BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: hette op 16 August 2023, 14:20:16
-
Hallo,
Ik had nog even een vraagje, kan je d.m.v. wissels meer treinen laten staan op de baan? Ik heb nu nog maar een standaard h0 ovaaltje en twee treinen, en om ze steeds te wisselen (no pun intended) is nogal wat een gepriegel, dus vroeg ik mij af of de stroom ook geleid word door de wissels, dus zeg maar dat 1 spoor kan worden afgesloten en je de andere trein door kan laten rijden zonder dat de andere begint te rijden? Ik wil namelijk in de niet zo verre toekomst een soort rangeerterrein maken, met ook meerdere wagons, en uiteraard ook locomotieven! De baan word niet mega groot, hij komt in mijn slaapkamer te staan! Mijn baan heeft ook geen vast tijdperk, omdat ik graag met meerdere treinen uit verschillende tijdperken wil rijden.
groeten,
Hette
-
Hoi, ik weet van fleischmann wissels je de draadbruggen eruit kunt halen. Zo geleid alleen de wissel de stroom in de ingestelde rijrichting.
Anders met isolatie raillassen gaan werken. Het geïsoleerde baanstuk kun je dan m.b.v. een schakelaar stoomloos maken.
-
Beste Hette, dat kan inderdaad en op verschillende manieren. Ik heb zelf een analoge baan en dit met reed contact en relais gerealiseerd. Maar het kan ook met bijvoorbeeld een zelfdenkend stel wissels, met een simpele aan-uit schakelaar voor de rijstroom op het inhaalspoor, maar bijvoorbeeld ook via de aansturing van een sein, daar kan je met een Viessmann sein een stuk baan (waarvan een spoorstaaf een isolerende rail verbinder heeft) de rijstroom onderbreken als je sein op rood staat.
-
Heren,
Super bedankt voor de reacties, deze week ga ik nog naar de winkel en zal ik ermee bezig, erg leuk dat het ook via analoog kan want dat scheelt weer een hoop geld, digitaal is namelijk qua budget veels te duur voor mij, ik was trouwens vergeten te melden dat het om Piko A rails ging, nogmaals heel erg bedankt voor de reacties!!
groeten,
Hette
-
hallo Hette,
het eenvoudigst is 1 railstaaf van bv een inhaal of opstelspoor te isoleren met een plastic raillas . Hier zet je dan wel of geen stroom op met een aan/uit schakelaar.
succes jandcargo
-
Jan,
Dankjewel!!
-
Hallo,
hier een eenvoudig stationsspoor met zelfdenkende wissels uitgelegd.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Stationsspoor-met-zelfdenkende-wissels-64dd0c2eadfac.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Stationsspoor-met-zelfdenkende-wissels-64dd0c2eadfac.jpg)
Met spoorse groet
Mart
-
Dit gaat op voor Fleischmann. Of zijn er andere fabrikanten met denkende wissels?
-
En de H0-rails van Fleischmann wordt niet meer geproduceerd.
Ik zou gaan voor de methode met schakelaars. Kan je stukken spoor naar keuze van stroom voorzien of niet. Ook leuk is bij je uiteindelijke baan een soort schakeltableau maken. Dan teken je een eenvoudige weergave van het baanplan op een plaat en plaatst op de juiste plek tuimelschakelaars. Aan de stand van de schakelaar kan je dan zien of het betreffende spoor is aangesloten. Het tableau kan ook schakelaars voor de wissels bevatten. Maar denk allemaal van later zorg.
-
Volgens mij gaan we nu iets te snel. Strikt genomen, Hette, is het antwoord op je vraag: nee. Met de wissels van Piko A kun je niet, zoals jij wilt, de rijspanning op de sporen in- en uitschakelen door simpelweg het wissel om te zetten.
Naast de genoemde oude Fleischmann-wissels kan het misschien ook met moderne wissels die een gepolariseerd puntstuk hebben. (Uitleg daarover vind je in de encyclopedie van BNLS (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Puntstuk_van_het_wissel_polariseren).) Dan zit in de wisselaandrijving een schakelaar die zorgt dat het puntstuk de juiste spanning krijgt. Dat kun je ook gebruiken om de sporen de juiste spanning te geven. De aandrijvingen van Piko hebben die schakelaar niet, omdat het puntstuk van hun wissels niet gepolariseerd kan worden.
Zelf heb ik dat gedaan met (ook oude) Roco-wissels, die ik met dat doel een beetje kapotgemaakt heb. (Dat kun je hier lezen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.msg3222251004#msg3222251004)). Maar forumlid Die Bahn heeft in reactie daarop precies uitgelegd hoe hij het deed (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98727.msg3222255273#msg3222255273) zonder sloopwerk, mét isolatielasjes. Die methode kan waarschijnlijk met wissels van andere merken ook gebruikt worden.
