BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: JoopSpoort op 11 August 2023, 14:15:05
-
https://nos.nl/artikel/2486260-week-geen-treinverkeer-gotthardtunnel-door-ontspoorde-vrachttrein
Kan gebeuren. Ze zoeken naar mogelijkheden van omruiden omrijden. De pasagierstreinen kunnen ook de panoramaroute nemen wordt gesuggereerd. Dat zou ik als passagier altijd doen. Je gaat toch niet in een tunnel 60 km lang naar voorbij flitsende lampjes bekijken.
-
Off topic:
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:26:20 door JoopSpoort. Reden: Tiepvaud »
Vrachttreinen en passagierstreinen... ::) Ik zal aan dit woordgebruik nooit wennen. :-\
Voor mij heet het nog steeds "goederentreinen en personentreinen"
Bart
-
Of Cargo.
Voor Begin januari staat onderhoud op de planning kunnen ze nu meteen doen.
Mvg Johan
-
Ja een aardig ongelukje daar
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230810-WA0003-64d67f143ec19.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-20230810-WA0003-64d67f143ec19.jpg)
-
Wat ik alleen niet snap, is waarom de hele tunnel BD is?
Het zijn 2 buizen met op 2 plaatsen wissel stations, lijkt me dat je dan toch met 1 buis een beperkte operatie uit kunt voeren.
-
Het ongeval vond precies plaats op de overgang van de ene tunnelbuis naar de andere. De wagon is er op het wissel uitgelopen :'(
-
Bovendien is veiligheidsconcept van de tunnel gebaseerd op vluchten door de andere buis. Met andere woorden, gebeurt er iets in de ene buis, dan wordt de andere gebruikt om passagiers en personeel te evacueren. Met één geblokkeerde buis is de tunnel dus niet veilig te gebruiken.
-
Off topic:
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 14:26:20 door JoopSpoort. Reden: Tiepvaud »
Vrachttreinen en passagierstreinen... ::) Ik zal aan dit woordgebruik nooit wennen. :-\
Voor mij heet het nog steeds "goederentreinen en personentreinen"
Bart
Ik vind het eigenlijk erger dat een spoorlijn die ruim 100 jaar zijn doel heeft gediend nu de Panoramaroute is, als of ‘t maar een toeristisch zijlijntje is….
Ik vind dat ze het ook wel erg dramatisch maken, diezelfde spoorlijn diende voor 2016 prima zijn doel met tientallen goederentreinen per dag, ik kan mij niet voorstellen dat er nu zoveel meer door de tunnel rijdt dat niet een groot deel van die treinen over de oude route kan. SBB Cargo zal echt wel ergens een Re 4/4 II of Re 6/6 over hebben, en anders pakken ze maar een Ae 6/6 van SBB Historic, staan toch al in Erstfeld, om opdrukdiensten en/of voorspandiensten te doen.
Destijds was er een hoop gedoe in de media of de oude lijn wel open moest blijven, maar ik vraag me eigenlijk af of dat ook geen sensatie was, want precies om deze reden wil je toch die back-up houden. Doen ze op de Lötschhberg ook.
Groeten Edwin.
-
Veiligheid is alles, inderdaad worden de buizen als vluchtroute gebruikt.
Maar ze zijn nog strenger in veiligheid.
Ergen in 2011 of 12 was een grote treinbrand in de Simplontunnel. De in Brig gestationeerde LZR werd uiteraard ingezet maar ook de BLS LZR stationeert in Frutigen werd ter assistentie gevraagd.
Tijdens de inzet van de BLS LZR was geen treinverkeer in de NEAT Lotschberg basistunnel en ging alle treinverkeer over de berg.
Immer de veiligheid was niet gewaarborgd omdat de BLS LZR niet stand-by stond voor de NEAT Lotschberg basistunnel.
Naast de BLS LZR werden nog andere LZR een heden uit het land ingezet in meende ook uit o.a. Brugg
Mvg, Johan
-
Bovendien is veiligheidsconcept van de tunnel gebaseerd op vluchten door de andere buis. Met andere woorden, gebeurt er iets in de ene buis, dan wordt de andere gebruikt om passagiers en personeel te evacueren. Met één geblokkeerde buis is de tunnel dus niet veilig te gebruiken.
Klinkt logisch, maar hoe zit dat dan als bv het middelste stuk één buis gepland BD is vanwege werkzaamheden?
Die kan dan immers ook niet gebruikt worden voor bv een LZR?
-
Sorry te snel geschreven en ik ben moe.
Het is LRZ ofwel Loss und Rettung Zug.
Mvg Johan
-
Gelukkig is de oude Bergstrecke er nog!! Laat dit een les zijn: oude traject altijd bewaren als back-up!
-
Ik stel m'n vakantie nog een maandje uit, geloof ik.
Het gaat allemaal wat langer duren ... (https://news.sbb.ch/medien/artikel/124073/bahnverkehr-im-gotthard-basistunnel-unterbrochen), wat een zootje troep zat er in die trein!
