BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: 4020 281-4 op 31 July 2023, 19:39:05
-
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5399203/station-blaak-dicht-spoor-gekrompen-urine
;D
-
dus..... ;D ;D
-
Wat een gezeik weer zeg.
Je verwacht zo'n bericht toch rond eind Maart....
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Als ze me missen, dan ben ik even p..... ;D
-
Ik denk nu aan plantenbakken gemaakt van bielzen en katten van een ander in je tuin.....oei.
#LGB-rijders-over-de-zeik
#reizigers-station-Blaak-pissig
#spoorspatting-nu-ook-in- de-breedte
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Is dit euvel specifiek voor de Willemsspoortunnel of stoppen er binnenkort ook geen treinen meer in Barendrecht, Delft, Schiphol en andere tunnelstations zonder afwatering?
-
Door Prorail worden de meest onwaarschijnlijke smoezen verzonnen om van het treinverkeer af te komen. ;D ;D
-
In de open lucht spoelt de rommel door de regen weg, in tunnels gaat dat niet. Vandaar het probleem. Oeps dat werd al vermeld.
Nederland is één van de weinige landen waar tot een paar jaar geleden deze rijdende openbare toiletten door het land reden. Volgens mij hebben de ICR-rijtuigen nog steeds deze toiletten aan boord. En je ziet nog wel eens van die vieze flarden closetpapier tussen de stationssporen >:(
Overigens, ik heb wel eens gelezen dat in de tijd dat het spoor nog hoog in Delft reed, argeloze fietsers nog wel eens een flats in het nek kregen of automobilisten tegen de voorruit. :-\
-
ICR heeft gesloten toiletten, op de HSL is dat namelijk verplicht.
Wel zul je onder een aantal ICR rijtuigen nog een strontpijp zien zitten, maar dat zijn toiletten die buiten gebruik gesteld zijn en daarmee ook nooit meer een opvang tank gehad hebben.
Wat een gezeik weer zeg.
Je verwacht zo'n bericht toch rond eind Maart....
Vriendelijke groet Ruud B.
Dat valt wel tegen en het is best een bittere ernst, want uiteindelijk heeft die troep grotere gevolgen dan je op het eerste oog zou denken.
Aan de materieel zijde is de omgeving van de toiletten doorgaans ook de meest heikele. Complete vloeren en zijwanden bij het toilet rotten finaal weg en zijn vaak de slechtste plekken van het casco.
Ondanks dat men in het verleden zelfs de toiletvloeren gewoon voorzag van een laag lood in de vorm van een badkuip...
-
De SSN stopt natuurlijk met regelmaat in Rotterdam ;D
-
Ben eigenlijk nog nooit hout tegengekomen wat krimpt bij nattigheid. Wel bij gebrek aan.
-
Ben eigenlijk nog nooit hout tegengekomen wat krimpt bij nattigheid. Wel bij gebrek aan.
Pis is natuurlijk niet alleen nattigheid ;D
-
Pis is natuurlijk niet alleen nattigheid ;D
Niet bepaald een ongezouten opmerking ;D
-
Zit toch een luchtje aan al die opmerkingen ;D
-
Krimplucht.
-
Het zal ongetwijfeld waar wezen…
Echter, ik vind het wel heel opvallend dat ProRail de laatste jaren met dit soort dingen komt.
Veengrond wat blijkbaar door heel Nederland ligt, want het spoor ligt op de Utrechtse heuvelrug ook ***.
Dassenburchten, snelheidsbeperking ligt er jaren in, maar ineens zijn de dassen een acuut probleem.
Betonrot, Nederland is blijkbaar uniek!
Al 40 en 30 jaar met hoge snelheid bij onze buurlanden maar hier is t een probleem.
En nu piesbielzen, het enige wat nog met open wc rijdt zijn sommige VIRM’s (dacht ik)
En de SGM, maar die is al even buiten dienst.
Ben benieuwd wat het volgende wordt hahaha
-
Ben benieuwd wat het volgende wordt hahaha
Dinggggggggg ...... donggggggg...........
Zeldzame vogelsoort nestelt zich in de bovenleiding. Gedurende het broedseizoen wordt het treinverkeer stilgelegd om het broedpaar niet te storen ................ ;)
Mvg, Johan
-
Tsja....en ergens rond 2005...schat ik zo.. Was er een probleem met doorglijdende treinen in station Leeuwarden vanwege stront op het spoor....
Verstuurd vanaf mijn SM-A137F met Tapatalk
-
Paddentrek in Maart...
