heer Visser gaan het helaas niet worden.
Dus ben ik zelf maar aan de gang gegaan om de oude draaistellen om te bouwen, niet het
gemakkelijkst klusje, maar we doen een poging. ;)
Morgen wat beeld materiaal hier van.
Kees.
-
Is er niet een andere duitse tender waar de draaistellen veel beter lijken op het orgineel? Of met kleine aanpassingen?
Rob
-
Rob.
Dat is juist het probleem, de draaistellen zijn opzicht redelijk eenvoudig.
Maar dat is dan ook meteen weer het probleem, kijk maar.
(https://live.staticflickr.com/65535/53504053302_96a6fa6e37_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/znWD97P648)Kuiptender Br 44 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/znWD97P648) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Toch zijn deze draaistellen om te bouwen, het kost alleen even tijd en natuurlijk wat moeite.
(https://live.staticflickr.com/65535/53276524520_a1334c5a41_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2paS7BA)Bouw wannentender 3 (https://flic.kr/p/2paS7BA) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), auf Flickr
Morgen zal het een en ander duidelijk worden. ;)
Kees.
-
Weer een lastige klus Kees.
Maar jou kennende gaat ook dit weer helemaal goed komen.
-
Hier draaistel 1 met de eerste aanpassingen.
Het veerpakket is weg gesneden en er is een bus voor in de plaats gekomen.
Hier moet en schroefveer in komen, deze moet ik nog even zoeken.
Ook moet er aan de onderzijde een soort buik aan komen en bovenop nog een versteviging strip komen.
Dan moet de bus nog worden verlengt en afgesloten.
Werk genoeg dus. ::)
(https://live.staticflickr.com/65535/53506041079_1c4e4e991a_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/d4ysc25w62)Wannentender draaistel. (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/d4ysc25w62) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53505730081_de0afd33de_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Lb229d10DU)Wannentender draaistel.. (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Lb229d10DU) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
Voorlopig hoef je je niet te vervelen Kees :D
-
Denk je niet dat het minder werk is om een 50 draaistel aan te passen?
Bart
-
Bart,
Dat denk ik niet, ik moet dan ook de veerpakketten ( schroef veer ) weg halen.
Aangezien deze hier niet op zitten scheelt dat snij werk. ;)
Dank voor het mee denken. (y)
Kees.
-
Vanmiddag maar eens een paar veren draaien en kijken hoe het toont.
Het oog wil natuurlijk ook wat. :angel:
Kees.
-
We gaan het hier weer zien denk ik (y)
-
De schroef veren zitten onder tussen ook al in het draaistel.
Ook heb ik meteen een tweede set gedraaid voor het andere draaistel.
(https://live.staticflickr.com/65535/53510992170_e24e74f3f0_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pwzPFh)Wannentender schroef veren. (https://flic.kr/p/2pwzPFh) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Straks de verstevigings plaat voor boven op het draaistel maken.
Kees
-
Opzicht lijkt het niet veel, maar ben behoorlijk druk geweest om het draaistel aan te passen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53513186295_dd0bfcd465_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/355o1y8RNC)Wannentender drehgestel. (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/355o1y8RNC) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Straks nog een messing strip aan de onderzijde, een paar gaten boren, een verdikking maken aan de bovenzijde, zodat het veer bus
doorloopt.
Ook heb ik draaistellen van Roco besteld, hier zit het blad veerpakket aan, deze moeten ook nog in het midden komen.
Aan de kop zijde van de draaistellen moet ook nog een U profiel komen.
Werk genoeg dus nog. ;)
Kees.
-
Weer een klein stukje verder.
(https://live.staticflickr.com/65535/53516190776_768bdaf6d7_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2px3t3q)Wannentender drehgestel 2 (https://flic.kr/p/2px3t3q) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53516190751_e701182e96_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2px3t2Z)Wannentender drehgestel 1 (https://flic.kr/p/2px3t2Z) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De gaten in het draaistel zijn uit gevijld , er zijn gaten bij gekomen nog werk genoeg.
De rem schoenen zijn verdwenen, daar komen ook nog andere voor.
Overigens zit ik nu te wachten op onderdelen uit Duitsland.
Kees.
-
Je bent lekker bezig Kees (y)
-
Dit gaat zeker de goede kant op (y)
Heb soms niet ergens een oud draaistel liggen waar waar je de wiegbalk veren van kan 'lenen'?
Rob
-
Dank u heren voor de reactie's. :)
Rob.
Ik heb van Roco van die draaistel afdekkingen gekocht, daar gaat de bladveer van af.
Deze gaan dan op de draaistellen gezet worden die dus onder de tender komen.
Werk genoeg dus nog, maar : eens komt het goed. ;)
Kees.
-
Jazeker: Eens komt het goed ;D
-
Wat een gepriegel :o
Ben wel benieuwd naar het eindresultaat (y)
-
Dank u heren.
Van het weekeind komt het andere draaistel aan de beurt. ;)
Kees.
