BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Nick Vandenzavel op 07 August 2023, 10:31:44
-
Hallo allemaal,
Recent heb ik nog wat isolerende railverbindingen van Peco (SL-11) gekocht voor het leggen van mijn rails.
Blijkbaar is de vorm van deze dingen aangepast in vergelijking met vroeger, want ze passen gewoon niet op mijn peco code 100 rails… ze lijken groot genoeg, maar het inschuiven van een rail gaat extreem moeilijk en duwt de raillas ook stuk…
Zijn er nog mensen die hier last van hebben? Wat zijn goede alternatieven voor isolerende railverbinders? Of kan ik de SL-11 aanpassen zodat deze wel passen?
-
Ze zijn zelfs voor code 124 (spoor 0)... dus die moeten echt wel passen. Vijl iets de hoekjes af van de onderkant railstaaf, dan haken de iso-lasjes niet zo en zouden ze er zo op moeten schuiven. Of niet gebruiken, gewone raillas nemen, solderen en later doorhalen met een dunne dremelschijf.
-
Ronald, ik denk dat ik je niet goed begrijp. Wat heeft het voor nut om een gewone raillas te nemen en die vervolgens door te slijpen? Dan kun je net zo goed helemaal niks er tussen doen.
Verder ben ik het eens, je kunt aan de railvoet een zoekkantje vijlen, dan gaat het makkelijker.
Ik heb een soortgelijk probleem met de metalen lassen van Peco. Die gaan extreem strak op de rail. Daarom rek ik ze eerst een stukje op door er een mes doorheen te halen en aan de staaf vijl ik een zoekertje.
-
Leg ze eerst in heet water en probeer het dan nog eens.
Niet kokend water, want dan vervormen ze.
De hoekjes afvijlen van de onderkant van de rails helpt ook, dat ze beter passen.
Ook isolerende raillassen van andere merken sneuvelen ook weleens.
Langzaam erop schuiven, geef het plastic de tijd om iets te rekken.
Kan je het onderwerp van je bericht aanpassen, want daar staat SL-10 terwijl je het over SL-11 hebt, die niet goed passen?
Groetjes
Wil
-
die doorzichtigen dingen zijn niet prettig in gebruik, eens
fleishmann heeft fijnere, die zeer goed op mijn peco .83 en .75 rail passen.
verder, gewone rail lassen gebruiken en op een andere plek een gleufje maken, met een druppel houtlijm ertussen is makkelijker.
-
Ronald, ik denk dat ik je niet goed begrijp. Wat heeft het voor nut om een gewone raillas te nemen en die vervolgens door te slijpen? Dan kun je net zo goed helemaal niks er tussen doen.
Ik begrijp het prima hoor.
-
Bedankt alvast voor de reacties!
In het verleden heb ik steeds van deze isolerende lasjes gebruikt en dat ging steeds goed. Het afvijlen van de hoekjes was daarbij inderdaad een goede tip!
Als ik nu echter de oude met de nieuwe versie vergelijk, is het verschil echt wel enorm... (hopelijk is het duidelijk op de foto)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/image2-64d134ca75061.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/image2-64d134ca75061.jpg)
Zou het kunnen dat ik een verkeerde reeks heb ontvangen? De verpakking klopt anders wel en maakt duidelijk dat het voor OO/HO geschikt moet zijn, maar het gaat nooit passen:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/image0-64d13469865da.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/image0-64d13469865da.jpg)
Dat wordt mijn beste Duits boven halen en uitleg vragen bij Modelbahnshop Lippe denk ik... :-\
Groetjes,
Nick
-
SL-311 Peco Insulated Rail Joiners N SCALE -
SL- 11 Insulated Rail Joiner Designed to be used with our 00/H0 Code 100 track...
SL-111 Insulated Rail Joiner Peco Streamline Code 75 track meets the standards of enthusiasts...
-
Dat zijn inderdaad SL311 railverbinders. Hoeveel heb je er gekocht bij Lippe?
-
goeiemiddag,
Peco Track SL/ST - (E) 3xx(x) is nummering voor N . (zie Peco-catalogus of -website)
-
Alle Peco SL voor spoor N begint met 3. Wat is de meerwaarde van deze herhaling? De TS geeft aan dat hij SL 11 heeft besteld en dat er verkeerde railverbinders in de verpakking zaten.
-
Inderdaad, ik heb de SL-11 gekocht. Staat ook zo op de verpakking.
Als ik op de website van Peco kijk, lijkt de vorm wel correct te zijn: het hoge middenstuk dat er wel in de oude variant was, lijkt er niet meer te zijn bij het nieuwe model…
Hoeveel heb je er gekocht bij Lippe?
5 verpakkingen met elk 12 stuks…
-
Goeienamidddag,
Herhaling dan wel verduidelijking, vraagsteller is van mening dat die kleine dingetjes (ongeveer 1/2 qua formaat) een nieuwe versie zouden zijn voor
Peco Track H0/00. Wordt vervolgd.
-
Zou toch gewoon even mailtje maken aan Lippe met de foto's ter verduidelijking erbij en foto van de verpakking.
Want wat staat daar dan op? De raillassen lijken me inderdaad voor N spoor en misschien ligt de fout dan ook wel bij Peco met een verkeerde afvulling / verpakking ?
Is misschien nog de snelste en eenvoudigste oplossing hier.
-
Bedankt iedereen voor de hulp! Mailtje naar Lippe is vertrokken en we zullen zien wat ze zeggen...
Voor de duidelijkheid, want ik zie hierboven wat vreemde conclusies:
ik heb 5x PECO SL-11 besteld bij Lippe. Ook netjes 5x PECO SL-11 geleverd gekregen, met op de verpakking van ieder setje van 12 raillasjes duidelijk aan gegeven dat het gaat om lasjes voor OO/HO - code 100. Bij het openen van het pakje meteen duidelijk dat de raillasjes te klein zijn (breedte leek nog ok in vergelijking met railstaaf, maar passen lukt absoluut niet).
Waar het hele N-schaal verhaal ineens vandaag komt, geen idee...
Groetjes,
Nick
-
Waar dat N verhaal vandaan komt lijkt me duidelijk als je alle berichten leest.
Zoals uit je foto wel blijkt zijn de "nieuwe" veels te klein en blijkbaar overduidelijk bedoelt voor N spoor.
Dat jij Sl-11 besteld hebt, SL-11 geleverd hebt gekregen en dat de tekst op de verpakking dat ook aangeeft wil niet alles zeggen. Blijkbaar is er bij het verpakken bij Peco (of waar dat dan ook gebeurd) iets fout gegaan en zijn de verkeerde raillasjes in de verkeerd verpakkingen terecht gekomen. Lijkt me niet zo moeilijk te begrijpen.
Dus zo vreemd zijn die conclusies niet.
Denk dat de reactie van Lippe hier ook wel op uit zal komen.
-
Nog wat speculatie: Peco heeft ook isolerende raillassen voor code 75, SL-111. Eén eentje meer.
Voor N-schaal bestaan ze ook, dan heten ze SL-311.
Een verwisseling van 11 naar 111 lijkt me waarschijnlijker dan een verwisseling naar 311.
-
MSLippe + Peco. En ... ?
-
Update:
Na contact met Lippe alles mogen terugsturen en nieuwe, correcte verpakkingen met SL-11 in de juiste maat ontvangen.
Geen verdere uitleg gekregen over reden van foutieve raillasjes in de verpakking, maar ik kan verder...
Gr.
Nick
-
Dat is mooi!
Veel succes met je spoor.
Groetjes
Wil