BeneluxSpoor.net forum
Algemeen => Ditjes en datjes => Topic gestart door: Hans van de Burgt op 10 July 2023, 19:51:14
-
Bijgaand een link naar de nieuwste plannen van de DB voor een uitbreiding van het Europese HSL netwerk. In deze plannen worden drie Nederlandse trajecten genoemd:
- Brabantroute naar het Duitse Ruhrgebied
- Utrechtroute naar Berlijn
- Veluweroute naar Hamburg en Scandinavië.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6637-64ac43dd3db09.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2023/IMG-6637-64ac43dd3db09.jpg)
Zie voor meer info: https://www.deutschebahn.com/de/presse/pressestart_zentrales_uebersicht/DB-legt-Studie-zum-Ausbau-des-Hochgeschwindigkeitsverkehrs-in-Europa-vor--10878404
Gr, Hans
-
Op het kaartje staan vier Nederlandse routes, via Heerenveen en Groningen richting Bremen is ook aangegeven. En kennelijk is een aftakking naar Leeuwarden die geschikt is voor 300 km/u ook nog een optie. :P
-
Grappenmakers.
De tijd dat Duitsland iets te zeggen had over de Nederlandse spoorinfra eindigde met de totale vernieling ervan.
Groeten
Hendrik Jan.
-
Nouja, vanaf 2030…
Dan is de wereld al lang door de machines overgenomen.
-
Staat de HSL-Zuid nou aangegeven als 140 km/u traject? ??? ::)
-
Er is meer vreemds op die kaart.
Zo zijn ze vergeten de Britse HS2 in te tekenen...
Groeten
Hendrik Jan
-
Bijna goed Jeronimos. Er staat >140 km/h
-
Op het kaartje staan vier Nederlandse routes, via Heerenveen en Groningen richting Bremen is ook aangegeven. En kennelijk is een aftakking naar Leeuwarden die geschikt is voor 300 km/u ook nog een optie. :P
De door Leeuwarden gewenste aftakking zal er nimmer komen. Het reizigerspotentieel is te dun om dat te rechtvaardigen. Komt bij dat de FNP (die deel uitmaakt van het nieuwe provinciale bestuur) mordicus tegen de spoorlijn is.
-
Er staat in het artikel dat het gaat om een uitwerking/interpretatie van de Europese (EU) Greendeal plannen.
Een uitbouw/nieuwbouw van ca 20,000 km aan verbindingen, voor 2050.....
Dit soort proefballontjes zijn nodig om ergens wat momentum te houden, maar ik acht kans van realisatie als buitengewoon klein.
Groeten,
Jelmer
-
De door Leeuwarden gewenste aftakking zal er nimmer komen. Het reizigerspotentieel is te dun om dat te rechtvaardigen. Komt bij dat de FNP (die deel uitmaakt van het nieuwe provinciale bestuur) mordicus tegen de spoorlijn is.
Heb jij geen connecties om dat een beetje om te buigen?
-
Heb jij geen connecties om dat een beetje om te buigen?
Concreet: Ik heb met de woordvoerder van de 2e Kamerfractie van mijn partij afspraken gemaakt om hem voor en tijdens het debat inhoudelijk bij te staan. Daarnaast kunnen we terugvallen op 2 ervaren spoorwegconsultants die de nodige onderbouwingen kunnen aanleveren ten behoeve van de issues die we inbrengen. Daarnaast heb ik uitstekende connecties met het college van B&W in mijn gemeente. Die spreek ik minimaal eens in de twee maanden tijdens bestuurlijk overleg. Vandaar uit hebben we weer connecties met de landelijke partijtop van 2 andere politieke partijen in Den Haag.
-
Maar inderdaad die HSL Heerenveen-Leeuwarden gaat er nooit komen, maar de aansluiting op de Lelylijn kan er prima komen.
Maar jouw partij in Leeuwarden heeft volgens mij ook in het programma staan dat ze die aansluiting willen.
En kun je voorbeelden noemen van issues die nu al voor Leeuwarden spelen? Het onderzoek is voorlopig niet klaar...
