BeneluxSpoor.net forum
Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Hans Reints op 27 July 2023, 19:08:58
-
Wie kan mij iets meer vertellen en laten zien van de ongevallenkraan A 310/6 NMBS ?
-
Zelf heb ik enkele foto's van deze kraan. Ik neem aan dat je hier al hebt gekeken: http://nmld.nl/nl/object/2713
(https://live.staticflickr.com/65535/53074746017_11120eb8db_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53075735670_63a0701936_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53075520434_22d36df1a8_c.jpg)
(https://live.staticflickr.com/65535/53075520429_bba38771ec_c.jpg)
Martijn
-
Ziet er uit als een Cowans & Sheldon kraan. Gok ergens tussen de 20 en 35 ton capaciteit.
kijk hier alvast eens rond:
BDCA (http://bdca.org.uk)
Als het morgen niet druk is op het werk zal ik ff verder zoeken.
edit: ik had niet op de NMLD link geklikt!
-
Net even CASCAT, archief van waar veel cowans & sheldon informatie te vinden is, doorgespit.
Kan zo snel geen directe levering vinden richting belgie
CASCAT resultaat (https://archiveweb.cumbria.gov.uk/CalmView/Overview.aspx?src=CalmView.Catalog&r=((Repository%3d%27Carlisle%27))+And+((RefNo%3d%27DB+40%2fD%2f%27))+And+(((Title%3d%2720%27)+And+(Title%3d%27ton%27)+And+(Title%3d%27steam%27)+And+(Title%3d%27accident%27)+And+(Title%3d%27crane%27))))
Ik vermoed dat het eerste nummer in NMLD een eerder bedrijfsnummer is?
Heeft iemand een foto van de fabrieksplaat, daar staat het fabrieks nummer op en dan is het makkelijker te koppelen.
Vanavond zal ik nog even in mijn peter tatlow breakdown cranes boeken duiken (btw als iemand vol 3 vind die mis ik nog ;))
-
(https://live.staticflickr.com/65535/53077277958_a90c3e38b5_c.jpg)
Kan op mijn foto's geen febrieksplaat zien, maar wel de naam Cowans Sheldon & Co Ld England.
Op de foto uit 2011 is een ouder nummer te lezen op de zijwand: 214378 waarbij het laatste cijfers niet zeker is.
Martijn
-
Op de website van Nico Spilt is te lezen:
Stoomkraan A310/6 van de NMBS bevindt zich bij de ZLSM. Deze kraan is in 1917 door Cowans Sheldon & Co gebouwd voor de Russische spoorwegen, maar is daar door de politieke situatie nooit terechtgekomen. In plaats daarvan kwam ze, na aanpassing van de spoorwijdte, in dienst bij de Compagnie du Nord–Belge, later de NMBS. In 2007 ging de kraan naar de ZLSM, om optisch te worden gerestaureerd.
Martijn
-
deze site (https://www.internationalsteam.co.uk/cranes/craneswesteurope.htm#Netherlands) vermeld: Simpelveld ZLSM South Limburg
SG S 20T 4+4W CS 3823/1916-17? War Office/ IWD ex SNCB 214.3.17.00
-
Order nummer 3823
Tekening nummer 9772
Omschrijving 20 ton steam breakdown crane built for the War Office
Jaar 1917
CASCAT entry (https://archiveweb.cumbria.gov.uk/CalmView/Record.aspx?src=CalmView.Catalog&id=DB+40%2fD%2f3823&pos=1)
Vraag mij af waar het jaartal 1905 in nmld dan vandaan komt ???
En "built for the War Office" moet hier denk ik dan gelezen worden als "in beslag genomen van de russen"