BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Algemeen => Topic gestart door: Rolf S op 12 July 2023, 17:28:04
-
Beste forumgenoten,
Ik ben begonnen om op het BW een tankstation voor diesels te bouwen; daar zijn genoeg voorbeeldfoto's van (ik bouw DB tp 3) en er is ook zat te koop aan opslagtanks etc. Maar hoe kwam de diesel in die tanks? Het is heel aantrekkelijk vanuit een 'modelbaan-rangeer-gedachte' om aan te nemen dat dat met tankwagons was, maar was dat ook zo? Of ging dat per tankauto? Of met een pijpleiding uit veel grotere opslagtanks verderop? Of gebeurde dat allemaal wel ergens?
Dank voor suggesties, groeten, Rolf
-
Ga er maar vanuit dat dat tankwagons waren, rechtstreeks van de raffinaderij.
grtz rob
-
Gezien op een forum:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/53390sri-64aecb2ad6ff7.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/53390sri-64aecb2ad6ff7.jpg)
-
ik weet dat het in belgie merelbeke wagons waren die in de vorming (standplaats loks) de super grote tank vulden. Was makkelijker want de tankplaats lag midden de stelplaats tussen de sporen zonder aansluiting op de weg
-
https://www.youtube.com/watch?v=SfpNWTB1qfo&ab_channel=PeterleSky (https://www.youtube.com/watch?v=SfpNWTB1qfo&ab_channel=PeterleSky)
In dit filmpje (Duits) wordt verteld dat het of met wagons is of met vrachtwagens.
-
Allemaal leuk en aardig, maar OP heeft het over TP3.
grtz Rob
-
als je een opslagtank van 100K moet vullen met vrachtwagens uit die tijd zal je wel een tijdje bezig zijn. Zeker dat die oude diesels in een grote stelplaats daar op enkele dagen doorzaten.
-
Interessante info allemaal, daar kan ik wat mee, dank, Rolf
-
Leuk krantenartikeltje uit 2015: 195 dieseltankstelle, 50 alleen via de rails bereikbaar.
https://www.sueddeutsche.de/muenchen/muenchen-einmal-volltanken-3200-euro-1.2503629 (https://www.sueddeutsche.de/muenchen/muenchen-einmal-volltanken-3200-euro-1.2503629)
Groet! Frans
-
leuk.Vorig WE gezien dat 1 lok zomaar 7000 liter diesel meeneemt.
-
Wat voor lok was dat ? Zelfs een ludmilla kan max 6000 liter, een 218 de helft ?
-
een vossloh euro 4000.Staat ook allemaal op wikipedia met alle modellen erbij en tankinhouden
-
Ja, dat zijn wel heel dikke dingen.
-
Na wat maanden werk met tussenpozen, hier wat ik er uiteindelijk van gemaakt heb. Groeten, Rolf
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/231230-02-6590108f2660e.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/231230-02-6590108f2660e.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/231230-07-6590108f4f6c6.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/231230-07-6590108f4f6c6.jpg)
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/231230-08-65901090480ba.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/231230-08-65901090480ba.jpg)
-
Een paar tankwagens erheen met een rangeerlocje ,om de zoveel tijd ,om de boel aan te vullen en klaar (y)
-
Dat ziet er heel goed uit (y)
-
Op Youtube hoorde ik een Amerikaanse machinist vertellen dat zij bijgevuld werden door tankwagens. (Over de weg.)
Gezien de afstanden daar en hoe langzaam die vrachttreinen rijden zijn ze daar dagen onderweg dus ze komen niet vaak genoeg langs zo'n mooie tankinstallatie naast het spoor, lijkt me... :D
-
Dat verbaast me niks maar handig is anders.
Een tankwagon extra met diesel voor de loc's lijkt mij dan ergens praktischer.
Mooi onderwerp, zelf ook net mee bezig min of meer.
-
Fleischmann heeft die oude blauw/grijze tank wagons voor de zgn heizĂ´il. Je hebt hiervan ook aparte uitvoeringen van ,er staat op de zijkant ' nur fur DK' zover ik weet betekent DK ' dieselkraftstof' ik bezit 2 stuks van deze speciale wagens.
Mvg aad
-
Zwolle, 180881. Een groene (BP?) ketelwagen bij de tankplaat. Alle oude ballast op de voorgrond is nog van de voormalige verbindingsbaan van de oostzijde van het emplacement naar Zwolle Rgs.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Zwolle-180881-Bak-35-nr-1717-6590476ec4b71.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/Zwolle-180881-Bak-35-nr-1717-6590476ec4b71.jpg)