BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Modeltreinproblemen en -vragen => Topic gestart door: nederbelg op 23 April 2008, 08:20:50

Titel: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 08:20:50
Beste allemaal,

Ik heb een Trix ICE III van de NS. De tussenrijtuigen heb ik van Marklin en om laten bouwen bij MTE. Nu heb ik het volgende probleem; Normaal pakt hij stroom van het stuurstandrijtuig wat voorop rijdt, de mijne doet dit niet meer. Hij schakelt blijkbaar niet om. Is dit probleem bekend of moet ik hem gewoon binnen doen voor reparatie/controle? Ik heb daar waar de decoder zit eens gekeken en er zit nog een stekkeraansluiting wat je om moet draaien als je hem ombouwd naar digitaal. Dat zit allemaal goed.

Grt Dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: ad.M op 23 April 2008, 09:30:48
Dave,

Bij mijn weten vervalt die functie zodra je er een decoder in geplaatst hebt.

Mijn ICE-3 heeft de zelfde "kwaal".

gr ad
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 09:45:49
Ad

Het viel mij inderdaad op toen ik de printbanen afliep dat door de ene stekker om te draaien er geen verbinding naar de ene kant meer was.
Dus een oplossing kan zijn een functie decoder steken in een stuurstandrijtuig, ik rij namelijk met Koploper.  De stroomafname is nu ook eigenlijk best kl...

grt dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Floris Dilz op 23 April 2008, 10:37:05
hm, in beide stuurstanden zit dus stroomafname en in t motorrijtuig wordt bepaald van welke stuurstand ie stroom neemt? In dat geval is t best wel simpel: gewoon kijken waar de stroom van de stuurstanden binnenkomt op de print, daar een draadje eraan braden en dat draadje aan de goede aansluiting van het NEM-stopcontactje solderen. Gewoon het ingewikkeld gedoe op de print overbruggen en t op de boerenmanier proberen. Wel eerst even analoog testen, dan blaas je in elk geval geen decoder op als je een foutje maakt...
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: GerritM op 23 April 2008, 12:33:36
Dit klopt, het werkt alleen bij analooggebruik zonder decoder.
Als je de gebruiksaanwijzing goed leest staat daar ook alleen dat het bij analoog gebruik wordt omgeschakeld. Ik heb dit ook bij toeval ontdekt toen bij het achterstekoprijtuig de koppeling losschoot en de trein stopte. Toen heb ik het uitgezocht en het komt doordat je bij digitaal een tweede plugje moet omdraaien.
Ik heb het nu zo uitgevoerd dat beide koprijtuigen continu stroomafnemen.
zie eerder draadje link (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=9964.msg150734#msg150734)

Groet Gerrit

PS. Floris als je hem eerst weer als analoogtreinstel wil testen moet je het 2e plugje ook weer omdraaien, als je dat doet werkt het omschakelen weer. Deze test gaat in dit geval dus niet op.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 14:14:04
Floris, als ik je goed begrijp wil je beide stroomafnemers met elkaar verbinden. Kun je me vertellen of dan problemen kunnen ontstaan bij overgangen in een keerlus of een baan met meerdere boosters. In feite maak je via de beide stroomafnemers en de doorverbinding iedere keer een overbrugging van geisoleerde rails.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 15:09:59
Gerrit,

Ik denk dat je een paar nieuwe foto's moet plaatsen

dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Floris Dilz op 23 April 2008, 15:12:29
Floris, als ik je goed begrijp wil je beide stroomafnemers met elkaar verbinden. Kun je me vertellen of dan problemen kunnen ontstaan bij overgangen in een keerlus of een baan met meerdere boosters. In feite maak je via de beide stroomafnemers en de doorverbinding iedere keer een overbrugging van geisoleerde rails.
uh geen idee, geen ervaring met dat soort gereutel.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 15:25:55
Ehum, dan weet ik -op dit moment- nog niet zo zeker dat het een goed advies is om de stroomafnemers door te verbinden ........