-
Beetje later dan verwacht.
Maar er zit weer schot in de bouw van de tender.
Het 2 de draaistel is bijna klaar, of nou ja klaar, we zijn een stukje verder. ;D
Hopelijk volgend weekeind het geheel afmaken en dan de foto's maken. ;)
Kees.
-
Kom maar door met die foto's ;) :angel:
-
Zit ik vanmorgen op de Eisenbahn stiftung te kijken.
Kom ik deze foto tegen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53576670654_124e3cf2e4_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/11jp9r6JcR)Wannentender Br 44 1267 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/11jp9r6JcR) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor de foto.
Die Firma Borsig konstruierte im Jahr 1942 für die Baureihe 44 fünf Versuchsleichtbauwannentender der Größe 2’2’T34 (angeschrieben war jedoch ein Wasservorrat von 32 m³) mit 4,20 m Drehzapfenabstand und 9,70 m Gesamtlänge. Allesamt kamen sie nach dem Krieg zur DB und zumindest drei von ihnen standen noch zu Beginn der 1960er Jahre im Einsatz (44 201, 1062 und 1267). Als letzte besaß 44 1267 diesen Tender, der mit den Wannentendern der BR 50, 52 und 42 nichts gemeinsam hatte. Anläßlich einer L2 im Aw Braunschweig am 23.10.1967 wurde er gegen einen normalen 2’2’T34 getauscht. Hier weilt sie anlässlich einer Ausbesserung im Aw Schwerte. (08.1966) Foto: Manfred van Kampen.
Dus er zijn er 5 gebouwd i.p.v. 1.
Kees.
-
Foutje Kees ;D ;D
-
Goed, dan eindelijk een stuk verder met het draaistel gebeuren.
Zo is het tweede draaistel aangepakt.
Aan de voor en achterzijde van de draaistellen zijn de I profielen gezet, het veer pakket is geplaatst in het midden van het draaistel.
Natuurlijk moeten er nog een stel remschoenen op en een laag verf op 1 draaistel.
Het lijkt er dan eindelijk op dat het draaistel verhaal op zijn einde gaat lopen.
(https://live.staticflickr.com/65535/53577709562_908e51f68a_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6P1yZ4im7o)Wannentender drehgestel 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6P1yZ4im7o) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53577709877_0e1ac3f484_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/AyoJcsa1mA)Wannentender drehgestel 4 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/AyoJcsa1mA) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Als dit dan op zijn eind is gaan we weer verder met de tender zelf. ;)
Kees.
-
Ziet er weer goed uit Kees!
-
Als er 5 gebouwd zijn Kees dan moet je er hierna nog 4 ombouwen. ;D
-
Ik zal blij zijn als deze af is Erik. :angel:
Het valt altijd tegen om zo iets te bouwen, want je denkt : ach dat maak ik wel effe.
Maar de praktijk wijst uit dat het toch altijd langer duurt dan je denkt.
Kijk, als het dan eenmaal af is denk je : Het viel wel mee, maar alle tegenslagen ben je dan al vergeten. ;)
Kees.
-
Mooi werk Kees (y)
Een beetje een zijpaadje:
Wannentenders zijn in oorlogstijd ontwikkeld. Voor zover ik weet uit het oogpunt van spaarzaam materiaalgebruik.
Maar waren die Wannentenders nu zoveel slechter dan de normale "rechthoekige" tenders? Of hadden ze misschien een kleinere capaciteit?
Zo nee, waarom zijn Wannentenders dan niet standaard (of veel vaker) toegepast?
Groet, Bas
-
Nou volgens mij waren de Wannentender locomotieven veel beter achteruit te rijden. Na WO2 was het met de stoomlocomotieven toch een aflopende zaak.
-
Dank u heren voor de reactie.
Ik weet dat de tenders met draaistellen geen problemen gaven met achteruitrijden, wel was er een snelheid restrictie.
Zo mochten ze achteruit maar ( dacht ik ) 60KM/H rijden.
Met zo een steifrahmen tender gaf dit veel meer problemen en was de snelheid veel lager ( 40 KM/H ?).
Het is idd zo dat deze tender was ontwikkeld om een materiaal besparing te realiseren, en ze zouden in principe maar een
levens duur van een jaar of 6 hebben. ( Oorlog over )
Na de oorlog bleek dat de tenders veel langer mee gingen ( net zoals de Br 52 ) en werden van alle locomotieven tenders gewisseld.
Men moest het maar doen met wat men had.( geld was er niet)
De inhoud van de tenders deed niet onder voor de kasten tenders.
Natuurlijk werden er tenders gerepareerd en in gezet.
Nieuwe tenders kwamen er pas tijdens het Neubau project, zoals de Br 23 en de Br 10.
Hopelijk beantwoord dit jullie vraag. ;)
Kees.
-
Interessant om te horen.
