BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Wilma1970 op 08 July 2023, 15:29:28

Titel: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Wilma1970 op 08 July 2023, 15:29:28
Ik wil na mijn vakantie beginnen aan een nieuwe baan, maar ik vind het kiezen van de juiste railsoort nogal lastig, vroeger had je een hele goed, fleischmann profi, maar tegenwoordig heb railsoorten van minder kwaliteit, daarom overweeg ik Fleischmann profi ondanks dat deze bijna alleen tweedehands verkrijgbaar is. Is dit een verstandige keuze of zijn er alternatieven die in de buurt komt van Fleischmann profi?

ROCO line met bedding is uitgesloten deze vind ik helemaal niks. Maar verder is alles mogelijk.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Quinzeedied op 08 July 2023, 15:36:00
Als bedding een vereiste is is het wellicht een optie om naar Piko A-gleis met bedding te kijken, zal wellicht iets goedkoper zijn dan Profigleis en de geometrie vind ik zelf net wat mooier. Ik had vroeger Profigleis en veel gedoe met vieze rails en stroomafname, dat heb ik bij Piko-rails veel minder.
Nadeel van de versie met bedding is dat je bij wisselstraten de bedding moet bijsnijden, iets dat bij Profigleis natuurlijk niet hoeft.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 08 July 2023, 15:38:52
ROCO line met bedding is uitgesloten deze vind ik helemaal niks. Maar verder is alles mogelijk.
En Roco line zonder bedding? Al eens bij Peco gekeken?
Als alles mogelijk is, dan zou je flexrail kunnen overwegen.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: kawaaad op 08 July 2023, 22:36:00
Hallo, ik heb een profi baan op zolder liggen. Het feit van vieze rail en slecht rijden herken ik helemaal niet. Soms rijd ik 3a4 wk niet. Ik schakel alles in en aan en de loks lopen probleemloos hun rondjes. Ik heb wel een soort ringleiding onder de baan .
Mvg aad
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Frank 123 op 08 July 2023, 22:39:51
Hoe realistisch wil je het hebben?  Want op dat punt zijn er zeer zeker mooiere verkrijgbaar dan Fleischmann Profi. En natuurlijk wil je rails met of zonder bedding.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: ex-DR V100 op 08 July 2023, 23:09:25
Piko heeft ook prima railmateriaal.
Voor een tapijtbaan zou ik altijd rail met bedding pakken, maar dat is hier denk ik niet van toepassing.

Marc
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: C-rails op 09 July 2023, 08:16:21
Uit je betoog kan ik niet opmaken of bedding moet of niet. Dus: Moet een bedding?

Daarnaast geef je ook niet echt aan, wat je zelf voor ogen hebt. Dus wil je functioneel spoor of realistisch spoor? Wat heb je voor ogen met je baan?

Misschien kun/wil je wat meer informatie geven.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Dash 8 op 09 July 2023, 08:55:04
Ik ben een fan van Peco Streamline code75
Mooie rails en keuze uit wissels.
Of code 100 als je oudere pizza snijders als wielen hebt.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: RBlok op 09 July 2023, 11:07:36
Idd Peco Streamline. Mooie rails. Ruime keuze aan wissels. Heb zelf voor de 'veiligheid' voor code 100 gekozen en alles flexrail.
Baanplan heb ik gemaakt met AnyRail; daarin kun je ook een mooie geleidelijke inloop en uitloop van bochten creëren.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Wilma1970 op 09 July 2023, 11:28:20
keuze met of zonder bedding staat niet vast, laat ik open, alleen bij de bouw van het station word dat een issue ivm de hoogte van de perrons, ik namelijk wel aan de standaard voorgeschreven maten gaan houden.

Fleischmann Profi leek mij heel goed, maar is zeer moeilijk te krijgen en vooral nog tweedehands met zeer hoge prijzen.

PIKO a-rail vind ik een beetje gammel zonder bedding en met bedding zijn deze zeer moeilijk aan elkaar te sluiten.

Ik was ook van plan code 100 te gebruiken, las ergens dat vooral de Matrix rijtuigen er beter op te rijden.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Ronald Halma op 09 July 2023, 11:31:03
Peco code 100, prima keuze. Sterk, solide, betalbaar, en best mooi.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Forever Rocofan op 09 July 2023, 11:37:54
Hoi Wilma,

Waarom zou het issue zijn met de hoogte van de perrons welk merk of soort rails je kiest ? Als de sporen hoger komen te liggen kun je toch je perrons met een paar stukjes styreen aan de onderkant van je perrons ook op de gewenste hoogte brengen. Met combinaties van 0,25, 0,50 of 1 mm. dik styreen kun je steunvoetjes van elke hoogte maken.

Als je weet welk merk rails je gaat gebruiken heb je aan 1 recht stuk genoeg om de hoogte van het spoor t.o.v de perrons te bepalen. Desnoods bouw je de perrons vast voor alle rails in huis is....

Vriendelijke groet Ruud.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: C-rails op 09 July 2023, 12:37:58
Ik was ook van plan code 100 te gebruiken, las ergens dat vooral de Matrix rijtuigen er beter op te rijden.

