BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Eric Luiijf op 30 July 2023, 15:38:06
-
Ik heb uit een Youtube filmpje gemaakt in een cabine de versnellingscurve van een loc getimed.
Daaruit is een mooie grafiek te maken.
Ik wil vanuit die grafiek naar een enigszins realistische snelheid in de tijd door het instellen van CV6 in relatie met CV2 en CV5.
Hoe bepaal ik een eerste startwaarde ?
In meer talen gezocht in allerlei fora, maar ik heb geen antwoord kunnen vinden hoe ik dit aanpak,
welk curve-fitting algoritme de decoders gebruiken etc.
Heeft iemand dit al eens gedaan en een antwoord?
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Picture1-64c66487d9e57.png) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Picture1-64c66487d9e57.png)
-
De grafiek die je laat zien toont de snelheid in relatie met tijd, het optrekken dus van 0 naar max. Dat heeft niets van doen met CV's 2/5/6, daarin leg je de snelheid per decoderstap vast. ;)
Gr, Ben.
-
Hallo Eric,
Een vuistregel die veel voor de waarde van CV6 wordt gebruikt is deze op eenderde van de waarde van CV5 te zetten. Je krijgt dan een iets holle curve, waardoor de loc mooi langzaam optrekt door de kleine stapjes in het onderste bereik. Je bepaalt dan eerst de juiste waarde van CV5 door te kijken wat een realisische maximum snelheid is. Daarvoor gebruik ik meestal 100km/uur. Veel harder rijden de trein op een modelbaan toch niet.
Houd er overigens wel rekening mee dat veel van de moderne decoders niet meer werken met de driepuntscurve via CV2-CV6-CV5, maar alleen nog met de 28-punts curve via CV67-CV94. Volgens de fabrikanten is dat eenvoudiger, maar dat heb ik er nog steeds niet aan kunnen ontdekken, behalve als je van de decoderprogrammers gebruik maakt.
-
Beste Ben en Dirk,
Dank voor het snelle antwoord.
Ik hoopte dit snelle sprinterachtige optrekgedrag via CVs te kunnen programmeren.
Uit jullie reacties maak ik op dat ik eerder bij de makers van iTrain moet zijn om
dat sprintergedrag zichtbaar te maken en dat de CVs slechts weinig invloed hierop hebben.
Ik kijk normaal naar de operationele bedrijfssnelheid en schaal die zo'n 20% terug voor stap 28;
dus operationeel 120-140 km/u wordt 100 resp 110 km/u op schaal en dergelijke.
M.vr.gr., Eric
-
Dan begrijp je het verkeerd.
Je moet dit ook via de CV's oplossen.
Zoals Dirk ook al aangeeft stel je met CV2, 5 en 6 de snelheidscurve in je decoder in. Dat heeft niets van doen met itrain of welk besturingsprogramma dan ook.
CV2 is de startspanning waarop de loc of trein net begint te rijden.
CV5 is de maximale snelheid die je bij snelheidsstap 28 wilt halen.
En CV6 stel je dan op ca 1/3 van de waarde van CV5 in.
Op die manier krijg je dan het gedrag wat jij wilt.
Van stap 1 tot 14 trekt de trein dan rustig op tot een redelijke snelheid en de overige stappen tot stap 28lasten de trein dan steeds sneller versnellen. Dit geeft over het algemeen het mooiste rijgedrag.
Wil je in de eerste stappen wat sneller dan kan je CV6 iets hoger zetten. Zet je die op de halve waarde van CV5 dan krijg je een lineaire snelheidsgrafiek waarbij het verschil tussen de stappen over de hele linie gelijk blijft.
Naar mijn smaak niet echt realistisch.
Wat de besturingsprogramma's doen is een snelheidscommando naar de decoder sturen waarna de decoder de motor aanstuurt voor de snelheid zoals in de decoder opgeslagen.
En heb je inderdaad een recente decoder dan kan het zijn dat dit niet eer via CV2,5 en 6 gaat met via de snelheidstabel CV67-94. Daar kan je dan precies instellen wat de motorsnelheid moet zijn per stap.
-
Realistisch is dat de versnelling met toenemende snelheid juist afneemt, dus een bolle curve.
-
Als jij dat mooi vindt prima.
Maar een trein zal niet eerst als een speer vertrekken en dan langzaam afremmen.
Met het gedrag wat ik, en Dirk, beschrijven simuleer je in het begin de massa van de trein die op gang moet komen en daarna steeds sneller versnelt. Ergo in de decoder instellingen een holle curve.
Al tientallen decoders zo ingeregeld en een mooi realistisch gedrag.
-
Volgens mij hebben de cv's 2,5,6 helemaal geen invloed op hoe snel een lok een bepaalde snelheid bereikt, maar alleen welke snelheid hij bereikt. De optrek/afremkurves zijn lineair, tenzij je in de decoder een exponentiele curve hiervoor instelt. (Bij zimo CV 121/122).
Oftewel: als je CV6 hoger instelt zal hij er langer over doen om de snelheid te bereiken, maar de versnelling is net zo hoog als bij een lage waarde (die dus eerder bereikt zal worden)
Bart
-
Versnellen is misschien niet helemaal de juiste term maar het principe is nu hopelijk duidelijk voor de TS.
Het rijgedrag stel je in in de decoder en dat dat niet met itrain of welk ander programma dan ook te maken heeft. Die geven puur het rijcommando.
Hij zal dus met zijn instellingen aan de slag moeten om het gewenste rijgedrag te krijgen.