Mijn vraag was eigenlijk waarom er überhaupt Kastentenders waren als Wannentenders (kuiptenders) evengoed waren, terwijl er minder materiaal voor nodig was (dus minder duur).
Groet, Bas
-
Bas.
Omdat er een materiaal te kort was tijdens de oorlog heeft men naar nieuwe constructies gekeken.
Uit de bouw van ketelwagens ( leichtbau ) is de Wannentender geboren.
Kees.
-
Inderdaad, Kees.
Maar de naoorlogse machines (BR 23) hadden weer gewoon een Kastentender. Daar moet toch een reden voor geweest zijn?
Je gaat toch niet meer materiaal gebruiken dan nodig is? (Ook niet als het weer voorhanden is?)
Groet, Bas
-
Hallo Bas.
Misschien dat dit te maken heeft met veiligheid of de levens duur zoals ik al beschreef hier boven. ;)
Overigens vond ik dit nog op internet, het gaat over draaistellen met Blechpress constructie.
http://www.drehgestelle.de/2/PBNF%205.html
Kees.
-
Vandaag kom ik er achter dat niet alleen het draaistel van het type Blechpress is.
Ook de wielen onder de tender zijn van dit type, het is te zien op deze foto.
(https://live.staticflickr.com/65535/53172482869_c8c1bf0426_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/uDR21Mq1nm)Kuiptender Br 44 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/uDR21Mq1nm) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Het hart van het wiel is niet vlak maar heeft een hoog en laag deel.
Het is ook te zien op dit model in spoor 1.
(https://live.staticflickr.com/65535/53590467952_9ba2532442_k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/d4d84b41Kn)Wannen tender radsatz. (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/d4d84b41Kn) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Of ik dit ga na bootsen is nog even de vraag, zo zie je maar, je leert iedere dag. ;)
Kees.
-
Jou kennende Kees ga je er een mooie oplossing voor zoeken (y)
-
Ja Wim.
Het zit me een beetje dwars, maar ik vraag me ook af of zo een detail wel zichtbaar is in H0 ?
Ik heb wel een idee om dit voor elkaar te krijgen en het levert natuurlijk weer werk op. ::)
Laat ik het zo zeggen, we gaan hier later mee verder.
Kees.
Ps, straks wat foto's van de beide draai stellen in de juiste kleur onder de tender. ;)
-
De foto's van de tender op dit moment. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53591641427_6e34a8ea7b_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pDHaTH)Wannentender 1 (https://flic.kr/p/2pDHaTH) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53592833044_8d6bd9e0dd_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pDPh7Q)Wannentender 2 (https://flic.kr/p/2pDPh7Q) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53592721523_afd86acc0d_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pDNGY4)Wannentender 3 (https://flic.kr/p/2pDNGY4) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Werk genoeg nog, Pffffff. ;)
Kees.
-
Fraai werkstuk Kees (y)
-
Misschien ben ik ongeduldig met deze vraag: ga je nog iets aan de naad in de zijwanden van de tender doen?
Groet,
Bas
-
Hallo Bas,
Ja daar gaat zeker nog iets mee gebeuren, maar eerst moeten alle onderdelen op de tender zitten.
Dan gaan we de tender aan de lok koppelen en voorzien van de nodige elektronica.
Als de lok dan naar behoren rijd gaan we de naad dicht smeren en de tender nogmaals spuiten.
Helaas is het dan niet meer mogelijk om de tender zonder breek werk weer open te krijgen. ::)
Ook ga ik een stekker verbinding maken tussen de lok en tender zodat deze wel gescheiden kunnen worden.
Kees.
-
Helaas is het dan niet meer mogelijk om de tender zonder breekwerk weer open te krijgen. ::)
Dat zal ongetwijfeld een bewuste keuze zijn.
Hoe pak je het aan als de loc te zijner tijd onderhoud nodig heeft, al is het maar een drupje olie?
Groet,
Bas
-
Bas,
Door de draaistellen te demonteren kan het meeste gesmeerd worden.
Je kan de olie ook even tijd geven om er in te laten lopen als je de tender op zijn rug legt.
Kees.
-
Hallo heren.
Ik ga toch nog eens na denken over hoe ik de tender wel kan openen voor onderhoud.
Later hier meer over. ;)
Kees.
-
Jou kennende Kees ga je zeker een mooie oplossing vinden (y)
-
Komt goed Wim. ;)
Kees.
-
Gisteren middag eens goed na gedacht hoe ik het geheel toch kan blijven smeren.
Door in de kolen bak een aantal gaatjes te boren kan ik de motor met een dunne naald en de
tandwielen bereiken, hier kan nu dus een drupje olie op gedaan worden en blijft het geheel soepel lopen. ;)
Via de onder zijde zijn de niet bereikbare tand wielen en assen te bereiken, alles komt nu toch nog goed.
In de tender komt alleen bedrading te liggen voor de motor en de LED verlichting, mocht de motor er mee ophouden,
dan zal de tender toch nog open moeten.
