BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: jerrytrein op 10 August 2023, 16:25:33
-
Ik heb 300 + wagens en wagons
Irritand dat sommigen vrolijk ontkoppelen
Na goed kijken zag ik dat de profi koppelingen de haakjes gewoon omhoog werkten
Maar na verder kijken in de baan op hobbels en bollingen leek alles goed
Dan de wagens en wagons maar eens oppakken
En zie daar,een laag drab die bijna net zo dik is las de flenzen hoog zijn
Begonnen met een sleep om de wielen maar eens met een rubber schijfje op de dremel te reinigen
Wel een hoop werk,maar het resultaat is verbluffend
Nog maar een enkele die ontkoppelt(of ontspoort)
Dat laagje zat behoorlijk vast,en dewieltjes moesten soms wel 3 keer rond voor ze enigzins schoon waren
Ook is het hobbelen op wissels een stuk minder
Gelijk maar even de wielen afstanden gecontroleerd,en als nodig op 14,2 gezet met een hulpstuk en wielpersjes van het 2 rail en pukkel forum
-
Met redelijk weer kun je buiten zitten. Pak een oude poetslap en maak die deels nat met wasbenzine. Leg deze strak op een stuk rails en rijdt met de wagon er over heen. Het laat een flink spoor achter en de wielen zijn weer mooi schoon. ;D
-
Hoe kom je aan die 14,2 mm? Bij 2-rail hoort de wielafstand tussen 14,4 en 14,6 te liggen.
Wat de drab op je wielen betreft, ik ben er vrij zeker van dat dat veroorzaakt wordt door antislipbandjes. Ik vervang die allemaal door gladde wielen en nooit meer last van die zwarte prut.
-
Hoe laat zich dat dan verklaren, die zwarte prut?
Het kunnen niet de asb's zelf zijn, want die zouden dan binnen de kortste keren versleten zijn.
Groet, Bas
-
het zijn iet de asb's zelf. Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar ik vermoed dat asb's makkelijk stof aantrekken en dat vervolgens op de rails achterlaten.
-
Hoe kom je aan die 14,2 mm? Bij 2-rail hoort de wielafstand tussen 14,4 en 14,6 te liggen.
Wat de drab op je wielen betreft, ik ben er vrij zeker van dat dat veroorzaakt wordt door antislipbandjes. Ik vervang die allemaal door gladde wielen en nooit meer last van die zwarte prut.
Heb getest met 14,2 tot 14,6
Bij meer dan 14,2 lopen de wielen in sommige peco wissels eruit
En de drab ,dat is volgens mij een combi van rubber,olie en stof
En dat was best een harde laag bij enkekele wagens
-
Zo'n harde laag kan je er voorzichtig met Stanley mesje of schroevendraaiertje ook af pellen.
Deze vervuiling aan de wielen heeft het effect van vicieuze cirkel: het houdt ook je rails vuil en daarmee vervuil je andere wielen...
Kortom wielen en rails in korte tijd reinigen!
-
Hoe kom je aan die 14,2 mm? Bij 2-rail hoort de wielafstand tussen 14,4 en 14,6 te liggen.
Fleischmann heeft als huismaat 14.2mm.
Ik trek net een gloednieuwe warship van Fleischmann uit de kast..14.05 mm.
NEM is leeftijdsafhankelijk, dat weet jij ook. Normloze norm..
Bart
-
Yep, uit ervaring kan ik zeggen dat boven 14.2 mm het wel eens mis zou kunnen gaan. Vooral loks met een loopwiel (aan de voorzijde) zijn hier super gevoelig voor. En dan maakt het niks uit of dat het Fleischmann of Roco is.
-
Zo'n harde laag kan je er voorzichtig met Stanley mesje of schroevendraaiertje ook af pellen.
Deze vervuiling aan de wielen heeft het effect van vicieuze cirkel: het houdt ook je rails vuil en daarmee vervuil je andere wielen...
Kortom wielen en rails in korte tijd reinigen!
Zou ik niet doen i.v.m. krassen op de wielen. Beter is om na een tijd intensief gereden te hebben deze te reinigen met wasbenzine/wattenstaafje of alcohol/wattenstaafje.
-
Er zijn ook koperen borsteltjes voor de machientjes.
Is het erg vast materiaal dan wil ik ook nog wel eens een bamboe sate prikker gebruiken.
Hard plastic zou ook kunnen.
Materiaal mag niet harder zijn dan het metaal van de wielen om krassen te voorkomen
Na de bamboe komt bij mij het koperen borsteltje voor een mooi glimmend oppervlak.
Ronald Visser
Pas op, de draadjes willen nog wel eens loslaten
-
Ik heb 1rst een stoffen polijst schijfje geprobeerd
Effect op de harde laag (jaren) matig
Toen een zacht rubber schijf
effect goed te noemen
-
Als je een ultrasoon reiniger hebt werkt dat ook heel prima. Je kunt dan een hele verzameling wielassen in één behandelen :D. Voor het reinigen van gekoppelde/aangedreven wielen van een loc is het messing borsteltje de uitkomst.
Rob
-
NEM is leeftijdsafhankelijk, dat weet jij ook. Normloze norm..
Wie z'n leeftijd?
-
Normen wijzigen of kunnen per periode van uitgave veranderen of aangepast worden naar nieuw inzicht.
Vandaar de ouderdom van de norm.
Kan zeg ik nadrukkelijk.
Ronald Visser
-
Wie z'n leeftijd?