Ervan uitgaande, dat je met Matrix de rijtuigen van Märklin in Trix bedoeld, dan geldt deze stelling voor oudere rijtuigen. Hiervan is de flens inderdaad te hoog voor code 83 en/of 75. Nieuwer spul is in ieder geval gemaakt voor de c-rail, wat omgerekend de niet bestaande code 93 zou moeten zijn.
Zelf gereden met oud materieel op c-rail en geen problemen gehad met het aantikken van de railschoenen.

 
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: DBCargo op 09 July 2023, 15:43:13
Peco vind ik inderdaad de beste suggestie tot nu toe. Sowieso zou ik Piko afraden, dat geeft op wissels teveel gezeur met kortsluiting. Op de baan van mijn vader worden we er gek van met 50+ Piko wissels.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Gouda op 09 July 2023, 20:30:02
Weinert mein gleiss ziet ook goed en mooi uit.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Ronald Halma op 09 July 2023, 20:52:12
Wordt bij Peco gemaakt  ;) Mein Gleis is erg mooi maar wel duur.... weet niet of de TS dat wil.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 July 2023, 20:52:46
Ik werk al jaren uitsluitend met Peco code 75. Hierin bestaan geen sectierails, alleen flexrail en wissels en kruisingen.
Ik koop alleen de flexrails, wissels bouw ik zelf van dit railmateriaal.
Op code 75 rijdt alles wat aan de NEM voldoet. Als je nog materieel met hoge flenzen hebt, dan is code 100 een veiliger keuze. Daarin hebben ze wel sectierails.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: eip op 09 August 2023, 20:12:24
Misschien is Kato iets voor jouw, is met bedding.  :)
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: wob op 09 August 2023, 20:41:16
Peco vind ik inderdaad de beste suggestie tot nu toe. Sowieso zou ik Piko afraden, dat geeft op wissels teveel gezeur met kortsluiting. Op de baan van mijn vader worden we er gek van met 50+ Piko wissels.
Kortsluiting op Piko wissels?
Vertel, vertel. Ik overweeg die namelijk aan te schaffen.
Maar ik moet er niet aan denken kortsluiting te hebben in het ondergrondse, ook niet incidenteel....

Groet, Bas
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: hervé op 09 August 2023, 20:42:29
 Goeienavond,

 
Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 20:12:24 »
Citaat        "Misschien is Kato iets voor jouw, is met bedding"   


  H0 Code 83, zowel van Peco als Kato, is dat niet eerder NMRA  "Track North-American style" ,  met USA-type biels en bielsafstand  ?
 
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: wob op 09 August 2023, 20:45:17
@TS

Ik rijd op Peco code 75 voor zover het de zichtbare sporen betreft. Nergens geratel. Ook niet met Märklin Hamo uit de jaren '90.

Groet, Bas

Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 August 2023, 20:46:20
Kato ken ik niet, maar Peco code 83 is inderdaad American style. Het verschil met Europese dwarsliggerverdeling is klein, maar de kenner ziet het.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Klaas Zondervan op 09 August 2023, 20:49:15
Nergens geratel. Ook niet met Märklin Hamo uit de jaren '90.
Dat is wel opmerkelijk. Ik heb voor een clubgenoot heel wat Hamo flenzen afgedraaid omdat die zelfs ratelden op code 83 van Roco.
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Harold34 op 09 August 2023, 20:50:24
Ik zelf heb Trix C rails.  Dat is ook rails met bedding
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: Paulus op 09 August 2023, 20:54:46
Zo te zien is het persoonlijk en als je oudere rijtuigen hebt met hogere flenzen dan is mijn suggestie wellicht minder handig, ik gebruik zelf Tillig Elite, geen problemen en zeer realistisch. My five cents…. ;D
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: hervé op 09 August 2023, 21:12:46
Dat is wel opmerkelijk. Ik heb voor een clubgenoot heel wat Hamo flenzen afgedraaid omdat die zelfs ratelden op code 83 van Roco.

Hamo-wiel  'tikt'  op Peco Streamline code 75 (1.9mm) en ook op Roco Roco Line code 83 (2.1mm).
Omdat deze Roco forser/hoger 'kleinijzer' heeft (railbevestigingetjes) dan de Peco code 75 . 
( Hamo had op het laatst trouwens Hamo-"RocoLine", met bescheidener wielflens, , voorloper van de Trix... )
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: wob op 09 August 2023, 22:25:19
Dat is wel opmerkelijk. Ik heb voor een clubgenoot heel wat Hamo flenzen afgedraaid omdat die zelfs ratelden op code 83 van Roco.
Hamo 3882 uit 1994 en Hamo 38880 uit 1996: geen problemen op Peco code 75

Groet, Bas
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: hervé op 09 August 2023, 22:43:35

   Goeienavond,

   Overgang van het 2-rail handelsmerk (label) "Hamo" naar "Trix" was aanvang 1997.  Uw loc van 1996 heeft mogelijk reeds Trix-wieltjes met lagere
   flens ( hadden soms een klevertje  "Hamo-Roco-line" op de doos )                   ( maar is geen verklaring voor een loc uit 1994 )

   Maar deze historie zal vermoedelijk niet bepalend zijn voor de vraagsteller ivm diens H0-railkeuze   ;) 
Titel: Re: railsoort start nieuwe baan
Bericht door: henk op 09 August 2023, 22:45:32
Ja, ook de Hamomodellen kregen op den duur wielen die aan de norm voldeden. Zelfs bij eerdere producten kon dat verschillen. De Hamo 1139 ratelde over Rocoline flex. Een motorpost weer niet.