Ik hoop dat ik dit niet mee ga maken, ik heb de motor al van nieuwe koolborstels voorzien en uitvoerig getest. ;)
Vandaag nog wat werk doen aan de tender, zo moet er aan de achterzijde nog een lamp op komen en zit ik er aan te denken om er een stekker verbinding in te maken voor de bedrading naar de lok.
Ook moet er nog een plaatje in komen met soldeer eilandjes voor het aansluiten van de verlichting achter ,en er moet ook nog een voorschakel weerstand in voor de LEDs.
Later meer,
Kees.
-
Ik heb het vermoeden dat me binnenkort het eindresultaat kunnen bewonderen!
-
Niks leuker dan home-engineering Kees. Ik ben er van overtuigd dat de smering helemaal goed gaat komen.
Je bent dan voor mij de nummer 1 "smeer-Kees" ;D
-
Dank u heren voor de reactie's.
Vooral de naam "Smeer Kees " had ik nog niet gekregen.
Dus naast Punktenrutscher nu ook nog een Smeer Kees. ;D ;D
Onder tussen zit de 2 de lantaarn er ook op na het nodige anti bidden.
Je kent het wel, lijm plakt op de verkeerde dingen en waar het vast moet gaan zitten doet het geen ruk. ::)
Maar goed, we gaan "rustig" verder. :angel:
Kees.
-
Goeden morgen heren.
Omdat ik nu weer een gelijkstroom trafo heb kan ik vanmiddag even lekker de motor in de tender laten draaien en misschien
hier en daar nog een drupje olie of vet aan het tandwiel stelsel smeren. ;)
Dat gaat een stuk makkelijker dan dat geknoei met batterijen. :angel:
Ook ga ik de rechter voorzijde completeren, werk genoeg dus nog.
Kees.
-
Weer het nodige te doen Kees. En dat zal je zeker lukken (y)
-
Toch handig zo'n Fleischmann startset voor je verjaardag ;D
-
Dat klopt Wim en Bas.
Nadat de motor een klein half uur heeft gedraaid, maar verder gaan bouwen aan de tender.
Zoals ik al zei, de rechterzijde van de tender moet nog worden aangepast.
Goed hier de vorderingen, na natuurlijk weer veel pas en meet werk. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53636731762_b6cf4e140d_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pHGgFh)Wannentender 4 (https://flic.kr/p/2pHGgFh) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53637956419_8196ec621d_4k.jpg) (https://flic.kr/p/2pHNxJ4)Wannentender 5 (https://flic.kr/p/2pHNxJ4) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Er moet nog een trap op de loopplaat en een greep zodat de Lokfuhrer naar boven kan. :angel:
Kees.
-
Weer een klein stukje verder gekomen.
Zoals ik al zei, de trap rechtsvoor zit er op, samen met de handrail.
Ook heb ik de trappen op de achterzijde geplaatst, deze zitten nog wel los.
Ik moet er nog achter zijn om de 2 delen dicht te smeren.
Toch gaat het langzaam naar het einde leiden, natuurlijk moet er aan de rechterzijde nog wat leiding werk worden geplaatst.
Daar heb ik nog een messing T profiel voor nodig, ik heb hem al in kunststof, maar dat vind ik te zwak.
Natuurlijk mag wat beeld materiaal niet ontbreken. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53652961546_7261bf42ad_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/VC005P4P4s)Wannentender 6 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/VC005P4P4s) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53653179148_8888e76c13_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/64ByM74y94)Wannentender 8 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/64ByM74y94) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Natuurlijk krijgt het geheel straks nog een lik verf. ;D
Kees.
-
Hij gaat weer lekker Kees (y)
-
Inmiddels is de tender nogmaals voorzien van een laklaag.
Ik zit me een beetje op te vreten omdat de naad toch nog zichtbaar is al is het minimaal.
Nu zit ik nog eens naar deze foto's te kijken en ook hier zie ik een naad zitten. ::)
Ook deze loopt vanaf de voorzijde naar achter.
(https://live.staticflickr.com/65535/53171696842_f2cef6d8ba_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Ph4r1q1bu5)Kuiptender Br 44 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Ph4r1q1bu5) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook op deze foto is de naad zichtbaar.
(https://live.staticflickr.com/65535/53172482869_c8c1bf0426_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/GB480927qX)Kuiptender Br 44 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/GB480927qX) by (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ik denk dus dat het geheel zo blijft.
Ps: als de tender droog is komen de foto's natuurlijk ook. ;)
Kees.
-
We zijn een uur verder dus kan het geheel op de foto. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53667481942_8fb9ffe99b_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pLpSCN)Wannentender 6 (https://flic.kr/p/2pLpSCN) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53668354746_f40eb38b59_3k.jpg) (https://flic.kr/p/2pLum69)Wannentender 5 (https://flic.kr/p/2pLum69) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53668354246_241f7d1faa_5k.jpg) (https://flic.kr/p/2pLukWw)Wannentender 4 (https://flic.kr/p/2pLukWw) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Nu nog een messing T profiel voor het leidingwerk aan de rechterzijde, ik heb al rond gekeken maar het is moeilijk te verkrijgen.
