BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: orientexpress op 31 July 2023, 07:19:26
-
Hi,
Gisteren kon ik de vraag niet beantwoorden van mijn wederhelft wat deze extra spoorstaven tussen de rails zijn in Ede Wageningen. Heeft iemand hier een idee?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230730-113806-64c743f7cb9d8.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/20230730-113806-64c743f7cb9d8.jpg)
Ik dacht eerst ter voorkoming van onstspooring , maar het zijn er wel erg veel en korte stukjes.
Mvg,
Adriaan
-
Hoi Adriaan,
Even op Google gezocht en ik vond dit;
Die extra stukken rails zijn voor extra stabilisatie van de dwarsliggers en dus het spoor op die plekken, dit zie je nog wel eens op stukken waar risico is op verzakken van de dwarsliggers bv in de buurt van viaducten/tunnels of op plekken waar de grond wat onstabiel is.
Als het bedoelt is om de trein te geleiden bij bijvoorbeeld viaducten liggen de sporen verder naarbuiten en lopen dan ook helemaal door.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
Die extra spoorstaven zie je op steeds meer plekken. Bij de laatste renovatie van station Middelburg zijn ze ook aangebracht. Dienen inderdaad om het spoor boven tunnels meer zijdelingse stijfheid te geven.
PS: op de foto van Ede-Wageningen zie je een kinderlaarsje dat van het perron is gevallen.
-
Ik hoop dat dit te openen is.
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Spoor-en-geleidebalkconstructies-Alleen-lezen-64c76b4b69a49.pdf (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Spoor-en-geleidebalkconstructies-Alleen-lezen-64c76b4b69a49.pdf)
Dit bestand verklaart nog niet waarom de staven meer in het midden gebruikt worden voor stabiliteit.....
-
PS: op de foto van Ede-Wageningen zie je een kinderlaarsje dat van het perron is gevallen.
Gelukkig alleen maar het kinderlaarsje. Wellicht durfde de ouder het niet meer op te pakken. En terecht, sommige treinen rijden daar met een behoorlijke snelheid door het station
-
de link geopend maar de constructie ? Geen in V vorm begin/eind van zo'n constructie zoals nu te zien is in Ede_wageningen . Nieuwe methode ?
-
@Roco,
Volgens mij kun je daar aan zien wat het verschil is tussen versteviging of geleiderails.
Versteviging ; twee sporen meer in het midden, geen V vorm aan het begin.
Geleiderails, dichter op de sporen waar op gereden wordt en wel een V vorm aan het begin om de wielen bij een ontsporing tussen één van de dubbele sporen te krijgen. Dit kan natuurlijk maar aan één zijde, of links of rechts afhankelijk hoe de trein ontspoort.
Vriendelijke groet Ruud B.
-
ook op het station van Emmen zuid ligt zoiets als in Ede Wageningen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2022-04-16-Emmen-32-64c79cb5a54b2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/2022-04-16-Emmen-32-64c79cb5a54b2.jpg)
Onder de sporen ligt de nieuwamsterdamsestraat
mvgr Evert en Bas .
-
Ede-Wageningen wordt op dit moment een compleet nieuw station. Er lag al sinds de jaren 80 een tunnel onder het station. Nu bij de vernieuwing zijn/ komen er twee nieuwe tunnels onder de sporen door. Dus die balken zouden heel goed voor versteviging kunnen zijn.(https://uploads.tapatalk-cdn.com/20230731/7b0049ba872b68e5fe3aa86ee6ce23f7.jpg)
Verstuurd vanaf mijn SM-A546B met Tapatalk