-
Die padden trekken zich niets aan van de omheining van Prorail langs het spoor. En herten trekken zich er ook niets van aan, die leggen het verkeer in Flevoland ook nog wel eens een paar uur stil..... Daar heb ik dan nog wel wat compassie mee.....
-
Dingggg
Donggggg
Beste reizigers,
Snelheidsbeperking tot 2025 op HSL wegens constructiefout van viaduct.
Deze week in het nieuws.
De gladde sporen kwamen dertig jaar geleden ook ineens uit de lucht vallen. In mijn geval op de Hoekse Lijn, alsof er tussen Vlaardingen en het strand een woud aan bomen was ontstaan en/of dat de 20 jaar oude Sprinters versleten wielen hadden...
-
Overigens, ik heb wel eens gelezen dat in de tijd dat het spoor nog hoog in Delft reed, argeloze fietsers nog wel eens een flats in het nek kregen of automobilisten tegen de voorruit.
Kijkend naar foto's van het spoorwegviaduct in Delft zie ik een gesloten betonnen bak. https://www.volkskrant.nl/economie/sloop-betonnen-treinviaduct-delft-nu-echt-van-start~b7f52b90/
Daarmee wil ik niet zeggen dat je per se ongelijk hebt, misschien zaten er wel open stukken in of zo.
Dwarsliggers die korter worden door urine vind ik een opmerkelijk verhaal. Dat hout werkt onder invloed van vocht weet ik maar dat gaat in de breedte, niet in de lengte. Zou het echt zo zijn dat zout water hout korter kan maken?
-
als dat zo was hadden we nooit een gouden eeuw gehad...
-
Betonrot, Nederland is blijkbaar uniek!
Al 40 en 30 jaar met hoge snelheid bij onze buurlanden maar hier is t een probleem.
Niks om om te lachen, de lijnen Hamburg - Berlijn, Nurnberg-Würzburg en de NBS Kassel - Fulda / Kassel-Hannover heeft masaal kapotte bielzen door fabricagefouten. De voormalige DDR-staten hebben gigantische problemen met betonrot door te veel kali zouten (bijv in ....... ) bij het fabriceren van het beton.
-
Dan is het nog kwalijker dat er niet geleerd wordt van vergelijkbare problemen.
-
Als de dwarsliggers al zijn gekrompen komt dat vast niet van de plas maar meer aan het gebrek daaraan. Het is een ondergronds station dus weinig regenbuien of sneeuw en dan krimpt hout . Dus niet door maar bij gebrek aan water . Dat wist ProRail waarschijnlijk ook wel maar dit verkoopt hun onwetendheid even beter.
-
Hout krimpt alleen in de dwarsrichting. In de lengterichting heb ik het nog nooit geconstateerd.
Maar het kan zijn dat urine een ander effect heeft dan zoet of zout water.
Kun je makkelijk zelf testen. Zaag een paar latjes af, meet de lengte nauwkeurig met een schuifmaat. Doe ze dan in een potje en doe er een plasje overheen. Deksel er op en na een jaar kijken wat er gebeurd is. 8)
-
Was het niet beter geweest dat Prorail had gezegd: "We hebben geconstateerd dat de dwarsliggers nodig aan vervanging toe zijn. Daar gaan we nu mee beginnen om erger te voorkomen".
En wat dat plasje betreft: Heel wat managers meegemaakt die ook overal hun plasje overheen deden met alle gevolgen van dien voor degenen waar hij verantwoordelijk voor was. Op het moment dat het te irritant begon te ruiken vertrokken ze weer naar een nieuwe uitdaging. Misschien is zo'n plasje in een potje zo gek nog niet. Je sluit het potje af en niemand geeft er verder niemand last van, behalve degene die zijn nieuwsgierigheid niet kan bedwingen. ;D
-
En nu piesbielzen, het enige wat nog met open wc rijdt zijn sommige VIRM’s (dacht ik)
De ICM-drietjes volgens mij (VIRM toch niet meer?)
-
Oja de drietjes ook denk ik.
Ja sommige VIRM wel nog, die wachten op de renovatie
-
Het is natuurlijk nu wel afwachten wie een onderzoek gaat starten naar hoeveel alle houtsoorten onder een variateit aan omstandigheden gaat krimpen met verschillende soorten urine.
Wordt dan een handig naslagwerk voor ons als je iets te ruim hebt gezaagd om te weten na hoeveel gezeik het op maat is :D :D ;D :angel:
-
Wel een wasknijper op je neus zetten dan... :D
-
Hout krimpt door droogte en zet uit door vocht.