-
Het belangrijkste issue voor Leeuwarden dat zij te weinig reizigers genereren. 400 reizigers op dagbasis met als bestemming Amsterdam/Utrecht/Den Haag/Rotterdam. Dat is te weinig om een bypass te realiseren. De kracht van de Lelylijn zit in het bundelen van de reizigersstromen. Reizigers vanuit Assen/Groningen worden in Heerenveen gebundeld met de reizigers vanuit Leeuwarden. In Almere vindt de splitup plaats richting Utrecht/Den Bosch en Amsterdam/Rotterdam. Onderdeel van de visie is het realiseren van de Flevolink. De Flevolink houdt in dat vanuit Almere een verbinding wordt gemaakt met het spoor Amsterdam-Utrecht. Door de realisatie van de Flevolink kan de reistijd van Almere naar Utrecht met een half uur worden verkort. Tevens is er reistijdwinst richt Amsterdam Zuidas. Een ander aspect is dat de gepresenteerde Lelylijnroute van de Werkgroep Spoor in Friesland volledig voorbij gaat aan de bruggen die noodzakelijk zijn in de door hen gekozen route. Dit staat een optimale dienstregeling in de weg. In mijn uitgewerkte visiedocument gaat de Lelylijn onderlangs het Tjeukemeer, nadat deze ten noorden van Heerenveen is aangetakt op de spoorlijn Zwolle - Leeuwarden. Zuidelijk van Heerenveen takt de spoorlijn af richting Lemmer. In het veenweidegebied ten oosten van het Tjeukemeer wordt geopteerd voor de zogenaamde groene Hart variant dat wil zeggen ondertunnelen van het tracé t.b.v. een ongestoorde treinenloop en bootverkeer tussen het Overijsels merengebied en Friese merengebied. Tevens wordt er een ecologische verbindingszone gerealiseerd t.b.v. de otterpopulatie tussen deze gebieden. Bijkomend voordeel van de bundeling van de reizigersstromen in Heerenveen is dat een starre kwartierdienstregeling tussen Leeuwarden en Zwolle mogelijk wordt. Een ander voordeel is dat je heel het Noorden middels een kwartierdienstregeling met de rest van Nederland kunt verbinden met een aanzienlijk kortere reistijd.
-
Zo zijn ze vergeten de Britse HS2 in te tekenen...
Dat klopt toch wel. Groot Britannië doet er niet meer toe. 8)
-
Een HSL naar Aalborg, ja, dat gaat zin hebben ;D
Handig voor mij, maar ik vermoed dat er weinig interesse gaat zijn vanuit de nordjyske bevolking.
-
Het belangrijkste issue voor Leeuwarden dat zij te weinig reizigers genereren. 400 reizigers op dagbasis met als bestemming Amsterdam/Utrecht/Den Haag/Rotterdam. Dat is te weinig om een bypass te realiseren.
Hoe kom je aan die 400 reizigers op dagbasis?
De kracht van de Lelylijn zit in het bundelen van de reizigersstromen. Reizigers vanuit Assen/Groningen worden in Heerenveen gebundeld met de reizigers vanuit Leeuwarden.
Waar blijkt uit dat een reizigersstroom uit Assen in Heerenveen wordt gebundeld? Ik zie reizigers niet eerst naar Groningen reizen om daarna op via de Lelylijn naar Amsterdam te reizen.
In Almere vindt de splitup plaats richting Utrecht/Den Bosch en Amsterdam/Rotterdam. Onderdeel van de visie is het realiseren van de Flevolink. De Flevolink houdt in dat vanuit Almere een verbinding wordt gemaakt met het spoor Amsterdam-Utrecht. Door de realisatie van de Flevolink kan de reistijd van Almere naar Utrecht met een half uur worden verkort.
Waar wordt concreet over een Flevolink gesproken? Verder dan Infrastruct.wordpress ben ik die nooit tegen gekomen.
Een ander aspect is dat de gepresenteerde Lelylijnroute van de Werkgroep Spoor in Friesland volledig voorbij gaat aan de bruggen die noodzakelijk zijn in de door hen gekozen route. Dit staat een optimale dienstregeling in de weg.
Parallel aan de A6 is dat bij de Schasterrijn, maar voor de rest zie ik ze niet. Welke bedoel je nog meer dan?
Het tracé onderlangs, zie ik alleen maar tunnels of verdiepte aanleg.
In mijn uitgewerkte visiedocument gaat de Lelylijn onderlangs het Tjeukemeer, nadat deze ten noorden van Heerenveen is aangetakt op de spoorlijn Zwolle - Leeuwarden.
Waar is dat document te vinden?