Kees.
-
Mooie voortgang Kees. De naad is inderdaad te zien, gelukkig in het echt ook ;)
-
Hij is wel een stuk kleiner geworden dan er voor.
Ik vind hem niet storend nu ik weet dat hij er hoort te zitten. ;)
Kees.
-
Wat voor 'T' profiel zoek je?
Gr, Rob
-
Het kost wat tijd, geduld en zweetdruppels maar dan heb je ook wat (y)
-
Inmiddels is het T profiel besteld bij Conrad.
Ik heb 2 verschillende maten besteld, ik ben benieuwd wanneer het binnen komt Rob.
Wim, dat klopt.
We zijn bijna 8 maanden verder en de tender is nog niet klaar, maar langzaam gaan we richting het afronden.
Natuurlijk moet er nog een boel gebeuren. ::)
Kees.
-
Vanmorgen toch nog wat kunnen doen.
Er is wat tekst op gekomen en de trappen op de tender hebben een likje verf gekregen. ;)
Ja de tekst glimt nog een beetje, maar als daar een laagje matte lak over heen gaat zie je daar niks meer van.
(https://live.staticflickr.com/65535/53671238734_5e9afe2ee5_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/879a63B8Bt)Br 44 1263 UK 7 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/879a63B8Bt) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53671238719_ae829473f0_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/07Y22j9Hnh)Br 44 1263 UK 6 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/07Y22j9Hnh) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53671238749_9c37c3243e_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/X284766cSu)Br 44 1263 UK 5 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/X284766cSu) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53670008862_050f8c6841_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/s1QxgVJgj3)Br 44 1263 UK 4 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/s1QxgVJgj3) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53670008922_41351c18cd_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/89e53xK0F1)Br 44 1263 UK 3 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/89e53xK0F1) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53671101468_ebf2446453_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6dho0a0K9h)Br 44 1263 UK 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6dho0a0K9h) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De grijze dame is zo redelijk uit de kluiten gewassen.
Kees.
-
Mooi resultaat Kees, maar dat was natuurlijk ook te verwachten.
-
Ziet er stoer uit (y) (y)
-
Hoi, op alle foto's van de locomotief lijkt het alsof het loopvlak langs de ketel met een kromming omhoog loopt?
Komt dat door je fototoestel of hoort dat misschien?
M.vr.groet,
Aad
-
Beste Ad,
Het ligt niet aan de foto.
dit probleem van de Umlaafblech kessel heb je met kunststof, als dit niet spanning vrij gemonteerd is.
.
ik heb diverse loks met dit probleem
Met vriendelijke groet,
Bert
-
De enige loks die ik heb met dit probleem zijn Roco locs. Bij andere merken heb ik dat in ieder geval nog nooit gezien. En nu maar hopen dat Forever Rocofan dit niet leest ;)
Groet
Fred
-
Kees,
Mijn complimenten voor zeer goed geslaagde ombouw. (y)
Nu nog een filmpje van het rijdende grijze monster ;D ;D
Rob
-
Beste Fred,
dit is echt geen ROCO probleem, als de omloop niet spannings vrij gemonteerd is krijg dit probleem. Ook bij andere merken als deze van kunststof zijn.
Mvg Bert
-
Dank u heren voor de reacties.
Ja de omloop zit niet geheel recht, maar dat gaat goed komen.
Gelukkig is de omloop van metaal en is dus gewoon te buigen.
Er moet nog wel het een en ander aan elektronica in de dame, maar dat is het probleem niet.
Ook heb ik besloten geen geluid in de dame te plaatsen, ik heb er al genoeg met geluid. ;)
Vandaag ook de T profielen van Conrad binnen gekregen, helaas ben ik aan komend weekeind weg dus geen bouw tijd. :-\
Hopelijk het weekeind er op de leidingen aan de rechterzijde van de tender plaatsen.
Ook moet er nog een kolen hoop in de tender.
Dan nog een decoder kopen en de dame rijd baar maken.
Genoeg te doen nog. ;)
Kees.
-
Mooi hoe je het nummer van de loc hebt samengesteld (y)
-
Dank je Richard.
Er zit ook al een matte laag lak op de tender en lok, je ziet nu de schitterring van de decals ook niet meer en zit de tekst er strak op.
Het was overigens geen gemakkelijk klusje op het nummer er strak op te krijgen. ;)
Kees.
-
Kees, ik zag de foto's alsof er al een laagje vernis over de nummers zat ;) het strak erop krijgen van de nummers is inderdaad niet makkelijk. Probeer de cijfers maar eens recht te houden op gelijke hoogte en de onderlinge ruimte even groot te houden. En dat vier keer. Maar het zenuwslopende klusje is je goed gelukt. (y)
-
Dank je Richard voor het compliment.