De vraag is of je wissels van andere merken wilt gaan gebruiken in combinatie met je Piko A-rails.
Om het met Piko-wissels voor elkaar te krijgen zul je ze elektrisch moeten bedienen (je schrijft niet of je dat al doet), waarbij de schakelaar die het wissel omzet, ook zorgt dat het juiste spoor rijspanning krijgt.
Dat kan door de schakelaar zelf, maar dan moet die de rijspanning en de wissel-spanning gelijktijdig, maar wel gescheiden kunnen schakelen.
Het kan ook indirect, met een relais. Dat relais wordt dan, samen met het wissel, door de schakelaar in de juiste stand gezet. Via de contacten van het relais krijgt dan het juiste spoor rijspanning.
-
Dit gaat op voor Fleischmann. Of zijn er andere fabrikanten met denkende wissels?
Ja, Peco. Maar dat is voor veel beginnende spoorders misschien een brug te ver.
-
Zelf heb ik dat gedaan met (ook oude) Roco-wissels, die ik met dat doel een beetje kapotgemaakt heb.
Opmerking is to the point, piko-A wissels hebben onder 't plastic puntstuk 2 doorverbindingen met stripjes, net zoals de roco wissel oude stijl die je in je draadje laat zien.
Ik bedoel deze foto:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Wisselonderzoek-3-613fba2f5b968.jpg)
Dat is bij Piko-A wissels ook het geval, en net als bij de oude stijl Roco wissels zit daar een laagje plastic overheen waardoor je het niet ziet. In een draadje uit 2021 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=98658.0) komt die verbinding ter sprake, maar men komt niet tot de juiste conclusie.
Het is zeker geen mysterie, maar in plaats van sloopwerk (om de stripjes te verwijderen) pas ik 2 zaagsnedes toe (aan de onderkant), net voor het puntstuk. Dat gaat sneller en makkelijker.
Piko-wissels hebben 2 gepuntlaste bruggetjes tussen de buitenste en binnenste spoorstaven. Als je die weg zou halen, heb je de "denkende" Fleischmann wissel heruitgevonden.
Foto ervan: maker Ronald1974
Brondraadje maart 2020: een extra brug aanbrengen, voor de zekerheid (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92638.msg3222103362#msg3222103362)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/IMG_20190306_104751.jpg)
Dat schreef ik al eens eerder hier (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=75078.msg3221765582#msg3221765582).
Het punt is hoe haal je de bruggetjes weg zonder de uitgeholde biels te slopen.
Op de foto brengt Ronald1974 juist 2 extra bruggen aan omdat zijn ervaring leert dat de gepuntlaste bruggen van Piko-A boogwissels relatief vaak loslaten. Hij meldt ook dat rechte Piko-A wissels een ander soort bruggen heeft (maar ook bruggen). Op z'n foto zie je een ouder type Piko-A boogwissel, gekenmerkt doordat de wisseltongen met erg dunne lipjes vastzitten in het scharnierpunt. in de nieuwere types (alleen bij rechte wissels) is het scharnier massief.
Ik heb overigens alleen boogwissels, en weet dus zelf niets over rechte Piko-A wissels.
-
Dag Hette,
Een andere mogelijkheid is digitaal. Je schreef dat je van plan was om nog twee loks te kopen. Als je dat nog niet gedaan hebt kun je ook overwegen om één lok te kopen en een goedkope digitale startset aan te schaffen van bijv. Piko Light control smart system. Dan kun je de treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden en hoef je als beginner geen ingewikkelde schakelingen te solderen. Je kunt jouw wissels al dan niet met de hand of elektrisch bedienen en je kunt rangeren zoveel je maar wil.
Het heeft wel een prijskaartje, want alle loks moeten een decoder hebben. Maar het speelgenoegen wordt wel groter.
Maar probeer je speelplezier niet te bederven door allerlei voor jou op dit moment ingewikkelde dingen. ;D
Oeps, ik zie net in je profiel dat je 22 bent. Excuses voor het taalgebruik. Maar mijn advies blijft staan. :)
-
Het heeft wel een prijskaartje, want alle loks moeten een decoder hebben. Maar het speelgenoegen wordt wel groter.
Het prijskaartje maakt dat hij zoekt naar een goedkope analoge oplossing.
Er zijn 2 oplossingen:
- wissel aanpassen opdat die doet wat je wilt
(Fleischmann zelfdenkende wissel idee overzetten op een Piko-A wissel die af fabriek niet zelf heeft leren denken).
- een relais nemen dat de taak van het wissel overneemt, en dus ook isolatielasjes kopen (Piko-A 55291 (https://encyclopedie.beneluxspoor.net/index.php?title=Raillassen_en_overgangsrails#Isolatielassen_schaal_H0:))
Dat bespaart je de zaag oefeningen van Ferdinand en mij. En het wissel blijft ongeschonden.