-
Ja, in de dwarsrichting. Maar in de lengterichting van de nerf normaal gesproken niet.
-
Het hangt er dan vanaf hoe de bielzen ooit zijn gezaagd. Ik heb mijn hele leven al spoorbielzen gezien, maar er nooit bij stilgestaan hoe ze gezaagd zijn.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/track-842482-1920-1-4290625119-64ccb1fb247c9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/track-842482-1920-1-4290625119-64ccb1fb247c9.jpg)
-
Ik lees toevallig op het internet dat bij Zwolle een proef gedaan wordt met kunststof bielzen. Kunststof en urine gaat ook niet zo goed samen, waarschijnlijk dus verboden terrein voor de hondekop en mat 36 3n 46. >:(
De foto's staan onder copyright, dus hierbij de link.
https://www.destentor.nl/zwolle/test-in-zwolle-kan-ons-spoor-duurzamer-en-stiller-zelfs-bamboe-is-een-optie~a69fba45/152168797/
-
Hoezo gaan kunststof en urine niett goed samen? Dan zouden alle dixies toch wegrotten?
En kunststof is nog steeds een verzamelnaam voor heel veel materialen met verschillende eigenschappen...
-
In de
tunnel doos in Barendrecht liggen ook nog houten dwarsliggers.
Zien er nog strak uit.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230803-073508-64ccbc99e5df1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230803-073508-64ccbc99e5df1.jpg)
-
Die zullen van ander hout gesneden zijn dan in Rotta.
-
Deze zullen niet uitdrogen, zo te zien niet overdekt dus de afgelopen dagen genoeg vocht gehad.
-
Kenmerk van een tunnel is dat die overdekt is. ;)
Ik neem even aan dat je niet lokaal bekend bent: kap van Barendrecht (https://nl.wikipedia.org/wiki/Kap_van_Barendrecht)
-
@ Marc
Geen tunnel, maar kap of doos.
Lokaal onbekend...
Geef geen ongelijk: hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt.
-
In het door Marc aangehaalde Wikipedia item wordt het toch echt een tunnel genoemd.
-
Station Barendrecht ligt onder een kap of doos, daarna/daarvoor ligt de Willemsspoortunnel als ik mij niet vergis.
-
In het door Marc aangehaalde Wikipedia item wordt het toch echt een tunnel genoemd.
Ja, beetje ongein tussen Rotterdammers onderling.
Officieel heet het een tunnel, en dat is het in feite ook. Maar het wordt ook wel de kap of doos genoemd.
-
;)
En de metrotunnel bij Hoek van Holland Strand heet "onderdoorgang"
-
Hoezo gaan kunststof en urine niett goed samen? Dan zouden alle dixies toch wegrotten?
En kunststof is nog steeds een verzamelnaam voor heel veel materialen met verschillende eigenschappen...
Urine zit vol met zouten. Ik ben geen chemicus, maar zouten en kunststof (koolstofvervindingen) gaan volgens mij niet zo goed samen.
En Dixies krijgen vaak niet de kans, ze worden door dronken mensen vernietigd nadat ze hun plas gedaan hebben. >:(
-
Het verschil in benaming houdt verband met de lengte. Boven een bepaalde lengte heet het een tunnel. Daarvoor gelden stengere regels met betrekking tot de veiligheidsvoorzieningen, in verband met moeilijker toegankelijkheid bij calamiteiten.
Barendrecht is een kap, maar het is een soort bovengrondse tunnel vanwege de lengte.
In Middelburg gaat de N57 onder de spoorlijn en het kanaal door. Constructief is het een tunnel, maar vanwege de beperkte lengte noemen ze het een aquaduct. Want dan zijn de veiligheidseisen minder streng.
-
Jullie kennen natuurlijk allemaal het verhaal dat tijdens de bouw van station Barendrecht de treinen op de meest oostelijke sporen gewoon door het station reden. Onder de kap. Daarna werden de westelijke sporen aangelegd met een kap eroverheen. Als laatste kregen de goederen sporen ook een kap. En toen was er ineens geen treinverkeer meer mogelijk van Dordrecht naar Rotterdam vv.
Het bleken ineens tunnels te zijn.
Daar had men niet aan gedacht.
Wat is de definitie van een tunnel en wat van een viaduct, Zie de dikke Van Dale.
Groet,
Niek
-
Eh, nee?
-
Ls
Mijn duit in het pisbakje .