Onder tussen weer een kleine stap verder.
Zo is er tussen de lok en tender een loopplank gekomen, het geheel nogmaals in de matte lak gezet om de tekst op lok en tender
vast te zetten.
Ook heb ik een poging gedaan om de loopplaat langs de ketel recht te krijgen, dit is deels gelukt.
Na wat buig werk en ruimte maken onder de ketel zodat deze op het bevestigings punt wat meer ruimte heeft is de loopplank wat omhoog
gekomen in het midden.
Overigens heb ik nog zo een 44 UK met het zelfde probleem. ::)
(https://live.staticflickr.com/65535/53700028573_52081c8420_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/3328057H72)Wannentender 7 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/3328057H72) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
De bufferbalk is ook nog erg kaal, daar moet dus ook nog het een en ander gebeuren. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53699812526_34f5945734_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/85v7gKLd07)Wannentender 8 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/85v7gKLd07) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53699812531_cfb98c1b17_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/3fm4W330R9)Wannentender 9 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/3fm4W330R9) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Op de foto hier boven is de loopplaat zichtbaar tussen de lok en tender.
(https://live.staticflickr.com/65535/53700028538_1085196231_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/jX048w37sA)Wannentender 10 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/jX048w37sA) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
Kees
Hij/Zij wordt steeds mooier!
Groet
Fred
-
Prachtig Kees. Meer dan prachtig (y)
-
Dank u heren voor de leuke reacties.
Hopelijk volgend weekeind weer een update, nu het leidingwerk rechts van de tender en
de bufferbalk maar eens aankleden.
Ook moeten er nog deuren tussen de lok en tender komen, maar eens kijken hoe we dat gaan oplossen. ::)
Kees.
-
Nu al heel mooi geworden, Kees (y)
Groet, Bas
-
En de tender is mooi strak geworden (y)
De naad vrijwel niet zichtbaar, netjes gedaan.
Zit er op de rookkastdeur soms nog een gaatje voor het derde sein?
Rob
-
Wordt gaaf Kees! (y)
-
Dank u heren voor de leuke reacties.
Rob, ja dat klopt, er moet nog een ophang punt aan komen voor het derde sein.
Ik moet nog even in de rommel kist kijken of ik er nog een paar heb, op de tender moet er ook nog 1 komen.
Voor de deuren tussen de lok en tender zit ik zelf te denken om een stukje krimp kous te gaan gebruiken.
We gaan het beleven. ;)
Kees.
-
Gisteren een begin gemaakt met het leiding werk aan de rechterzijde van de tender.
Het T profiel die ik bij Conrad had bestel is toch nog te grof, gelukkig vond ik nog een slag kleiner en wel 1x1.
Deze heb ik besteld en komt hopelijk van de week binnen.
Ook heb ik voor de dame de schilden van Borsig besteld bij Herr Becker van Becker modellbau.
Ik ga er vanuit dat deze met een week of 3 binnen zijn.
Kees.
-
We wachten "geduldig" af tot de volgende update en mogelijk met foto's (y)
-
Vandaag de schilden van de firma Borsig binnen gekregen.
Gemaakt door mijn vaste leverancier " Beckert Modelbau ", natuurlijk met de post verzonden en een factuur in begrepen. (y)
Hopelijk van de week weer een paar foto's van de dame. ;)
Kees.
-
Ik kijk er weer naar uit Kees!
-
De schildjes van Beckert. ;)
(https://live.staticflickr.com/65535/53775036373_75212e8e0e_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0Rx54rqbT4)Br 44 1263 UK lok schild 2 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0Rx54rqbT4) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53775156944_22e186eefe_4k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/9X269Z9X27)Br 44 1263 UK lok schild 1 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/9X269Z9X27) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
2 grote voor op de cilinders , 2 kleinen voor op het frame van de lok en 1 voor achter op de tender.
Kees.
-
(y) (y) (y)
-
Goed.
Dan hebben we de schilden, maar waar op het frame van de 44 zitten die dingen ?
Na wat speur werk op de Eisenbahn Stiftung kom ik deze foto tegen die de info verschaft. ;)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Parade-Br-44-66640fcbdb81d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2024/Parade-Br-44-66640fcbdb81d.jpg)
Met dank aan de Eisenbahn Stiftung voor het beeld materiaal.
Ze zitten net achter de bufferbalk.
Nu nog even de schildjes er op zetten. :)
Kees.
-
Kees weet altijd wel uit te zoeken hoe de vork in de steel zit.
-
Mooie schilden Kees. (y)
-
Dank je Erik.
Toch is dat spul niet zo heel duur.
Dat setje was 24 euro en mooier kan je het niet krijgen. :)
Terwijl ik dit zit te tikken staat de 44 op het spoor en word uitgelezen, straks eens kijken hoe de dame rijd.
Kees.
-
Helaas is de aandrijving in de tender niet zo stil als ik had gehoopt.