Voor dat zagen heb je toch ook weer gereedschap nodig. En gereedschap kost ook geld.
Wordt het niet tijd op punt 2 ook even in te gaan?
-
Dag Hette, heb je ook al wissels en zijn die elektrisch? Want dan kun je een relais gebruiken die het wissel omlegt en die dan zowel een stuk spoor al dan niet stroomloos maakt. Het relais stuur je aan met een aan/uit schakelaar. En je hebt een paar isolerende raillasjes nodig.
Nog eenvoudiger is een aan/uit schakelaar en een paar raillasjes. En het wissel bedien je al dan niet elektrisch of met de hand.
Ik begrijp dat het je gaat om het spelplezier en rangeren. Ingewikkelde schakelingen maken komt vanzelf wel een keer.
-
Een vraag is nog of het concept van de denkende wissels wel altijd zo handig is. Bij een wissel naar twee opstelsporen die je beide stroomloos wilt kunnen maken, is het niet zo praktisch. Er staat altijd op één spoor spanning.
-
Goede gedachtengang. Het lijkt mij ook handiger om het aan/uitschakelen van sporen onafhankelijk te maken van de wisselstanden. Dus gewoon elk spoor een eigen aan/uitschakelaar.
-
Als Hette in zijn ovaal een aftakking maakt zorgt dat eerste wissel ervoor dat alle sporen van de aftakking spanningsloos zijn en speelt het probleem niet. Zodra hij de aftakking van een eigen regelaar wil voorzien om daar te kunnen rangeren, terwijl op de ovaal een trein rondjes rijdt, weer wel.
Maar de kans dat er dan op alle sporen een locomotief staat én een andere op de aftakking heen en weer rijdt, is alsnog vrij klein, lijkt me. Op het Wohnzimmer Rbf (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=105264.0) is het geen probleem (maar ja, dertien sporen ;)).
-
Ooit op zoek naar Bahnhof Dischingen (een Einheitsbahnhof Type IIa (Württemberg) (https://de.wikipedia.org/wiki/Einheitsbahnhof_%28W%C3%BCrttemberg%29) )
trof ik de website themt.de
Sommigen zullen er google translate voor nodig hebben. De site is in het Duits.
themt.de is een site voor LGB en schaal 1:22,5. Dat is 2-rail, en dus zijn veel van de tips bruikbaar voor 2-rail analoog of digitaal. Zes pagina's knallen eruit:
1. Elektrisch und Elektronisch (https://www.themt.de/el-000-49.html)
2. Ab– oder umschaltbare Gleisabschnitte (https://www.themt.de/el-1170-toff-49.html#genr)
Daarin wordt uitgelegd dat met "Fahrbetrieb mit Zusatzspannung" analoog mogelijk is om terug te melden of een spoor bezet is en om verlichting toch te laten branden als de trein stil staat. Daartoe is nodig dat beide spoorstaven geisoleerd zijn, en dat de referentiespanning tegelijkertijd met de rijspanning wordt omgepoold.
3. Er wordt ook uitgelegd hoe je sporen met relais kunt afschakelen in over wissels en seinen (https://www.themt.de/el-1200-sdrv-49.html)
Er wordt van simpel tot complex uitgelegd hoe je analoog wissels omzet (in het duits):
door handbediening, door relais, door spoelen of met warmtedraad.
En geeft hier dus aanknopingspunten, want stel je wilt goedkoop Piko-A wissels omzetten, doe je dat analoog dan het goedkoopst en meest zeker met handschakelaar met Piko-A spoel, handschakelaar met een relais, handschakelaar met een servo, of anders?
4. terugmelding van de wisselstand (https://www.themt.de/el-1201-sdrv-49.html) is relevant als je toe wilt naar een schakelpaneel, en besturing op afstand.
5. Fahrtrichtungs-Signal (https://www.themt.de/el-1100-tggl-49.html#drsg)
Analoog is ompoling (verandering van rijrichting) om allerlei redenen nuttig om automatiseerbaar te maken, zowel om te doen, als om meetbaar te maken, b.v. voor een keerlus, keerdriehoek, pendelen en rangeren. En daarvoor zijn allerlei slimme oplossingen bedacht.
6. [https://www.themt.de/el-1130-vlgt-49.html#h0sl]Fahrzeug–Beleuchtung[/url]
Analoog constante verlichting in h0-schaal is mogelijk, en geen privilege van digitaalrijders.
Bij die zes punten heeft iedere analoog-rijder baat om ze tot zich te nemen.
Je kunt er verschillend over denken, je kunt het verschillend oplossen, en het ondervangt de kritiek van digitaal rijders dat dit alles analoog niet zou kunnen. Als het op jouw baan niet kan, dan wil je dat niet, of je vind het 't geld niet waard.
Concreet:
Schakelaars, welk type, link.
Relais, welk type link