De omschakeling bij analoog zat er ook niet voor niets. En wellicht is bij digitaal wel heel bewust afgezien van het gebruik van de tweede stroomafnemer.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Floris Dilz op 23 April 2008, 15:38:05
tja, maar als stroomafname via 1 kopbak onvoldoende is (daar kwam de klacht op neer) kun je dit proberen.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: henk op 23 April 2008, 15:42:45
Eén enkele kopbak met stroomafname over beide draaistellen heeft precies hetzelfde effect. Geen probleem.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Floris Dilz op 23 April 2008, 15:44:01
ja, leek mij dus ook al, maar met digitale zooi weet je maar nooit, die rommel heeft altijd wel een of ander slecht excuus om niet te werken.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 15:47:53
Floris, met stroomafname over beide draaistellen van één kopbak heb je dat probleem ook. Die vraag heb ik eerder al eens gesteld. Wim Ros antwoordde toen dat een kortstondige 'kortsluiting' toelaatbaar is. Maar met een lange trein, meerdere tussenbakken, is niet meer zo kortstondig.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: henk op 23 April 2008, 15:53:37
Dan maar proefondervindelijk. Ik heb een Sprinter drietje met electrische doorkoppeling. Geen probleem. Ik had een combinatie van twee Koplopers die van voor tot achter electrisch was doorgekoppeld. Geen problemen mee gehad.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 15:56:09
Beste,

Kan iemand me een paar links doorgeven van soortgelijke (zoals dit) forum's in duitsland.
Daar rijden ze ook met trixen ICE III en zullen ze dit probleem toch ook ontdekt hebben, en misschien opgelost.

dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 16:11:04
Nederbelg, in je beginpost schreef je dat je had opgemerkt dat slechts één stroomafnemer gebruikt wordt. Maar is het ook een probleem ?

In diverse draadjes op dit forum is geschreven over een spanningsbuffer. In feite een condensator. Heb je al eens naar die oplossing gekeken ?
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 16:24:23
Beste,

Het heeft te maken met het programma koploper wat mijn baan stuurt. Daar moet ik op mijn voorste loc/treinstel stroomafname hebben om te kunnen stoppen voor iets, niet dat 7 bakken er door rijden en de 8 ste stopt voor het sein of wissel.
Hier heb ik trouwens een antwoord van Keuterman: die heeft er ook de ballen verstand van

  Geachte heer Hovestad,
Ik heb geen oplossing voor het omschakelen van de sleper omdat dat in dit model is geïntegreerd en volgens mij gewoon moet werken als u op de juiste wijze decoder heeft ingebouwd. Wat het gevolg is van het tussen plaatsen van de "niet systeem gelijke" Märklin wagens kan ik helaas niet beoordelen.
Erop vertrouwend uw vragen hiermee te hebben beantwoord,

Super service, snel ook en onderlegd duurde precies één minuut voor antwoord. Helaas het verkeerde!

dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 April 2008, 16:30:15
De eerste vraag is inderdaad: is het een probleem dat hij maar van 1 koprijtuig stroom afneemt, en zo ja, waarom?

Verder is er een reden waarom er in analoog bedrijf omgeschakeld wordt. Als je met een bloksysteem werkt heb je voor een rood sein meestal een stroomloze sectie. Het is de bedoeling dat het voorste rijtuig in de stroomloze sectie stopt, dus moet het voorste rijtuig de stroom afnemen.
Bij digitaal is er geen noodzaak om van beide einden stroom af te nemen voor de motor. Zeker niet bij computergestuurd rijden. Dan wordt geconstateerd dat de sectie voor een sein bezet is, en zal het programma een digitale opdracht geven om te remmen. En daarvoor maakt het niet uit of de stroom voor of achter wordt afgenomen.

Aan de andere kant is het ook geen probleem om de stroomafname hard door te verbinden. Als je meerdere boosters hebt, en je rijdt van het ene boosterdistrict naar het andere, dan worden beide boosters een poosje parallel geschakeld. Maar daar is het systeem tegen bestand, en het is zeker geen kortsluiting.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 16:32:19
Nu is je probleem duidelijk : Je wilt de voorste bak kunnen 'zien' in een bezetmelder. Het gaat dus niet om spanning op te nemen voor de motor.

De oplossing voor je probleem is heel eenvoudig. De assen van de bak, die geen werkende stroomafnemer heeft, kun je voorzien van een druppeltje weerstandslak. Daardoor wordt die as 'zichtbaar' voor de bezetmelder en zal Koploper precies werken zoals je wilt.