Maar goed, misschien is daar nog wat aan te doen, het zijn vooral de tandwielen die je hoort, de bovenzijde van de tender is nog
open en als er een bak met kolen in zit word deze hopelijk nog iets stiller. :angel:
Morgen maar eens een filmpje plaatsen van de dame. ;D
Kees.
-
Zoals beloofd, de film.
Niet van super kwaliteit , dat is het probleem met zo een goedkope camera. ;)
(https://live.staticflickr.com/31337/53778903651_5636f1a014_b.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/PD6MY09Y1J)Br 44 1263 Film (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/PD6MY09Y1J) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Even op de foto klikken voor de film.
Veel kijk plezier. :o
Kees.
-
Mooi filmpje Kees (y)
-
Dank je Wim.
Onder tussen loopt dit project langzaam op zijn eind, toch moeten er nog een paar kleine dingen gebeuren.
Ik hoop dat jullie er van genoten hebben en ik weet wel 1 ding, als ik weer zo een tender moet gaan ombouwen denk ik wel 2 keer na. ::)
Toch heb ik nog een aantal foto's van de dame geschoten. :)
(https://live.staticflickr.com/65535/53779634651_7a32c93a60_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6i2h54PA33)Br 44 1263 UK 14 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/6i2h54PA33) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53779634616_5ea21733d8_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Ze9v6SF349)Br 44 1263 UK 13 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/Ze9v6SF349) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53779848568_80188ae52e_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/2T5kKsy9od)Br 44 1263 UK 12 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/2T5kKsy9od) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53779958174_260ef36a6f_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/ft6X21962H)Br 44 1263 UK 8 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/ft6X21962H) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Ook heb ik vanmiddag het leidingwerk aan de rechterzijde van de tender er op gezet.
(https://live.staticflickr.com/65535/53778706322_66f39c9d45_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/fZ059NTMZ8)Br 44 1263 UK 15 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/fZ059NTMZ8) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53778706317_47674256d4_6k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0D6t8205S7)Br 44 1263 UK 16 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/0D6t8205S7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53778706332_fdb2510020_5k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/T5rN68s4X7)Br 44 1263 UK 11 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/T5rN68s4X7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
(https://live.staticflickr.com/65535/53779634706_488b209b7a_3k.jpg) (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/7e80334rv7)Br 44 1263 UK 10 (https://www.flickr.com/gp/152929030@N03/7e80334rv7) by Kees Borgers (https://www.flickr.com/photos/152929030@N03/), on Flickr
Kees.
-
(y) (y) (y)
-
Dat is veel werk geweest.
Ik heb dit project met interesse gevolgd. (y)
Naast de ombouw van de lok en tender heb ik besloten om er ook eens een lijstje bij te plaatsen van wat deze ombouw gaat kosten.
Heb je de kosten al bij elkaar opgeteld?
Groet,
Bas
-
Nee Bas.
Ik zal van de week eens een lijstje plaatsen van de kosten. ;)
Leuk dat je heb genoten van de bouw van deze dame.
Kees.
-
Bas en alle andere mee kijkers. ;)
Het kosten plaatje van deze dame ( zonder de tijd die er in is gegaan ).
Br 44 van Roco 100,00
Br 38 voor tender en aandrijving 108,00
Spuitbus wehrmacht grau 18,00
Spuitbus matte lak 12,50
Onderdelen van Weinert 214,00
Br 53 voor de tender 120,00
Br 53 verkocht -50,00
Milliput voegen middel 7.00
Witten kunststof plaat 1.50
Styreen strips 3,00
Messing draad/buis 14,00
Draaistellen ( niet gebruikt ) 6,00
Messing oogjes om draad door te voeren 17,00
Schildjes Becker Modelbau 24,00
Adelaars op lokhuis 8,00
8 polige stekker voor decoder 6,00
Decoder ESU 27,00
Sleper Marklin 7,00
Ledjes 3,00
Diverse 10,00
Natuurlijk hou ik er nog een Br 38 aan over
Hiervoor de helft er af. -54,00
--------
+/- 602,00 Euro
Kees.
-
Dat is zeker geen kattenpis Kees!
-
Goedemiddag,
je PB
mvg Bert
-
Ik had al een vermoeden dat zo'n project danig in de papieren kan lopen.
Goed dat je het een keer laat zien, Kees.
Groet,
Bas
-
Heren.
Leuk dat jullie mee hebben gekeken naar dit project, natuurlijk staat er nog meer op de stapel.
Hier nog een klein lijstje met wat ik nog heb liggen aan ombouw/aanpassingen.
Br 55 1086, https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=111786.new#top
Ombouw Micro Metakit naar 3 rail en werkende verlichting Reihe 10.
Br 38 Fleischmann met langlauf tender van Roco ( ex Br 17 )
Ik hoef met voorlopig nog niet te vervelen. ;D
Kees.
