BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Auke van W op 12 August 2023, 13:01:52
-
Goede dag forum leden,
Een probleem(pje) met een Fleischmann dcc decoder welke volgens de bijgevoegde handleiding van loc E 1901 art.7319, dit type 6858 moeten zijn. Bij het uitlezen van de decoder op de IB II zie ik dat dit een Uhlenbrock moeten zijn. Nu gaat het licht bij de even stappen aan en bij de oneven stappen uit. Hoe kun je het licht constant laten branden?
Groet Auke
-
Het aantal stappen wat de IB II naar de decoder stuurt is dan niet gelijk aan het aantal stappen waar de decoder naar luistert. Gelijk maken dus en het probleem is weg.
Gr, Ben.
-
Inderdaad CV-29 stond op 1 veranderd in 3. Bedankt voor de oplossing.
Groet Auke
-
Niet dat het voor je oplossing uitmaakt, het doet wat je wil.
Maar ik vraag me af waarom de rijrichting omgedraaid staat?
Heb je de loc aangepast waardoor die de verkeerde richting uitrijdt?
Als een motor goed aangesloten is dan zou bit 0 de waarde 0 moeten hebben en had je een even waarde uitgelezen moeten hebben.
-
Remunj, je geeft zelf het antwoord al ... motortje zit verkeerd aangesloten ....
Maakt verder niet uit toch ...
Guus
-
Hé. Heb jij dat voor Auke gedaan dan :angel: Had je het beter goed kunnen doen ;D
Maar schrijf ik toch ook. Maakt verder niet uit maar was er gewoon benieuwd naar. Blijf dat altijd een lapmiddel vinden. Ik los het liever bij de bron op.
-
Hangt af van wat je op wil lossen. Zelf wil ik dat de lok naar rechts gaat als ik het knopje op m'n multimaus naar rechts draait en omgekeerd. En een deel van de loks staat met de voorkant naar links een een deel naar rechts => individueel aangepast.
Reinout
-
Remunj, je geeft zelf het antwoord al ... motortje zit verkeerd aangesloten ....
En de verlichting dus ook, want alleen de motor verkeerd om lost cv29 niet op.
Bart
-
@Reinout, dat blijft maar ten dele waar. Heb je een ovaaltje dan klopt dat ook alleen maar op de helft. Draai je naar rechts als de lok vlak voor je staat dan rijdt de loc inderdaad naar rechts. Op de achterste helft rijdt de loc naar links als je naar rechts draait 😁
Ieder moet het voor zich weten maar ik blijf dit altijd een aparte beweegredenen vinden.
Maar nogmaals Auke is ermee geholpen en er blij mee.
-
Hangt af van wat je op wil lossen. Zelf wil ik dat de lok naar rechts gaat als ik het knopje op m'n multimaus naar rechts draait en omgekeerd. En een deel van de loks staat met de voorkant naar links een een deel naar rechts => individueel aangepast.
Reinout
Helemaal prima. Maar ik zet mijn stomers ook wel eens op een draaischijf (heb er 2) om deze te keren. Dan gaat deze vlieger ook niet op.
-
Ik heb dit probleem opgelost al een tijdje geleden. Kan alleen dat draadje ff niet vinden. Er was een hele discussie omdat niemand mij wilde geloven dat het nogal vervelend kan zijn als je symmetrische loc soms wel soms niet achterste-voren voor je stam kon staan bij het omlopen. Vooral als er een keerlus of draaischijf in het spel is.
Idem met een treinstel. Als die van links naar rechts rijdt en van rechts naar links is het makkelijk, maar als die soms door een keerlus rijdt dan is links rechts en rechts links geworden. En als je dit met 3 treinen heb, dan weet je gewoon niet meer wat voor en achteren is op een MM. Complete chaos.
Om dat op te te lossen, had ik een loze functie gebruikt om een soort cabine wissel uit te voeren. Ik stuur hier in dit filmpje een arduino aan met een bepaalde dummy adres. Die arduino stuurt dan het echte adres aan. Als ik dan die cabine wissel functie aan zet, dan doet die arduino voor mij de richting omdraaien. Ik kan dus de hondekop in beide richtingen laten draaien door de knop naar rechts te draaien.
Wat bereik je daar mee? Je kan ten alle tijden de knop van de MM altijd naar rechts te draaien om voorruit te rijden. En dan bedoel ik echt de richting waarin de trein daadwerkelijk rijdt. Of je nou omloopt, kop maakt, lok keert op een schijf of door een keerlus crost. Rechts draaien ==> vooruit.
https://www.youtube.com/v/lUjGRBPwjd8
Bas
-
Bas, ik begrijp niet goed wat je bedoelt. De ene keer zie ik de Hondekop bij rechtsdraaien vooruit rijden, de andere keer gaat hij bij rechtsdraaien achteruit. Wat versta je precies onder vooruit en achteruit?
Ik hou het nog maar op analoog, daar is de rijrichting volkomen voorspelbaar omdat alle treinen op dezelfde manier reageren.