BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: Andries op 27 July 2023, 10:43:35
-
Omdat ik het overzicht enigszins kwijt ben door de hoeveelheid motorschilden (en draadjes) , stel ik hier de vraag maar. Is het motorschild op de foto al geschikt voor ombouw naar digitaal of moet er eerst iets geïsoleerd worden. Hoe controleer je trouwens of de koolborstels geïsoleerd zijn? De motor komt uit een br 614 treinstel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9122-1-64c22d96c179c.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9122-1-64c22d96c179c.jpg)
Andries
-
Deze is nog niet geïsoleerd: de linker koolborstel is nog verbonden met de massa van de lok
( via de schroef links) en de rotoras.
Als je de boel wil openen hebt is het verwijderen van de dopjes met de veertjes en koolborstels een goed idee.
Daarna kun je het schild verwijderen om het te slijpen.
Let op
De veertjes en dopjes springen gauw weg. En er zit een bijna onzichtbaar kunststof ringetje op de motoras.
Er moeten twee zaagsnedes gemaakt worden as je deze wil digitaliseren:
dat kan met een metaalzaagje of makkelijker met een dremel slijpschijfje.
1- tussen motoras en linker koolborstel een zaagsnede
2- tussen linker koolborstel en de schroef links.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/digitaal-motorschild-64c231e16736d.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/digitaal-motorschild-64c231e16736d.jpg)
De keramisch filterelement is hier gebroken, en het spoeltje is al verwijderd;
dat is voor Esu decoders geen probleem,
maar bijvoorbeeld Train-o-matic decoders hebben daar wel hinder van
( deze hebben een te gevoelige kortsluit-detectie) en moeten dan nog een motorfilter krijgen in de stroomtoevoer.
Als je een digitale meter hebt kun je met de weerstandsmeting testen of er nog verbinding is tussen beide punten.
Of simpel de botte kortsluittest met een treintrafo en twee snoertjes: die geeft kortsluiting aan en bromt flink
De commutator= koperen geleiding waar de koolborstels over slepen, even poetsen en voor montage een mini likje kogellagervet op de as en tandwielen helpt zeker!
Als je nog nieuw bent op het gebied van Fleischmannrundmotoren digitaliseren kijk dan eens
hier (http://www.hp-pfeiffer.de/digi_umbau1/dcc/br218_flm_h0/br218_flm_h0.htm)
naar voorbeelden hoe te handelen:
Schroeven weer vast maar niet té!!
Succes!
François
-
Linker koolborstelhouder isoleren door volgens blauwe lijn metalen laag weg te slijpen
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9129-64c23110ad442.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9129-64c23110ad442.jpg)
-
De oplossing van Hans lijkt me beter, de bovenste draad zal vermoedelijk afkomstig zijn van het andere draaistel (de vanuit deze fotorichting niet zichtbare zijde), en wil je dus ook geïsoleerd hebben van de koolborstelhouder. Maar juist niet geïsoleerd van de schroef, omdat ze samen de linker- of rechterkant van de stroomafname vormen, en je beide dus wilt verbinden met de zwarte of rode draad van de decoder.
-
In di plaatje zie je de draadkleuren. De rode is waarschijnlijk onnodig omdat die via het frame al wordt doorgegeven.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/digitaal-motorschild-64c2378288031.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/digitaal-motorschild-64c2378288031.jpg)
IK heb rechte zaagsnedes aangegeven want zo'n haaks bochtje krijg ik niet geslepen.
En je moet echt verschil maken tussen de motoraansluitingen (oranje/grijs) en de zwart/rode railaansluitingen!
( bij Hans zijn voorstel heb je nauwelijks plaats voor de grijze draadaansluiting)
François
-
Als de linkerkoolborstelhouder op enig punt nog contact maakt met het motorhuis is die niet geïsoleerd. Het motorhuis maakt permanent contact met het draaistel en dus met de wielen.
In de analoge situatie is dat prima maar in de dcc situatie moeten de koolborstelhouders gevoed worden via de decoder, niet via de wielen.
-
Dank voor alle reacties. Ze zijn duidelijk. Nog een vraag: kunnen die twee "elementen" rechts en links boven de koolborstels weg? Ze lijken opgerold te zitten in een metalen stripje.
Andries
-
Ja weg ermee.
-
Keurenschema draadjes decoder.
Rood en zwart ook doorverbinden naar tweede draaistel.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9129-64c26dc4acc65.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-9129-64c26dc4acc65.jpg)
-
Dank voor de toelichtende foto. Geel (motoraansluiting) moet toch oranje zijn bij een 8 polige stekker (gelijkspanning)?
Groet,
Andries
-
Hi Andries, dat is oranje, bij mij althans.. :)
-
Op mijn scherm zag ik het als geel. Wel duidelijk zo!
Groet,
Andries