BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => Ombouwen => Topic gestart door: Ferdinand Bogman op 16 August 2023, 07:29:39

Titel: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
Bericht door: Ferdinand Bogman op 16 August 2023, 07:29:39
Het ombouwen van lokomotieven van 3- naar 2-rail is een hele heisa, begrijp ik, vooral als het wat oudere Märklin-modellen betreft. Nu is daarvan soms een HAMO- of Trix-versie leverbaar. Maar hoe zit het bij modellen van 2-rail merken?

Als 2-railrijder (analoog, ook nog) kom ik namelijk weleens een aanbieding tegen van een locomotief in 3-rail versie. Op dit ogenblik kijk ik naar een mooie stoomloc van Liliput, bijvoorbeeld, voor de helft van de prijs.

Als ik het goed begrijp hebben 3-rail versies grotendeels hetzelfde binnenwerk als de 2-rail versie, met wat extra elektronica en een sleper voor het rijden op 3-rail wisselspanning. Ik denk dat het me wel zou lukken dat aan te passen.

De wielafstand, wielbandbreedte en flenshoogte kunnen verschillen tussen 3- en 2-rail. Voor de modernere Märklin-rails is dat misschien niet meer nodig. Maar de belangrijkste vraag is of de assen geïsoleerd zijn. Het lijkt me voor de fabrikant makkelijker dezelfde assen te gebruiken voor de 2- en de 3-rail versie, dan aparte assen te produceren. Ik lees daarover wisselende berichten. En het liefst wil ik niet de wielstellen te hoeven vervangen - daarmee gaat een deel van het prijsvoordeel weer verloren.

Is er iets algemeens te zeggen over de aanwezigheid van geïsoleerde assen bij 3-rail modellen van 2-rail fabrikanten? Of per fabrikant?
Titel: Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
Bericht door: Remco vM op 16 August 2023, 07:39:52
Wel of geen geïsoleerde assen, dat scheelt per fabrikant. Maar dat zegt ook niet alles, roco bijvoorbeeld heeft de ene keer geïsoleerde assen en de andere keer weer niet. LS ACME en Hobbytrade hebben naar mijn ervaring geïsoleerde assen en zijn makkelijk om te bouwen door wat draden om te solderen en de sleper te verwijderen
Titel: Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
Bericht door: R.C.Grootveld op 16 August 2023, 09:49:15
Ik heb iets van 4 of 5 Roco locs gehad en die hadden allemaal geïsoleerde assen.
Was bij sommigen zelfs zo, dat de massa maar aan één kant lag wat dus detectie problemen gaf.
Titel: Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
Bericht door: henk op 16 August 2023, 09:59:34
Het is ook nog mogelijk dat de wielen wel geïsoleerd zijn, maar toch hoge flenzen hebben. Dat was in ieder geval zo bij de Roco 2400 die ik in tweerail heb veranderd.

Als je een specifiek model op het oog hebt, kan je hier vragen of iemand weet hoe het zit. Van die Liliput weet ik dan weer niks.  :)
Titel: Re: Lokomotieven ombouwen van 3- naar 2-rail
Bericht door: prutser op 16 August 2023, 10:41:48
Soms zijn er extra wielen met antislipbandjes toegevoegd om de weerstand van de sleper te compenseren. Zo heb ik een Fleischmann T3 van 3 naar 2 rail omgebouwd, behalve de sleper verwijderen en de draden om solderen moest ik ook nieuwe 2 wielen zonder antislipbandjes monteren omdat de stroomafname anders bagger was.

Stephan.