Weerstandslak kun je in vele modelspoorwinkels kopen.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 16:32:56

Klaas

Oke duidelijk antwoord dus doorverbinden in het motor stel. En een keerlus is ook geen probleem neem ik aan (funky keerlus) als de trein in het midden stuk past?

dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: nederbelg op 23 April 2008, 16:36:19

Bij digitaal is er geen noodzaak om van beide einden stroom af te nemen voor de motor. Zeker niet bij computergestuurd rijden. Dan wordt geconstateerd dat de sectie voor een sein bezet is, en zal het programma een digitale opdracht geven om te remmen. En daarvoor maakt het niet uit of de stroom voor of achter wordt afgenomen.


Euhh Klaas

Er wordt dan ook geen melding doorgeven omdat de draden van de stroomafname voor niet aangesloten zijn alleen de frontverlichting, maar die wordt dus vanuit het motorstel gevoed.

Dave
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 16:49:33
(.....)

Aan de andere kant is het ook geen probleem om de stroomafname hard door te verbinden. Als je meerdere boosters hebt, (.....) het is zeker geen kortsluiting.
Hoe zit het bij (relatief korte) keerlussen, waarbij de achterste bak nog buiten het inmiddels omgeschakelde gebied staat ?
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 April 2008, 16:51:03
okee, ik snap het. Het voorste rijtuig neemt wel stroom af, maar daar wordt niks mee gedaan. Dan zou je daar een weerstand tussen kunnen solderen, alleen maar om te detecteren. Lijkt me makkelijker dan de assen met weerstanslak behandelen.
Of je kunt de stroomafname hard doorverbinden.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 April 2008, 16:52:26
Hoe zit het bij (relatief korte) keerlussen, waarbij de achterste bak nog buiten het inmiddels omgeschakelde gebied staat ?
Ik zie het probleem niet. De hele trein moet altijd in het omschakelbare gedeelte passen.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: santerdam op 23 April 2008, 16:57:27
Moet dat ook als alleen op één loc (of rijtuig) stroom wordt afgenomen ? (Electrisch gezien bestaat de rest dan toch niet)
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: Klaas Zondervan op 23 April 2008, 18:47:26
Ja, dat geldt voor elke trein. De rest van de trein bestaat elektrisch wel degelijk, want elk wiel kan op de scheiding kortsluiting veroorzaken.
Titel: Re: Trix ICE III NS wisselt stroomafname niet om.
Bericht door: GerritM op 23 April 2008, 19:14:20
De Trix ICE 3 schakelt inderdaad om om ervoor te zorgen dat het vooruitrijdende koprijtuig voor de stroomafname zorgt, net als bij de Roco TEE Ram D4.
Alleen, en dat staat nergens echt duidelijk in de handleiding, werkt dat nietmeer als je er een decoder inzet en daarbij ook het 2e plugje omdraait (wat volgens de handleiding moet gebeuren) er wordt dan wat lokale elektronica buitenwerking gesteld.

Ik heb dat bij toeval ontdekt doordat alrijdend de koppeling, van het achteraan rijdende koprijtuig, losschoot en daardoor de trein tot stilstand kwam.

Toen aan het meten en lezen geslagen. In de manual bleek toen alleen bij puur analoogrijden over omschakelen gesproken te worden.

Wat je bij De Roco TEE met een plugje kunt doen heb ik toen bij de ICE zelf gedaan, gewoon zorgen dat ze allebij gebruikt worden. Dit geeft geen enkelprobleem, mits je voldoende lange secties toepast. Dit laatste geldt natuurlijk ook bij stroomafname alleen via het achterste koprijtuig.

Zal zometeen mijn foto's ook hier plaatsen.

Groet Gerrit

(http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/ICE-3/ice3wijziging-stroom-afname-1www.jpg)

(http://i72.photobucket.com/albums/i166/GerritM/ICE-3/ice3wijziging-stroom-afname-2www.jpg)

Het gaat alleen om de rode en bruine draden, de weerstandjes en andere draden hebben met LED-binnenverlichting te maken.
Ik heb ze nu via Photbucket geplaatst want via de site lukte niet.