-
Troep? Ik zie geen gevaarlijke chemische stoffen, maar consumptieartikelen op groothandelsniveau met onder andere flessen wijn. Sunt...
-
Ik stel m'n vakantie nog een maandje uit, geloof ik.
Het gaat allemaal wat langer duren ... (https://news.sbb.ch/medien/artikel/124073/bahnverkehr-im-gotthard-basistunnel-unterbrochen), wat een zootje troep zat er in die trein!
Dat zou ik niet doen.
Het alternatief is de "Panoramastrecke" via de "oude tunnel" en die is veéél mooier.
Duurt ook iets langer zodat je kunt genieten van het traject nabij Wassen en haar kerkje.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/wassen-64db4b35877b1.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/wassen-64db4b35877b1.png)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230521-132135-64db4bfde539f.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230521-132135-64db4bfde539f.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230521-144738-64db4c03515a2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230521-144738-64db4c03515a2.jpg)
-
Dat zou ik niet doen.
Het alternatief is de "Panoramastrecke" via de "oude tunnel" en die is veéél mooier.
Duurt ook iets langer zodat je kunt genieten van het traject nabij Wassen en haar kerkje.
Daarom probeer ik voor vakantiereizen de TGV of andere hoge snelheidsmonsters te vermijden. Uit het raampje kijken is voor mij een wezenlijk onderdeel van de vakantie... 8)
-
(y)
-
Dat zou ik niet doen.
Voor sommigen is het de weg zelf bepalend, voor anderen het doel (en daarmee de reisduur).
Vroeger werkte ik bij de WL, en passeerde er vaak wekelijks (nachttrein), lijn A'dam-Milano.
Mijn mooiste herinneringen zijn de geuren van het landschap door het open raam.
Van mij mag die reis wel wat korter duren. Als je een dutje doet, kijk je toch niet naar buiten, dus een paar lichtjes min of meer ontgaan je dan volledig, dikkeding, dikkeding, zingen de wielen je in slaap.
-
Mogelijk blijft de tunnel voor personenvervoer dicht tot eind van het jaar.
-
Ik las van schade aan de bekabeling en bovenleiding en aan de rails. De rail zijn moeilijk te repareren omdat ze in een betonconstructie schijnen te zijn verwerkt. Citaat: "De schade aan de rails is daarnaast moeilijk te repareren omdat ze in beton zijn gevat." Ik had van de Zwitserse bouwers toch wel iets anders verwacht dan in een lastig toegankelijke tunnel lastig te repareren sporen te leggen. Maar ik ben geen bouwer, misschien waren de andere voordelen groter. Maar de wet van Murphy (of welke andere pechveroorzaker dan ook) trekt zich hier niets van aan..
-
persconferentie (https://youtu.be/Kxp9PClG3W4)
Hier in wordt o.a. verteld dat 8 KM (!) rails vervangen moet worden. De rails liggen op niet op 1 biels maar op twee bielskoppen. Dus reken maar uit dat er ongeveer 2666 koppen vervangen moeten worden. Deze liggen niet op voorraad en moeten opnieuw gegoten worden. Het beton moet eerst uitgehard zijn voor deze geplaatst kunnen worden, dat kan weken duren. Verder wordt gekeken naar de veiligheidsvoorschriften om zodoende 1 buis voor het personenverkeer te kunnen gaan gebruiken.
-
@ SBB Cargo: De tunnelbuis die nog bruikbaar is wordt niet vrijgeven voor personenverkeer, maar voor het goederenverkeer...
-
Tot dat de volgende ontspoort .......................
Mvg, Johan
-
Beelden van de ravage: https://brand.sbb.ch/d/k7TF5BpX3B3F/media-center?q=Entgleisung (https://brand.sbb.ch/d/k7TF5BpX3B3F/media-center?q=Entgleisung)
-
Beelden van de ravage: https://brand.sbb.ch/d/k7TF5BpX3B3F/media-center?q=Entgleisung (https://brand.sbb.ch/d/k7TF5BpX3B3F/media-center?q=Entgleisung)
Je kunt dezelfde foto's in november 2023 op een ander webadres (https://brand.sbb.ch/d/k7TF5BpX3B3F/media-center/collection/568) vinden. Bij het vorige adres staan ook foto's die weinig te maken hebben met de ontsporing zelf.
Screenshot van SBB foto op SBB Media Center (Collectie 568):
Zie Copyright Voorwaarden van de SBB (https://brand.sbb.ch/d/k7TF5BpX3B3F/anwendungen#/bild-und-film/media-center-1)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/SBB-Foto78-SBB-Media-Center-656876b3cbb68.jpg)
-
Allemaal schuifwandwagens op de foto.
Ik ben benieuwd of de ontspoorde wagen ook een schuifwandwagen was en of het een twee-of vierassige wagen was.