Ik denk dat er bij Prorail wat azijnzeikers hun behoefte doen als ze weer eens aan rails werken in station Blaak .
Verder kan het ook zijn dat als er een trein uit 020 komt richting de Kuip, de passagiers even bij Blaak hun pis niet kunnen ophouden. Het zijn maar suggesties ;D
Groet een allemans vriend (y)
PS
Maar verder natuurlijk een broodje aap verhaal .
Hout kan uitzetten bij vochtopname en krimpen bij vochtverlies. In tegenstelling tot bijvoorbeeld metaal verandert hout niet veel van vorm onder invloed van de temperatuur, maar vooral door vocht.
-
Al eerder merkte iemand op dat urine veel meer bevat dan vocht. Dat vocht is snel genoeg verdampt. De meer agressieve ingrediënten blijven achter en worden wegens gebrek aan regen ook niet weggespoeld.
Geen idee wat die vervolgens doen. Maar vocht is hier sowieso niet de directe oorzaak van krimp of uitzetten.
-
Boeiend artikel: urineverhaal=onzin (https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/08/04/urine-deed-houten-dwarsliggers-in-willemsspoortunnel-krimpen-nonsens/?gdpr=accept)
Geeft ook een aardig inkijkje in de knippen-plakken cultuur in de media.
-
Als je het draadje doorleest vind je ook vooral verbazing en ongeloof over urine in de spoorbielzen. Leuke bijkomstigheid is dat je het wel wat van de natuurkundige aspecten van bijvoorbeeld houten bielzen zag voorbijkomen. Daarnaast vooral woordspelingen en zoals het volwassen mannen betaamt, we kunnen het als jonge jongens weer even hebben over p..p en p..s. ;D
Overigens helpt de ontnuchterende opmerking van Marc mij dat ik binnenkort weer met mijn water naar de dokter moet. Nuchter!
-
Overigens weet die houtverkoper dan weer niet dat er geen urine meer op de dwarsliggers wordt geloosd. :)
-
Die reist natuurlijk nooit met de trein.
Het blijkt dus inderdaad een broodje aap verhaal te zijn. Een journalist heeft een woordvoerder van Prorail verkeerd geciteerd en allerlei andere media hebben dat verhaal gekopieerd zonder zich af te vragen of het wel waar is.
-
Zie hier:
https://www.spoorpro.nl/spoorbouw/2023/08/04/urine-deed-houten-dwarsliggers-in-willemsspoortunnel-krimpen-nonsens/
(Was al eerder geplaatst, zag ik te laat :-\)
-
... en allerlei andere media hebben dat verhaal gekopieerd zonder zich af te vragen of het wel waar is....
Dat is een probleem wat is ontstaan door het samenvoegen van de verschillende nieuw uitgeverijen. Die vullen hun nieuwsrubriek met dezelfde informatie want het is een en dezelfde journalist die nu voor al die kranten/Radio/TV/Media bedrijven werkt. Hoeft niet verkeert te gaan maar hierdoor krijg je wel snellen dit soort 'z**k'verhalen ::)
-
Teletekst meldt dat station Blaak vanaf zaterdag weer een paar dagen niet meedoet. Men neme de tram aldus TT 751
TT751 meldt ook al dat er volgende week geen treinen tussen Woerden en Gouda rijden.
De wachtsporen worden verwijderd.
Wat zijn wachtsporen?
Reizigers tussen Rotterdam en Utrecht mogen tegen bijbetaling de HSL via Schiphol nemen :(
Tussen Den Haag en Gouda wordt geadviseerd via Leiden en Woerden te reizen.
Station Goverwelle wordt door taxibusje bediend...
-
De goederen wachtsporen bij Oudewater 101 en 104 (www.openrailwaymap.org en http://sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_nummer/gd-ut.html) gaan weg. Doordat goederentrein sneller kunnen rijden, 4 sporing Breukelen tot Bijlmer en Betuweroute zijn deze sporen overtollig geraakt. Tevens worden de seinen tussen Gouda Goverwolle en Woerden efficiënter geplaatst, waardoor treinen dichter op elkaar kunnen rijden.