Die leeftijd van de norm. De NEM voor DC-wielstellen is gedurende de jaren meerdere malen gewijzigd. Daarom heb je in principe niks an deze norm.
Bart
-
Zou ik niet doen i.v.m. krassen op de wielen. Beter is om na een tijd intensief gereden te hebben deze te reinigen met wasbenzine/wattenstaafje of alcohol/wattenstaafje.
Ik peuterde de korst er vaak met een cocktailprikker af, daarna reinigen met wasbenzine. Dat gaat wat sneller zonder kans op krassen.
-
In ieder geval zijn de meeste railsystemen ontworpen voordat de norm voor wielafstanden werd aangepast een jaar of 10 geleden. In de praktijk is de tolerantie van de meeste wissels groot genoeg om zowel 14,3 (vorige tweerailnorm) als 14,5 (huidige norm) te laten passeren. Bij Peco kennelijk niet?
Zelf gebruik ik voor de wielafstand nog altijd een afstandmal van Fohrmann met 13,8 voor drierail en 14,3 voor tweerail. Gebruik ik tegenwoordig het meest om de wielstellen van Artitec aan te passen. Die staan bij de Artitecmodellen die ik de laatste jaren aanschaf, steevast op 14,0 mm. Dat gaat mis op de zelfgebouwde wissels in het zichtbare deel van de baan. Bij de Rocolinewissels in het schaduwstation maakt het dan weer niet uit.
Maar deze stokpaardjes hebben we al vaak bereden. ;D
Schoonmaken bij korsten vuil hier altijd met wasbenzine. De wielstellen van wagens en rijtuigen haal ik er dan uit en mik ze even in een badje wasbenzine. Wielen van locs met de bekende methode: loc op kop, stroom erop en een wattenstaafje wasbenzine tegen de wielen houden. Het is natuurlijk veel beter het niet zo ver te laten komen.
-
Het punt voor mij is dat ik hogelijk verbaasd ben dat wielen ontsporen als de afstand groter is dan 14,2 mm. Ik snap gewoon niet hoe je dat voor elkaar krijgt.
Ik heb al mijn wielstellen op 14,5 gezet en nooit problemen.
-
Misschien verschillende manieren van meten?
-
Ja, dat is gek Klaas.
Of doen die Britten weer niet (van harte) mee? ;D
-
Gelezen op dit forum!
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=66890.msg3221612565#msg3221612565 8)
-
Lijken wel bougieborsteltjes!
:)
-
Soort van, maar het zijn twee messing borstels
-
Jaap heeft weleens een handig instrumentje gemaakt om reinigen met vloeistof van aangedreven wielen wat te vergemakkelijken.
https://modeltreinbaan.nl/?p=276 (https://modeltreinbaan.nl/?p=276)
-
Met een railgum maak ik de wielen schoon.
Met je duim hou je het ene wiel stil, terwijl je het andere wiel schoon poetst.
De wielen kunnen gewoon in de wagons blijven.
De zwarte laag heeft niets met asb te maken, want het is samen geklonterd stof.
Stof geleid geen stroom, dus de wielen van de locomotieven moeten schoon zijn.
Het hangt er vanaf hoe vaak je rijdt, hoe vaak je de wielen moet schoon maken.
Een stofzuiger wagon aanschaffen is duur, maar het is zijn geld waard.
Door elke dag de stofzuigerwagon een stuk of vier rondjes over alle rails van de modelspoorbaan laten rijden samen met een poets wagon,
zal je minder last hebben van zwarte wielen.
Groetjes
Wil
-
Die draait continu mee bij mij
-
Een stofzuiger wagon aanschaffen is duur, maar het is zijn geld waard.
Door elke dag de stofzuigerwagon een stuk of vier rondjes over alle rails van de modelspoorbaan laten rijden samen met een poets wagon,
zal je minder last hebben van zwarte wielen.
Groetjes
Wil
Ik gebruik een Dapol. Ik ben er wel tevreden mee. Denk er wel om dat deze reininger schaal 00 is. De Dapol is bij mij de enige wagon die af en toe loskoppelde in bochten. De koppeling zit namelijk aan het draaistel en de horizontale vering is wat beperkt. Ik gebruik voor de Dapol een beugelkoppeling met een veertje.
Na zo'n rondje (eens per week) kom je weer van alles tegen wat bruikbaar is, zoals buffers en zo. :)
-
Dan kan het grote “waar-hoort-wat” spel beginnen ;D
-
Variant op grote kleine treinen competitie?
-
Ik gebruik een Dapol. Ik ben er wel tevreden mee. Denk er wel om dat deze reininger schaal 00 is. De Dapol is bij mij de enige wagon die af en toe loskoppelde in bochten. De koppeling zit namelijk aan het draaistel en de horizontale vering is wat beperkt. Ik gebruik voor de Dapol een beugelkoppeling met een veertje.
Na zo'n rondje (eens per week) kom je weer van alles tegen wat bruikbaar is, zoals buffers en zo. :)
Ik gebruik ook een Dapol, bevalt prima. Vooral ideaal voor moeilijk bereikbare spoordelen (bijv. in tunnels). Daarna een vochtig doekje met wasbenzine over de rails.
Ik laat mijn Dapol altijd duwen, om loslaten te voorkomen.
Rian
-
Duwen is een goed idee. De Dapol wordt gedetecteerd en wacht dus keurig voor een rood sein en niet voorbij het rode sein. (y)