BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Peter Korsten op 22 April 2008, 22:34:37
-
Er bestond nog geen onderwerp over - nu dus wel. :)
Via een link van Wesley over modellen van het kleine gele treintje kwam ik op deze site uit:
http://www.elody.fr/
(Taalkeuze: Duits, Engels en Frans)
Daar staat een railprogramma voor h0-trams dat volgens mij redelijk geprijsd is (zeker als je het vergelijkt met Luna). Heeft iemand hier ervaring mee?
Ooit wil ik een diorama (later in te bouwen in een grote baan) maken van de eindlus van station Amsterdam RAI, of in ieder geval iets dat er op lijkt, waarop mijn Combino kan rijden. Dit systeem lijkt daar erg geschikt voor.
- Peter
-
Peter, sinds een paar jaar is er ook een keerlus op het Azartplein/ KNSM eiland. Wellicht is die nieuw voor jou. Gelijk geinig met kade, Y en verbindingsdam voor een diorama
-
Ha, maar Amsterdam RAI was "mijn" station toen ik nog in Amsterdam (en Nederland) woonde. Bovendien is het interessant omdat zowel trein, metro als tram bij elkaar komen. Nou doen ze dat op andere plekken ook (CS, Amstel) maar veel minder dicht bij elkaar.
Ooit (misschien wanneer alle gebruikers veel minder berichten gaan plaatsen ;)) zal ik een baan bouwen waar ik het hele Station RAI in zou willen verwerken.
- Peter
-
Er rijdt ook een bus langs station Rai Lijn 62.Volgens mij heeft er altijd al een bus gereden,eerst lijn 8 toen 199 un nu alweer 3 jaar 62.groet Bram.
-
Ooit (misschien wanneer alle gebruikers veel minder berichten gaan plaatsen ) zal ik een baan bouwen waar ik het hele Station RAI in zou willen verwerken.
Zonde als je zo'n mooi project uitstelt, begin gewoon met bouwen, blijft er hier ook meer te lezen over ::)
-
Goed dat ik ook een GVB-bus heb. Die kan dan mooi, eh, stilstaan. Maar voor die tijd wil ik ooit het oude station van Attard (Malta) met de plotter snijden en bouwen, als vingeroefening zeg maar.
Maar niemand heeft dus ooit met die rails gewerkt?
- Peter
-
Hier heb je nog een compleet topic over Elody op een Duits modeltram forum.
http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1054 (http://www.modelltram.de/phpbb3/viewtopic.php?f=1&t=1054)
Hier vindt je ook een discussie over de middenafstand bij dubbelspoor en het ontbreken van een recht stuk rails bij de S-bocht van de wissels.
Wat wel goed nieuws is, dat het gebruikte railmateriaal van Peco afkomstig is en de wissels met peco wisselmotoren kunnen worden omgezet.
Groeten, Mark
-
Peter,
Waar is dat Elody tramrails systeem in de buurt van Almere te koop ???.Ik vind het er schitterend uit zien. Ik wil het gaan gebruiken als haven spoor.
Met vriendelijke groeten,
Jan van den Berg
-
Het rails systeem is nog niet te koop, het is nog in ontwikkeling. De bedoeling is dat er een directverkoop komt vanaf de fabrikant.
Omdat er veel verschillende type rails in het syteem zitten en er een relatief kleine doelgroep is, dan loont het niet voor handelaren om het op voorraad te houden. Dit was ook de oorzaak voor het falen van de Luna en Hof - ER decor tramrails systemen.
Groeten, Mark
-
En op het Duitse forum staat dat je quantumkorting krijgt en dat elementen op maat gemaakt kunnen worden (bij een afname van minimaal 50 stuks).
Het ziet er allemaal veelbelovend uit.
- Peter
-
Even opgemeten met Google Earth: de bogen zijn precies de goede maat voor de keerlus bij RAI.
Mooi. :)
- Peter
-
Even opgemeten met Google Earth: de bogen zijn precies de goede maat voor de keerlus bij RAI.
Voor je begint te bouwen, misschien nog even een tip, bouw onder je keerlus "een neerwaartse spiraal", past perfekt bij waar je mee bezig bent, zo naar het schaduwstation.
-
Dit systeem trekt de aandacht. Op mijn nieuwe modelbaan moet ook een tram gaan rijden. De route zal een schakeling zijn in het OV gebeuren buiten de treinen. (dus ook bussen).
Op de plaatjes ziet het er goed uit, dit is iets dat ik met belangstelling zal volgen.
Richard
-
Voor je begint te bouwen, misschien nog even een tip, bouw onder je keerlus "een neerwaartse spiraal", past perfekt bij waar je mee bezig bent, zo naar het schaduwstation.
Hé, goed plan, daar had ik nog niet aan gedacht. Alleen zal de opbouw dan groter dan de rails moeten zijn, want een radius van 234 mm gaan mijn treinen niet leuk vinden. :)
- Peter
-
@Peter, knap hoor dat je vanuit Google earth tot op de millimeter nauwkeurig kunt meten. Ik heb het met Rhenen ook geprobeerd en het sloeg werkelijk nergens op.
@ Ries; N ee!
-
En? Al een millimeter opgeschoten met deze tips?
-
Nee, niet echt, tenminste niet met die laatste. :)
Overigens lijkt Google Earth wel aardig te kloppen: meet anders eens de lengte van de Champs-Elysées op (deed ik gisteren om uit te zoeken hoe hard iemand daar reed in "C'était un rendez-vous") en dan kom je op 1,92 km uit, terwijl het ongeveer 2 kilometer zou moeten zijn. Dus voor mij is het nauwkeurig genoeg.
Het grote nadeel is dat een stel onverlaten de A10 precies over de wissels hebben gebouwd en hoewel ik daar honderden keren ben langs gelopen of gefietst, ben ik niet 100% zeker hoe het uitziet. En het duurt nog wel even eer dat ik weer in Amsterdam ben, laat staan bij station RAI.
Maar als ik het me goed herinner, zal er in de Elody-rails gezaagd moeten worden. Gisteren nog geprobeerd om de wissels te tekenen in zowel PC-Rail als een demo-versie van Winrail aan de hand van de gegevens van Malutram, maar dat was geen succes.
- Peter