-
Hierboven wordt de vraag gesteld wat de wachtsporen betekenen tussen Gouda en Woerden. Ter hoogte van Hekendorp/Oudewater liggen links en rechts van de hoofdspoorbaan twee sporen van een paar honderd meter tot ca. een kilometer lengte. Ze zijn een jaar of 30 (of meer inmiddels al) geleden aangelegd om goederentreinen even aan de kant te kunnen nemen om andere treinen te laten passeren. Goederentreinen rijden met een lagere snelheid dan reizigerstreinen en op een gegeven moment gaat dat conflicteren. Vandaar dat toen deze wachtsporen zijn aangelegd. Ze werden tot een jaar of wat geleden eigenlijk nog best regelmatig gebruikt. Als ik er met een Intercity langsreed stond er meermaals een goederentrein te wachten.
Een paar weken geleden heb ik met een Intercity Utrecht - Gouda zelf nog een keer over het noordelijke wachtspoor gereden in het kader van het vierentwintiguren van het spoor. Ik heb daar toen zelfs nog een filmpje van gemaakt, hoewel ik toen nog niet wist van het voornemen om deze sporen te verwijderen, want het zijn altijd eigenlijk wel bijzondere spoortjes geweest.
Groeten,
Arjen
-
Op de site van Prorail hebben ze het over opstelsporen bij Oudewater. Komt op hetzelfde neer.
-
Thxs.
Een enkele maal heb ik er een personentrein zien staan terwijl we er met de intercity passeerden.
-
En natuurlijk de niet afnemende drang van Prorail om alle sporen en wissels met inhaalmogelijkheden weg te halen. Met als gevolg dat je door een een vertraagde stopper net de aansluiting in een overstapstation niet haalt. Dat is bij Bussum gebeurd en het lijkt me een kwestie van tijd dat ook het tussenspoor bij Nunspeet en de inhaalsporen bij Putten worden verwijderd. Gewoon lekker gedwongen achter elkaar in de file. :o :)
-
En natuurlijk de niet afnemende drang van Prorail om alle sporen en wissels met inhaalmogelijkheden weg te halen. Met als gevolg dat je door een een vertraagde stopper net de aansluiting in een overstapstation niet haalt. Dat is bij Bussum gebeurd en het lijkt me een kwestie van tijd dat ook het tussenspoor bij Nunspeet en de inhaalsporen bij Putten worden verwijderd. Gewoon lekker gedwongen achter elkaar in de file. :o :)
Het inhalen van een sprinter door intercity veroorzaakt bij de sprinter veel extra vertraging, terwijl de winst voor IC gering is.
Nunspeet en Putten blijven, omdat deze sporen een onderdeel zijn van een goederenpad. Wel wordt onderzocht of Schothorst spoor 2 kopspoor wordt, en misschien dat tHarde sporen in moet leveren.
-
Wanneer wordt ProRail eens een halt toegeroepen bij deze saneergekte. Dit is inmiddels volkomen doorgeslagen. Bij het ministerie zit blijkbaar niet de kennis. Daar zien ze alleen maar de op papier behaalde besparing op onderhoudskosten en de drogreden dat (bijsturings)infra die er niet meer is, ook niet kapot kan gaan.
-
Wanneer wordt ProRail eens een halt toegeroepen bij deze saneergekte. Dit is inmiddels volkomen doorgeslagen.
Niet! Elk jaar moet met minder geld de infrastructuur onderhouden worden. Dan kijkt men als eerste wat het makkelijkste is om op te bezuinigen.
-
Wouter Koolmees, de baas van NS, woont op luttele minuten lopen van Rotterdam CS aan de Proveniersingel.Zal hij wegens het niet rijden van de trein komende week vrij nemen of via Schiphol naar kantoor in de Domstad reizen en zich excuseren bij de receptioniste: sorry, we rijden niet via Gouda...
-
Dan kijkt men als eerste wat het makkelijkste is om op te bezuinigen.
Het weghalen van wissels is dan het meest effectief. Aan wissels is meer onderhoud nodig dan aan een recht stuk spoor.
-
Wouter Koolmees, de baas van NS, woont op luttele minuten lopen van Rotterdam CS aan de Proveniersingel.Zal hij wegens het niet rijden van de trein komende week vrij nemen of via Schiphol naar kantoor in de Domstad reizen en zich excuseren bij de receptioniste: sorry, we rijden niet via Gouda...
Waarom zo'n zure reactie, Hrp? Wat heb jij er voor belang bij om te weten of/hoe de man naar kantoor gaat? En al zal hij een weekje vrij nemen, wat dan nog? Elke werknemer van welk bedrijf dan ook heeft gewoon verlofdagen. :P
-
Het weghalen van wissels is dan het meest effectief. Aan wissels is meer onderhoud nodig dan aan een recht stuk spoor.
Dat moge duidelijk zijn ;)