-
Br 38 Fleischmann met langlauf tender van Roco ( ex Br 17 )
Fleischmann heeft deze combinatie geproduceerd in DB-uitvoering (artikelnummer 4165). Is het handiger om die als basis te gebruiken?
Groet,
Bas
-
Bas.
De Br 38 en de tender van de Br 17 liggen hier nog.
Deze zijn over van andere ombouw projecten, maar bedankt voor het mee denken. (y)
Kees.
-
Toch is dit verhaal nog niet klaar.
Ik kreeg bij de bestelling van Weinert een set met decals voor de 44.
Wat mij opviel is dat de dame in kwestie Br 44 1246 K 57 op de cilinders heeft staan , terwijl de 44 1263 K 75 op de cilinders heeft.
Onder tussen ben ik er achter dat deze combi van letters en cijfers een aanduiding is voor de vereenvoudiging van de 44 UK.
Hier een lijst van de geproduceerde UK 44 locomotieven.
K nummer ?
44 728 - 44 777 50 1942 Schneider ab hier Auslieferung in ÜK-Ausführung
44 778 - 44 832 55 1942 - 1943 Fives
44 833 - 44 912 80 1942 - 1943 Batignolles
44 913 - 44 972 60 1942 - 1943 SFCM
44 973 - 44 1012 40 1942 - 1943 SACM K 1
44 1013 - 44 1099 87 1942 WLF
44 1100 - 44 1144 45 1942 BLW
44 1145 - 44 1164 20 1942 Krenau K 57
44 1165 - 44 1210 46 1942 Krupp
44 1211 - 44 1230 20 1942 Schichau
44 1231 - 44 1240 10 (1944) 1949 LEW Bei Frichs in Dänemark angefangen
44 1241 - 44 1292 42 1942 BLW K 75
44 1293 - 44 1312 20 1942 Krenau
44 1313 - 44 1384 70 1942 Krupp
44 1385 - 44 1420 36 1942 Schichau
44 1421 - 44 1444 24 1943 Fives
44 1445 - 44 1480 36 1943 - 1944 SFCM
44 1481 - 44 1520 40 1943 - 1945 Schneider
44 1521 - 44 1587 67 1942 - 1943 BLW
44 1588 - 44 1606 19 1943 SACM
44 1607 - 44 1645 39 1942 - 1943 Krenau
44 1645 - 44 1672 27 1942 - 1943 Krupp
44 1673 - 44 1700 28 1942 - 1943 Schichau
(44 1701 - 44 1720) 20 1945 Schneider Nach Kriegsende direkt an SNCF ausgeliefert
44 1721 - 44 1735 15 1944 SFCM
44 1736 - 44 1750 15 1944 Batignolles
44 1751 - 44 1765 15 1944 Fives
(44 1766 - 44 1795) 30 1946 Schneider 1946 fertiggestellt und direkt an SNCF ausgeliefert
44 1796 - (44 1820) 25 1944 - 1945 SFCM Ab 44 1805 ÜK direkt an SNCF ausgeliefert
(44 1821 - 44 1845) 25 1944 Batignolles Nach Kriegsende direkt an SNCF ausgeliefert
44 1846 - (44 1865) 20 1944 Fives Ab 44 1859 ÜK direkt an SNCF ausgeliefert
(44 1866 - 44 1905) 40 1945 SFCM Nach Kriegsende direkt an SNCF ausgeliefert
(44 1906 - 44 1935) 30 - - Baulos wurde kriegsbedingt nicht realisiert
(44 1936 - 44 1955) 20 1945 Batignolles 6 Stück nicht gebaut. Rest nach Kriegsende direkt an SNCF ausgeliefert
(44 1956 - 44 1995) 40 1945 Fives Nach Kriegsende direkt an SNCF ausgeliefert
(44 1996 - 44 2025) 30 1946 Fives Nach Kriegsende direkt an SNCF ausgeliefert
Helaas ben ik er nog niet achter of men begon te tellen vanaf nr 1 of hoger. ::)
Gelukkig kan ik er al 2 afstrepen daar hier van het nr bekend is, het is dan ook zo dat de complete leverring het zelfde nummer op de
cilinders mee kreeg.
https://brassdepartment.com/models/weinert-dr-br-44-1246-uk-steam-locomotive-usd-2450-00/
Kees.
-
Flink uitzoekwerk Kees!
-
Ja Wim, dat kan je wel zeggen.
Misschien is er hier iemand die daar al eens eerder naar heeft gezocht ? ::)
Kees.
-
Onder tussen weer 1 verder, zo is de 44 973 met het nummer K1 uitgevoerd.
Dit is te vinden in het boek van de Baureihe 44 op blz 62.
Ook heb ik de lijst aangepast.
Helaas staat er ook in het boek dat het achterhalen van alle aanpassingen en bij welke fabrikant dat wel of niet is doorgevoerd een
onmogelijke opgave is, jammer. :-\
Misschien later meer.
Kees.